رضا پهلوی: محتوای نظام آینده ایران باید سکولار باشد، شکل آن مهم نیست


رضا پهلوی: محتوای نظام آینده ایران باید سکولار باشد، شکل آن مهم نیست

خودنویس : یکی از نقاط مشترک اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان، موضع‌گرفتن‌شان در مقابل رضا پهلوی است؛ شاید در همین نقطه هم‌دل باشند. چندی پیش مشاور میرحسین موسوی گفته بود که گفتگو با سلطنت‌طلب‌ها از خطوط قرمز «شورای هماهنگی راه سبز امید» است. کیهان برای بی‌اعتبار کردن منتقدین سعی می‌کند آنها را با او مرتبط کند. رضا پهلوی، اصلاح‌طلبانی که می‌خواهند نظام به روزگار «خمینی» بازگردد را «نئو خمینیست» می‌خواند و می‌گوید که این گروه گرچه حرف از انتخابات آزاد می‌زنند، «اما آیا می‌توان شرایط برگزاری انتخابات آزاد را تحت لوای نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرد؟»

رضا پهلوی دیروز در نزدیکی واشینگتن، به سوال‌های خودنویس پاسخ گفت.

آخرین ولیعهد ایران که از ۳۳ سال پیش در تبعید بوده بود است، چهره‌اش از آنچه در کتاب‌های درسی دوران قبل از انقلاب منتشر می‌شد کاملا متفاوت است، اما پرانرژی‌تر از یک مرد ۵۰ ساله به نظر می‌رسد.

رضا پهلوی گرچه کتمان نمی‌کند که نیم‌نگاهی به سلطنت دارد، اما تاکید می‌کند که دیدگاهش با سلطنتی که رضا شاه به دنبالش بوده متفاوت است.

اما مساله دیگری که شاید برای خوانندگان جذاب باشد، نگاه انتقادی او به «شاه‌اللهی»ها است، کسانی که می‌گوید این گروه سلطنت واقعی را باور ندارند و پشت یک نیت فراتر قایم شده‌اند و به دنبال یک چیز «مطلقه» هستند. اینها افرادی دموکرات نیستند و خطر در کسانی است که ایدئولوژی‌ای دارند و دموکرات نیستند.

خودنویس : آخرین ولی‌عهد ایران می‌گوید که انتخاب نهایی‌اش، انتخاب مردم ایران است، چه جمهوری بخواهند چه پادشاهی، گرچه خودش مدل پادشاهی کاملا مشروطه که شاه نماد همبستگی ملی است را می‌پسندد. او می‌گوید: «برای من محتوای حکومت اهمیت دارد نه شکل ظاهری آن، من به یک نظام سکولار که جدایی دین از حکومت کاملا رعایت شود به عنوان یک پیش شرط دموکراسی و حقوق بشر و یک دموکراسی پارلمانی که پاسخگوی مردم باشد اعتقاد دارم.» نخستین بخش گفتگو با رضا پهلوی را امروز می‌خوانید.

گفتگو با رضا پهلوی آسان است و آسان نیست! برنامه فشرده او باعث می‌شود که مسوولین دفترش با وجود تمام تلاش، بعد از مدت‌ها وقتی برای گفتگو میان برنامه‌های دیگر پیدا کنند. اتفاقا وقت بسیار خوبی هم هست، درست چند روز بعد از اینکه از امیر ارجمند در باره عدم گفتگو با سلطنت‌طلبان، حتی اگر به دموکراسی اعتقاد داشته باشند سوال کرده بودم. امیر ارجمند، هر گونه ارتباط «شورای هماهنگی» با سلطنت‌طلبان را خط قرمز خوانده بود. بسیاری از «مشروطه‌خواهان» بر خلاف تصور میلیون‌ها ایرانی که تنها منابع تاریخی‌شان، محصولات آموزش و پرورش و رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی بوده، نگاه‌شان معطوف به «سلطه» نیست. رضا پهلوی می‌گوید که عنوان سلطنت که ریشه در «سلطه» دارد را نمی‌پسندد و «پادشاهی» مناسب‌تر است.

رضا پهلوی، شاید از نظر سنی با صاحب عکس کتاب‌های دوران کودکی ما فرق کرده باشد، اما چشمانش و نگاهش تغییر چندانی نکرده است. خیلی راحت با تو می‌نشیند و حرف می‌زند و از موضع بالا هم نگاه نمی‌کند. بعضی از مسوولان جمهوری اسلامی که با آنها حرف زده‌ام و گفتگو کرده‌ام، اینچنین نبوده‌اند. اما کسی که روزی می‌توانست سلطان باشد، روبرو من در رستورانی در شمال غرب پایتخت آمریکا نشسته و داریم خیلی راحت حرف می‌زنیم. از «دموکراسی»، «سکولاریسم»، «آزادی انتخابات» و «شاه‌اللهی‌ها».

بسیاری از کسانی که او را می‌شناسند یا کارهای‌اش را دنبال کرده‌اند، می‌گویند با وجودی که رضا پهلوی می‌خواهد بدون مقایسه با دیگران او را بشناسند، اما نام «پهلوی» باعث می‌شود انتظار از او از سوی گروه‌های مختلف زیادتر از خواست او باشد. مخالفان از او انتظار دارند که در مقابل موارد نقض حقوق بشر در دوران پهلوی موضع بگیرد، موافقان «ایدئولوژیک» تحمل هیچگونه عقب‌نشینی از هر آنچه در سال‌های حاکمیت پدرش اتفاق افتاده ندارند. خودش در باره مشکلات با کسانی که به هر چیزی برخورد «ایدئولوژیک» می‌کنند حرف می‌زند، وقتی در باره «شاه‌اللهی‌ها» بحث به میان می‌آید.

