مقام نفتی سابق ترکیه : نفت و گاز ایران را ارزان می خریم


مقام نفتی سابق ترکیه : نفت و گاز ایران را ارزان می خریم

 مقام سابق نفتی ترکیه اعلام کرد تا زمانی که ایران نفت و گاز ارزان تر از دیگر کشورها در اختیار ترکیه قرار می دهد ، آنکارا مایل به خریداری هر چه بیشتر نفت و گاز ایران است.

به گزارش
عصر ایران " مته گوکنل " مدیر رییس سابق شرکت دولتی خط لوله " بوتاش " ترکیه ضمن اعلام این مطلب ، افزود :‌" برای ترکیه منافع مالی بیش و پیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد و تا زمانی که ایران با قیمت های مناسب نفت و گاز در اختیار ترکیه قرار می دهد شرکت های خصوصی ترکیه نیز مایل اند از یک شریک ارزان و بلند مدت نفت و گاز وارد کنند."

طبق اعلام دولت ترکیه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ، ایران با تامین 30 درصد از نفت خام وارداتی ترکیه جایگاه نخست و سپس کشورهای عراق و روسیه با صادرات 12 و 11 درصد در جایگاه دوم و سوم قرار داشته اند.

ترکیه بیش از 90 درصد از انرژی کانی مصرفی خود را از خارج تامین می کند و این کشور سالانه 4 میلیون و سیصد هزار تن نفت وارد می کند.

ترکیه برای تامین انرژی مصرفی خود قرار دادهای بلند مدتی با ایران ، روسیه و عراق منعقد کرده است که در ماه های گذشته همزمان با افزایش فشارهای ایالات متحده و اروپا به این کشور برای لغو همکاری ها در حوزه انرژی با ایران ، آنکارا اعلام کرده است که به واردات نفت و گاز خود از ایران ،به عنوان یک کشور همسایه و یک صادرکننده عمده انرژی به ترکیه ادامه خواهد داد.

مته گوکنل درباره افزایش سهم ایران در صادرات نفت و گاز به ترکیه می افزاید :‌" این موضوع غیر قابل کنترل است و ایران روز به روز در حال به دست گرفتن بیشتر بازار صادرات نفت و گاز به ترکیه است.

" گی بولا رمضان اوغلو " یکی از مشاوران رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز درباره نگرانی ها و انتقادهای کشورهای غربی از همکاری های ترکیه در بخش نفت و گاز ایران می گوید :‌" ما در چارچوب سیاست به صفر رساندن اختلافات با کشورهای پیرامونی مان ، به ایران به عنوان یک شریک نگاه می کنیم و همزمان مایلیم با کشورهای غربی درباره نگرانی ها و دغدغه هایشان درباره ایران همکاری کنیم ".

وی می افزاید :‌" به نظر می رسد توسعه روابط منطقه ای و توانایی جذب بیشتر نفت و گاز از ایران منفعت طبیعی ترکیه و اقتصاد این کشور به حساب می آید ".

اما برخی دیگر از صاحب نظران ترک با انتقاد از سیاست فعلی دولت ترکیه در قبال ایران ، این سیاست را منفعت طلبانه و در جهت منافع کوتاه مدت آنکارا تحلیل کرده و می گویند که اگر ترکیه منافع استراتژیک و بلند مدت خود را در نظر بگیرد ، نباید در سیاست هایش در قبال تهران  با کشورهای غربی شکاف ایجاد کند و باید گام های خود را با غرب هماهنگ سازد.

خانم " تولین دال اوغلو " تحلیلگر مسایل ترکیه در واشنگتن در این باره می گوید :‌" حزب عدالت و توسعه در توسعه روابط خود با ایران به منافع کوتاه مدت اقتصادی و منفعت گروهی خود می اندیشد غافل از اینکه توسعه روابط با ایران منافع بلند مدت ترکیه را به مخاطره می اندازد".

وی می افزاید سیاست های ترکیه نه اعتماد کامل تهران را جلب می کند و نه سبب دوام اعتماد کشورهای غربی به آنکارا می شود و این مساله به موقعیت و جایگاه منطقه ای و جهانی ترکیه آسیب می زند.

siamaktg - ایران - تهران
آب که از سر گذشت . چه یک وجب چه 100 وجب .. ما که پول واسه آخوندا مثه چرت و پرت های سخن رانی هاشون میمونه .. باید به (...) بدنش
سه‌شنبه 21 تیر 1390

mariamaria - ایران - تهران
اگه ده برابرقیمت هم بخرید فرقی به حال ما نمی کنه. فقط شورشیای تروریست القاعده و طالبان و حزب الله پولدارتر و مجهز تر میشن
سه‌شنبه 21 تیر 1390

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
فقر و فحشا و .. برای ایرانیان و رشد اقتصادی برای چین، ترکیه، روسیه و ...
چهار‌شنبه 22 تیر 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
خوب وقتی شاهنشاه از ایران رفت ایران یتیم شد.
چهار‌شنبه 22 تیر 1390

Royan - آلمان - آلمان
مال مفت و دل بی رحم ترکها هم از آب گل آلود ماهی میگیرند.
چهار‌شنبه 22 تیر 1390

h.k - دانمارک - اودا
ارزان یاگران بودنش فرقی بحال ملت ایران نمیکند.وکاش ایران,,نفت وگاز,نداشت.تااستعمارگران,,طماع,,دست ازسرملت ایران برمیداشت.وحکومتهاراخودمان برمبنای,,کارکردشان,,انتخاب میکردیم.وملت ایران هم به تنپروری عادت نمیکرد.
چهار‌شنبه 22 تیر 1390

gol andam - سویس - زوریخ
بدو اتیش زدم به مالم ...حق خوده ایرانی کیلو چند ????صداتم در بیاد یادت نره سر از کجا در می یاری ها...?
چهار‌شنبه 22 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.