نفت مجانی ایران در لوله های هند


نفت مجانی ایران در لوله های هند

ایران حدود شش ماه است که پولی بابت صادرات نفت خود به هند دریافت نکرده است

ایران حدود شش ماه است که پولی بابت صادرات نفت خود به هند دریافت نکرده اما در دوره ای که محدودیت های برای فروش نفت این کشور هر روز بیشتر می شود، تصمیم ندارد دست به قطع صادرات مجانی نفت بزند.

مقام های نفتی هند از قول مقام های ایرانی گفته اند که صادرات نفت ایران به هند فعلا به صورت مجانی ادامه پیدا می کند.

ایران با صدورسالانه ۱۲ میلیارد دلار نفت به هند بعد از عربستان سعودی، دومین تامین‌کننده نفت این کشور است اما چرا این کشور پول نفت وارداتی از ایران را نمی پردازد؟

چرا هند پول ایران را نمی دهد؟

بانک مرکزی هند، اواخر پاییز سال گذشته، ارائه تسهیلات بانکی برای خرید نفت و گاز از ایران را متوقف کرد.

تصمیم بانک مرکزی هند، چند هفته بعد از دیدار باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از این کشور اعلام شد که مقام های آمریکایی هم از آن استقبال کردند.

این اقدام مشکلات عمده‌ای را در راه تسویه‌حساب ارزی مربوط به واردات نفت از ایران ایجاد کرد و در دوره ای باعث نگرانی در مورد توقف معاملات نفتی دو کشور شد.

دلیل توقف تسویه مبادلات ارزی ایران از شیوه معمول آن یعنی اتحادیه پایاپای آسیا، وضع تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران است.

"اتحادیه پایاپای آسیایی" مرکز تسویه مبادلات ارزی بین بانک های مرکزی ایران، هند، بنگلادش، مالدیو، پاکستان، بوتان، نپال و سریلانکا است و تسویه پرداخت های مربوط به حدود دوازده میلیارد دلار واردات سالانه نفتی هند از ایران را برعهده داشته اما از زمان توقف اجرای این قرارداد، با توجه به تحریم های یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا، هنوز راهی برای پرداخت پول نفت هند به ایران پیدا نشده است.

پیشتر آلمان به هند اجازه داده بود از طریق بانک "ای آی اچ" (بانک ایران و اروپا) که سهامدار آن ایران است ولی در آلمان ثبت شده است پول نفت ایران را پرداخت کند.

اما هند اوایل آوریل پس از گفتگو با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از استفاده از آن بانک دست کشید و بانک "ای آی اچ" نیز در این فاصله تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت. یک بار هم هند اعلام کرد که از طریق ترکیه پول ایران را پرداخت می کند اما این راه هم به جایی نرسید.

به این ترتیب گرچه نفت خام ایران شامل اقلام تحریم شده شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا نیست اما دریافت پول حاصل از فروش آن عملا در مواردی همچون صادرات به هند، در حال حاضر ناممکن شده است.

ایران؛ اتلاف وقت به سود رقبای نفتی

گرچه ایران از شش ماه پیش تاکنون از دریافت پول نفت صادر شده اش به هند بازمانده است، اما با هدف در اختیار نگه داشتن بازار نفت این کشور، صادرات خود را ادامه داده است.

با این همه نشانه های آشکاری وجود دارد که این راه حل نه سودی عاید ایران می کند و نه حتی دوام چندانی دارد چرا که مقام های هندی می گویند قصد دارند منابع خرید نفت خود را متنوع و کویت و عربستان سعودی را جایگزین ایران کند.

تصمیم بانک مرکزی هند، چند هفته بعد از دیدار باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از این کشور اعلام شد که مقام های آمریکایی هم از آن استقبال کردند

در هفته های اخیر مذاکرات پی در پی هند و عربستان در دهلی نو و ریاض پیگیری شده و گزارش های غیر رسمی از برنامه افزایش واردات نفت هند از عربستان حکایت دارد اما عکس العملی از جانب ایران دیده نمی شود.

محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران اخیرا گفته است که توقف صادرات نفت به هند باعث بالا رفتن قیمت جهانی آن می شود.

رئیس کل بانک مرکزی ایران می گوید که نگه داشتن نفت بهتر از فروش مجانی آن است اما با این همه به نظر می رسد که اختلاف نظرها در میان تصمیم گیران ایرانی در این باره زیاد است و آنچنان که خبرگزاری مهر در ایران می گوید، شرکت ملی نفت و بانک مرکزی زیر بار مسئولیت دریافت پول نفت از هند نمی روند.

به این ترتیب ایران با صدور نفت مجانی به هند هر چند به شکل موقت، نه تضمینی برای در اختیار نگه داشتن بازار خود در این کشور به دست آورده و نه چشم انداز روشنی از زمان دریافت طلب خود دارد.محسن قمصری مدیر عامل امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران بر خلاف هندی ها که رقم طلب ایران یک میلیارد دلار عنوان کردند، می گوید این طلب دو میلیارد دلار است.

khosh bavar - ایران - یزد
مقصر جن هندیه !
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