رضا پهلوی اعتقاد دارد که ایران به نظامی سکولاری احتیاج دارد که سنگ‌بنای‌اش، اعلامیه جهانی حقوق بشر است، اما این عملا بر خلاف نظامی است که پدربزرگ‌اش به ارمغان آورد. ایران دوران رضاشاه هم نگاه‌اش سکولار بود، اما همه چیز «دیکته» می‌شد.

برخی از کسانی که پیش از این گفتگو طرف مشورت بوده‌اند می‌گویند که رضا پهلوی «نرم‌خو»تر از آنی است که حامیان جدی سلطنت از او انتظار دارند.

وقتی از او درباره کاریکاتورش می‌پرسم، استقبال می‌کند؛ درست برخلاف سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید... تفاوت جالبی است.

اما چیزی که موقع گفتگو رو نکردم این بود که من هم «آبانی» هستم. اگر یک روز دیر به دنیا نیامده بودم، در سال‌های قبل از انقلاب تولدم همیشه تعطیل بود و البته در سال‌های بعد از انقلاب فحش می‌خوردم! به هر شکل نمی‌دانم بابت به‌دنیا آمدن در ۵ آبان باید خوشحال باشم یا نه!

 

اولین سوال من از رضا پهلوی در باره موقعیتی است که خود را در آن می‌بیند؛ شاه‌زاده است؟ پادشاه است؟ فعال سیاسی است یا فعال حقوق بشر؟

رضا پهلوی: من یک ایرانی هستم که از آن روزی که از مملکتم خارج شدم، به قصد ادامه تحصیل در خلبانی بود که اتفاق سال ۵۷ افتاد و از آن زمان در خارج از کشور هستم و با اکراه مجبور به زندگی در تبعید شدم. ولی از همان آغاز کار معتقد بودم که راه ایران و راه ترقی و بهزیستی ایران قطعا نمی‌تواند از طریق یک حکومت مذهبی باشد که نمونه‌اش را در قرون وسطی در اروپا که امروز نمود‌اش را در قرن بیست و یکم مشاهده می‌کنیم، البته این سی سال باید می‌گذشت تا هم‌میهنان ما آگاه بشوند از عواقب و مفهموم آن که زندگی در این حکومت چیست. من از اول خودم را یک ایرانی آزادی‌خواه می‌پنداشتم و با این قصد این سی سال مبارزه را انجام داده‌ام که آنچه از مردم ایران به کلی گرفته شد که حق حاکمیت‌شان بوده مجددا به مردم برگردانیم.  و این حاصل و هدف کار من بوده است. حالا به من چه لقبی بدهند یا چه تعریفی کنند، به بیان و گفتار هم‌میهنان و ناظران واگذار می‌کنم و من دنبال هیچ لقبی نیستم.

- سوال بعدی من در باره نگاه برخی حامیان اوست که او را فقط «سلطان» می‌خواهند؛ اما خودش گفته که می‌خواهد در هر چارچوبی که ممکن باشد، چه جمهوری و چه سلطنت فعالیت کند. 

رضا پهلوی: من این مساله را در سه کتاب و سخنرانی‌های متعددی طرح کرده‌ام. برای من محتوای حکومت اهمیت دارد نه شکل ظاهری آن، من به یک نظام سکولار که جدایی دین از حکومت  کاملا رعایت شود به عنوان یک پیش شرط دموکراسی و حقوق بشر و یک دموکراسی پارلمانی که پاسخگوی مردم باشد اعتقاد دارم و فکر می‌کنم دست یافتن به این دموکراسی را می‌شود هم در فرمول یک نظام پادشاهی و هم در فرمول یک نظام جمهوری پیدا کرد. همینطور که امروز شما می‌توانید در ژاپن، کره، سوئد، فنلاند، در اسپانیا یا در پرتغال، در فرانسه یا در هلند، در کانادا و یا در آمریکا هر دو فرم نظام را داشته باشید که محتوایی دموکراتیک دارند اما شکل نهایی متفاوت است. اما اگر شخصا از من می‌پرسید که کدام شکل نظام را شایسته برای ایران می‌پندارم، تمایل من به نظام پادشاهی است، تنها به این دلیل که به عنوان یک مقام فراحزبی و فراسیاسی، بدون هیچ نوع مسوولیت سیاسی یا حکومتی، اما به عنوان سمبل  وحدت و به عنوان یک عاملی که می‌تواند یک‌پارچگی  مردمی را شاید فراتر از آنچه در یک نظام جمهوری بتوان یافت، بتواند انجام دهد. مع‌هذا نطفه من به این مساله بسته نشده. یادمان باشد، پدربزرگ خود من در زمانی که به قدرت رسید می‌خواست ایران را مثل ترکیه به یک جمهوری تبدیل کند اما به دلایل متعددی دیدند که ممکن است کار نکند و بنابرین همیشه گفته‌ام، تا زمانی که مردم ایران، اهمیت و نقش چنین نهادی را می‌توانند تجسم کنند یا محتاج‌اش باشند، در اختیارشان هست، هر موقع هم دیدند که نیازی به چنین نهادی نیست برای حفظ یک‌پارچگی طبیعتا عمر طبیعی خودش را صرف خواهد کرد و شاید مملکت ما آماده‌تر باشد برای فرم یک جمهوری. به هر حال من هیچ دغدغه شخصی در باره شکل  نظام ندارم؛ مهم این است که نظام دموکراتیک باشد.

