جزئیات تازه از «نحوه مرگ» هاله سحابی

جزئیات تازه از «نحوه مرگ» هاله سحابی در مراسم خاکسپاری پدرش

«حتی اجازه ندادند که پیکر مهندس سحابی ۱۰ قدم هم  تشییع شود. ماموران امنیتی تمام شب را در خانه مانده بودند و هاله از ترس ربودن پیکر پدرش تا صبح بیدار مانده بود و قرآن می خواند. ماموران امنیتی قرار گذاشته بودند که تا سر کوچه گلستان، پیکر آقای سحابی تشییع شود اما صبح آمبولانس را آورده بودند درست جلوی در.»

هاله سحابی روز چهارشنبه در مراسم خاکسپاری پدرش در لواسان جان باخت.



اینها سخنان یک شاهد عینی است که لحظات پیش از مرگ هاله سحابی را در کنار او بود. وی که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود به رادیو فردا گفت:  «در تمام عمرم این همه نیروی امنیتی و نوپو را یک جا ندیده بودم. من، هاله و چند زن دیگر جلو راه می رفتیم تا راه برای جسد باز شود. یک باره یک نیروی امنیتی به سمت هاله آمد که عکس پدرش را در دست داشت. عکس را از دست هاله کشید. فریاد کشیدم که : صاحب عزاست، چکارش داری؟ که هاله بر روی زمین افتاد.»

             

این شاهد عینی ادامه داد: «فکر می کردند صحنه سازی است. فریاد می کشیدند و لگد می زدند تا از جا بلند شویم و بلندش کنیم. به صورتش ضربه زدیم، آب بر سر و صورتش پاشیدیم، پزشکانی که در محل بودند تنفس مصنوعی دادند اما هاله به هوش نیامد، نفس نمی کشید.»
آن گونه که شاهدان عینی کوچه گلستان در لواسان خبر می دهند، نیروهای امنیتی در اقدامی شتابزده، بدن نیمه جان هاله سحابی را در اتومبیلی انداختند و همراه همسرش به درمانگاه بردند و پیکر عزت الله سحابی را در آمبولانسی گذاشتند و به بهشت فاطمیه انتقال دادند.
نزدیکان به خانواده عزت الله سحابی به رادیو فردا خبر دادند زمانی که آنها به بهشت فاطمیه رسیدند، پشت درهای بسته ماندند تا خاکسپاری تمام شد.
در حالی که احمد منتظری برای خواندن نماز میت بر عزت الله سحابی، آماده شده بود، روحانی ناشناسی که از صبح در محل حاضر بود، نماز را اقامه کرد و پیکر مرحوم سحابی به خاک سپرده شد.
محمد جواد اکبرین، دین پژوه ساکن پاریس در مورد هراس ماموران امنیتی از اقامه نماز بر جسد عزت الله سحابی می گوید: « از نخستین بار که در اسلام موضوع نماز جماعت مطرح شد، حکمت جماعت، متحد شدن مسلمانان در قالب ارتباط با خداوند بود. جماعت در فرهنگ سیاسی اسلام یک اصل برای اتحاد مسلمانان بود، وقتی حکومت مستبد، به هر بهانه ای مقابل جماعت می ایستد، دقیقا در برابر حکمت «جماعت» ایستاده است. هر حرکت جمعی متحد، به هدف انتقاد از جریان اقتدار گرا که صورت بگیرد مورد اعتراض آنها است و خطرناک تر برای آنها این است که این حرکت نسبتی با اسلامیت و معنویت داشته باشد.»
ساعاتی پس از به خاکسپاری پیکر عزت الله سحابی، پیکر دخترش هاله سحابی که در اثر ایست قلبی جان باخته بود به منزلش در خیابان گیشا در تهران منتقل شد.
در همین حال، یک شاهد عینی عصر روز چهارشنبه به رادیو فردا گفت که ماموران امنیتی پیکر هاله سحابی را برای شستشو و دفن به بهشت فاطمیه لواسان منتقل کردند.
وی اظهار داشت: نیروهای امنیتی گفته اند تنها شمار اندکی از اعضاء خانواده و دوستان خانم سحابی اجازه حضور در مراسم تدفین او را خواهند داشت.
از سوی دیگر، به نوشته سایت «جرس»، خانواده هاله سحابی ناچار شده اند که بر خلاف میلشان، و با توجه به فشار ماموران امنیتی، پیکر خانم سحابی را در گورستان بهشت فاطمیه لواسان به خاک بسپارند.
هاله سحابی در پی بیماری پدرش توانسته بود از زندان به مرخصی بیاید تا ساعات آخر را در کنار پدرش بگذراند.
آن گونه که نزدیکان وی می گویند قرار بود که روز پنج شنبه بعد از ظهر در مسجد الجواد خیابان سهرودی مراسم یادبود مهندس سحابی برگزار شود.
اما چرا ماموران امنیتی حمهوری اسلامی حتی از  تشییع جنازه، خاکسپاری و برگزاری مراسم یادبود برای خانواده سحابی هم ابا دارند؟
مرتضی کاظمیان، فعال ملی مذهبی پاسخ می دهد: « با توجه به وضعیت جنبش سبز و فضای انتقادی حاکم بر ایران، تردید نباید داشت حاکمیتی که خود را فاقد مشروعیت می داند و اقتدارش مبتنی بر سلاح و سرکوب و خشونت است، تلاش کند تا مانع از شکل گیری هر گونه تجمع و بروز و ظهور اعتراضی شود.»
مرتضی کاظمیان جان باختن خانم هاله سحابی را یکی از ناگوارترین  و تلخ ترین حوادث سال های اخیر می داند و این سوال را مطرح می کند که « مشخص نیست چه کسی مسئول خون های بیگناهی است که در ایران بر زمین ریخته می شود؟»
رسانه های نزدیک به جمهوری اسلامی در تهران علت مرگ هاله سحابی را «شوک حاصل از مرگ پدر و گریه بی امان» اعلام کرده اند. در همین حال، مدیرکل امنیتی- انتظامی وزارت کشور جمهوری اسلامی در تازه ترین اظهار نظر خود دلیل مرگ خانم هاله سحابی را ناشی از «فوت پدر و گرمای هوا» اعلام کرده است.
علیرضا جانه به خبرگزاری ایسنا گفته است: «خانم هاله سحابی بیماری قلبی داشتند. مدارک پزشکی وی نیز موجود است. فوت پدر و گرمای هوا مزید بر علت و منجر به فوت ایشان شد.»
وی هر گونه درگیری نیروهای امنیتی و انتظامی به هاله سحابی را رد کرده و گفته است: «خانواده ایشان همکاری خوبی با ما داشته اند. ما نیز در بحث مراسم تدفین به خانواده ایشان کمک کردیم.»
Azhin - آلمان - مونیخ
آهای اونایی که واسه فاطمه زهرای ۱۴۰۰ سال پیش و داستانی که معلوم نیست راست و دروغش ،گل به سرتون میگیرید، امروز تو سرزمین مادری تون دختری را با پنجه بوکس و ضرب و شتم در مراسم تشیع جنازه پدرش درجا کشتند.شماهای که واسه لای در موندن زنی در ۱۴۰۰ سال پیش عزا دارید ،امروز اگه رگ شرف و غیرت تون باد نکنه از بی شرف ترین های تاریخید.
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

