خامنه‌ای در مورد بهار عربی: سرکوب‌ها فایده‌ای ندارد


خامنه‌ای در مورد بهار عربی: سرکوب‌ها فایده‌ای ندارد

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه در سخنرانی خود در بهشت زهرا با اشاره به جنبش اعتراضی در کشورهای عربی موسوم به «بهار عربی» تاکید کرد که «سرکوب‌ها فایده‌ای ندارد». او با این حال در سخنان خود هیچ اشاره‌ای به اعتراضات در سوریه نکرد.

رهبر ایران چنین نصیحت کرد که «حتی در مورد مخالف هم عدالت به خرج بدهید» و «مبادا خیال کنید که تقوی این است که انسان مخالف خود را زیر پا له کند».

آیت‌الله خامنه‌ای که در مراسم سالگرد مرگ آیت‌الله روح‌الله خمینی در روز ۱۴ خردادماه سخن می‌گفت با اشاره به بی‌فایده بودن سرکوب مردم گفت: «ملت‌ها بالاخره وقتی بیدار شدند، وقتی قدرت خودشان را شناختند این راه را دنبال خواهند کرد.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به مردم بحرین گفت که آنها «حق رای دادن خود را مطالبه می‌کنند» و در ادامه تاکید کرد که «این که جرم نیست».

سخنان بالاترین مقام در جمهوری اسلامی در حالی است که به دنبال آغاز اعتراضات در ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ حرکت های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران سرکوب شد و عده زیادی نیز به دست نیروهای امنیتی ایران و لباس‌شخصی‌ها جان خود را از دست دادند.

علاوه بر این هنوز عده فراوانی از معترضان و اصلاح‌طلبان و روزنامه‌نگاران در ایران در شرایط بسیار طاقت‌فرسا با اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام» در زندان به سر می‌برند.

از میان زندانیان سیاسی ایران در نزدیک به دو سال گذشته از پس از انتخابات عده قابل توجهی با نوشتن نامه‌های سرگشاده خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای از او تظلم‌خواهی کرده و خواستار رسیدگی او به وضعیت خود و وضع زندان‌ها شده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای اما تاکنون به هیچ یک از این نامه‌ها و درخواست‌ها پاسخی نداده است.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی روز شنبه خود همچنین هنگام نام بردن از ملت‌های عربی به مصر، تونس، لیبی، بحرین، و یمن اشاره کرد، اما نام سوریه را از قلم انداخت و حتی هنگام دعا برای این ملت‌ها نیز به مردم سوریه هیچ اشاره‌ای نکرد.

او با «روشن» خواندن موضع جمهوری اسلامی در برابر حرکت‌های اعتراضی در کشورهای عربی گفت: «هر جا حرکت اسلامی، مردمی و ضد آمریکایی است، ما با این حرکت همراهیم. اگر در جایی ببینیم حرکتی به راه افتاده است با تحریک آمریکایی‌ها، با آن حرکت همراهی نمی‌کنیم.»

خبرگزاری رویترز روز شنبه در گزارشی این موضع رهبر جمهوری اسلامی را دلیلی بر عدم حمایت تهران از اعتراضات مردم سوریه دانسته است.

سخنان رهبر اسلامی ایران و اعلام موضع او تنها یک روز پس از آن ایراد شده است که حکومت بشار اسد در ادامه سرکوب خشونت‌بار مردم خود در روز جمعه «دست‌کم ۶۳ نفر» را از پای درآورده و
«خونین‌ترین روز» اعتراضات در سه ماه گذشته در این کشور را رقم زده است. 

در همین حال هفته گذشته یک روزنامه آمریکایی از قول چند مقام آمریکایی
گزارش داد که ایران برای کمک به سرکوب معترضان در سوریه، مشاوران و مربیانی به این کشور فرستاده و تجهیزات پیشرفته‌ای را نیز در اختیار حکومت سوریه گذاشته است. 