شمبلیله - انگلیس - لندن
اینها اخر راهند , با بمب یا بی بمب ...
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
1,,درد فقط یکی 2 تا نیست.به تازه گی.حدود پنج ماه پیش، سایت خبری«مدیا فروم» جمهوری آذربایجان با استناد به یک منبع رسمی که نامی از وی برده نشده،(شعبه کمیته خرابکاری امداد امام گوربه گورشده) در جمهوری آذربایجان را به حمایت از تجزیه طلبی در این جمهوری متهم کرد.البته.یک مقام ایرانی مرتبط با کمیته امداد امام گوربه گورشده در گفتگو با رادیو فردا در این خصوص گفته است:«کمیته اخیرا از آذربایجان درخواست کرده است که یک بیمارستان در باکو افتتاح کند،اما مقامات آذربایجان مجوز احداث این بیمارستان را به کمیته نداده‌اند.
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
2,,این کمیته در سال ۱۳۸۸ حدود ۹۰ هزار دلار برای خدمات درمانی، حدود ۱۵۰ هزار دلار برای پشتیبانی از محصلین مورد حمایت این کمیته و هزینه خدمات فرهنگی، ۴۰۰ هزار دلار برای وام خودکفایی، ۳۰ هزار دلار برای افراد بی‌سرپرست، ۷۰ هزار دلار برای تهیه جهیزیه و کمک به مزدوجین، ۱۷۴ میلیون دلار برای کمک به مددجویان مورد حمایت و مسائل دیگر هزینه کرده است. در مجموع کل رقم اختصاصی کمیته برای جمهوری آذربایجان دو میلیون دلار بوده است.بله به قول.امام گوربه گورشده.شاهنشاه دزد بود. بود که بود لااقل برای خودش بود و برای ناامنی و آشوب و کشتار دیگران نبود.ولی رژیم جنایتکار این همه خیرات میکند فقط برای.آشوب کشورهای همسایه.خیرات برای تروریستهای لبنان و فلسطین جهت کشتار مردم بیگناه .
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
وقتی خمینی هندی زاده وعده نفت سر سفره ها رو داد، چقدر ساده بودیم که نگرفتیم منظورش سفره های هندی خودشون بوده. به هرحال برادران کمونیست روسیه و چین که ایران رو به خاک سیاه نشوندن، ثواب داره یه خورده هم به برادرهای بودایی برسیم. خصوصا که فک و فامیل های خمینی هندی زاده ان
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

alexxx - اتریش - وین
مال بابام که نیست بزار بره یه جوری میشه دیگه...! شاید تونستیم تو هند یه حساب باز کنیم میگیم قسمتی از بدهی رو بریزید به این حساب شخصی بقیه اش هم هدیه باشه واسه شما ما ایرانیا ادمای دست و دلبازی هستیم. ملت ایران هم حتما خواهد بخشید. همانطور که مقام رهبری رو هم بخشید. ولی رهبری نبخشید !!!
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

hamrah-sabz - آمریکا - لوس آنجلس
با درود. ۱-. خانه بدوش عزیز.در تأیید فرمایش شما.من هم متأسفانه سهم بسیار کوچکی در انقلاب داشتم(۲ یا ۳ بر در تظاهرات و شاید ۲ باری هم الله اکبر)که آنهم از روی جوانی،نادانی سیاسی و احساساتی‌ که توسط روشنفکران بی‌فکر آن درون بود.البته بیشتر از اشتبهاتم توان پس دادم. من از خانوادهٔ بسیار متوسط، در جنوب شهر تحصیلات ابتدایی و متوسطه را تمام کردم و در بهترین دانشگاه قبول شدم و غیر از سال اول تماماً تقریبا مجانی‌ بود.بعد از اتمام دوران سربازی فورا کار بسیار کوبی هم پیدا کردم.(در آن دوران برای هر درجه تحصیلی‌ کار بسیار بود)ما برای تکمیل کادر تولید خود مرتباً روسای کارگزینی را به اطراف می‌فرستادیم تا از حوالی تهران کارگر پیدا کنند.
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

hamrah-sabz - آمریکا - لوس آنجلس
با درود. ۲-. .در ادارات دولتی فساد و رشوه شاید یک هزاروم الان بود.مدیران خصوصی بیشتر برای چشم و هم چشمی هم شده کار بیشتر تولید میکردند و این روز به روز باعث پیشرفت صنعت میشد.شما با تحصیل و تلاش میتوانستی به بالاترین مقام هم برسی‌.البته منکر فساد،اشتباه حکومت سابق نیستم ولی‌ الان که دنیا دیده شدم و فساد را درتمام کشورها و حکومت‌ها حس کرده‌ام دیدم با سابق فرق کرده و سعی‌ می‌کنم با چشم بازتری آنرا مرور کنم مخصوصا اگر آنرا با این حکومت مقایسه کنم(البته هیچ حکومتی با این‌ها شاید در طول تاریخ بشر قابل مقایسه نیست).شاد و ایرانی‌ باشیم. آمریکا لوس آنجلس.
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

همه فن حریف - ایران - ایران
چرا هند پول ایران را نمیدهد؟ چون دوست دارد. اینقدر این آقایون سوتی دادن که فقط دنبال یه کشور میگردن که بهش باج بدن و طرفدار پیدا کنن. اونم از جیب ملت.
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

avareh swed - سوئد - بوروس
ذخیره ازری برای اینده اغایون .شاید هم برای یک انقلاب درهند ومسلمان کردن هندیها .بهرحال دلیل زیاد داره .باز هم حدس بزنید ..
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
میلیاردها دلار توی این کشور نابود شده این هم بخشی از اون. فاجعه بزرگتر از این حرفهاست. ابراهیم یزدی سالها پیش قرارداد با توتال فرانسه رو ننگین تر از قرارداد گلستان نامید !!! از یه مشت مزدور شرق و غرب که برای حفظ حکومت شون به همه دنیا باج میدهند نباید انتظار زیادی داشت. مرگ بر خامنه ای و مزدورانش
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.