- پدر بزرگ رضا پهلوی نظامی سکولار به ارمغان آورد که بسیاری آنرا یک دیکتاتوری می خوانند؛ چه تفاوتی وجود دارد میان نظام سکولار رضا شاه با رضا پهلوی؟

رضا پهلوی: شما در کشور ژاپن یک نظام لائیک دارید، که در آن مذهب رسمی نیست، جدایی کامل دین از حکومت است، پادشاهی هم هست، کاملا دموکراتیک به روز هم هست. اگر قرار باشد من الگویی بدهم و چنین آینده‌ای را جستجو کنیم، من آن فرم می‌بینم. سیستمی که بخواهیم در قرن بیست و یکم در آینده تجسم کنیم، نمی‌توان به تعریف نظام‌هایی که در اوائل قرن بیستم در ایران شکل گرفته مجسم کرد. اصلا ایران عوض شده، جامعه‌اش تحصیل‌کرده تر است، جامعه آماده‌تر است، ذهنیت جامع، رشد تکاملی سیاسی مملکت قابل مقایسه با اواخر دوران قاجار و شروع پادشاهی پدربزرگم نیست. طبیعی است که اگر شما بخواهید فرم حکومت هفتاد سال پیش را در قرن بیست و یکم پیاده کنید، اولا عملی نیست و قابل قبول هیچکس نخواهد بود. بنابراین شما می‌توانید به یک نظام سکولار دست پیدا کنید، چرا که عملا ثابت شده در کل جهان، چرا که اگر بخواهید یک چیز «مطلقه» را وارد قوانین حکومتی بکنید، اجبار باعث یک نوع تبعیض‌هایی خواهد شد و ایجاد نابرابری خواهد کرد، به همین دلیل باید دین از حکومت جدا باشد و سکولاریسم ثابت کرده که دموکراسی قابل انجام نیست و حقوق بشر قابل دست‌یابی نیست یا برابری کامل در مقابل قانون، علیرغم هر مذهب و طیف که باشید، غیر قابل دستیابی است و به خاطر این می‌گویم که این نظام باید سکولار باشد، اما در قالب دموکراتیک.

سکولاریسم به خاطر این است که به حقوق بشر برسیم یا  حقوق بشر رعایت شود. یکی از پایه‌های دموکراسی و نتایج طبیعی یک نظام قانون‌مند که حقوق بشر را رعایت می‌کند، یک نظام [سکولار]  است.

حقوق بشر را نمی‌توان در چارچوب حکومت‌های ایدئولوژیکی، فاشیستی و توتالیتر پیدا کرد. یکی از عوامل کلیدی در رعایت حقوق همه انسان‌ها در برابر قانون، سکولاریسم است و هر گاه یک پارامترمذهبی واردش بکنید، اتوماتیک یک برتری برای آن قائل می‌شوید که آغاز نابرابری است. اشکال در مذهب نیست، اشکال در ورود مذهب به حکومت است. دین جای خودش را دارد و به هر فرد مربوط است...تنها راهی که می‌شود برابری را تضمین کرد، وارد نشدن هر دینی در حکومت است. از این نظر، من سکولاریسم را پیش شرط دموکراسی می‌دانم.

- از رضا پهلوی در باره بخشی از کسانی که در قدرت بوده‌اند و اصلاح‌طلب خوانده می‌شوند پرسیدم؛ که خاستگاه‌شان روشن‌فکری دینی است.

رضا پهلوی: نگاه کنید، صورت مساله چیست؟ شما یا اعتقاد به یک نظام سکولار به مفهوم حکومت و دین جدای از هم دارید یا ندارید. اگر اعتقاد دارید به یک نظام ولایی یا مذهبی یا نظامی که پایه‌اش دین است، هر چقدر بزک‌اش کنید واصلاح‌اش کنید، نمی‌توانید وعوض‌اش کنید چون ماهیت‌اش از بین می‌رود. من یکی پرسش‌ که از اصلاح‌طلبان دینی دارم این است که کدام بخش از نظام دینی را می‌توانید با اصلاح‌اش به خواست‌های دموکراتیک‌تان [اگر می‌گویید هست]دست پیدا کنید؟  شما وقتی چنین نظامی را زیر سوال می‌برید و به شما عنوان محاربه می‌زنند تا حق نفس کشیدن نداشته باشید، و بلکه حق رای هم ندارید، چه جوری می خواهید اصلاح‌اش کنید. وقتی که قانون اساسی نظام عملا به نمایندگان امکان قانون‌گذاری نمی‌دهد و گروهی جامعه صغیر می‌پندارد و محتاج  یک قیم می‌داند، چطور می‌توان به دموکراسی دست پیدا کرد. وانگهی اگر همه اجزای این شیر را جدا کنید که دیگر شیر نیست! چه اصراری دارید که همین نظام را ترمیم کنید. خب جای‌اش یک نظام مردمی/عرفی بیاورید. خب ببینید کشورهای دموکراتیک، آزادی مذهب تضمین شده و در ازادی مذهب هست که روحانیت‌های آن مذاهب حفظ می‌شود. باید تصدیق کرد که در سی سال گذشته بوده که این حکومت بزرگ‌ترین آسیب را به خود مذهب وارد آورده. مگر امروز کنار گرفتن مردم از مذهب و ضدیت با روحانیت به جای باریک نکشیده که صدای روحانیت هم در آمده [ که اکثرشان در نظام هم نبوده‌اند]. اسلام در آمریکا اما بیشترین رشد خود را داشته. اینجا آزاد است اما در ایران نه. فقط در قالب دموکراتیک است که هم آزادی انتخاب مذهب را دارید، آزادی سیاسی‌اتان را دارید، اما نه در نظام مذهبی، آزادی دینی خودتان را هم ندارید!

