فارسی در دربار امپراتوری عثمانی


فارسی در دربار امپراتوری عثمانی

مژده کلهر

روزنامه نگار در ترکیه

زبان فارسی در دوره ای طولانی زبان رسمی دربار سلاطین عثمانی بوده است. دیداری کوتاه و گذرا از موزه های ترکیه و حتی گذری از مناطق قدیمی و آثار تاریخی شهرهای این کشور که مملو از خط و زبان فارسی است، نشان می دهد که این زبان تا چه پایه در این کشور متداول بوده است.

این موضوع را با رفعت یالچین بالاطه، فارغ التحصیل ادبیات فارسی و استاد بازنشسته درس های عثمانی در میان گذاشتیم. این گفت و گو یالچین در دانشکده ادبیات دانشگاه اژه ازمیر انجام شده است.

اگر بخواهیم همسایگی را یکی از دلایل تاثیر زبان فارسی در دربار عثمانی قلمداد کنیم، این سوال پیش می آید که چرا زبان فارسی؟ ترکیه با کشور های دیگر هم همسایه است که تاثیر شان بر زبان ترکی بسیار کم است.

علاقه بسیاری از ترک ها به ادبیات فارسی و عربی یکی از دلایل ورود زبان فارسی به ترکیه بود و تاثیر بسیاری بر این سرزمین گذاشت. از آنجایی که ترکیه هم یک کشور مسلمان بود، دین باعث ورود زبان عربی به ترکیه شد. اما در مقایسه با زبان فارسی، تاثیر زبان عربی محدود است. بسیاری از واژه هایی که در نوشتن شعر و نثر ترکی به کار برده می شوند از فارسی گرفته شده است. آن هم شاید به دلیل آسانی زبان فارسی بود. عربی به نسبت فارسی، زبانی دشوارتری است.

ما عربی را فقط از جنبه دینی آن گرفتیم. فارسی را هم از جهت ادبیات این زبان. نسل قدیم بیشتر از ما به ادبیات علاقه داشت. آنها هنگام نوشتن از اوزان عروضی استفاده می کردند و به همین دلیل در دیوان ادبیات ما کلمات فارسی بسیار زیاد است. فارسی تاثیر مستقیم بر زبان ما دارد و عربی تقریبا در امور دینی خلاصه می شود.

زبان فارسی در دربار عثمانی در دوره ای به زبانی دیوانی بدل شده، علت آن چیست؟

منشا آن را می توان در دولت ترک تبار سلجوقی دانست که در ایران تاسیس شد. آنها هم فارسی حرف می زدند. در دربار آنها هم زبان گفت و گو، فارسی بوده است. زبان دربار عثمانی هم ادامه زبان گفتاری دربار سلجوقی و فارسی بوده است.

رفعت یالچین در دانشگاه اژه درباره زبان فارسی سخن گفت

پس نتیجه می گیریم امپراتوری عثمانی خودش را به ایران و زبان فارسی نزدیک تر می دیده تا دیگر کشورهای همسایه؟

بله چون زبان فارسی راحت تر و آهنگین است مردم زبان خودشان را به کلمات فارسی نزدیک تر دیده اند و از آن تاثیر پذیرفته اند. ایران گذشته اصلا ربطی به ایران امروز ندارد. سرچشمه آزادی در آن خاک بوده است. شعرهای رودکی را چه کسی می تواند بسراید. شعرهای حافظ و سعدی نشان دهنده ظرفیت های اجتماعی در آن مملکت بوده است. آثار آنها فوق العاده است. این همه آزادی در کجای دنیا وجود داشت؟ فقط در سرزمین شما.

شما زبان فارسی را در ترکیه یاد گرفتید؟

من فارسی را در عرض یک ماه در ترکیه آموختم. در استانبول یک مکتب ایرانی وجود اشت که به صورت رایگان کلاس برگزار می کرد. در ابتدا یک کلاس سی نفره بودیم که در عرض چند روز فقط من ماندم. بعد از مدتی در همان مکان من کلاس های زبان فارسی برگزار کردم.