از سوی دیگر چندی پیش نیز فیلم‌های کوتاهی از تظاهرات مردم در سوریه منتشر شد که شعارهای مردم علیه ایران و آتش زدن پرچم ایران را نشان می‌داد.
farhad352 - ایران - تهران
. کفتار پیر رو به موت دهانش را گشود و باز هم با وقاحت از همه گفت و هر کسی را به . جز خودش محکوم به نادیده گرفتن حقوق مردم نمود اما از ایرانیان در بند این خونخوار بی . بوته سخنی به میان نیامد. واقعا وقاحت و بیشرمی این عرب زادگان ایران دزد خارج از هرگونه توصیفی است. جلاد ننگت باد و به امید مرگ زود رس تو بدست توانمندان ملا ستیز و اسلام بر انداز
شنبه 14 خرداد 1390

saitama - ژاپن - توکیو
تقوی این است که در کهریزک اعمال شد
شنبه 14 خرداد 1390

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
هر آخوندی دهن باز می کنه فقط شیادی و دروغه که میزنه بیرون. آخه فرزانهء سرکوبگر بذار خون هاله سحابی ها رو کف خیابون وطن خودشون خشک بشه بعد بیا از این اراجیف بباف بابا تو که خیلی خیلی فرزانه
شنبه 14 خرداد 1390

alexxx - اتریش - وین
ایشون لالایی رو به این خوبی بلده ولی خودش لحظه ای خواب بچشماش راه پیدا نمیکنه.! این دجالا همهشون با این موتو زندگی میکنن : مرگ چیز خوبیه ولی واسه همساده .
شنبه 14 خرداد 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
رژیمی که «دست‌کم ۶۳ نفر» را در مدت چند ساعت از پای درآورد و« به خاک و خون بکشاند» معلومه که تربیت شده رهبران رژیم آخوندی ایرانه.کدوم سازمان ملل.کدوم حقوق بشر.حمایت آمریکا و اروپا اینها فقط در حد تبلیغات در رسانه هاست.فقط این مردم بیچاره ست که باید بدست نیروهای خودفروش کشته و آواره و زندانی شوند.
شنبه 14 خرداد 1390

Royan - آلمان - آلمان
ماکیاولی زمان
شنبه 14 خرداد 1390

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
سالروز به درک واصل شدن خمینی جنایتکار بر همه آزادیخواهان مبارک باد. به امید برگزاری جشن سرنگونی حکومت شیطانی اش. شاد باشید و این روز زیبا را جشن بگیرید.
شنبه 14 خرداد 1390

neda2oo7 - ایران - شیراز
پس چرا شما مخالفان خودتون رو در خیابانها و در زندانها له کردید؟!!! راستی از دوست عزیز khosh-bavar خبری نیست امیدوارم هرجا هستند خوب و خوش باشن.
شنبه 14 خرداد 1390

Artosh - ایران - تهران
بوی گند دروغ و بی شرمی از کلمه به کلمه حرفات به مشام میرسه آقای سید علی خامنه ای روضه خوان. سرکوب اعراب فایده نداره. سرکوب ایرانی و غیر عرب فایده داره؟! ننگ بر شما که در ۲رویی بی همتایید.
شنبه 14 خرداد 1390

rezashah1919 - ایران - تهران
سگی خفته میان سگ پرستان --- سگی دیگر دهد آواز مستان/// که ما تازی پرستیم و پلیدیم--- به گور این سگ خفته ب. ر. ی..... م
شنبه 14 خرداد 1390

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
حامی های این مجنون فرزانه یه عده بسیجی ان که هر روز کارشون اینه برن خیابون مزاحم ناموس مردم بشن و اگه شبی از کسی یه دو لیتر عرق بگیرن و برن بخورن دیگه اون شب یعنی حسابی بهشون خوش گذشته. از یه همچین دینی با همچین فرزانه و سربازهای گمنامش چه انتظاری دارید؟ همین اراجیف رو داره خوب میزنه. اسباب سرگرمیه
شنبه 14 خرداد 1390

khosh bavar - ایران - یزد
neda2oo7 عزیز, مرسی از احوالپرسیتان ! ولی من متاسفانه چند روزیست که سرم شلوغه و خدایش دل منم واسه شما عزیزان تنگ شده بود, پس نگرانم نباشید و دست به خیار و گوجه هم نمیزنم ! پس تا بعد .
شنبه 14 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
اینها دست خودشان نیست درس پرویی و وقاهت را درون بشکه یاد میگیرند
یکشنبه 15 خرداد 1390

م ر - ایران - تهران
میگم این لقمان به قسمت هایی که باید جواب بده پیداش نمیشه بنده خدا خجالت میکشه از دروغگویی رهبرش ...... !!!!!!!!
دوشنبه 16 خرداد 1390

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
م ر - ایران - تهران) لقمان خودش اسیر این آخوندهاس. فکر آزادی نداره که بتونه تشخیص بده
دوشنبه 16 خرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.