درخواست برای اعزام سریع تر گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران


درخواست برای اعزام سریع تر گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، جامعه دفاع از حقوق بشر ایران و گزارشگران بدون مرز،  در بیانیه ای  از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر خواسته اند  تا در برابر آنچه را که « جنایات سیاسی در ایران» و« حفظ امنیت و حقوق مردم» خوانده اند، موضعی جدی اتخاذ کنند.

شیرین عبادی و این گروه های مدافع حقوق بشر در این بیانیه  همچنین خواستار تسریع انتخاب و اعزام گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل به ایران شدند.

در این بیانیه آمده است:«ما خواهان تسریع در روند انتخاب و اعزام گزارشگر ویژه به ایران هستیم. وضعیت این کشور روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود. بازداشت‌های خودسرانه و زندانی کردن شهروندان و شکنجه و اعدام در سراسر کشور ادامه دارد. مردم نه تنها از حق گردهم‌آیی مسالمت‌آمبز برخوردار نیستند که مأموران دولتی و «لباس شخصی‌ها» با خشونت بی‌حدوحصر مانع برگزاری مراسم سوگواری هم می‌شوند.»

در نخستین روزهای فروردین ماه سال جاری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ای به تعیین گزارشگر ویژه‌ای برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران رأی داد.  بنابر گزارش ها قرار است تا پایان خردادماه سال جاری از بین سه نامزد نهایی احراز این سمت، یک نفر انتخاب شود.

در این بیانیه همچنین آمده است:« در آستانه دومین سالگرد سرکوب گسترده جنبش اعتراضی مردم ایران، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و شورای حقوق بشر را فرا می خوانیم تا در برابر جنایات سیاسی در ایران و حفظ امنیت و حقوق مردم موضعی جدی اتخاذ کنند و آمادگی خود را برای همکاری با گزارشگر ویژه اعلام می کنیم.»

در این بیانیه همچنین با اشاره به مرگ هاله سحابی، دختر عزت الله سحابی و فعال سیاسی و مدنی، به هنگام مراسم تشیع پدرش در هفته گذشته، گفته شده است، بنابر اطلاعات «موثق شاهدان حاضر در صحنه»، وی بر اثر ضربه‌های وارده توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در گذشت.

حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری

در بیانیه شیرین عبادی و سازمان های مدافع حقوق بشر در ایران به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ درایران اشاره شده و آمده است:« از فردای ٢٢ خرداد ١٣٨٨ و آغاز اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، هزاران نفر در ایران به شکل خودسرانه بازداشت و در دادگاه‌هایی غیر عادلانه و بدون برخورداری از حقوق اولیه و قانونی خود محاکمه و به حبس‌های طویل‌المدت محکوم شده‌اند.»

این بیانیه می گوید:«بسیاری از زندانیان در مراحل بازجویی و سپس در زندان‌ها مورد شکنجه و بدرفتاری ظالمانه، ضد انسانی یا تحقیرآمیز قرار گرفته‌اند.»

در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، تهران و برخی از شهرهای ایران برای ماهها شاهد تظاهرات معترضان بود. به گفته مخالفان دولت در ایران در این اعتراضات دهها نفر کشته شده اند.

در همین زمینه مقامات انتظامی ایران اذعان کرده اند که در جریان این اعتراضات دست کم چهار هزار نفر را بازداشت کرده اند هنوز تعدادی از آنها در زندان به سر می برند.

در ادامه این بیانیه با اشاره به محدودیت ها برای وکلای زندانیان سیاسی ، تصریح کرده است: نسرین ستوده، وکیل دادگستری که هم اکنون در زندان به سر می برد، «شاهد بی‌عدالتی دستگاه قضائی» است.

نسرین ستود، وکیل مدافع شماری از زندانیان سیاسی در ایران شهریور ماه سال ۱۳۸۹ بازداشت شده و در دادگاه به ۱۱ سال زندان محکوم شده است. وی از حق تجدید نظر خودهی در دادگاه صرف نظر کرده است.

«گزارشگر ویژه در باره نقض حقوق تحقیق کند»

شرین عبادی و  سازمان های مدافع حقوق بشر در ایران در بیانیه خود خواستار تحقیق گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل در بار‌ه‌ همه‌ موارد «نقض فاحش و مستمر حقوق بشر» در ایران شده اند.

در این بیانیه آمده است:«ما سازمان‌های مدافع حقوق بشر بر این باوریم که پدیده‌ نهادینه‌شدن مصونیت از مجازات یکی از اصلی‌ترین علل گسترش خشونت و ارتکاب جنایات فاجعه‌آمیزی همچون قتل هاله سحابی و استمرار نظام شکنجه و بدرفتاری ظالمانه و غیر انسانی در زندان‌ها و بازداشت‌های خودسرانه در ایران است.»

در این بیانیه تصریح شده است:«ما می‌خواهیم که گزارشگر ویژه هر چه سریع‌تر انتخاب شده و به ایران اعزام شود. ما از هم‌اکنون آمادگی خود را برای همکاری با وی در ارائه‌ اسناد و مدارک و معرفی شاهدان عینی موارد نقض فاحش حقوق بشر در ایران اعلام می‌کنیم.»
waahed - بحرین - منامه
خیلی تأمل بر انگیز است رفتار دوگانه ی غرب با ایران و بحرین تاکنون چند جائزه حقوق بشر به مخالفان ایران داده شده است و چقدر غرب حرکات ایران را به شدت محکوم میکند ولی در مقابل , حمایت خود را از حکومت بحرین اعلان میکند و هیچ واکنشی به سرکوب شدید مردم بحرین نمیکند ,این درحالی است که کشته شدگان در بحرین به نسبت جمعیت 750 هزاری این کشور خیلی بیشتر از کشته شدگان ایران است !! این است دموکراسی غرب .....
پنج‌شنبه 19 خرداد 1390

darkoob - ایران - تهران
درسته تو ایران مشکلاتی هم وجود داره. ولی من به عنوان یک ایرانی که به هیچ ارگانی هم وایسته نیستم دارم راحت زندگی می کنم. از اینترنت راضی نیستم البته. زنده باد اسلام و تمدن ایرانی اسلامی
پنج‌شنبه 19 خرداد 1390

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
مگه انسانها در ایران حقوقی هم دارند که گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران اعزام بشه?!!! مرگ بر خامنه ای و مزدورانش
پنج‌شنبه 19 خرداد 1390

alexxx - اتریش - وین
darkoob پس اینجا چیکار میکنی? اره اینترنت مال کفاره خاموشش کن پاشو برو مسجد. برو دین عزیزت رو سفت نیگهدار توی ینترنت چیکار داری کافر میشی ها.
پنج‌شنبه 19 خرداد 1390

لیلی ایرانی - ایران - تهران
darkoob - ایران - تهران خوب اره راست میگی مزدورا تو ایران زندگیشون بدنیست البته در مقایسه با گذشتشون که گدایی میکردن وضعشون بهتر شده و گرنه هنوزم خیلی چشم و دلشون میدوه طوریکه واسه یه ساندیس هر مزخرفی میگنwaahed - بحرین - منامه مگه شما مزدورا تامل کردنم بلدین؟!!
جمعه 20 خرداد 1390

hassan5 - ایران - تهران
darkoob-ایران-تهران.شعار امثال شما اینستکه .خوش انکه کره خر امد و الاغ رفت
شنبه 21 خرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.