من زبان فارسی را با تمام فرهنگ ایرانی آموختم. می خواهم بگویم ما بیشتر از اینکه به عرب ها نزدیک باشیم، خودمان را به فرهنگ ایرانی و کشور شما نزدیک می بینیم. فرهنگ هایمان بسیار به هم نزدیک است.

عاقبت زبان فارسی در عثمانی پس از تشکیل جمهوری در این کشور چه شد؟ با دامنه نفوذ بالا بالاخره چرا به یکباره در ترکیه از بین رفت و کنار گذاشته شد؟

بعد از اعلام جمهوریت در ترکیه زبان در این کشور تغییراتی زیادی کرد و حتی خط و الفبا هم عوض شد و الفبای لاتین جایگزین الفبای قدیمی شد.

در این شرایط با تشویق دولت آرام آرام از به کار گیری کلمات با ریشه فارسی هم خودداری شد.البته فقط خواست دولت نیست این ارتباط مستقیم به مردمان یک کشور دارد. مردم اگر بخواهند کلمه ای را به کار ببرند کسی جلودار آنها نیست. بسیاری از کلمات به دلایل متعددی در طول زمان فراموش می شوند و یا جایگزین دیگر پیدا می کنند.

بسیاری از کلمات هم بنا به شرایط ایجاد و خلق می شود. سبک مردمان ترکیه بعد از عثمانی تغییرات زیادی داشته است. آنها حتی زبان شعری شان را هم عوض کردند. گفتند که چرا زبان ترکی به کار نبریم. تمایل به کلمات ترکی زیاد شد و البته تحصیلات قدیمی هم تاثیر زیادی داشت. در آن زمان مدارس تحت حکومت عثمانی بود و شیوه درسی خودشان را داشتند. فکر می کنم که آنها بخت این را نداشتند که ما دیگر کلمات گذشته را به کار نمی بریم. کلمات زبان ترکی هم بعد از اعلام جمهوریت اعلام شد.

از آنجایی که بخش اعظم از تاریخ ترکیه به زبان عثمانی نوشته شده و به آن زبان برمی گردد، چرا در مدارس یک واحد درسی خاص به این زبان اختصاص نمی دهند؟ به هر حال ترکیه حدود ۸۰ سال است که از حروف لاتین استفاده می کند و ۸۰ سال برای یک تاریخ بسیار زمان کوتاهی است.

درس های عثمانی که در رشته های تاریخ در دانشکده تدریس می شود برای همین موضوع است. من به دانشجویان می گویم که اگر گذشته تان را ندانید، چطور می توانید در مورد تاریخ خود حرف بزنید؟ کسی که می گوید فقط یک درس عثمانی برای تمام مدارس بگذاریم، یک متعصب است.

این تعصب نسبت به زبان فارسی هم وجود دارد نه؟

زمانی من به شهرداری بورنوا (Bornova) – منطقه ای در ازمیر – مراجعه کردم و درخواست ایجاد دوره های فارسی کردم که آن را خیلی مفید می دانم. ولی شهرداری منطقه که از حزب جمهوری خلق است، جواب رد به من داد و یک سری بهانه آورد و در نهایت اینکه گفتند که به این زبان احتیاج نداریم.

این را خیانت و اهانت به آتاتورک تلقی می کنند؟

البته. البته. حزب جمهوری خلق حزبی است که آتاتورک به وجود آورده است. خیلی حیف است که این افراد این طور با موضوع برخورد می کند. آتاتورک خودش کسی بود که زبان فارسی و عربی و زبان های اروپایی را بلد بود.

فارسی هم می دانسته؟

بله. آیا من که هم فارسی و هم عربی بلد هستم ایرادی دارد؟ دانستن زبان فارسی و عربی در دوره ای ضد ارزش تلقی می شده است.

در حال حاضر وضعیت زبان فارسی در دانشگاه ها به چه صورت است؟ آیا نگرانی بابت گسترش این زبان وجود دارد؟

ما به این زبان نیاز داریم چون بسیاری از نسخ قدیمی ما به این خط و زبان است. تقریبا در ۱۰ دانشگاه دولتی این رشته تاسیس شده است و خود من هم از دانشکده ادبیات فارسی فارغ التحصیل شدم. ما برای مناسبات اقتصادی و تجاری مان هم به این زبان احتیاج داریم.