پایان قسمت اول گفتگو با رضا پهلوی

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
رضا جان، تو نظام سکولار هم نمیشه خون کسی از خون اون یکی رنگین تر باشه. تو هم میگی سکولار و هم میگی ما برگردیم ایران بعنوان شاهزاده های بی خاصیت بی قدرت و کبریت بی خطر زندگی کنیم. مثل سوئد و انگلیس. جدا از اینکه سیستم سلطنتی انگلیس و سوئد در ایران جا افتادنی نیست چراکه اون سلطنتها بقدری عمر دارند که درشون هیچ انقلابی بوجود نیومده و حسابی با فرهنگ خودشون جا افتادن و یه شبه نمیشه شما رو آورد تو ایران گذاشت رو سر. ایران سیستمی سکولار می خواد که شما هم توش باشی و مذهبی هاش و کافرهای ایران پرستی مثل من. کسی هم نگه من شاهزاده ام ولی تو چی. تازه تضمینی هم وجود نداره که نسلهای بعدی تو که همه شاهزاده خواهند بود باز از قدرت و منزلتشون سو استفاده نکنن. ما همه ایرونی هستیم و میدونیم سواستفاده از قدرت چقدر برای ایرونی شیرینه
دوشنبه 6 تیر 1390

ممدلی - فین کوچک کاشان - ایران - کاشان فین کوچک
باید گذشته را فراموش کرد و تنها از خوب و بدش درس بگیریم و برای حال با نگاهی به اینده برنامه ریزی کنیم و در این راه از تمامی امکانات خود استفاده کنیم چراکه راهی دراز برای ساخت و ابادانی این مملکت در پیش است پس بهتر انکه با نگاهی بدور از نخوت و کینه و هرگونه مرده باد و زنده باد و با همدلی و برادری در فکر میهن و فردای در پیش رو باشیم و دست دوستی بسوی همه کسانی که میتوانند در ساخت فردایی روشن برای ایران و ایرانی نقش داشته باشند دراز کنیم و صد البته اقای رضا پهلوی یکی از انهاست. من به مواضع فکری مترقی اقای پهلوی به عنوان یک ایرانی افتخار میکنم و مطمئن هستم که ایشان میتوانند در فردای ایران نقش بسیار پررنگی ایفا کنند و هیچگاه نقایص احتمالی پدر ایشان را به پای ایشان نمینویسم و به ایشان صرفا به دیده رضا پهلوی نگاه میکنم و بر ان مبنا تصمیم میگیرم و نطر میدهم که شرط عقل هم همین است.
دوشنبه 6 تیر 1390

khosh bavar - ایران - یزد
با درود ! چقدر شبیه خودمون هست و مثل ما حرف میزند ! امیدوارم مردم و من لایق این سیستم سکولار پادشاهی باشیم که گرانتی برای دمکراسی میباشد و واقعا جای بسی افسوس و بیخردی میدانم که کسی که خواهان خدمت به مردم, دمکراسی و اینده مردم هست, دست رد به او زده و باز مانند افراد / جامعه بی تجربه بدنبال " ازمایش " سیستمی شویم که هیچکس انرا نداشته و امتحانش هم نکرده است ! پس به امید رسیدن شعور والای سیاسی مردم که به این نوع سیستم پادشاهی از طریق رفراندم رای مثبت داده تا ایران ما برای فرزندانمان قابل تحمل و افتخار باشد, زیرا " هیچ " فرهنگی و مردمی " تحمل " تغییر و دگرگونی متفاوتی و انهم در مدت کوتاه را ندارد, یعنی اول باعث تغییر فرهنگ و ارزشهایمان در سال 57 شدیم
دوشنبه 6 تیر 1390

khosh bavar - ایران - یزد
قسمت 2): و بعد از 32 سال, خواهان تغییر و دگرگونی " جدیدی " باشیم که نمیدانیم به کجا " ختم " خواهد شد, پس بدینجهت, همان سیستم پادشاهی مانند زمان روانشاد بهترین تجربه سیاسی ما میباشد که بما شخصیت و زندگی بخشیده بود ! جهت علاقه به نظر من میتوانید به این لینک مراجعه بفرمایید : https://iranianuk.com/article.php?id=64799 , https://iranianuk.com/article.php?id=64719 , شاد و شاهی باشیم !.
دوشنبه 6 تیر 1390

love-iran - ایران - چابهار
همه شان خودکشی کردن از پوچی این مانند و پیرزن برو عمو جان اما بچگی خدایی خوش تیپ تر بود تو شانس نداشتی ما هم نداشتیم از چاله در اومدیم افتادیم تو چاه اما اگه چیزی هم عوض بشه به شما جا نمیرسه که شاه شی
دوشنبه 6 تیر 1390

ari jojeh - ایران - تهران
باز هم سر و کله این بی وجود تن لش پیدا شد. لعنت به قبر پدر دیکتاتورت که تو را پیش خودش نمی بره. خودت هم که مثل بقیه خواهرو برادرت غیرت نداری خود کشی کنی. انقدر که از تو نفرت دارم از خامنهای ضحاک ندارم. هر از چند گاهی سر وکله ات پیدا میشه یه زرت و پرت سکولار میکنی و گم و گور میشوی. فرانسه و امریکا دارن می پزنت برای روز مبادای بعد از رژیم فاسد اخوندی. تو هم یک اخوند فاسدی با کت و شلوار. در مصاحبه قبلت در صدای امریکا چنان با اطمینان خاطر صحبت میکردی که فکر کنم باز هم بوی گل سوسن و یاسمن آید. البته بازهم از فرانسه.
دوشنبه 6 تیر 1390

pelle - سوئد - استکهلم
تمام ایده و خواست رضا پهلوی برای آینده ایران دقیقا آن چیزیست که میتواند ایران را نجات بدهد، از او مناسبتر و دلسوزتر فعلا هیچ انترناتیوی وجود ندارد .ما بکسی نیاز داریم که هویت و اعتبار از دست رفته ایران را به آن بازگرداند، به یک وطنپرست واقعی نیازمندیم. بکسی نیاز داریم که خدمت به مردم زجردیده و کودکان گرسنه ایرانی را مهمترین وظیفه بداند و خودش را خادم ملت بداند. بکسی نیازمندیم که به دمکراسی به معنای واقعیش ایمان داشته باشد ودر اجرای آن کوشا ومصرباشد و مردم ایران بتواند هوای آزادی رابا تمامی وجودشان استنشاق کنند.
دوشنبه 6 تیر 1390

