توسل زن ایرانی به موزیک رپ برای اعتراض به سرکوبی


توسل زن ایرانی به موزیک رپ برای اعتراض به سرکوبی

واشنگتن پست زیر عنوان "توسل زن ایرانی به موزیک رپ برای ابراز خشم علیه رژیم محافظه کار" ویدیوی یک زن جوان ایرانی را در صفحه اینترنتی دیروز خود (شنبه یازدهم ژوئن) منعکس ساخته است، که شب پیش از آن در یکی از گزارش های خبری شبکه تلویزیونی غیر انتفاعی پی بی اس آمریکا در باره توسل یک زن خواننده جوان ایرانی با نام مستعار سمیرا به موزیک رپ برای علنی ساختن خاطرات اش از تظاهرات اعتراضی دو سال پیش، و سرکوبی های متعاقب آن، پخش شده بود.

واشنگتن پست می نویسد در این ویدیو صورت سمیرا عامدا محو و استتار شده است. او معمولا در میهمانی های خصوصی و یا در استودیوهای زیرزمینی برنامه اجرا می کند. حتی نام واقعی اش هم سمیرا نیست. این خواننده رپ، که ۲۳ سال دارد، چنین محدودیت هائی را بدان جهت برگزیده است که آهنگ های راجع به سرکوبی توسط رژیم آخوندی محافظه کار را در ایران  اجرا و ضبط می کند.

او در مصاحبه با برنامه موسوم به "ساعت خبری پی بی اس" گفت در ایران "یا باید همه چیز را آنطور که هست بپذیری، یا خشمت را ابراز کنی". سمیرا راه ابراز خشم را برگزیده است.

سمیرا از همان دوران نوجوانی از محدودیت هائی که او را مجبور می کرد چگونه لباسی باید بپوشد و چگونه رفتاری باید داشته باشد، ناراضی بود، اما اعتراض های اپوزیسیون در ایران در سال ۲۰۰۹ موضع او را مستحکم ساخت.

سمیرا گفت در جریان اعتراض ها شاهد گلوله خوردن منجر به مرگ مردی درست در یک قدمی اش بود، وشب همان روز بود که آهنگ "رویای آزادی " را ساخت.

سمیرا گفت وقتی این آهنگ را می ساخت در ذهن اش محمود احمدی نژاد را مخاطب قرار داده بود.

شعر آهنگ "آرزوی آزادی" از این قرار است:

پشت دیوار تاریکی، ماها اسیر و زندونیم
ولی تو راه آزادی، ته مسیر رو می دونیم

همان پرنده فراری، از هراس بیرونیم
توی زندان اوین، شعر پروازو میخونیم

ما کنارهمیم، محکم مثل یک سرو
یاد ندای دلیر، باد زنده و سبز

که خاک ایران هم، زندانی ِغروبی سرد
ولی فردا مال ماست، با طلوعی سبز
khosh bavar - ایران - یزد
درود بیکران بر تو سمیرا عزیز و هزاران زن ایرانی که پاشنه اشیل این رژیم نکبت و شپشی هستید, پس بتازید بر هر چه تازی و تازی پرست و تازی زاده ! شاد و سمیرا باشیم .
یکشنبه 22 خرداد 1390

محموداحمدی نژاد - ایران - گنبدکاووس
اوین2نفر!نبود؟
یکشنبه 22 خرداد 1390

بیگلی بیگلی - ایران - مشهد
بازم همین که یه زن بعد سالی به جای تکسای پارتی و کلی چرند دیگه یه تکس سیاسی رو خونده ایول داره . البته مرداش که تا تونستن خوندن.
یکشنبه 22 خرداد 1390

iranynab - ایران - تهران
اره دیگه چیز دیگه ای ندارید که. آخر آخر منطق شما و روش اعتراض شما بمب گذاری و فحاشی و توهین و همین شعرهای بند تنبانی و رپ و رپ بازیه. از هر صدتای شما شاید بشه یه نفر بتونه دو کلوم حرف بزنه که توش فحش و توهین و ناسزا و تهمت نباشه.میگید نه . همین خبر نه همین نظرات بعدی در مورد خود بنده .خداییش چک کنید ببینید کدومتون برا من کامنت مودب نوشتید.
یکشنبه 22 خرداد 1390

oghab - فنلاند - هلسینکی
موزیک رپ?????پس معلوم خودش هم در سطح همین سرو صدا است یعنی بی معنا و بی محتوا استفراق .
یکشنبه 22 خرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.