tanhaee - ایران - اصفهان
من که نمیشناختمش ولی‌ هر کی‌ بود خدا رحمتش کنه اون بی‌ پدر مادری که این جوری یه خانوم را زده من نمیدونم چه جوری شب خوابش میبره
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
وای بحال ملتی که زیر بار چنین حکومتی میرود. مبارزه بدون خشونت یادتون نره وگرنه هیچوقت به دمکراسی نمیرسید!!!
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
بی شرف تر رذل تر از این رژیم تا به حال تو ایران نداشتیم سایبری های نان به نرخ روز خور نظر بدهید
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
تف بر این دین من دراوردی جنایت کار و طرفداران احمقش....
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

marjan_blue - ایران - تهران
azhin جون با با اینا نمیفهمن.اگه میفهمیدن که الان وضع ما این نبود
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

بابک میهندوست - ایران - تهران
حرام لقمه گان و حرام نطفه گان بسیجی. ای ولایت مداران.... شما که از تشییع پیکر سحابی 81 ساله نیز در هراسید.... دخترش را در روزی با مشت و لگد به قتل رساندید که فقط آمده بود پیکر پدرش را به خاک سپارد...--------------- حکومتی که این چنین وحشی شده است و واقعا دیگر جنایتکاری را به سرحد کمال رسانده است ،،خودش خوب میداند که جز مشتی بسیجی و آدمخور و مشتی سردار سرتشتک!! رانت خور سپاهی و جماعتی نادان دیگر پشتیبانی ندارد. چیزی که تا کنون ولایت سید علی را بر پانگه داشته است همانا ایجاد ترس و وحشت در دل مردمان است... و همچنین ایجاد تفرقه و دیگر شگرد های کثیفی که این دین بازان هر از چندی از آستینشان بیرون می آورند.امیدوارم و آرزو دارم ببینم روز سقوط جمهوری اسلامی را بدون آن که بر پیکر وطنم ایران خدشه ای وارد شود. ایدون باد و چنین باد...................
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