Pinokio_Pinokio - انگلستان - منچستر
چرا شکلش هم مهمه و مطمئن باش که سلطنت نیست،، فقط دموکراسی و حکومت مردمی تنها نجات ایران و ایرانی‌،،
دوشنبه 6 تیر 1390

Fereschteh.p - اتریش - وین
دورود بر شاهزاده رضا پهلوی. ما منتظر تشریف فرمایی شما هستیم.
دوشنبه 6 تیر 1390

مشتعل - سوئد - استکهلم
love بابا جان سعید امامی تو زندان ولایت هم خودکشی کرد من و شما هم بچگی هامون سیبیل نداشتیم !!!!.... شما حالا زیاد سوسن و یاسمن بو نکن یعنی میفرمائید ما با همین ولایت کنار بیائیم و ...اسلامی گوش کنیم یا که میگی حاجی بزار روضه گوش کنیم؟؟؟!!!!!
دوشنبه 6 تیر 1390

شمبلیله - انگلیس - لندن
جاوید رضا پهلوی. مرگ بر اخوند و اخوندزاده و اخوند پرست.
دوشنبه 6 تیر 1390

mashady - انگلیس - منچستر
خمینی هم تو فرانسه چنان از دموکراسی و حق و حقوق مردم میگفت که ملت باورشون شد دیو چو بیرون رود فرشته دراید تو نگو دیو رفت و دیو گنده تر امد ولی دیگه بسته حکومت یک نفر بر جامعه برای هفت پشتمون بسته ما باید دنبال جمهوری ایرانی باشیم نظام پارلمانی یا مجلس‌محور جمهوری ایرانی
دوشنبه 6 تیر 1390

Sheema - کانادا - تورانتو
لبیک یا شاهزاده، یا شاهزاده، خوشم اومد بالاخره خواسته قلبیت که سیستم پادشاهیه رو کردی، ما هم کمکت میکنیم کم کم بشی شاه کامل فقط اول این سبز ها رو باید بزنیم کنار. دشمن اصلی ما سبز ها هستن.
دوشنبه 6 تیر 1390

Sheema - کانادا - تورانتو
ari jojeh - ایران - تهران - خجالت بکش انتظار داری شاهزاده بیان جونشونو هم برا تو به خطر بندازن مثل موسوی الاغ برن زندان؟ ایشون فقط چراغ راه آینده هستن
دوشنبه 6 تیر 1390

karansadr - فرانسه - رنس
از دمکراسی و خواست مردم میگی بعد پشتش میگی‌ سلطنت !!!! عزیز جان اون مردم ساده‌ای که سال‌ها پیش فریب شاهنشاهی یا انقلاب رو خوردن دیگه تموم شد ،،،ما جوان‌های هستیم که نان ۵۰۰ تومنی خوردیم ،،تو هم در همون آمریکا بمون و با ثروتت لذت ببر
دوشنبه 6 تیر 1390

gharibe UAE - امارات - ابوظیى
خواب دیدی خیر باشه در حد یه دیپلم هم حرف نمیزنی همه حرفات تکراریست جات خوبه همونجا بمون.
دوشنبه 6 تیر 1390

titan - ایران - ایران
ehsan_2nd_time - یوکی - لندن . ممنون عالی بود. khosh bavar - ایران - یزد . خیلی ها شبیه ما حرف می زدند آقای خمینی هم شبیه همین مردم حرف می زد خام و خوش باور نباشیم!!!. نوشتی ((دست رد به او زده و باز مانند افراد / جامعه بی تجربه بدنبال " ازمایش " سیستمی شویم که هیچکس انرا نداشته و امتحانش هم نکرده است )). واقعا عجیبه یعنی اعتقاد داری هیچ سیستم دیگه ای غیر پادشاهی امتحانش رو توی جهان پس نداده؟؟ جالبه که از طرفی مخالف دگرگونی و تغییر بعد 32 هستید و اعتقاد داری جامعه کشش نداره از طرفی تقاضای تغییر به سیستم پادشاهی رو داری. در اخر دوست من هیچوقت حکومت پادشاهی به مردم کشوری شخصیت نمیده این نوع نگاه درداوره
دوشنبه 6 تیر 1390

yashainiran - ایران - ایران
ari jojeh - ایران - تهران. ... انقدر که از تو نفرت دارم از خامنهای ضحاک ندارم.... معلومه که تو مجاهدخلقی و اینجوری اراجیف می بافی چون مجاهدین خلق هم از رژیم قبلی و هم از رژیم فعلی نفرت دارند و توهم همینطور. در تاریخ اومده که دوباره رژیم ایران پادشاهی خواهد شد .البته من نه طرفدار رژیم پادشاهیم و نه رژیم اسلامی بلکه از هر رژیمی که سرکار بیاد این را میخواهم که باید به فکر مملکت و بخصوص مردمش از لحاظ امنیت، درآمد، آسایش، رفاه، محبوبیت در میان سایر ملل، اعتبار، افزایش امید به زندگی و آینده و غیره باشد مثل کشورهای اروپایی مانند سویس، سوئد، دانمارک و هر کشوری که مسئولینش هم و غمشان فقط مردم است و بیخودی هم شعار نمیدهند
دوشنبه 6 تیر 1390

monairan - ایران - تهران
با اینکه در مقایسه با امروز دوران پهلوی ایران سربلند بود و ایرانیان خوشبخت تر بودند و با همه احترامی که به سلسله پهلوی بخصوص رضا شاه قائلم و معتقدم اه شاه ملت ایران را گرفته و به این دلیل ملت ایران دیگر روی خوشبختی را نخواهد دید,با این. وجود از شاه خدا بیامرز گله دارم که چرا خمینی کثیف را زودتر نکشت و چرا به دلیل. مبارزه با کمونیسم به اسلام و اسلامی ها پروبال و میدان دادو خودش هم تا حدی . مذهبی بود. ایران تهران
دوشنبه 6 تیر 1390

