احمدی نژاد و هزینه های عبور از سپاه


احمدی نژاد و هزینه های عبور از سپاه

سخنان اخیر محمود احمدی نژاد، به عنوان مدرکی در اثبات دخالت سپاه در "قاچاق" مورد استناد رسانه ها قرار گرفت

حسین باستانی

بی بی سی

شاید کسانی که شنبه گذشته، شنونده سخنان محمود احمدی نژاد در مورد دست داشتن ارگان های نظامی در ورود غیرقانونی کالا به کشور بودند، تصور نمی کردند که او تنها سه روز بعد از این اظهارات عقب نشینی کند.

سایت ریاست جمهوری ایران دیشب در حالی اظهارات نقل شده از جانب آقای احمدی نژاد را "تحریف شده" دانسته که قسمت های خبرساز این اظهارات، که در این سایت ذکر نشده، در فیلم تلویزیونی سخنرانی وی وجود دارد.

این سخنان در حالی مطرح شده که آقای جعفری دیروز در اظهاراتی جداگانه، تاکید کرده که پرونده برخورد با متهمان "اقتصادی و اخلاقی" در دولت، از طرف قوه قضاییه به سپاه پاسداران سپرده شده است.

بنابراین، می توان فهمید که چرا در حالی که آقای احمدی نژاد در گذشته علاقه ای به پس گرفتن اتهامات خود علیه مجلس، قوه قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... نهادها و اشخاص دیگر نشان نداده، این بار در عرض تنها چند روز ناچار به انجام این کار در مورد سپاه پاسداران شده است.

اما آیا اصلاحیه چند خطی سایت ریاست جمهوری، تاثیرات کنایه جنجالی او به فعالیت های اقتصادی متحدان سابقش را خنثی خواهد کرد؟ برای پاسخ دادن به این سوال، کافی است میزان انعکاس خبری این اصلاحیه و آن خبر را مقایسه کنیم.

واقعیت آن است که مروری بر تیترهای رسانه ها، به ویژه رسانه های بین المللی، نشان می دهد که اطلاعیه دیشب سایت ریاست جمهوری، بازتاب خبری قابل توجهی نداشته است. به ویژه آنکه با توجه به در دسترس بودن فیلم اظهارات محمود احمدی نژاد، گویی صادرکنندگان اطلاعیه، اساسا دغدغه رفع اتهام از سپاه را هم نداشته اند.

این در حالی است که سخنان شنبه پیش آقای احمدی نژاد، در همان ساعت های اول پس از انتشار به یک پدیده خبری تبدیل شد و به عنوان مدرکی در اثبات دخالت سپاه پاسداران در "قاچاق" مورد استناد رسانه ها در داخل و خارج ایران قرار گرفت.

چنین تفاوت مهمی، احتمالا از دید فرماندهان سپاه و سایر عاملان فشارهای اخیر بر همکاران آقای احمدی نژاد به دور نخواهد ماند؛ عاملانی که تنها سه روز قبل از اظهارات غیرمنتظره رئیس دولت، مستقیما تهدید شده بودند که اگر بخواهند به کابینه "دست‌اندازی کنند"، با واکنش شدید او مواجه خواهند شد که "حتما به کشور آسیب می‌زند".

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، چند سال پیش شهادت مهمی در مورد پاسخ آیت الله خامنه ای به وی و اعضایی دیگر از مجلس خبرگان رهبری داده که خواستار نظارت بر نیروهای مسلح، به عنوان نهادهای زیر مجموعه رهبری بوده اند.

آقای جنتی گفته: "در مورد نیروهاى مسلح فرمودند: اصلاً حرفش را نزنید، براى این که در نیروهاى مسلّح امکان این که کسى تحقیق و سؤال کند، نیست. نیروهاى مسلح جاى این حرفها نیست. مگرمى شود کسى در میان نیروهاى مسلح وارد شود و راجع به مسائلى ایجاد شبهه کند؟ در این صورت فرمانده نمى تواند کار کند. به هر حال طى دو ـ سه جلسه اى که با ایشان داشتیم و بحث هاى زیادى شد، با این موضوع مخالفت کردند." (۱)

با چنین تعریفی، مشخص است که چرا سپاه پاسداران، که رهبر جمهوری اسلامی ایران حتی طرح شبهه و سوال در مورد آن در جلسات محرمانه مجلس خبرگان و توسط معتمدینی چون آقای جنتی را نیز بلاموضوع می داند، "خط قرمزی" متفاوت از سایر مناطق ممنوعه در جمهوری اسلامی تلقی می شود.

آیت الله خامنه ای اخیرا از محافظه کاران موکدا خواسته تا در انتقادات خود از دولت زیاده روی نکنند و پس از آن، به شدت از میزان این انتقادات کاسته شده است.

اما آیا این آتش بس نسبی، حتی در صورت عبور محمود احمدی نژاد از خط قرمزی چون سپاه نیز معتبر خواهد بود؟

-----------

(۱) مجله حکومت اسلامی، پائیز ۱۳۸۵، شماره ۴۱، ص ۵۵ تا ۵۷، به نقل از نامه سرگشاده محسن کدیور به آیت الله خامنه ای منتشر شده در سایت جرس، ۲۷ تیر ۱۳۸۹.

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
یعنی با گفتن (برادران قاچاقچی خودمون) قشنگ گذاشت تو کاسه فرزانه. ها هاها قیافه فرزانه الان دیدنیه. مرسی محمود
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

mahdi1988 - اتریش - وین
ویکی لیکس فاش کرد که سپاه بزرگترین خریدار هروئین افغانستان و بزرگترین توزیع کننده ی مواد مخدر در خاورمیانه هست(البته به اروپا هم صادر می کنه)!! دست و پنجه ی برادران سپاهی جدا درد نکنه!!!
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

razmandeh - سوئد - استکهلم
خط محمودک خط زرد بود نه قرمز ان هم چون شکمش چند وقتیه خیلی شل کار میکنه !!!
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

amir-amir - کانادا - تورنتو
مصداق بارزى از نوع حکومت ملوک الطوایفى در ایران که هر کس بیشتر قدرت دارد وسیع تر چپاول مى کند
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

sora.sefid - ایران - تهران
چوب که برداری گربه دزده فرار میکنه. معلومه دیگه برادر سپاهی شما قاچاق نمیکنی که ما مردم بیچاره قاچاق میکنیم.
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

بابک - ایران - سبزوار
سپاه به دریوزگی افتاده
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

avareh swed - سوئد - بوروس
سالهاست که مردم جنوب ایران هوار هوار کردند .کو گوش شنوا .فکر میکنید روزی 3 تن تریاک مصرفی .یا بقولی 5 تن .چطور وارد وپخش میشود .وئا مرز های شرقی را کی حفاظت میکند .کدام ماشین سپاه را جرات دارند که بگردند وبازرسی کنند. سگ وقتی زخمی شد صدای زوزه اش بلند میشود .شغال بیشه مازندران را ندرد بجز سگ مازندرانی . .
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.