آیا دولت از فراگیری این زبان حمایت نمی کند؟

به این قضیه کمی با منطق حزبی روبه رو است. به این صورت که اگر الان از این دولت درخواست کمک کنیم، یاری می کند. در آنکارا و استانبول کلاس های زبان فارسی برقرار است. اما همانطور که گفتم در ازمیر با مشکل مواجه شدیم. در استانبول کلاس های زیادی تاسیس شده است اما در شهرهای دیگر وضعیت به گونه ای دیگر است.

تغییرات زبانی از کی و چگونه شروع شد؟

همان طور که گفتم در گذشته مردم فارسی و عربی به کار می بردند. قشری که این ها را به کار می برد قشر تحصیل کرده بود. مردم عادی ترکی به کار می بردند. وقتی یکسری تغییرات ایجاد شد، و زبانی مرسوم شد که مردم عادی هم در فهمیدن آن دچار مشکل نشوند.

برای اینکه درک و فهم زمینه سازی هایی لازم بود. این زمینه سازی هم کمی دوری از زبان فارسی و عربی بود. به همین دلیل کم کم کلمات فارسی و عربی در زبان ترکی کم رنگ شد؛ ولی به رغم این کم رنگی می بینیم که هنوز بسیار کلمه از فارسی در زبان ما وجود دارد.

http - .انگلستان - بیرمنگهام
مگر ترکهای ایران از این زبان ناقص چه خیری دیدن چه حالا ترکهای ترکیه هم فارسی یاد بگیرن.
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

فریدون شیرازی - ایران - شیراز
جالب است بدانیم فقط 13%مردم ترکیه ترک و مغول نژادند و بقیه کرد/یونانی/ارمنی یا فرزندان اسیران جنگی کشورهای بالکان هستند.خنده دارتر اینکه اتاتورک(پدر ترکها) یک یونانی بود.حماقت فقط در انحصار سردمداران جمهوری اسلامی نیست بلکه سیاستبازان در ترکیه هم دست کمی از ولی فقیه ندارند.بچه های دبستانی با لباسهای پاره و کراوات نو(ده سال پیش اجباری بود الان نمیدانم) نشان میدهد که ترکها برای ساخت ویترین شان حاضرند همه چیز را فدا کنند.مثل تزار روس که عامل عقب افتادگی را ریش میدید و مالیات ریش بسته بود یا طالبان که از زدن ریش جلوگیری میکرد و شلاق میزد یا ملای شیعه و سنی که مشتی موی صورت را ارزش میداند.فقط در فرهنگ والای ایرانی است که ارزش واقعی علم و اگاهی است.پس درود بر ما
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
پانترک های اراجیف گو و میهن فروش چشمهای کورتان را باز کنید و تاریخ را با وقاهت و پرویی تحریف نکنید. در ضمن زبان هندی ها تا دویست سال پیش پارسی بود با نفوذ انگلیس ها رفته رفته متاسفانه عوض شد
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

فراز_نروژ - نروژ - تونسبرگ
بنده علاقه وافری به استانبول می دارم!
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