monairan - ایران - تهران
همه مصدقی ها و جبهه ملی هم که دست به دست دادند و از خمینی. کثافت حمایت کردند و همان روشنفکر ها ایران را به این بن بست رساندند و کشور را. نابود کردند.خارجی ها هم که چشم دیدن ایران پر قدرت را نداشتند و کمک کردند به. استقرار نظام پلید اسلامی ولی حالا دیگر خیلی دیر است .فرهنگ ملت ایران نابود . شده است. مردم دیگر ان مردم قبل از انقلاب نیستند .شخصیتی برای مردم باقی. نمانده است . به خرج ایران ترکیه دوبی کشور های عربی لبنان و فلسطین اباد شد. و ایران روز به روز عقبتر رفت . ایران امروز توسط مشتی عرب اشغال شده است و. ارتش بی غیرت ایران هم هیچ مقاومتی نکرد و کشور را به خامنه ای کثافت رذل و. روسها فروخت .
دوشنبه 6 تیر 1390

monairan - ایران - تهران
حیف است که رضا پهلوی برای این مردم قدر نشناس وارد میدان. شود.ایران دیگر روی ارامش نخواهد دیدو چیزی خواهد بود در ردیف بنگلادش . این شاهزاده خوش تیپ و برازنده برای نجات یک کشور اشغال شده اتش گرفته. کاری نمیتواند بکند .خانه از پای بست ویران است .کشوری که ارتشش جرات ندارد. از نام ان کشور دفاع کند و باید برای خامنه ای و اسلام فاسدش و فلسطین بجنگد. دیگر وجود خارجی ندارد .ایران شده ایرانستان و استان روسبه و چین .این اه شاه . است که مردم از هر قشری دسته دسته کشته میدهند و همه بدبخت شده اند. ایران در سراشیبی سقوط است به همت اخوند ها روسیه و چین و به دست با کفایت. روشنکرانش . ایران تهران
دوشنبه 6 تیر 1390

پریستوک - ایران - تهران
تحصیلکرده، فهیم ، کاردان، خوش تیپ، دارای اصل و نصب و تجربه ی خانوادگی ،با فرهنگ و با تربیت ( درست منقطه ی مقابل شپش های بسیجی و حزب الهیکه تازه به دورا ن رسیدن!) چراکه نه!. و البته تنها کسی که می تونه جلوی هرج و مرج رو بگیره.
دوشنبه 6 تیر 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
من شاه اللهی نیستم و امیدی هم نه به یک سیستم راستی و نه به یک حکومت سکولار دارم و برخلاف خوش باور مهربان یک در صد چنین امیدی را نمی بینم شاهزاده هم یک مرد مهربان اهل خانه و خانواده و با گرگهای سیاسی که در ایران تمرگیدند هیچ شانسی نه برای او و نه شخصی چون زنده یاد..بختیار است..متاسفانه یکی از بزرگترین دردهای ایران زمین عدم مطالعه خرافات ناشی از ننگینترین دین تاریخ بشر و وفور بادنجان دور قاب چینهاست که هر رهبری را به بیراهه می برند برداشت من این است که متاسفانه از کیسه ی مارگیری ملا یک خنگ اسلامی دیگر ظهور خواهد کرد/وشاه فقید را جلوتر از زمان خود می دیدم و ایراندوست
دوشنبه 6 تیر 1390

ali bidin - ایران - تهران
جامعه بزرگتر می خواهد همانطور که یک مدرسه مدیر می خواهد یا یک اداره رئیس می خواهد. پادشاه خوب برای یک کشور نعمت بسیار بزرگی است. خدمات خاندان پهلوی به ایران و ایرانی در طول تاریخ جاودانه خواهد ماند. حیف که قدر نشناسی و بیگانه پرستی در خون ما است. از عربها برای خود بت ساخته ایم و قبرشان را در آن سر دنیا هم که شده طلا کاری می کنیم ولی آرامگاه کوروش کبیرمان با خاک یکسان است. با زنده ها هم رفتار بهتری نداشته و نداریم، چشمان گریان شاه فقید در هنگام ترک کشور را از یاد نبرده ایم. خوش گفته اند که خلایق هر چه لایق.
دوشنبه 6 تیر 1390

ari jojeh - ایران - تهران
Sheema - کانادا - تورانتو .yashainiran - ایران - ایران .شکر خدا که فقط ایرانیم. ولی مثل شما دنبال عکس خمینی وشاید بعدش هم شاهزاده تان در ماه نمیگردم. خداوند عقل را فقط به انسان داد تا چراغ زندگی اش کند ولی امثال شماها هنوز دنبال کسی هستید که عقلتان را دودستی تقدیمش کنید و بعد هم با فضاحت و ابرو ریزی بین المللی مثل الان به اسم دیکتاتور پائین اش بکشید. هزاران سال است که این سرزمین از دست شما قوم در عذاب است. حالا وجدان خودت را قاضی کن و یکبار دیگر کامنتها را بخوان. ببین وجدانا بوی بت پرستی میدهد یا نه. (رضا پهلوی گرچه کتمان نمی‌کند که نیم‌نگاهی به سلطنت دارد) .
دوشنبه 6 تیر 1390

ari jojeh - ایران - تهران
Sheema - کانادا - تورانتو .yashainiran - ایران - ایران. عزیزان من .من بنده شاه یا خمینی نیستم. و الان هم در ایران نیستم ولی با همان ای دی کار میکنم. اگر میخواهی بدانی کی هستم کلمه ( زیبق الرجراج )را کپی و در گوگل سرچ کن فقط به چند سایت کمتر از انگشتان دستت میرسی. و اگر خیلی تیز باشید خواهید فهمید من کی ام. و شاه و اخوند سگ کی.
دوشنبه 6 تیر 1390

