رزمایش‌های موشکی ایران نتیجه عکس داشته‌است


رزمایش‌های موشکی ایران نتیجه عکس داشته‌است

رزمایش جدید موشکی ایران در بیابان‌های اطراف قم. ۲۸ ژوئن ۲۰۱۱.

فهیمه خضر حیدری
رادیو فردا : نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز سه‌شنبه در ادامه رزمایش دوروزه «پیامبر اعظم ۶» در قم، از آمادگی موشکی خود و «بومی شدن» ساخت سیلوهای پرتاب موشک خبر داد.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران هم‌چنین در این روز گفت که موشک‌های ایران موشک‌های ایران «حداکثر دو هزار کیلومتر برد دارند» و بر اساس اهداف آمریکا در منطقه و اسرائیل طراحی شده‌اند.

در مورد چندوچون این خبر و اثرات سیاسی آن گفت‌وگویی داریم با دکتر هوشنگ حسن‌یاری، کارشناسی امور دفاعی و امنیتی و استاد روابط بین‌الملل در کالج نظامی سلطنتی کانادا.

از او در باره این سیلوها و برد موشکی ایران می‌پرسیم:

هوشنگ حسن‌یاری: در این مورد خاص یعنی انتشار خبر سیلوهای پرتاب موشک که رونمایی شده‌اند، باید بگویم که اینها سازه‌های زیرزمینی هستند که موشک‌هایی را در آنجا جای داده‌اند، برای آمادگی و شلیک به اهدافی که از پیش تعیین شده‌اند.

ظاهرا و طبق این خبر از پایگاه هوافضای سپاه پاسداران، این سیلوها در حالت آمادگی دائمی به سر می‌برند. بخصوص اشاره به موشک‌های دوربرد است که می‌شود حدس زد که هدف این موشک‌ها، تنها کشورهای اطراف ایران نیستند.

یکی از مواردی که در سایت‌های مختلف ایرانی به آن اشاره شده آمادگی موشک «شهاب ۳» است. موشک شهاب ۳ حدود ۱۳۰۰ کیلومتر برد دارد و بالطبع اهدافی خارج از منطقه خاورمیانه را دنبال می‌کند و حداقل، اسرائیل یا اروپا را می‌تواند مورد هدف قرار دهد.

شما به دوربرد بودن این موشک‌ها اشاره کردید. گفته شده‌است که همه این مانورها و کلا تولید این موشک‌ها در واقع صدور نوعی پیام صلح و دوستی برای منطقه است. شما برای تعبیر «پیام صلح و دوستی برای منطقه» چه ارزیابی خاصی دارید؟

اگر به واکنش کشورهای منطقه و بخصوص کشورهای خلیج فارس در قبال این رزمایش‌های سپاه پاسداران ایران در سال‌های گذشته نگاه کنیم می‌بینیم که این واکنش‌ها همواره منفی بوده‌است.

دکتر هوشنگ حسن‌یاری، کارشناس امور دفاعی و امنیتی در کانادا.

بر خلاف گفته و یا خواسته ایرانی‌ها که مایلند کشورهای همسایه این مانورها را به عنوان یک پیام دوستی و صلح از سوی ایران دریافت کنند، بالعکس، این کشورها بیشتر نسبت به آمریکا و یا کشورهایی که بتوانند در مقابل توان موشکی ایران ایستادگی کنند، سوق داده شده‌اند.

در نتیجه باید بگویم این رزمایش‌ها دقیقا نتیجه عکس داشته‌است. این کشورها نگران منویات، خواسته‌ها و یا طرح‌های سیاسی و ایدئولوژیک ایران هستند.

