بیانیه عفو بین الملل به مناسبت سالگرد اعتراضات خیابانی


بیانیه عفو بین الملل به مناسبت سالگرد اعتراضات خیابانی

در آستانه سالروز انتخابات ریاست جمهوری ایران سازمان عفو بین الملل روز پنجشنبه ۱۹ خرداد با صدور بیانیه ای تحت عنوان «دوسال پس از انتخابات مخدوش ریاست جمهوری ایران، وخامت وضعیت حقوق بشر در این کشور با سماجت به قوت خود باقی است» جمهوری اسلامی ایران را به نقد کشیده است. بیانیه سازمان عفو بین الملل با این جملات آغاز می شود که:
با گذشت دوسال از انتخابات مخدوش ۱۲ زوئن ۲۰۰۹، که نتیجه غایی آن مجدداً به سود محمود احمدی نژاد ختم شد، وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان رقتبار است.
اعتراضات مسالمت آمیز کماکان به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به خشونت کشیده شده و دستگیریها در مقیاس هزاران نفر ادامه دارد. بسیاری از زندانیان یا زیر شکنجه قرار دارند، یا با آنها بدرفتاری می شود. جو زندانها خشونت آمیز است و صدها نفر در دادگاههای ناعادلانه جمهوری اسلامی یا به زندان محکوم شده، یا به دست جوخه های اعدام سپرده می شوند.
رهبران مخالفان: میر حسین موسوی و مهدی کروبی که به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری زبان اعتراض کرده اند، در حال حاضر همراه با همسرانشان، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی همچنان در بازداشت خانگی بسر می برند.
هستند هنوز ، کسانی چون مهدی محمودیان، که به گناه افشاء تخلفات مربوط به نقض موازین حقوق بشر سر از زندان درآورده و حتی وکلای آنها نیز تنها، به گناه انجام وظایف قانونی و حرفه ای خود آماج حملات دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.
اما در این مسیر، جمهوری اسلامی تمامی سعی خود را به کار برده تا از اعدامها نیز غافل نماند، موج اعدامها به وفور ادامه دارد.
سازمان عفو بین الملل طی سال گذشته مجدانه سعی کرده است به نیابت از سوی همه کسانی که از بعد از انتخابات ۲۰۰۹ به دلایل سیاسی در زندانهای ایران به سر می برند، جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار بگذارد. یادمان باشد، که مازیار بهاری، روزنامه نگار ایرانی یک بار گفت، ترسناکترین کابوس یک زندانی این است که فراموش شود و از یادها برود. از این رو، سازمان عفو بین الملل مصممانه بر آن است که نگذارد این کابوس سیمای واقعی به خود بگیرد.
سازمان عفو بین الملل از جمهوری اسلامی ایران می خواهد، به استناد به موازین بین المللی حقوق بشر با مردم رفتار کند، و از تضییع حقوق زنان و سایر فعالان مدافع حقوق بشر، اتحادیه های صنفی، دانشجویان و سایر دگراندیشان دست بردارد.
سازمان عفو بین المللی همچنین از دولت ایران خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط کلیه زندانیان است، مگر آنکه در دادگاهای عادلانه محرز شده باشد که برخی از آنها به دلایل کیفری در زندان بسر می برند.
همه زندانیان باید بدون درنگ و بطور منظم از حق دسترسی به وکیل مدافع، اجازه ملاقات با خانواده های خود، و امکانات پزشکی کافی برخوردار باشند. زندانیان باید از شکنجه و آزار جنسی در امان بوده و عاملان شکنجۀ آنها به دست عدالت سپرده شوند.
بیانیه عفو بین الملل می افزاید: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه مارس گذشته با تشکیل یک کمیته ویژه تلاش کرد تا نگرانی خود را نسبت به وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در ایران تصریح کند. این کمیته به مأموریت خود در جهت نظارت و تهیه گزارش منظم از چگونگی وضعیت حقوق بشر در ایران ادامه خواهد داد.
محموداحمدی نژاد - ایران - گنبدکاووس
....من از رهبرم که همیشه ساندیس بهم میده حمایت میکنم.شما که ساندیس ندادین!
یکشنبه 22 خرداد 1390

sora.sefid - ایران - تهران
چرا جامعه بین الملل شرکت مستقیم در اعتراضهای داخل ایران نمیکنه؟! چرا آمریکا و اروپا و .... فقط تحریم میکنن؟! چون وضعیت کنونی ایران خیلی به نفعشون معادن و ذخائر ایران از طریق روسیه و سوریه و .... مففففففت به یغما میبرن اسلحه و محماتشون و بر علیه ایران به فروش میرسونن. بیچاره ملت ایران که شدن مثل مرغ که فرقی نمیکنه تو عزا و عروسی سر بریده میشن.
یکشنبه 22 خرداد 1390

alexxx - اتریش - وین
دولت ایران هم گفته , بر چشم حتما این کار را خواهیم کد. و در زندانها رایکی پس از دیگری باز گذاشته که تمام زندانیان به خانه هایشان بروند. ولی تا ین لحظه هیچیک از اونها زندانش را ترک نکرده از بس انجا احساس راحتی میکنند و به انها خوش میگذرد!!! خیلی ممنون از سازمان عفو و از سازمان اطلاعات نظام مردمی و انسانی ایران.!!!
یکشنبه 22 خرداد 1390

م ر - ایران - تهران
چشم اینها گوش کردن و زندانیها رو آزاد کردند و تجاوز رو قطع کردند .
یکشنبه 22 خرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.