alexxx - اتریش - وین
چابهار - ایران عجب رویی به خدا. دارم مطمئن میشم تو ایرانی نیستی, از این پاکستانیای تعصبی و بدون منطقی که با هیچیز و هیچکس موافقت ندارین. سواد نوشتنی فارسیت هم خیلی ضعیفه, کامنتات سرتاپا غلط املائی و از نظر انشائی زیر صفره. اگه ایرانی بودی غیرتت اجازه نمیداد تا این حد مورد تمسخر قرار بگیری و باز هم اراجیف بنویسی. ظاهرا" نظرات دوستان رو درک نمیکنی که چی در باره ات مینویسن چون حتی گاهی هم با "هههههه" میخندی. که یک ایرانی اگه بود گریه میکرد.
دوشنبه 6 تیر 1390

danial nabi - سوئد - استکهلم
صدای پای کابالا از ایشان میاید کابالا شبکه مخوف و سری ریشه دوونده تو زمین .مردم شازده طبل فراماسونی مینوازد از خواب خوش بیدار شوید .سکولاریسم گام نخست شیطان پرستی و نماد قدرت برتر اهریمنی امریکا که روی 1 دلار حک شده. ننگ بر رضا پهلوی که فرهنگ ایرانی را زیر سم خران لگد مال میکند و فرهنگ شیطانی کابالا را تبلیغ میکند. بی خردان هم کف یاری مینوازند.
دوشنبه 6 تیر 1390

khosh bavar - ایران - یزد
titan : انتظار چنین اهانتی از شما نداشتم, زیرا هدفم و نیتم که در اینمدت که در پایان کامنتها مینویسم, مملو از شادی و صفاست و شما امدی از این شادباش گفتنم سواستفاده کرده و انرا مانند افراد خام و نپخته تحویلم میدهید, پس لایق جوابم نیستید, هر چند اگر خام تشریف نداشته باشید و با تمرکز حواس و دوراندیشی بخوانید, جواب خود را چه در اینجا و چه در انجا ( https://iranianuk.com/article.php?id=64799 ) پیدا خواهید کرد ! شاد و شجاع باشیم .
دوشنبه 6 تیر 1390

love-iran - ایران - چابهار
alexxx - اتریش - وین. خنده بر هر دردی دواست شما هم بخند چه عیبی داره اره من نمیتونم فارسی خوب بنویسم خودم میگم تو هم اگه بعد 10 سال میخواستی فارسی بنویسی گیر میکردی اما نوشتن خوب و بد من چه ربطی به موضوع داره هم شما که این با خودت درگیری هم ازادی میخوای هم شاه میخوای هم دموکرات هم کومونیست بابا استه استه این بابا اگه ایران بیاد همه اخوند ازادی خواه کومونیست اشرفی همه میکشن اش از بس گند زده همیچین نوشته سرش شلوغه انگار الان شاه هست میشه بگید برنامه اش اونجا چی هست خیابان متر میکنه دیگه
دوشنبه 6 تیر 1390

Artosh - ایران - تهران
اگر نگم تنها آدم سیاسی درست و حسابی و با اعتبار ایران هستن ایشان اما میتوان گفت یکی از معدود رجال سیاسی با شخصیت و با اعتبار در سطح جهانی است که واقعاْ میتونن ایران رو در مدت کوتاهی دگرگون کنند. زنده باد رضا پهلوی عزیز.
دوشنبه 6 تیر 1390

mashady - انگلیس - منچستر
alexxx - اتریش - وین شما که لالایی بلدی چرا خودت خوابت نمی بره (عجب رویی به خدا) به نظرت جمله کامله???انگار با خودت حرف میزنی(عجب رویی به خدا دارم). ( سواد نوشتنی فارسیت) منظورت( سواد فارسی نوشتنه) درست میگم??حالا همه هیچی این اسم اصیل فارسیت(alexxx)منو کشته . به قول خودت عجب رویی داری
دوشنبه 6 تیر 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
درود بر شما و پدر و پدر بزرگ شما تا کور شود هر ان کس که نتوان دید.
دوشنبه 6 تیر 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
danial nabi - سوئد - استکهلم . اضافه کن و بوی یک جاسوس سفارتی از استکهلم که بین ایرانیان پرسه می زنی و جاسوسی برای ملایان واسطه های شهرنوی اسلامی--ننگ بر تو سوسمار زاده/ بدبخت?? همان تورات کتابیست که رهبر دینت تمام قوانین وحشیانه ی تورات را دربست به کتاب اختراعیش منتقل کرد شما عقب افتاده ها بند کرده اید به صیهونیسم و کتاب کابالا نهج البلاغه ی یهود برای تطهیر گند دین خودتان/گور بابای هر دو دین
دوشنبه 6 تیر 1390

yashainiran - ایران - ایران
ari jojeh - ایران - تهران . دوست عزیز تو تمامی کامنت منو نخوندی من گفتم نه طرفدار رژیم شاهنشاهیم نه رژیم اسلامی بلکه طرفدار رژیمی هستم که به فکر آسایش و سربلندی مردمش باشد و از طرفی رفتم دنبال سایتهای به تعداد انگشتهای دستم و فهمیدم که تو علی اللهی هستی یا درویش آیا حدسم درسته؟
دوشنبه 6 تیر 1390

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس دوست عزیز. از ما دیگه گذشته ولی شاید بشه برای نسلهای آینده کاری کرد!!! کثافتی که اینها زدند رو نمیشه در مدت کوتاهی برطرف کرد. شاد باشی
دوشنبه 6 تیر 1390

titan - ایران - ایران
khosh bavar - ایران - یزد . گفتن کلمه خام اهانته؟؟؟ همین کلمه ای که شما بکار بردید؟؟؟. شاید برای جواب ندادن روش زیرکانه ای باشه
دوشنبه 6 تیر 1390

