تقاضای تشکیل دادگاه بیطرف جهت پیگیری مرگ هاله سحابی



تقاضای تشکیل دادگاه بی‌طرف برای پیگیری مرگ هاله سحابی

شورای فعالان ملی مذهبی در بیانیه خود نوشته است: «برای صیانت از حقوق ملت و پایان دادن به دور باطل خشونت، بی‌اخلاقی، سرکوب مردم بی‌دفاع و مسالمت‌جو توسط نهادهای فراقانونی و اعمال جنایت به دست مأموران لباس شخصی، ما خواهان تشکیل دادگاهی عادلانه، علنی و با حضور هیأت منصفه، برای رسیدگی و پیگرد عوامل و آمرین این جنایت هولناک هستیم.»

نویسندگان بیانیه تاکید کرده‌اند که هاله‌ سحابی، عضو شورای فعالان ملی- مذهبی، در مراسم تشییع پدرش مهندس عزت‌الله سحابی، به شهادت رسیده است.

در بیانیه این گروه آمده است: «خانواده‌ سحابی قصد داشتند که مراسم تشییع مهندس سحابی، بر اساس سنت‌ها و باورهای مذهبی برگزار شود، نمی‌خواستند تشییع جنازه را به میتینگ سیاسی بدل کنند و به همین دلیل، تمامی تضییقاتی را که مأموران حکم کرده بودند، پذیرفتند. به حکم مأموران، مقرر شده بود که تابوت مهندس سحابی تا انتهای کوچه گلستان، بر دوش خانواده و دوستانش حمل شود و در خیابان صحرای ناران، مراسم نماز میت، برگزار شود و تابوت با آمبولانس، به محل گورستان، حمل و مراسم تشییع، بدون هر گونه شعار یا سخنرانی برگزار شود.»

بیانیه ادامه می‌دهد که «بر خلاف آنچه خودشان قبلاً دستور داده بودند، مأموران لباس شخصی و اونیفورم‌پوش، بلافاصله پس از خروج تابوت از خانه، در حالی که عزاداران لااله الا الله گویان، تابوت را بر دوش خود حمل می‌کردند، به سمت عزاداران حمله آوردند، فحاشی کردند و به ضرب و شتم آنها پرداختند. عکس مهندس سحابی را که در دست هاله بود، پاره کردند. یکی از عوامل لباس شخصی که توسط سرهنگی با لباس شخصی فرماندهی می‌شدند، در برابر دوربین‌های اطلاعات و نیروی انتظامی به پهلوی هاله ضربه‌ای وارد ساخت. هاله سحابی پس از ضربه به پهلویش بر زمین افتاد. مأموران حتی مراسم تدفین شبانه هاله سحابی در لواسانمراسم تدفین شبانه هاله سحابی در لواسانفرصت ندادند که به وضعیت او رسیدگی شود. آنها عربده می‌کشیدند و فحاشی می‌کردند. آمبولانسی در محل نبود تا اقدامات اورژانس را انجام دهد؛ به ناچار، در حالی که اطرافیان، تن نیمه جان هاله را به سوی خودرو سواری می‌کشیدند و در شرایطی که نیمی از بدنش از در بیرون بود، همان مأموران لباس شخصی و مسلح، در خودرو را بر بدن نیمه‌جان او فشار می‌دادند... مأموران، جسد هاله را نیز مجدداً به گروگان گرفتند و اجرای مراسم تدفین را بر خلاف عرف و اخلاق مذهبی، در همان شب، به خانواده‌ی سحابی اجبار کردند. این نخستین تدفین شبانه در گورستان لواسان بود. تغسیل و کفن در تاریکی و در سوله‌ای متروکه، بدون نور و حداقل امکانات لازم انجام شد.»

شهادت درباره قتل هاله سحابی

درباره نحوه کشته شدن خانم سحابی شهادت‌های متعددی داده شده است. از جمله حامد منتظری، نوه آیت‌‌الله منتظری، گفته است که از نزدیک شاهد کتک خوردن هاله سحابی بوده و اعلام کرده که حاضر است در هر دادگاهی شهادت دهد که هاله سحابی به قتل رسیده است.

او نوشته است: «اینجانب حامد منتظری به حکم صریح آیه قرآن کریم گواهی و شهادت می نمایم که در جریان تشییع پیکر مرحوم مهندس عزت الله سحابی شاهد ضربه ای به بالاتنه خانم هاله سحابی بودم که پس از آن خانم هاله سحابی به حالت غش بر زمین افتاد و فرد ضارب بلافاصله خود را در میان مامورین نیروی انتظامی و لباس شخصی که در پشت سر او بودند کشیده و از صحنه فرار نمود.