آزادیخواه - ایران - تهران
(((در استانبول یک مکتب ایرانی وجود اشت که به صورت رایگان کلاس برگزار می کرد.))) این قضیه یعنی تدریس وصحبت کردن به زبان مادری نه زبان بیگانه طبق قانون اساسی ج.ا آزاد ومجاز است .مخصوصاً ترکها وکردها هرکاری کردند تا2 واحد زبان مادری در دانشگاههای ایران اختیاری برای یادگیری ایجاد شود دولت قبول نکرد وحتی زمان شا ه هم همین قضیه مطرح شد ولی مخالفان زیادی داشت. حال ایران با هزینه خودش میره در تمامی دانشگاههای دنیا زبان فارسی رارایگان تدریس وآموزش میده ولی ترکیه که برای ترکهای ایران هزینه تحصیل را 70 درصد تخفیف میداد ،اونجای حضراتی مثل حداد عادل وخاتمی می سوزه واین شرایط ایجاد شده را با فشار به دولت ترکیه کنسل می کنند.تف به تفکر فاشیستیتان.
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
الان رگ گردن یک سری وطن فروش کثیف بیرون میزنه میدانم خیلی دردناک است ولی حقیقت را باید قبول کرد و با حسادت و کینه ورزی نمیشود تاریخ را تحریف کرد. خوشبختانه تاریخ ایران انقدر دیرینه و کهن است که تمام دنیا روبرویش سر خم میکنند ولی من در تعجب هستم که یکسری ادم چه عرض کنم نادان و احمق چشمهای کورشان را میبندند و گ....زیادی میخورند حالم از میهن فروش بهم میخوره. ادم کشورک های کوچک را میبیند که تاریخ ندارند و مردمش هم از ملیت های مختلف هستند نان برای خوردن ندارند ولی پرچم میهنشان را محکم در دست میگیرند من به انها افرین میگویم
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

پدرام-اهواز - ایران - اهواز
ای خدا در ما یه تحولی بر پا کن که از توهم گذشته 2500 سال بیایم بیرون و حال رو ببینیم که چی داریم که صد سال دیگه که نوادگان ما این تاریخ رو نگاه کنان نگان چه آدمهای بی غیرتی بود مثل دوره قاجار (سو تفاهم پیش نیاد این یه نظر بیشتر نیست قصد توهین که کسی نیست)
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
بلایت به مغز سر کسانی که مثلا ایرانی هستند و تنها هدفشان تبدیل واژه های فارسی به عربی کوفتی اسلامی/// فقط دشمن واژه های بین المللی ولی عاشق زبان اشغال اسلام/ مقصودم عرب حجاز و زبان منفور این دین عقب افتاده نه کشورهای عرب شده مثل مصر/
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

نرگسس - افغانستان - مزار شریف
گفت شکر فروش شهر مزار***جان من پارسی همین قند است. فارسی بانوی غزل ها را*** آسمانی ترین گلو بند است.
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

asiai - ایران - تهران
فریدون شیرازی_ایران_شیراز: میشه منبع اطلاعات جالب را بنویسید? متاسفانه اطلاعات جالب شما پر از اشتباه میباشد! اتاترک در سلانیک دنیا امدند اما یونانی نیستند! پدر و مادرش ترک بودند, حتی پدربزرگ ایشان از ترکمن های طایفه قزل از نواحی ترکمنستان میباشند (استناد به تحقیقات استاد دانشگاه غازی انکارا- دکتر بردی ساری) . من 15 ساله که چندین ماه از سال را در ترکیه میگذرانم اما تابحال دانش اموز لباس پاره با کراوات ندیدم! (البته روستاها و شهر های کوچکش را نرفتم شاید اونجا باشه). عجیبه که درود میفرستی بر کشوری که زندانش پر از دانشجو و افراد روشن فکر میباشد!!
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

amir-amir - کانادا - تورنتو
زبان و در اینجا گویش فارسى براى ارتباط است و اگر اکثریت از آن تبعیت مى کنند نباید باعث کین و بغض بعضى شود
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

asiai - ایران - تهران
zartush67-فرانکفورت: اینکه هندی ها 200 سال پیش فارس حرف میزدند چه فایده ای به حال الان ما ملت تحت فشار داره? ایکاش اصلا فارسی حرف نمیزدند! هر چی میکشیم از همین هندی زاده میکشیم! گذشته در تاریخ ماند, الان نگاهی بینداز به چه بنازیم? به زندانهای پر از بیگناهان? پاسپورت بی اعتباری ? صیغه زنان خیابانی? حجاب اجباری? و.... راستش را بخواهی رگ غیرت من با دیدن این همه مشکلات و خطاها و.. زده بیرون, و مثل خاله زنکها باعث تفرقه و دوری ملتم از همدیگر نمیشوم! لطفا به لقبی که انتخاب کردی بار دیگر بیاندیش و ببین نظراتت با لقبت متناسب میباشد!
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