iranazadiran - ایران - تهران
چه اتفاقی‌ میوفته؟ کجای کار اشکال پیدا می‌شه که بعضی از انسانها به این درجه از پستی میرسند. نباید اتفاقی‌ باشه یا تصادفی یا تنها تاثیره جامعه یا سیاست. ریشه این جنایات و وحشیگری‌ها عمیقتر از این حرفهاست. معضلات تاثیر گذارند اما اگر زمینه فرد درست باشد ابتدا به خود ضربه زده و قربانی میشود نه‌ اینکه خود در امنیت اجتماعی و جانی باشد و دیگران را قربانی معضلات کند. ضحاک قرن که حالش و سابقه ش مشخصه نیروی انتظامات تحت فرمان شقی‌ترین انسان فعلی بروند و به جستجو بپردازند تا سابقه خود را دریابند که چرا اینگونه باعث ننگ ایرانیان و بشریت شده‌اند. خاک تمام عالم بر سر شما خود فروخته‌های دیو صفت کنند ای ننگ ایرانیان. اگر ایرانیان در برابر این جنایت ساکت مانده اعتراض نکنند از خوک بی‌ غیرت ترند. آخه بدبختی توسری خوری و بی‌تفاوتی هم حدی داره. خیلی‌ زبون و بی‌چاره هستیم اگه خفه خون بگیریم. ما رو کجا میبرند. اینها نتیجه همون خفه خون گرفتنمونه. شرف انسانیت بزرگی‌ در وجود ما کجا جا داره ؟ روحت شاد و لعنت بر ضحاک روانی‌. ....
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

iranazadiran - ایران - تهران
و لعنت بر ما اگر باز هم با تحمل حقیرانه باعث بروز اینگونه وقایع شویم و بیش از این با پذیرش این حکومت جانی و اشرارشان چنین زندگی‌ شرم آوری رو دنبال کنیم. تو چشم همه سر‌ تشییع جنازه پدرش تو روز روشن بکشنش جنازه ش رو تو شب تار دزدکی دفن کنن بعد همه چی‌ دوباره تموم بشه. ما این هستیم ننگ بر ما. دیگه چکار مونده که بکنن . فقط بلدیم ادا در آریم و یکی‌ از خودمون بالاتر از گٔل بهمون گفت سر گذر سر چراغ قرمز بهم بپریم به قصد کشت بهم معترض شویم. چه ملت ضعیف کش بدبختی هستیم. همینه که هیچ کسی‌ ککش نمیگزه چه از جامعه بین المللی چه از سوئ این حکومت دیو صفت. کی‌ از ما ببوتر و تو سری خور تر پیدا میکنه. ....
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

iranazadiran - ایران - تهران
....همه این خونها و اتفاقات فرصتهای ماست برای شورش بر علیه این جانیان اما ما در خواب غفلت و روزمرگیها وای بر بیشرفی و بی‌ غیرتی‌ ما. جنگیدن بر علیه ستمکاران دل‌ و گرده می‌خواد، دل‌ و گرده جمعی نه یک گروه و چند گروه که فدایی یک عده ناقابل جون عزیز مصلحت طلب خود خواه عوضی‌ نون به نرخ روز خور بی‌ قابلیت شوند یا به خاطر یک عده مذهبی‌ گوسفند که عشقشون نشخوار کردن و به بهشت آرزوهای محقّر خود رسیدن ملتی به این درجه برسد. این نقطه عطف دیگری در مبارزات شرفمندان ایرانیست و ذلت و ننگ دیگری بر زندگی‌ پست موج سواران بر تاریکی‌ و پلیدی.
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
از مرده اش هم می ترسند عوضی ها.. Azhin - آلمان - مونیخ ظالم و مظلوم همیشه و در همه جا وجود داشته این وظیفه ی انسانی هر کسی است بدین بیت واقف باشد که توکز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