این که آیا خود ضربه باعث فوت ایشان شده باشد یا شوک حاصل از ضربه و اینکه در هریک از این موارد چه نوع قتلی رخ داده است قابل تشخیص اینجانب نیست اما به طور حتم ضربه در فوت ایشان تاثیر داشته است و لذا به صراحت می توان گفت که خانم هاله سحابی به قتل رسیده است.

اینجانب حاضر به تکرار شهادت فوق در هر دادگاه صالحه ای می باشم.»

محکومیت جهانی

مرگ هاله سحابی با واکنش‌ تند بسیاری در داخل و خارج از ایران روبرو شد. ایالات متحده آمریکا روز گذشته (پنج‌شنبه ۱۲ خرداد) در بیانیه‌ای نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را مسئول مرگ هاله سحابی دانست و دولت بریتانیا نیز خواستار "تحقیقات مستقل و شفاف" در این زمینه شد.

مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مرگ هاله سحابی را نتیجه "اقدامات شرم‌آور" نیروهای امنیتی ایران دانست و گفت که دولت آمریکا از گزارشگر ویژه ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار "تحقیقات کامل" در این زمینه خواهد شد.

خانم کلاودیا روت، رهبر حزب سبزها در آلمان، ضمن ابراز همدردی عمیق خود، مرگ هاله سحابی را "جنایتی با انگیزه سیاسی" خواند. شیرین عبادی آن چه بر سر هاله سحابی ‌آمد را قتل عمد خواند و بسیاری چهره‌های حقوق بشری یا فعالان سیاسی در سراسر دنیا آن را به عنوان "جنایتی هولناک" محکوم کردند.

شورای فعالان ملی مذهبی در بیانیه خود از مقام‌های حکومت ایران خواسته است که به خشونت پایان دهند. به گزارش سایت جرس گروهی از فعالان دانشجویی با تشکیل "ستاد بزرگداشت هفتمین روز شهادت هاله سحابی" روز سه‌شنبه هفته ‌آینده دعوت به تجمع در برابردفتر سازمان ملل متحد کرده‌اند.

eshghe_london - ایران - تهران
فردا روز سقت شدن سردستشونه . به همه این روز رو تبریک می گم. می گن بسیجی ها می ریزن به کافی نی هایی که باز باشن گیر می دن!!!!. فردا بر خلاف روزهای دیگه که از 9 صبح باز می کردم از 7 صبح تا 12 شب یک سره بازم و واسه خودم 30second to mars گوش می دم. زنده باد
جمعه 13 خرداد 1390

ملاصدرا - ایران - شیراز
خوش به حال اونایی که امسال به مقعد امام خمینی مشرف شدند.الان اونجا چقدر شلوغه!!!!!!!!!
جمعه 13 خرداد 1390

haghighatgo - آلمان - برلین
تقاضای تشکیل دادگاه بی‌طرف برای پیگیری مرگ هاله سحابی....!!!. مثلیکه واقعا" که اینها یا مسخرن یا اینکه اصلا خمارند. موقعیت رو نفهمیدند مثلیکه باورشون شده که تو کشورهای اروپای غربی زندگی می کنند که از این اتفاق ناهنجار باید دادگاه بی طرف تشکلیل بشه و راجع به مرگ هاله تحقیق بشه !! من میگم که این دادگاه بی طرف نباید در ایران تشکلیل بشه بلکه روی سقف کشتی های تانکر نفتکش یهودی ها که نفت مستعمره گردانشون خامنه ای بدمشهدی رو بارمیزنن و میبرن کشورهای غرب و شرق دنیا بفروشن!! اصلا فقط یکی از ده ها صنایع کشورهای صنعتی دنیا که صنایع اتومبیل سازی باشه روی مستعمره گردان یهودهای بین المللی در ایران خامنه ای و لشکرهای مزدورش 100% حساب میکنن و 100% حمایتشون می کنن بازم تازی های فلسطینی فهمیدن که کی دشمنشون ولی ایرانی ها به نوکر دشمنشون حمله می کنند!!
شنبه 14 خرداد 1390

alexxx - اتریش - وین
کو گوش شنوا ?
شنبه 14 خرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.