Royan - المان - المان
ملت ایران 32 سال فرصت را در راه خدمت به ایران از این خانواده گرفت و تمام رشته های انهارا تبدیل به پنبه کرد بدبختی ملت ایران اینکه باید حالا حالا ها یه عده بیان روی کار 4 سال به 4 سال مال ملت بره تو جیب فک وفامیل رئیس جمهورها که اول به فکر بستن خودشون و هفت نسلشون هستن بعد هم 4 سال تمام میشه یکی دیگه میاد یه عالمه پروژ ه نصفه نیمه مونده .یک عده که مغزشون توی این 32 سال هنگ کرده و نه سیاست خارجی میدانند و نه اقتصاد درست حسابی حالیشون هست و نه تجربه دارند باید یه 30 سال دیگه سواری بخورنند. من نمی دونم چه اشکالی داره مثل سوئد وژاپن و هلند و نروژ و ..... غیره باشیم . اگه اینها دزد هستند خدمت هم کردن ایران را از عهد قاجار و درشکه سواری و زنان اندرونیی به سال 57 رسونند اتومبیل وهواپیما سدها و جاده ها و دختران دانشجو بیمارستانها و موزه ها و مدارس سپاه بهداشت و ترویج و ابادانی و سپاه دانش وخیلی چیزهای دیگر.
دوشنبه 6 تیر 1390

khosh bavar - ایران - یزد
titan -: هموطن, شعار همیشگی من : گور پدر سیاست, شما و من قربانی این سیاستهای پیچیده جهانی هستیم, پس بگذار با هم در خوشی و صفا و احترام تبادل نظر و زندگی کنیم ! پس اگر با دقت بیشتر خوانده باشید, " همیشه " از نظر شخصی خودم حرف میزنم و از " شعور سیاسی مردم " که بتوانیم از طریق" رفراندم " دارای سیاست سکولاری پادشاهی از نوع مدرن اروپایی باشیم, و نه باز دچار جمهوری سبز اسلامی و یا چیز دیگر که باز همین اش و کاسه ! اگر توجه کرده باشید با توجه به تاریخ و سرشت ایران و با این خیانت و جنایتی که از این دین و این قشر اخوندی دیدیم و خوردیم, برای رسیدن به چرخ پیشرفت دنیا به یک سیستم 100% ضد خرافاتی احتیاج داریم که مانند اتاترک 100% برای جدایی دین از سیاست باشد که 85% مردم ایران خواهان سکولاریسم هستند و چرا نباید از ایشان ( ولیعهد ) استفاده نکنیم و این " انتخاب " را از طریق رفراندم در اختیار مردم قرار ندهیم که خواهان چه نوع سیستمی برای اینده کشور را داشته باشیم !? بدینجهت مرکز بحثم و ارزویم " دادن " قدرت بدست مردم میباشد ! شاد و مردمی باشیم .
دوشنبه 6 تیر 1390

khosh bavar - ایران - یزد
قسمت 2): در ضمن در مورد سوال شما در مورد سیستم خبرنگاری در اروپا و usa باید بدانید که حتی استخدام انان در مطبوعات معتبر طبق " دست نامریی " سیاست اداره میشود از کاریکاتور پیامبر بگیر تا هر گونه خبر سیاسی دیگر که تا این دست نامریی ok خود را ندهد چاپ نخواهد شد !.
دوشنبه 6 تیر 1390

لقمان - ایران - تهران
لعنت برتووخاندان ناپاکت وبرحامیانت .که جز خیانت وچپاول هیچ خدمتی نکردند.مگر کور بودید وندیدید که چطور ملت مسلمان به رهبری امام پدر ملعونش راسرنگون کردند.اگرخدمت کرده بودندکه این بلا سرشان نمی امد.انشاالله روزی اوهم هرچه زودتر به اجدادش ملحق میشود
دوشنبه 6 تیر 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
sourena.de - آلمان - اشتوتگارت . عزیز ??در مدتی که در این سایت بوده ام شما را جزو صادقترین ها دیده ام و میهن دوست پیروز باشی گرامی و به امید ازادی میهن-- از نظر منهم شکل حکومت بهیچوجه مهم نیست چون پادشاهی می تواند مثل سوئد باشد همزمان عربستان//جمهوری هم شبیه المان همزمان ایران سوریه کوبا کره ی شمالی//مهم این است که هیچ مذهبی قدرت دخالت در امور کشوری را نداشته باشد------روزگارت نیکو
دوشنبه 6 تیر 1390

فریدون شیرازی - ایران - شیراز
این شاه اللهی ها عجب مارمولکهایی هستند.اینها با اخوندها مو نمیزنند.رضا پهلوی سر پوزشان میزند از در دیگر وارد میشوند.او ارزومند سیستم دمکراتیک و سکولار است اینها ناجی اش(مهدی رضا شاه) خوانده منتظر ظهورند و قربان صدقه اش میروند.او از دیکتاتوری بیزار است اینها در ارزوی شنا در جوی خون مخالفانشان مایو پوشیده اند!؟جالب اینکه پیرزن فحاش معلم ادب و اخلاق فحاشین میگوید شاه اللهی نیست و خودش را عاقلتر و سیاست شناستر از شاهزاده میبیند و به او میگوید تو نمیفهمی؟! من میدانم چه کسی می اید و برای تو و همچون زنده یاد شاپور بختیار هیچ شانسی وجود ندارد!! چون زیاد بهش توپوزی زدند عقلش سربالا زده توهم دارد که از همه مردم و سیاستمداران بیشتر میفهمد.البته من این بانوی عاری از ادب را هنرمند میدانم چون بخاطر سپردن اینهمه فحش در همین چند گرم باقیمانده از مغز بعلت کبر سن خود هنر است
سه‌شنبه 7 تیر 1390

Pezhman - اتریش - وین
آزادی احزاب ,مجلس واقعی,حکومت سکولار
سه‌شنبه 7 تیر 1390

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس شما لطف دارید دوست عزیز. شاد و همیشه سرافراز باشی.
سه‌شنبه 7 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.