فریدون شیرازی - ایران - شیراز
پدرام-اهواز - ایران - اهواز / ببم جان!! دقت کن چی مینویسی چون گویا فقط خودت متوجه منظورت شدی
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

Pezhman - اتریش - وین
فریدون شیرازی - ایران - شیراز سپاسگزارم, باورداشت شما درست و آموزنده است.
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

فریدون شیرازی - ایران - شیراز
آنزادیخواه - ایران - تهران/ ببم جان تو دچار شیزوفرنی شده ای!؟ این یک بیماری مغولی است که همه چیز را بادامی میبیند. .تو بدجور روی ترکیه پشتک میزنی و خیلی ها فکر میکنند خدای ناکرده نوکر انها هستی.دلیل انهم این بیماری تو است که بیمار در نهایت زبانش به ترکی استانبولی برمیگردد و سه بار میگوید شوونیست فارس و سپس جان میسپارد.ما ایرانیها اعم از پارس و اذری و کرد و لر و دیگران میگوییم گور پدر حداد جلاد و خاتمی و احمدی نژاد خامنه ای حیوان و همه تازیان و مغولان و بیگانگان از ترکیه و عراق و خربستان و همه اشغالهای دیگر و در و بلای همه ایرانیها توی ملاج نوکران بیگانه و دشمنان میهن.درد بلای همه کاربران میهن پرست سایت ایرانیان یوکی توی سر اردوغان بی ناموس خر بزرگ ترکیه و همه طرفدارانش.
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

پدرام-اهواز - ایران - اهواز
فریدون شیرازی - ایران - شیراز -من میدونم چی دارم مینویسم اما این فیلتر شکن مال کشور چین هست بعضی از کلمات رو فقط مربع مربع میزنه مجبور کلمات رو تعییر بدم اما فکر کنم منظورم رو رسوندم توی کامنت اول
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

babak1362 - ایران - تبریز
http - .انگلستان - بیرمنگهام باهات موافقم-همش ...شعر بود.
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

Pezhman - اتریش - وین
آزادیخواه - ایران - تهران گرامی اشتباه میفرمایید. کردهای ترکیه هرگز انسان درجه یک بشمارنمی آمدند.وهمیشه سرکوب شده اند.اوجلان نمونه آن است.پس ترکها فاشیست هستند.کردهای شیعه در ایران روزگارخوبی دارند.پس مذهب باعث تبعیض است.وباید فاشیست خطاب شود.بهترین و آبادترین استان ایران بخاطر شیعه بودنش استانی است که کارخانه تراکتورسازی دارد وفقیر ترین استان همانجایی است که رستم سیستانی از آنجا میآید وبدلیل سنی بودن.مورد بی مهری است.با آنکه زبانشان هندوآریایی ومانند کردان سنی, هم ریشه فارسی هستند.در ضمن این چه ملت فاشیستی است که رهبر ومقاماتش اکثرا" ترک شیعه هستند.در گفتن عدالت را رعایت کنید.درود بر شماپاینده ملت وکشور ایران ولعنت بر ملاهای فاشیست ودشمنان فریب خورده.
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

Pezhman - اتریش - وین
asiai - ایران - تهران فایده تماس فرهنگی هند کهنسال با ایران از آنجهت اهمیت دارد که متقابلا"به غنای فرهنگی وهنری وزبانی طرف مقابل کمک کردند.ضمنا" خمینی کذاب سید وازتبار دزدان مدینه ومادرش از ... بود وربطی به هندبزرگ ندارد.اگر ربطش میدهند برای مسافرت پدرش به هندوستان بوده.ایکاش هندوستانی بود واز مهر ومحبت هندیان در سینه چیزی میداشت گاندی وجواهر لعل نهرو هندی بودند.باید در برابر تمدن بزرگ هند سر فرودآورد نه آنکه بعداز آنهمه ظلم شاهان ترکمان وغارت سومنات وزیارتکدههای هند مظلوم .موجودی خبیث همچو خمینی تازی زاده را به آنان چسباند.
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

