۱۳۰۰ تن از معترضان در ناآرامی های سوریه کشته شده اند

فعالان حقوق بشر: ۱۳۰۰ تن از معترضان در ناآرامی های
سوریه کشته شده اند

در حالی که نیروهای نظامی ویژه سوریه با حمله سنگین خود شهر جسر الشغور را به تصرف خود درآورده اند، گروه های حقوق بشری سوریه می گویند که آمار کشته های معترضان در سوریه از یک هزار و ۳۰۰ تن فراتر رفته است.



گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس حاکی است که نیروهای نظامی ویژه سوریه با پوشش هلیکوپترهای نظامی وارد شهر جسر الشغور شده و هرکس که سر راه خود می بینند هدف قرار داده و به رگبار می بندند. حتی مردم غیرنظامی هم هدف شلیک هلیکوپترهای نظامی قرار گرفته اند.

این گزارش می افزاید: نیروهای نظامی تحت امر ماهر اسد، برادر بشار اسد رییس جمهور سوریه، وارد جسر الشغور شده و راه را برای لشکر نظامی تانک ها و نیروهای نظامی آماده کردند. حوالی نیمروز یکشنبه، نیروهای نظامی شهر را به تسخیر کامل خود درآوردند.

حوادث روز یکشنبه باعث شده که اعتراض های غیرنظامی در سوریه، جهت دیگری به خود بگیرد. کشف گورهای دسته جمعی و خشم رو به افزایش گسترش مردم و معترضان که خواهان پاسخگویی به حملات سنگین و خشونت بار حکومت هستند.

شهر جسرالشغور در دهه ۱۹۸۰ هم شاهد اعتراض و سرکوب گسترده حکومتی بود و به نوشته آسوشیتد پرس، بشار اسد با این حضور نظامی سنگین خواست به مردم سوریه پیام دهد که حاضر است برای حفظ قدرت دست به هرکاری بزند.

به گفته شاهدان عینی و کسانی که از منطقه درگیری ها به سمت مرز ترکیه فرار کرده اند، حدود ۶۰ تن از سربازانی که به ارتش پشت کرده اند به همراه ۲۰۰ شهروند غیرنظامی در شهر ماندند تا در مقابل نیروهای نظامی مقاومت کنند.

هنوز هیچ خبر تایید شده ای از سرنوشت این افراد منتشر نشده ولی دولت سوریه در گزارشی تلویزیونی مدعی شد که در درگیری های جسرالشغور، سه تن کشته شدند که یکی از آنها، از نیروهای دولتی بوده است.

محی الدین لتخانی، نویسنده سوری مستقر در لندن به خبرگزاری فرانسه گفت: «این نیروهای نظامی هستند که درون خود با هم مبارزه می کنند و به جان هم افتاده اند. به همین علت هم نیروهای نظامی سنگین راهی این شهر شدند تا جلوی هرگونه مخالفت نیروهای نظامی با حکومت را بگیرند و به قولی، به آن ها درس بدهند.»

مرز ترکیه که حدود ۲۰ کیلومتری جسر الشغور واقع شده، شاهد حضور بیش از پنج هزار تن از شهروندان غیرنظامی سوریه است که از ترس خشونت های نظامی فرار کرده اند.

دولت ترکیه، نظام حکومتی بشار اسد را به «وحشی گری علیه مردم خود» متهم کرده است.

دولت های عربی که خواستار حضور ناتو برای پایان خشونت های نظامی حکومت علیه شهروندان در لیبی بودند، در مورد سوریه سکوت اختیار کرده اند.

حدود ۱۰ روز پیش بود که در جریان اعتراض های مردمی در جسرالشغور، نیروهای نظامی مستقر در این شهر حاضر به حمله و تیراندازی به مردم نشدند که متعاقب آن شهر سقوط کرد و به دست مخالفان افتاد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به همین دلیل نیروهای دستچین شده و ویژه به این شهر اعزام شدند تا دیگر مورد مشابهی روی ندهد.

به گزارش یک خبرنگار آسوشیتد پرس که به قرارگاه پلیس جسر الشغور دعوت شده بود، در پایگاه پلیس این شهر اجساد ۱۰ تن که به خاک سپرده شده بودند، کشف شده و پس از نبش قبر مشخص شده که با تبر به سر آن ها حمله شده است. تمامی ساختمان هم به آتش کشیده شده است.

دولت و حاکمیت سوریه که اجازه پوشش اخبار ناآرامی ها را به خبرنگاران خارجی نمی دهد، شماری از خبرنگاران را به این ساختمان برده تا از مواضع خود حمایت کند و بگوید که نیروهای نظامی از سوی «شورشیان» مورد حمله قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حضور نیروهای نظامی دستچین شده و ویژه و وفادار به فرماندهی ماهر اسد، نشان می دهد شکاف در نیروهای نظامی جدی است و دیگر حکومت به وفاداری نیروهای نظامی اطمینان ندارد.

