محو شبانه بزرگترین نقاشی دیواری شاهنامه در مشهد توسط آستان قدس رضوی


محو شبانه چندهزارمترمربع نقاشی دیواری شاهنامه در مشهد
توسط آستان قدس رضوی

حتما خاطرتان هست تا سال قبل میدان فردوسی مشهد با دیواره های آجری بدون روکش یکی از زشت ترین میدان های مشهد بود.نمای ۲/ دری به تخته خورد، مدیریت امور هنری شهرداری در ادامه طرح های زیبایی سازی شهر با هزینه ای ۴۵ میلیون تومانی شاهنامه فردوسی پاکزاد را در این میدان نقاشی کرد و این میدان به یکی از زیباترین میدان های شهر تبدیل شد.نمای ۳/ مردم راضی بودند. همان وقت روزنامه خراسان بازتاب رضایت مردم در پی این نقاشی دیواری را در گزارشی منعکس کرد. نمای ۴/ هنوز یک سال نگذشته بود که آستان قدس به دلایلی این نقاشی ها را در تاریکی یکشنبه شب (۲ شب قبل) از بین برد. نمای ۵/ مظفری، مدیر امور هنری شهرداری مشهد می گوید: این اقدام فقط یک لجبازی است.نمای ۶/ ندا رئوفیان، طراح نقاشی شاهنامه در میدان فردوسی روز گذشته با ما تماس گرفت و از شدت گریه نمی توانست حرف بزند.نمای ۷/ اداره حفاظت املاک و اراضی آستان قدس با پاشیدن رنگ سفید بر روی این نقاشی ها که روایت شاهنامه بود، در واقع فردوسی را «روسپید» کرد!

سال پیش بود که ندا رئوفیان، هنرمند مشهدی فاز اول نقاشی دیوارهای اطراف میدان فردوسی مشهد را با موضوع داستان های شاهنامه و هفت خان رستم به پایان رساند. از آن روز به بعد، میدان فردوسی رنگ فردوسی گرفت و دیوارهایی که جز زشتی اثر دیگری در شهر نداشت باعث ایجاد فضایی زیبا و همگون با فضای شهر گردید. حال بعد از گذشت یک سال از این موضوع، مردمی که صبح دوشنبه گذشته از میدان فردوسی عبور کردند، نقاشی ها را ندیدند. حتما تعجب کردند و با خود گفتند حتما اشتباهی رخ داده است. اما اشتباه در کار نبود. این جا میدان فردوسی بود اما بدون آن نقاشی ها. اثری که به عنوان طولانی ترین نقاشی دیواری کشور شناخته می شد، برای نوشتن این مطلب که «این ملک مربوط به آستان قدس است» از بین رفته بود.برای بررسی دقیق تر این اتفاق ابتدا با هادی مظفری، مدیر امور هنری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد هم کلام و نظر او را در این رابطه جویا می شویم.

لج بازی!

او معتقد است که هیچ دلیلی جز لجبازی نمی توان برای این کار در نظر گرفت چون اگر دلیل دیگری داشت در مدت یک سالی که از کشیدن این نقاشی می گذرد، این اتفاق می افتاد. مظفری همچنین بر این نکته تاکید می کند که تمام مراحل انجام این نقاشی دیواری از ابتدا با هماهنگی آستان قدس رضوی انجام شده است. او ادامه می دهد: با توجه به اظهاراتی که مسئولان متولی در اداره حفاظت از املاک و اراضی آستان قدس رضوی به کارشناس نقاشی دیواری ما داشته است دلیل این اتفاق، اقدام برخی از شهرداری های مناطق در زیباسازی بعضی از دیوارهای شهر که موجب پاکسازی نوشته های تعدادی از دیوارهای موقوفات شده ، ذکر شده است.وی می افزاید: چه دلیل دارد که اداره حفاظت از املاک و اراضی آستان قدس رضوی به همین راحتی ۲ هزار و ۲۰۰ مترمربع نقاشی دیواری با هزینه ای بالغ بر ۴۵ میلیون تومان را یک شبه از بین می برد و هیچ توجهی به زحمت هنرمندانی که شبانه روز در زمستان و تابستان وقت خود را صرف این نقاشی کرده است نمی کند.

ادبیات جاده ای

مدیر امور هنری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، نوشتن این گونه مطالب بر روی دیوارهای شهر را ادبیاتی جاده ای عنوان و تاکید می کند: این فضایی که بر روی دیوارهای موقوفات آستان قدس ایجاد شده است بیشتر در جاده ها قابل مشاهده است و اصلا منطقی نیست که این کار را بر روی دیوارهای شهر انجام دهیم و فضای آن را ناهمگون با شهر کنیم.او در ادامه می افزاید: متاسفانه تمام تلاشی که شهرداری طی ۳سال برای زیباسازی شهر و فضاسازی چهره نازیبای دیوارها انجام داده است در مدت یک ماه توسط دوستان (!) از بین رفته و تخریب شد.