آقای حسن‌یاری، این نمایش قدرت و مانورها الان چندمین باری است که دارد انجام می‌شود. این درحالی است که ما از سوی دیگر با تحریم‌های سازمان ملل متحد مواجهیم و برنامه ساخت موشک‌های بالستیک ایران و آزمایش‌هایی از این دست از سوی سازمان ملل تحریم شده‌است.
اما ایران دارد آشکارا این کار را انجام می‌دهد. تحلیل شما درباره این تناقض چیست؟

همان طوری که بارها مقام‌های عالی‌رتبه ایران اعلام کرده‌اند، از دید مقامات ایرانی، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را یا کاغذ پاره خوانده‌اند و یا اینکه این قطعنامه‌ها، تصمیماتی که صرفا سیاسی هستند تلقی شده‌است.

از نظر ایران این قطعنامه‌ها مشروعیت ندارد در نتیجه مانع انجام آزمایش‌های موشکی ایران نخواهند شد.

ظاهرا در طول یک سال گذشته ایران حدود شش آزمایش موشکی برگزار کرده‌است که تمامی این شش آزمایش تحریم‌هایی را که شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌های خود راجع به ایران اعمال کرده، زیر سوال می‌برد.

این در حالی است که در این مورد بخصوص که شما اشاره کردید، یعنی تحریم موشک‌های بالستیک ایران، کشورهایی که با ایران روابط مناسبی دارند مثل چین و روسیه، هم به این قطعنامه‌ها رای مثبت داده‌اند.
darkoob - ایران - تهران
شما فرض کنید پیام این رزمایش جنگ و نفرته، هرچی که باشه برای روکم کنیه امریکا و انگلیس خوبه. گذشت اون روزهایی که یک سال در میان انگلستان ایرانو اشغال میکرد.
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

Salar_uk - انگلستان - بلاکپول
ایکاش در کنار پیشرفت نظامى به مسایل اقتصادى و ازادى اجتماعى هم کمى توجه مى کردند
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

gholiof - ایران - تهران
دارکوب،ایران-تهران،بله گذشت اون روزهایی که یک سال در میان انگلستان ایرانو اشغال میکرد،ولی آمده است روزهایی که پدرها معتاد،مادرها برای سیر کردن شکم بچه ها،خودفروشی،سر چهارراهها پر از گدا،ایران در دنیا بایکوت،ایرانی تروریست،طلاق بسیار،تجاوز گروهی.....!!!!!،اقتصاد ..یدمان،بیکاری بیشمار و...... باز هم برایت بگویم؟به نظرت معامله خوبی صورت گرفته است؟افسوس....
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

khosh bavar - ایران - یزد
این موشک چقدر شبیه مناره هست !
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

آینه - انگلیس - لندن
darkoob - ایران - تهران انگار خبر نداری که این بار انگلیس 32 سال هست که ایران رو در دست داره با مهره های عربزاده. کی این اخوندها رو سر کار اورد و به شاه خیانت کرد?.. سیاست بی پدر و مادر هست
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

amirbidgoli - ایران - کاشان
نتیجه عکس داد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ . یعنی فردا اسرائیل به ایران حمله می کند.
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

avareh swed - سوئد - بوروس
ثروتی که باید خرج رفاه ملت شود .از روسیه وچین وکره شمالی .یواشکی موشک خریداری شده وانبار میشود .وسودش را مردم ان کشور ها میبرند.و کشور های غربی هم به همسایگان ایران اسلحه میفروشند . در اثر درایت احمدی همه دنیا از این بابت سود میبرند و بیکاری کاهش میابد دولتها اسوده خاطر میشوند .عاملین غربی چرا میگوئید مرگ بر امریکا .
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

neda2oo7 - ایران - شیراز
کاش بجای موشک و موشک بازی به فکر رفاه حال مردم بودند و هواپیما ، قطار ، اتوبوس و حتی تاکسی درست و حسابی می ساختن تا اینقدر مردم بدبخت و مظلوممون در اثر سوانح حمل و نقل زور مرگ نشن. این ایران استالینی فقط و فقط دامن قشر ضعیف مردم رو به آتش می کشه.
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

danial nabi - سوئد - استکهلم
ما منتظر ساخت 500 کلاهک اتمی از سوی ایرانیم تا همه راضی باشند.
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