عبده، یک شاهد عینی که از منطقه درگیری ها به ترکیه فرار کرده تا کمی نان تهیه کند و به نزد خانواده گرسنه و فراری خود در سوریه بازگردد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما فقط دمکراسی، حقوق برابر و آزادی می خواهیم و دیگر از چیزی هم ترس نداریم.»

این شاهد عینی حاضر به اعلام نام کامل خود نشده چرا که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی سوریه اشخاصی که علیه نظام حرف بزنند را تحت تعقیب قرار می دهند.

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل هم اعلام کرد با بشار اسد گفت وگو داشته و از او خواسته نه تنها تمامی سرکوب خونین مردم غیرنظامی را متوقف کند، که اجازه دهد کمک های بشردوستانه وارد سوریه شود.

آمار کشته ها در این میان هنوز قابل تایید نهایی نیست. دولت سوریه می گوید از زمان شروع اعتراض ها، ۵۰۰ تن کشته شده اند اما فعالان حقوق بشر سوریه می گویند آمار کشته ها از یک هزار و ۳۰۰ تن فراتر رفته است و بیش از ۱۰ هزار تن هم دستگیر شده اند.

دولت سوریه اما می گوید فقط در هفته گذشته در جسرالشغور ۱۲۰ تن کشته شده اند که بیشتر آن ها نیروهای نظامی دولتی بوده و «توسط شبه نظامیان شورشی مورد حمله قرار گرفته اند.»

فعالان حقوق بشر سوریه می گویند نبرد نظامی در جسرالشغور، میان نظامیانی بود که از دستورات دولتی سرپیچی کرده و حاضر به کشتار مردم نشده بودند.

زینه سالوم، ۳۷ ساله به خبرنگار خبرگزای فرانسه گفت: «نیروهای نظامی پس از حضور در جسر الشغور، ما را به مرگ تهدید کرده و گفتند یا این جا را ترک کنید یا همه تیرباران خواهید شد. به همین علت همه ما به سمت مرز ترکیه فرار کردیم.»

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
کشته شدن انسانها بر مقام عظمای وقاحت خامنه ای مدافع فشار اسد مبارک باد.
دوشنبه 23 خرداد 1390

لیلی ایرانی - ایران - تهران
خون این مردم بیگناه روی دستای خامنه ای و مزدورانش هم هست.ولی اونچه به ما ثابت شده اینه که با همه این جنایات مردم سوریه مصمم هستن که این دیکتاتور رو سرنگون کنن و به زودی هم موفق میشن و این میتونه کار ما مردم ایران رو راحت تر کنه.
دوشنبه 23 خرداد 1390

بابک میهندوست - ایران - تهران
این بشار اسد هم دیگه رسما زنجیر پاره کرده و افتاده جون ملت بدبخت سوریه. مردک -دراز قد کوته فکر- زده به سیم آخر و همینجور داره آدم میکشه. تو بعضی از فیلمای رسیده از سوریه دیدم که با تانک و نفر بر سنگین از رو مردم رد شدن. داره راه همون قذافی خل و چل رو میره ...... امیدوارم به زودی زود خبر سرنگونیشو بشنوم.
دوشنبه 23 خرداد 1390

bita tehrani - کانادا - ونکوور
.....و دنیا سکوت کرده!
دوشنبه 23 خرداد 1390

khosh bavar - ایران - یزد
بیتا عزیز, بدشانسی مردم ازادمنش سوریه در اینجاست که انها همسایه امریکا ( اسرائیل ) هستند که این کشور دارای راکتور هسته ای و بمب اتمی میباشد که ممکن است خلبانهای دیوانه فشار اسد بر اثر فشار زیادی که بر انان وارد شده و خود را باخته و شکست خورده میبینند, با کوچکترین دخالت جهان, به امریکا = اسرائیل حمله کنند که مساویست با Armageddon ! شاد و گل باشید .
دوشنبه 23 خرداد 1390

م ر - ایران - تهران
محبت کنید نیروهای بسیجی و نظامیتان که بدست خالی مردم کشته شدن جهت تشیع جنازه وارد کنید به ایران اینجا براشون مراسم با تدابیر امنیتی کامل برگزار میکنند دلم سوخت هر روز نیروهای نظامی به دست مردم خالی از سلاح کشته میشوند این عین بی عدالتی است خدا به بشار اسد و حاکمان صبر جمیل عطا کند که اینطور نیروهاشون یکی پس از دیگری از بین میرن . شاید بنده گان خدا لوله تفنگ را بر عکس میگیرند شلیک میکنند !!!!!!!!!!!!!!!!!!
سه‌شنبه 24 خرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.