Pezhman - اتریش - وین
http - .انگلستان - بیرمنگهام خدای فرهنگی ترکیه مولانا جلال الدین است.ای بسا هندو وترک هم زبان, ای بسا دو ترک چون ببگانگان, همدلی از همزبانی خوشتر است....حرف شما در برابر فردوسی وحافظ وسعدی وخیام و مولانا و رودکی وعطار و فرخی ومنوچهری وصدها شاعر وهنرمند دیگر مانند پر کاهی است دربرابر پیل سنگین. زبان فارسی از دید چکامه وهنرجایگاهی دارد که با این سخنان چیزی از ارزش و بزرگی آن کاسته نشده .تنها نشان از تعصب گوینده اش را دارد.مصر بزرگ معرب شدواز بین رفت.وما به لطف توانایی وقدرت زبان فارسی.معرب ونابود نشدبم.ترکی وسایر زبانها زنده ماندند.زیرا تکیه بر زبان مقاوم وتوانای فارسی داشته و دارند.همانگونه که آقای رفعت یالچین بالاطه، فارغ التحصیل ادبیات فارسی از وجود واژگان فراوان فارسی و اهمیتشان در زبان ترکی نام بردند.درود بر انسان با شرف و بی تعصب
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

فریدون شیرازی - ایران - شیراز
asiai - ایران - تهران / من فکر میکنم که اقامت در ترکیه موجب شده که مسائل را ترکی ببینی((عجیبه که درود میفرستی بر کشوری که زندانش پر از دانشجو و افراد روشن فکر میباشد!!)) ادم حسابی یکبار دیگر این نوشته ات را بخوان ببین پخته خنده اش میگیرد.من به هم میهنان فارس و اذری و کرد و گیلک و ..درود میفرستم به فرهنگ والایی که عشق و اگاهی و شجاعت و پاکی به مردم هدیه داد. درود میفرستم به خاک پاک مقدس و اهورایی ایران.درود میفرستم به کاربران سایت که علیرغم اختلاف عمیق سیاسی وقتی صحبت ایران میشود موهای تنشان سیخ میشود و اشک در چشمانشان جمع میشود.ایران چه ربطی به عمل چهار ملای عرب و نوکران مغولش دارد که بیماریت عود میکند؟؟با انکه سخنت نشان از پلشتی یک نوکر ترکیه دارد ولی احساسم بر این است که نوکر نیستی و جوگیر شدی. بنابراین به سئوالت جواب میدهم.در مورد اتاترک تحقیق دانشگاه غاز و مرغابی را بده همان دکتر در کوزه بگذارد.تحقیقات مشایی هم نشان داد محمد بن عبدالله ایرانی است.چشمانت را باز کن و عکس اتاترک را با ترکمن ها مقایسه کن.فرق چشم بادامی و تیپ اروپایی را که میفهمی
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

فریدون شیرازی - ایران - شیراز
asiai /2 - ایران - تهران / تو اینترنت هم به زبانهای دیگر غیر از ترکی سرچ کنی ده تا مقاله را بخوان میبینی بیش از 80در صد مردم ترکیه غیر ترکند.اگر هم دنبال کتاب میگردی به کتاب انحطاط عثمانی نوشته احمد الور مراجعه کن.من با ماشین از مرز ایران به ترکیه رفتم و کودکان مظلوم با لباسهای وصله دار را در شهرهای مختلف دغوبایزید/اغری/ارض روم و.. دیدم که توسط احمقهای ظاهربین مجبور به زدن کراوات بودند.همه ما فقط بعنوان یک ایرانی ارزش داریم والا مثل کرم فاضلاب هستیم که به نجاثت زنده ایم.ایرانی باش و اذری باش به انسان بودن افتخار کن و برای بابای ترک خودت را پاره نکن یا همانجا بمان و حالت را بکن
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