alexxx - اتریش - وین
والله این موشک و این پرسنالی که من توی این عکس میبینم بیشتر به اون سری موشکها شبیه که چند سال پیش وقتی خواستند در حضور رفسنجانی به نمایش بگذارن با شلیکش روی سکوی خودش منفجر شد. حالا این موشکی هم که توی این عکس دیده میشه اصلا به این تعریفهایی که از سیلوهای اینچنانی و تکنیکهایانچنانی میکنند نمیخوره. ضمنا اعضای گروه خدماتش معرف کوالیته این معجزه قرن هستن, همین بسه !!!
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
جوک آخوندی در حد مضاعف: موشک دور برد با پیام صلح! یعنی آخوندک هم می خواد خودی نشون بده ولی چون خودش هم میدونه هیچ ... نیست میگه: البته ما صلح می خوایم ها لطفا ما رو نزنید! - به نظر من آخوندها و بسیجی ها بهتره دنبال سوراخ موش باشن. انتقام این مردم از خائن ها, ساده و محدود به دادگاه نخواهد بود
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

Davidoff - اوکراین - خارکوف
با سلام!من مدافع رژیم نیستم! برعکس به شدت با رژیم حاکم بر ایران مخالم هستم! اما اینکه ایران (و یا هر کشور دیگری) بتونه در داخل کشور تکنولوژی ای را تولید کنه به نظر من کاملا منطقی می باشد! تحریمهای سازمانهای بین المللی برای خرید سلاح از طرف ایران می باشد و نه ساخت اون! اونهم موشکهایی که طبق طبقه بندی انواع سلاح ها جزو سلاحهای متعارف محسوب می شود! نه اتمی است و نه شیمیایی و نه خوشه ای و غیره (ایران چنین تکنولوژی ای ندارد).
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

Davidoff - اوکراین - خارکوف
تمامی ایرانی ها این را می دانند که دولت ایران هیچوقت شروع کنند هیچ جنگی (بصورت رسمی) نخواهد بود زیرا این لطمه شدید به چهره ایران و اسلام خواهد زد که اصلا مطلوب سران نظام نیست! این موشکها هم بر فرض اینکه تا 2000 کیلومتر برد داشته باشد! خب این حتی تا شرق ارپا هم نمی رسد! خود غربی ها می دانند که این سلاح ها نه برای جنگ که بلکه برای دفاع است و برای همین از اینکه نتوانند یکروزی ایران را فتح کنند (مانند عراق و افغانستان) بسیار می ترسند! من موافق براندازی نظام بر اساس انقلاب و غیره هستم! فقط جنگ نه که جنگ خانمان برانداز است! و جالب تر اینکه ده ها پایگاه نظامی آمریکا دورتا دور ایران را محاسره کرده اونوقت انتظار دارند ایران برای دفاع احتمالی از خود اسلحه نسازد! این دیگر زیاده خواهی است! موفق باشید
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

ari jojeh - ایران - تهران
حالا که بحث به اینید بهتر است یک کمی هم جلوتر برویم. بعد از چند ماه تحقیق به رمز پرچم شیر خورشید دست پیدا کردم که واقعا سورپرایز کننده است. مدیر سایت هر گونه که صلاح میداند من را در جریان بگذارد تا اینرا بعد از تصویب روی خروجی خبرتان بگذارید.بسیار جالب و مهم میباشد.
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

morid - ایران - بوشهر
معلومه که این موشکها حال کدخدای جهان یعنی امریکا ونوکرش انگلیس را گرفته.والا اگر نتیجه منفی دارد ویا بلوفه که ادم نمیاد با حسن یاری بی سواد صحبت کنه با یه کارشناس پنتاگون بهتر نبود ؟
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