توافق ها با آستان قدس

مظفری سپس در پاسخ به این سوال خبرنگار خراسان که آیا قبل از شروع پروژه نقاشی دیواری میدان فردوسی با آستان قدس رضوی هماهنگی داشته اید یا خیر؟ می گوید: صددرصد هماهنگ شده بود، حتی آنها در یک برهه ای کار را متوقف کردند و برای ادامه فعالیت این شرط را گذاشتند که در قسمت هایی از نقاشی این مطلب (این ملک متعلق به آستان قدس رضوی می باشد) درج شود، ما هم علی رغم میل باطنی خود و برای اجرای خواسته های آستان قدس رضوی در قسمت های مختلفی از نقاشی، مطلب مورد نظر را درج کردیم. این هنرمند مشهدی در ادامه صحبت هایش به توافق های صورت گرفته با آستان قدس رضوی برای انجام طرح های گرافیکی روی دیوارهای موقوفات اشاره می کند و می گوید: در تاریخ ۲۱اردیبهشت ماه جاری طی نامه ای طرح پیشنهادی خود را برای اداره حفاظت از املاک و اراضی آستان قدس رضوی ارسال کردیم که مورد توجه آن ها قرار گرفت اما بعد از گذشت چند روز متاسفانه شاهد این اتفاق ناخوشایند شدیم.برای بررسی دقیق تر این موضوع و دریافت پاسخ انبوه سوال هایمان به سراغ رئیس اداره حفاظت املاک و اراضی آستان قدس رضوی که بانی از بین رفتن نقاشی میدان فردوسی است، رفتیم. شریعتمداری به طور صریح اعلام می کند که این اقدام برای اجرای طرح شهرداری به منظور یک دست شدن دیواره های املاک موقوفه آستان قدس انجام شده است. او می گوید: چندی قبل مدیریت امور هنری شهرداری طرحی را به ما پیشنهاد کرد که برای زیباسازی هر چه بیشتر شهر بر روی دیواره های موقوفات آستان قدس اجرا شود این طرح که نسخه ای از آن به روزنامه ارسال شد، شامل چند طرح زیبای اسلیمی است که البته با از بین بردن نقاشی میدان فردوسی همان هم توسط آستان قدس اجرا نشده است که ما هم این پیشنهاد را به اجرا در آوردیم و تصمیم گرفتیم اول از میدان فردوسی شروع کنیم.وی در پاسخ به این سوال خبرنگار خراسان مبنی بر این که چرا برای اجرای طرح ابتدا از دیواری شروع کردید که میلیون ها تومان هزینه برای آن صرف شده، بیش از یک سال از وقت هنرمندان شهر را گرفته و مورد رضایت و استقبال مردم بوده است؟ می گوید: این طرح مصوب شورای نقاشی مدیریت امور هنری شهرداری است و شامل تمام موقوفات می شود، دیوار اطراف میدان فردوسی نیز جزئی از همین موقوفات می باشد و چون در مکانی واقع شده است که در دید مردم قرار دارد، تصمیم گرفتیم برای شروع از این جا شروع کنیم. او این اقدام را در راستای هماهنگی با شهرداری توصیف می کند و می گوید: آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد هیچ مشکلی با هم ندارند و اگر اقدامی هم صورت گرفته در جهت تعامل این دو نهاد بوده است.

بغض هنرمندان ترکید ...

در حال نوشتن این گزارش بودیم که ندا رئوفیان، هنرمندی که نقاشی های میدان فردوسی را کشیده بود، با ما تماس گرفت، او با بغضی در گلو در رابطه با این اقدام آستان قدس می گوید: من هنوز باورم نمی شود که این اتفاق افتاده است، باورتان نمی شود که من بیش از یک سال از عمرم را در سرما و گرما روی این کار صرف کردم و آن ها به راحتی و یک شبه آن را از بین بردند.شایان ذکر است، هنرمندان دیگری نیز با ما تماس گرفتند و مراتب اعتراض خود را ابراز کردند.

ماجرای یک عملیات انتحاری!