بابک میهندوست - ایران - تهران
با درود فراوان به تمامی ایراندوستان گرامی آغاز سخن میکنم. زبان فارسی به کوری چشم تمامی تجزیه طلبان و عاشقان مکتب خود گرگ پنداری و ولایت مداران ذوب در ولایت الهام علی اف و مریدان متوهم ناصر پور پیرار و به رغم تمامی اباطیل پان ترکان و دار و دسته خود بوزقورت پندارشان،، یکی از چند زبان کلاسیک تاریخ است. برادر پان ترکی که مولانا را تورک می دانی!! مولانای بزرگ یک کلمه شعر به زبان تورکی ندارد!! قارداش جان!!! فقط از بد روزگار در قونیه دفن است. اگر در ایران کسی طلبکار باید باشد شما برادران ترک من از آن گروه نیستید که 32 سال است مملکت در دستانتان است. سید علی خامنه ای ترک است. بازارایران در دست ترک است. سردار محصولی متقلب بزرگ انتخابات 1388 و میلیاردر کلان سپاهی ترک است. بیش از نیمی از سران مملکت ترک هستند. از چه گله دارید. ما غیر تورک زبانان باید شاکی باشیم آن وقت شما پان ترکان هرچه می خواهید میگویید و میکنید و دو قورت و نیم تان هم باقی است؟؟ قدری انصاف هم خوب است.....
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

بابک میهندوست - ایران - تهران
آقای و خانم پان ترک !!! بدون و آگاه باش که ترکهای شریکِ حاکمیت، با توجه به کثرت تعدادشون تو این نظام پلید جمهوری اسلامی، بیشترین سهم را درآنچه از زمان انقلاب اسلامی تا کنون برکشور و ملت رفته است ((یعنی ظلم و ستم وخلاصه هر بدبختی و مصیببتی که تو این 32ساله سرمون اومده))) دارن،،، اگر نگاهی به لیست اسامی دادستانهای دادگاههای انقلابِ تهران و رؤسای زندونهای تهران و تصمیم‌سازان نظام در تهران و همچنین سران سازمانها و گروههای موافق و مخالف رژیم در تهران در طی ربع‌قرنِ گذشته ازجمله دهه‌ی پرماجرا و غیر قابل دفاعِ شصت بیندازیم اونوقت میفهمیم که عناصر ترک‌زبان در تهران بزرگترین شریکان همه‌ی رخدادهای این ربعِ قرن از جمله آن دهه بوده‌اند. کجا است باانصافی که به واقعیتها با چشمان باز بنگرد و منصفانه قضاوت کند؟
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

بابک میهندوست - ایران - تهران
ای برادران و خواهران پان ترک من!!! ایرون ما یک کشور یک‌ملیتی و چندقومیتی است. هیچ‌کدام از اقوام ترک و عرب در هیچ زمانی از تاریخِ بعد از مهاجرتشون به ایران یک ملت متمایز نبوده‌اند بلکه همواره بخشی از ملت بزرگ ایران بوده‌اند. ما همه و همه با هر رنگ پوست و هر زبونی که داشته باشیم و از هر قومی که باشیم همه مون ملت ایرانیم . هر کشور یک ملت داره. ایرون ما هم یک ملت داره. ملت ترک و عرب تو ایرون نداریم. ایرونی ترک زبون و ایرونی عرب زبون داریم.آذر بایجان هم ملک پدری یه مشت دوست!! و برادر/!! متوهم پان ترکمون نیست که هر وقت خواستن باشن و هروقت دلشونو زد بخوان جدا شن. اون بچه سیستونیه تو زاهدانم حق مشاعانه داره نسبت به آذربایجان .
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

