سودان جنوبی کشور مستقل شد


سودان جنوبی کشور مستقل شد

اکثریت مردم جنوب به استقلال از شمال سودان رای داده بودند

جنوب سودان به عنوان جدید ترین کشور عضو سازمان ملل متحد، رسما از بخش شمالی جدا شده است.

این استقلال از ساعت ۲۱:۰۰ به وقت گرینویچ و از دقایق اولیه روز شنبه به وقت محلی رسمیت پیدا کرد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، و عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان، از جمله مقام های ارشدی هستند که برای شرکت در یک مراسم ویژه به جوبا رفته اند.

خارطوم پیشتر استقلال همسایه تازه اش را به رسمیت شناخته بود اما می گوید که از مردم جنوب سودان سلب تابعیت خواهد کرد.

این در حالیست که طرفین هنوز در مورد خطوط مرزی و به ویژه درباره منطقه نفت خیز ابیی اختلاف نظر دارند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه به اتفاق آرا با اعزام هفت هزار نیروی صلحبان و ۹۰۰ مامور پلیس به سودان جنوبی موافقت کرد.

پیتر ویتیگ، سفیر آلمان در سازمان ملل متحد گفت: "این اقدام پیام محکمی است که بیانگر حمایت شورای امنیت از سودان جنوبی است."

شمال و جنوب سودان ۲۲ سال درگیر جنگ داخلی بودند.

این جنگ بیش از یک و نیم میلیون کشته برجای گذاشت و سرانجام با انعقاد یک معاهده صلح در سال ۲۰۰۵ به پایان رسید.

روند استقلال جنوب سودان در این توافقنامه بنا گذاشته شده بود.

اکثریت مردم جنوب سودان در ماه ژانویه سال جاری به استقلال رای دادند.

khosh bavar - ایران - یزد
مبارکتان باشد ! زیرا این رسم روزگار نیست که بخاطر " دین " در دنیای امروزی قتل و عام بشوید, زیرا اینکار را هر دو دین ( اسلام و مسیحی ) در 1400 و یا 2000 پیش کردند که بنام خدا گردن میزدنند و در ایران ما بخاطر داشتن دین بهائیت خانه ها را با بلدزر با خاک یکسان میکنند تا خانه ای برای خود در اخرت در کنار حوری بهشتی داشته باشند ولی اگر در دنیای امروزی افراد ان خانه و کاشانه از سرما و گرسنگی بمیرنند, مسئله ای برای منطق انان نیست ! عجیب است که انها دم از ایران و شاعران ایرانی میزنند که فلان شعرش در سازمان بین الملل نوشته شده ولی معنی این شعر که بزرگترین کشف معنوی جهانیست در کشور خود ادا نمیکنند : بنی ادم اعضای یک پیکرنند / که در افرینش زیک گوهرند ! میازار موری که دانه کش است / که جان دارد و که جان " شیرین " خوش است ! پس همواره شاد و انسان شیرین باشیم .
شنبه 18 تیر 1390

saljog - ایران - خوی
چون چیزی برای غارت نداشت اجازه استقلال داده شد و برای انحراف افکار عمومی جهان در جشن استقلال هم شرکت می کنند.ولی برای کسب منافع شان با حمایت از حکومت قرون وسطایی ملت ایران بدبخت کردند.
شنبه 18 تیر 1390

erfan-iran - ایران - تهران
تبریک میگم . همین که مجبور نیستن با مسلمانان جنایت کار و قاتل زندگی کنند جای خوشحالی دارد . خدا می داند نیروهای اسلام گرای سودان چه بلایی بر سر زنان و کودکان جنوبی آوردند ..
شنبه 18 تیر 1390

رضا هراتی - استرالیا - ملبورن
به امید روزی که ایران و دیگر کشورها هم از دست هرچه آخوند نمک نشناس است استقلال بگیرند
شنبه 18 تیر 1390

ParsaUK - انگلستان - منچستر
تبریک به سودان جنوبی برای استقلالشان از مسلمانان بربر .
شنبه 18 تیر 1390

khorramdin babak - فرانکفورت - فرانکفورت
دو سال صبر داشته بشید. بعد بینید سودان جنوبی چقدر خوب خواهد شد. نگاهی به افریقای سیاه کنید. هرجا دولت و ملت مسلمان نیستند. به سرعت به سوی پیشرفت اقتصاد. هر جا مسلمان. فقط جنایت.همه چیز را به گردن اروپا و امریکا نیاندازیم. اسلام یعنی جنایت و خرافات.
شنبه 18 تیر 1390