در آخرین لحظات ارسال صفحه برای چاپ متوجه ابعاد دیگری از این اتفاق شدیم که حامد مقدم سخنگوی شهرداری آن را این طور توضیح می دهد: ما از آستان قدس به عنوان متولی معنویت و فرهنگ توقع داریم که در تبعیت از ضوابط و قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران پیش قدم باشند، اگر زمانی برای انجام فعالیتی نیازمند مجوز شهرداری باشد باید در این زمینه از مجرای قانونی وارد شود و در این زمینه پیش قدم باشد،نه این که مجوز نگیرد و توقع داشته باشد که بدون مجوز تلویزیون شهری در یک نقطه از شهر مشهد (ابتدای بلوار سجاد) نصب شود و فعالیت کند.وی ادامه می دهد: این درست نیست، وقتی که روال قانونی یک فعالیت طی شده و مجوز نگرفته است بخواهیم فعالیت کنیم و وقتی هم جلوی آن گرفته شد و با انجام عملیات انتحاری، نقاشی ۴۵ میلیون تومانی را شبانه رنگ آمیزی و از بین ببریم.او افزود: این پول مردم و بیت المال است که این گونه از بین می رود. دوست نداشتیم موضوع در مطبوعات و رسانه ها منعکس شود اما وقتی به صورت قانونی و روال عادی دنبال می کنیم و به نتیجه نمی رسیم، در این شرایط رسانه ها نیز باید در جریان قرار بگیرند.

pelle - سوئد - استکهلم
این کار ادامه حمله و تخریب آثار ادبی و فرهنگی ایران است که از 1400 سال پیش اتفاق افتاده ، تنها راه خلاصی از این اسارت بیرون راندن آنها از ایران برای ابد است ، وگرنه این تازیها نقشه بدتر از این برای نابودی ایران و ایرانی در سر دارند .
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
ما میگیم اصلی ترین دشمن ایران، جمهوری اسلامی و انگلی بنام آخوند و کفتارهای بسیجی ان. شما باورتون نمیشه. این هم یه دلیل دیگه از ضدیت آخوندها با ایرانیت. فقط مونده اسم ایران رو عوض کنن به یه جفنگ عربی
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

Rouzbeh1602 - انگلستان - لندن
عباس واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی :موسسه ایران فوکس با تخمین زدن ثروت وی در حدود ۷۷۰ میلیون دلار او را به عنوان ششمین ایرانی ثروتمند به حساب می آورد. ناصر واعظ طبسی، فرزند ارشد واعظ طبسی متهم به اختلاس با یک وثیقه ۵ میلیارد تومانی آزاد شد و برای تولد فرزندش همراه با همسرش عازم آمریکا شد. قدرت و ثروتی که طبسی در طول ۳۳ سال در مسند تولیت آستان قدس رضوی بهم زده، مانع از این می‌شه که هیچ دولت مرکزی یا حتا بیت رهبری بتونه باهاش در بیفته، این پولها همون پولهایی است که مردم میریزن تو حرم امام رضا که مشکلاتشون حل بشه ! ولی‌ نمیدونند در حقیقت به جیب این اختاپوس میریزن ،،،.
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

farhadfb - ایران - تهران
به امید روزی که تمام نشانه های اعراب وحشی بخصوص از این مملکت اهورایی پاک شود.**درود بر کوروش کبیر و خاندان او ***نفرین بر اعراب و اجدادشان
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

Artosh - ایران - تهران
حالا بیاید روش حدیث و چرندیات امامانتون رو بنویسید. احمق های بی خرد.
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

karaji - سوئد - گتنبرگ
طالبان در افغانستان نیز در زمانیکه راس کار بودند مجسمه های تاریخی موجود را به همان دلایل اقایان از بین میبردند یعنی اخر جهل و نادانی و ترس !!
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

محمدرضا بهشتی - ایران - تهران
از رنجی که می بریم
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
ایران تحت اشغال یک مشت تازی متجاوز میباشد تنها راه سربلندی برگشت به ایرانیت و از بین بردن تازیان و ادم کششان مساوی است ازادی برای همیشه و این وحوش اسلامی فقط زبان زور میفهمند
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

ssepehr - ایران - ایران
rouzbeh1602 انگلستان اگر این مطلبی که شما گفتید درست باشد مردمی که در حرم امام رضا پول و طلا می اندازند!! در گناه این آقا و امثال ایشان سهیم هستند . در کشور ما اینهمه نیازمند و افراد بی بضاعت هست اگر براستی کسی رضای خدا برایش مهم باشد به این افراد به طور مستقیم یعنی بی واسطه کمک میکند اما دریغ از یک جو عقل و منطق و معرفت و انسانیت!!!
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