بابک میهندوست - ایران - تهران
قارداش پان ترک من. عزیز دل برادر.. گوش کن.. اقوام ترک و عرب در آذربایجان و خوزستان هیچگاه یک ملت جدا از ملت ایران نبوده‌اند تا امروز بتوانند از «مسئله‌ی ملی»!!!! ویژه‌ی خودشون دم بزنند؛ بلکه اقوامی هستن که در زمانهائی که در صفحاتِ نوشته‌ی تاریخ ثبت است سرزمین سابقشونو رها کرده به درون ایران مهاجرت کرده اسکان یافته‌ در ملت ایران ادغام شده بخشی از ملت ایران گردیده‌اند، و ازاین‌جهت حقِ مالکیتِ مشاع در کشور ایران یافته‌اند. هم از این‌جهت است که ملت ایران هیچگاه به آنها حق نخواهد داد که مناطق اسکانشان را ملک قومی خودشان بشمارند و دم از تجزیه و جدائی خواهی بزنن. امیدوارم روشن شده باشه براتون.
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
بابک میهندوست - ایران - تهران - درود بر شرفت و شیر مادر همه میهن پرستان حلالشان. عرضم به حضور شما این چیزهایی که شما گفتید 100 درصد تائید میکنم و ان را ادمهای فرحیخته و فهمیده به درستی درک میکنند برای شما ارزوی سربلندی و تندرستی میکنم
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
باز پانترکها ریختند و دروغهای تکراری و دل بهم زن شان ر تکرار کردند. نژاد ترک یعنی مردم ترکمنستان، که مغولی هستندو در اناتولی و آذربایجان مردم امیخته ای از نژاد عرب و آریایی و دیگر نژادها و حدود ده درسد نژاد ترک مغولی هستند. انفدر رفرنس در اینترنت هست که نمیشود انکار کرد. انهایی که میگویند رفرنس نیست، انگلیسی بلد نیستند. بهتر است بروند دو کلمه انگلیسی یاد بگیرند.
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
http - زبان فارسی ناقص است؟ پس بفرمایید در سایت پانترکهای خودتان به زبان ترکی تان بنویسید و مزاحمت را از سر کاربران اینجا کم کنید. ان اتاتورک دوزاری و بیسواد هم به درد خودتان میخورد!!!
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
پانترکها مانند ان رهبر دیوانه و نیمه عقلشان اتاتورک یا قذافی ترک، تنها . چیزی که میدانند نژادپرستی و خودبزرگ بینی بیهوده و خنده اور است. دینشان که دین اعراب است و نژادشان امیخته با اعراب و نیمی از واژها و نامهایشان عربیست. روشن نیست از خودشان چه دارند؟!!
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
آشنایانی که در ایران ماهواره ترکیه داشتند میگفتند روزی نبود که در اخبارشان، خبر تجاوز به زنان و کتک زدن و کشتن زنان به گوش نرسد. چنان صحنه های ناراحت کننده ای از کتک زدن زنان پخش میشد که روان ادمی را می آزرد. در خبرهای غربی هم چند بار گزارش زنده به گور شدن دختران را نشان دادند. ترکیه، جامعه ای که هنوز در دوران بدوی پیش از اسلام تازیان حجاز به سر میبرد. نداری و بی پولی، دزدی و رشوه خواری و باج بگیری و کلاه برداری و روس.پیگری و تجارت زنان را گسترش داده است. فیلمهای روابط نا اخلاقی سیاستمدارنشان در یوتیوب و فیس بوک یافت میشود. اینها ادعای کشورهای دیگر را دارند. پس از سالها التماس برای وارد شدن به اروپا، امیدهایشان رنگ باخته و دارند ان روی نژادپرستانه و نامردمیشان را نشان میدهند. میخواهم سد سال سیاه زبان شیرین پارسی مان در چنین سرزمینی آموخته نشود.
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
arashbehdin - امریکا - اتلانتا - درود بر شما من ترکیه بودم خدا نصیب گرگ بیابان نکنه خیلی بی شرف و نامرد هستند برای پول به نوامیس خودشان رحم نمیکنند به قول سازمان ملل متحد جزیره بی قانون
پنج‌شنبه 19 خرداد 1390

بابک میهندوست - ایران - تهران
فریدون شیرازی گرامی....zartusht67 - المان - فرانکفورت عزیز....arashbehdin - امریکا - اتلانتا وطن پرست......Pezhman - اتریش - وین ایراندوست... همگی زنده باشید که جان گرفتم از این شور ایراندوستی و غیرت وطن پرستی شما عزیزان.....دم و نفس و قلم و کلامتان همیشه پایدار باد.
پنج‌شنبه 19 خرداد 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
zartusht67 - بابک میهندوست - سپاس فراوان هم میهنان گرامی، درود بر شما به خاطر ایراندوستی تان.
جمعه 20 خرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.