Shamamai - ایران - کوردستان
تبریک میگم به ملتی که آزادی و استقلال خود را تعیین کرد ، هرچند درگیر سخت ترین جنگ و کشتارها شد. به امید هر چه بیشتر استقلال ملتها در خاورمیانه
شنبه 18 تیر 1390

poriyaye_vali - قطر - دوحه
سودانیها معروفند به (شعب کسلان)ملت تنبل...حتما عمرالبشیر حوصله اداره کردن جنوب سودان رو نداشته وگفته بزار مستقل باشند...درضمن یه شهری در این کشور هست بنام کسله(شهر تنبلها)...عشقشون تایپ کردنه وتو خونه هر سودانی یه ماشین تایپ هست...راستی لهجه سودانی هم که دیگه نگو.. عربهای حوزه خلیج فارس وعربهای شامات(لبنان،سوریه،اردن)لهجه سودانی رو به تمسخر میگیرندhttps://www.youtube.com/watch?v=g9fZ8lwY9uUfeature=related
یکشنبه 19 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
Shamamai - شماها دلتان را به جدایی خوش نکنید، که پایانش جنگ و بی پولی و نداری است، درست مانند جمهوری های شوروی پیشین. بدبختی و نداری و بیکاری از سر و کولشان بالا میرود. آواز دهل از دور خوش است.
یکشنبه 19 تیر 1390

monairan - ایران - تهران
سودانی ها هم قدم در جاده ترقی گذاشتن . خوش به حالشون .هم ازاد شدن هم از. اسلام تحجری نجات پیدا کردن. ایران تهران
یکشنبه 19 تیر 1390

h.k - دانمارک - اودا
حکومت فدرالی میشدبهتربودبرایشان تاجداباشند.المان,استرالیا کانادا سوئیس.وغیره.فدرالی هستندومشکلی هم ندارند.چراجدابشوند?
یکشنبه 19 تیر 1390

Herzl - هلند - ارنهم
تبریک به ملت تازه استقلال یافته جنوب سودان.استقلال جنوب سودان این یک امیدى براى بقیه اقوام و ادیان استقلال طلب.استقلال کوردستان هم نزدیک است
یکشنبه 19 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
h.k - تو به سودانی ها چه کار داری؟ از شر ادمکشان اسلامی آزاد شدند.
یکشنبه 19 تیر 1390

آزادیخواه - ایران - تهران
به امید اینکه ایران هم بدون واسطه وبا همت مردم از دست انگلیس وروسیه و یک سری متجاوزین مجنون قدرت آزاد شود وهر کس با هر نژاد وتفکر واندیشه ( به شرط اینکه مزاحم کسی نباشند) ای بتواند آزادانه به زندگی خود ادامه دهد وبهشت راستین رابتوانیم تجربه کنیم زیرا :. بهشت آنجاست که آزاری نباشد کسی را باکسی کاری نباشد.
یکشنبه 19 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
آنقدر اسلامیست ها را پر و بال دادند، آنقدر بسیجی آدمکش به آنجا فرستاده و مسیحیان را کشتار کردند که این بدبختها پس از اینهمه جنگ جداشدند، تازه یک عده ای که دم از رژیم میزنند، ناراحتند که چرا جدا شدند و از دست اینها رها! نه میخواستید بمانند که همه را از دم تیغ بگذرانید، عجب موجوداتی هستند اینها.
یکشنبه 19 تیر 1390

UKGUY4U - بریتانیا - لندن
Herzl - هلند - ارنهم. من به عنوان یک کرد بتو میگم هرگز به این آرزوت نمیرسی من به ایرانی بودنم افتحار میکنم. من هرگز اجازه نمیدوم بین استانهای کشورم مرز کشیده بشه.تا نسل های اینده منو لعنت کنن که تن به تجزیه کشور زیبا و پر افتخارم دادند. تو هم مسلما عراقی هستی چون اگه یک فطره خون ایرانی در رگت بود چنین نمیگفتی.
دوشنبه 20 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.