آذربهدخت - ایران - تهران
ما هم که اینجا فقط بلدیم فحش و ناسزا نثار این و آن کنیم. اگر کسی از دستش برمیاد لطفا یک برنامه محکومیت برای این ماجرا راه بندازه و کار را همراه با نظرسنجی مردم به مطبوعات بکشونه. این بهترین راه نشان دادن مخالفت است و خیلی از خبرنگارها منتظر چنین سوژه‌هایی هستند.
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

avareh swed - سوئد - بوروس
ولیعهد اقا رضا .کسی که برای رسیدن به مقام شاهی ویا خلیفه گری .بعله گوی دربار مامون شد . وعده ای دیوانه با چپاول وغارت اموال مردم .پس از ندامت از ان همه ظلم و تعدی مقداری از اموال سرقت شده را وقف این بعله گو میکنند .مثل انهائیکه مال دزدی پیش اخوند محله را حلال میکنند .این است اسلام ناب محمدی .حق اغا را بده حلال میشود..
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

damahi - ایران - بنرعباس
بیشعوربودن که شاخ ودم ندارد آشغالهای عوضی ودزد .
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

klopatra7 - آلمان - دوسلدورف
حالا رضا کی بوده خودش که اینها نصف این مملکت رو قبضه کردن براش. رضا برای ایران چیکار کرده و فردوسی چیکار کرده. که شاهنامه باید بخاطر اینکه اونجا مال رضاست پاک شه. انگار مملکت ما ارث بابای این عربها و فک و فامیلشون بوده. آخوندها انگل شکم گنده بیچاره هنرمندهایی که اینها رو کشیدند
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

مشتعل - سوئد - استکهلم
آقایان عزیز ناراحت نباشید قراره بجای اون چرندیات صحنه مبازۀ واقعی سید خراسانی و شعیب ابن بچه ریشورو بکشن توش دایناسور جنتی رادان دماغ و احمد هیولا بازی میکنن بعدها قراره ازغدی بیاد پرده خونی کنه این جدال تاریخی رو !!!
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

sora.sefid - ایران - تهران
بابا این یکی از کوچیکترین کاراشونه. مگه اهمیت میدن. هیچ میدونستین کلی کتاب درسی برای عربستان داخل ایران چاپ کردن که بجای خلیج فارس خلیج عربی جاش چاپ شده. نمیدونین دیگه. اییییییییییییییران منو شماهارو دارن به این عربای مارمولک خور کثیف میفروشن. آآآآآههههای...
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

bawafa1385 - المان - هامبورگ
Rouzbeh 1602 مثالی است ایرانی که از قدیم گفته اندتا سعی داری خر نشوچون اگر خر شدی دیگری از ادم سواری میکشنددوست نازنین تا زمانیکه فرد از نظر شعور و درک عقب مانده است وفکر میکند که با دادن رشوه بیک فردی که از زور بیکاری و بیعاری و بی کسی از کشور دیگری باینجا امده و با خوردن انگور و گرفتن بیماری روده بلقا الله پیوسته و امروزه از حماقت همین مردم احمق همیشه در صحنه صاحب ان گنبد و بارگاه عریض وطویل با هزاران کیلو طلا و هزاران احمق دیگر بعنوان کارگر مداح و کوفت زهر مار دیگر شبانه روز نوکری این بزرگوار را که در وطن خودش یک اطاق برای خوابیدن نداشت پول یا طلا پرداخت میکنند یا در واقع نذر میکندیعنی رشوه میدهند که مشکل انرا این بزرگوار بخاک خفته حل کند مسلم است که دیگران هم انرا میخورند ویک باد گلو هم میزنند و بریش اهدا کنده هم میخندند. پس ادم باید سعی کند که خر نشود تا دیگران سواری نکنندحالا شما بهمین حانور زوار اقا که معمولا گاها پیاده هم برای زیارت میایند بفرمائید که چند کیلومتر انطرف تر بزرگوار مثبت دیگری بنام حکیم عمر خیام ارمیده است ایا برای دیدن ایشان میروید؟ جواب مسلما نه خواهد بود
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
دشمنان ایران و ایرانی و فرهنگ ایرانی. باز هم بروید سر مزار مردگان تازیان برسرتان بکوبید و پول بریزید.
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

japon kanagawa - ژاپن - کاناگاوا
یکی از مشکلات این نظام ایرانی بودن ماست بارنگ که نمیشه فرهنگ ایران رو از بین برد.
پنج‌شنبه 19 خرداد 1390

مانفرد - ایران - ایران
damahi ایران -بندرعباس حالت خوبن به نظرت مه تومدیدن تا حالا؟
پنج‌شنبه 19 خرداد 1390

بابک میهندوست - ایران - تهران
حضرات تازی پرست و آیات الشیاطین حاکم بر ایران ما اساسا با هویت ایرانی و نماد های اون به ویژه فردوسی بزرگ و شاهنامه مشکل دارن. ظاهرا تو این قضیه فکر کنم اون علم الهدی خبیث نقش داشته. در هر صورت گیرم که تصاویر شاهنامه رو از رو اون دیوار اون امام رضاتون!! پاک کردین. دل مردم ایراندوستو چیکارش میکنین؟؟ می تونین عشق به فردوسی و ایران و نماد های ایرانی رو از دل مردم ایراندوست و وطن پرست پاک کنین؟؟
شنبه 21 خرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.