Khashayarshah - ایران - تهران
این که بیشتر شبیه لوله گازه که سر آنرا جوش دادند. اونهائی که در موشکسازی کمی آگاهی دارند, از ظاهر این موشک میفهمند که هیچگونه ترفند ایرودینامیکی و گازدینامیکی در این موشک به کار گرفته نشده است. به خط جوش لوله (بدنه) و مخروط کلاهک دقت کنید. این خط در سرعت مافوق صوت ( اگر تازه فرض کنیم که این لوله بتواند به این سرعت برسد!!!!!) محل شکست موج صوتیست. این موشک تعادل خود را در سرعت بالا از دست میدهد. اگر لوله آفتابه درست میکنید لااقل تصویر آنرا در اینترنت نیندازید.
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
Davidoff - اوکراین - خارکوف . با سلام!من مدافع رژیم نیستم! برعکس به شدت با رژیم حاکم بر ایران مخالم هستم! . خودتی مستر داویدف اسلام پناه!!!!!!
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

robo - امریکا - لوس آنجلس
آقا اینجا تو پنتاگون دارن دودستی میزنن تو سرشون که اگه یه روزی از روزها ایران از این لوله درازها که ساخته یکی درازترش رو بسازه بزنه واشنگتون چه خاکی تو سرشون بریزن اینجا؟ یاد زرت و پرتهای خمینی گور بگور میافتم که میگفت اسلام از این آهن پاره ها نمیخواد. اف ۱۶ هایی که ایران پولشو داده بود تحویل نگرفتن حالا دارن لوله بخاری جوش میدن توش نفت بریزن ۲۲ بهمن بزنن هوا ، ها ها ها .. خیلی با نمکی چهار پاه!!! در جواب بعضی دوستان ساندیسی باید بگم خیلی هم خوبه که هر کشوری ابزار دفاع از خودشو بسازه و یا بخره این شامل کشور عزیزمون ایران هم میشه ولی شامل دولته تروریست اش نه !!! ماشین چیز خوبیه ولی دست دیوونه بدی میوفته تو شهر آدم زیر میگیره، این دولت قاتل! مردم خودشو به گلوله میبنده وای به حال بقیه ، به امید آزادی ایران از دست شیاطین اسلامی
جمعه 10 تیر 1390

persian gulf 4 ever - ایران - تهران
حالا اگه این موشک ها دست ارتش بود می گفتیم خب برای دفاع از کشوره و باعث افتخاره اما اینها نیتشون چیزه دیگست
جمعه 10 تیر 1390

zebelkhan - آمریکا - لوس آنجلس
Davidoff - اوکراین - خارکوف. برادر بسیجی نوکر ولایت! خودتی!! از تو باهوش تر و رد گم کن تر اینجا زیاد بودن که یکی به نعل و یکی به میخ زدن! از یک طرفی میگی طرفدار نظام نیستی اما دم خروس بدجوری از زیر عبای جنابعالی راهنما میزنه! آخه سایبری جان! مگر اسلام و حکومت ددمنش اسلامی آبرویی هم دارند که نگران آن باشند. تو ساندیس خور سایبری غصه اربابانت رو نخور. بزودی جواب این حریف طلبیدن های این شیادان اسلامی و شما مزدوران راه راه و هفت خط و ملون را دنیای متمدن خواهد داد. برو یک شغل آبرومند دست و پا کن که مجبور به خوردن نان مزدوری نباشی! تحلیلهای آبکی و در پیتی پیش کش خودت! اینجا بگی "ف" ما تا فرح زاد برات میریم! آخوندها چهار تا طرفدار کند ذهن مثل تو داشته باشند دیگه لازم نیست اسراییل و آمریکا بهشون حمله کنند!
جمعه 10 تیر 1390

persia_021 - یونایتد کینگ دمب - لندن
فقط ۱۰۰ ساله پیش. تجزیمون کردن حدود ۱۰ کشورو ازموون جدا کردن (کشورای جنوب روس: ...بحرین،..). حواستون باشه برای رفتن به( سیستان،خوزستان،مشهد،یا آذربا‌ای جان )نیاز به ویزا نداشته باشیم. ۰۲۱.
شنبه 11 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.