Royan - آلمان - آلمان
مسئول این مرگها ملت ایران است که هر بلائی این کثافتها سرشون میارن صداشون در نمیاد. کز کردن یه گوشه یکی یکی برن سلاخ خونه مرگ یه بار شیون یه بار همه با هم بلند بشیم این اشغالها را از مهین بیرون کنیم .
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

pelle - سوئد - استکهلم
اسلام دین مهرورزی است .
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
Royan - آلمان - آلمان . دوست عزیز من چون سالها دور از میهنم بوده ام شاید شعار درستی نباشد ولی فکر می کنم ملت داخل بنوعی به ظلم عادت کرده و هیچ حادثه ای هر اندازه وحشتناک او را برنمی انگیزاند نمونه اش//تداوم 80 ساله ی جنایات کمونیسم در شوروی سابق و امروز کره ی شمالی//واقعا نمی دانم جنایت تا کجا باید ادامه یابد تا ملت از این رخوت شگفت انگیز به در اید...
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

muzi - انگلستان - لندن
ای تف به اون ذاتتون. که روی یزید را سفید کردین.این است اسلام ناب محمدی
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

Atheist-0 - کانادا - ونکوور
سوال من اینست اگر بجای چند صد نفر تشیع کننده چند هزار و بیشتر انجا بودند ایا باز هم میتوانستند جنازه بدزدند و زن عزا دار بی دفاع را به قصد کشت بزنند. ایا زمانی که چند ده پدر و مادر با چشم گریان جلوی در زندانها جمع میشند که خبری از جگر پارهاشون بگیرند هزاران نفر بیاری انها بیایند باز هم اینها میتوانند به پدر مادرها فهاشی کنند؟ یعنی در این سی ودو سال ملت این جانیان را نشناختند و به وحشی گری انها شک دارند. همش که نمیشه گرگ را سرزنش کرد که چرا خوی حیوانی داری . اگر در شهر دوازده ملیونی نیم ملیون با غیرت نداریم پس چه گله از بی ناموس ها.
پنج‌شنبه 12 خرداد 1390

monairan - ایران - تهران
ای مرگ بر این رژیم خونخوار افسار گسیخته ظالم . اینهمه جنایت و ظلم و بیداد و اخوندها و مراجع تقلید خفه شده اند .ای بمیرید اعقاب خمینی و خامنه ای که در دوران حکومت ننگین شما انسانیت مرد . اسلام نابود و نفرت. انگیز شد. ایران در دنیا سر شکسته شدو مردم عین حیوانات درنده به. جان هم افتادند. بمیرید با ذلت و پستی گر چه گویی عزرائیل هم. از بردن شما به جهنم عارش می اید . ما ملت ایران به سختی . نفرینتان کرده ایم و به خدایی خدا قسمش می دهیم خمینی در گور. بلرزد خامنه ای گور به گور شود اعقاب خمینی و خامنه ای و اولادشان. و همه دست اندر کاران رژیم جمهوری اسلامی و روحانیت خاموش و. اخوند های جیره خوار و مزدوران و طرفداران رژیم به عذاب سخت الهی. گرفتار شوند و روزی هزار بار جان بکنند و هر روز بمیرند . ایران تهران
پنج‌شنبه 12 خرداد 1390

monairan - ایران - تهران
درگذشت سوزناک مرحوم سحابی و دختر گرانقدرشان مرحوم هاله عزیز و دلسوخته را به ملت با شرف ایران تسلیت می گویم . و ارزو می کنم سران و. عاملان این جنایت بخصوص خامنه ای بی شرف و احمدی نژاد ملعون و کل. سران و عمال این رژیم و طرفداران مزدورشان سزای این اعمال کثیفشان. را ببینند .دعا می کنم شمشیر خدا بر سر نظام جمهوری اسلامی و. خامنه ای و مزدورانش فرود بیاید و همگی در اتش غضب الهی نابود شوند. و اخوند های بی مصرف قم که خفه شده اند به دست خدا ازصفحه روزگار . محو شوند طوری که همه ی ظالمین تاریخ عبرت بگیرند. ایران تهران
پنج‌شنبه 12 خرداد 1390

bita tehrani - کانادا - ونکوور
Azhin درست گفتی درود بر تو.چه قصه ها که به خوردمان ندادند تا سوارمان شوند.قضیه محمد و خانواده اش کاملا سیاسی بود.دعوای قدرت.رنگ تقدس و شهید سازی.همانطور که برای بن لادن سینه زده شد,ملت ما هم سالها سینه زن ادمهایی شد که جز حدث و گمان و حدود تاریخ و سن غیرقابل مشخص والبته قصه های پر از ظالم و مظلوم, چیزی ازشان در دسترس نیست....هر چه پیشتر میروم بی دین بودنم را بدون وعده و فریب بهشت بیشتر جشن میگیرم.بقول شاملو"ظلمت آبادِ بهشت گندتان را در به روی من باز نگشایید...!".
پنج‌شنبه 12 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
مسلمان تازی -ایران - شیراز شاهکار پشت شاهکار از دین من دراوری متعفن تازیت افتخار کن پاچه خوار سایبری
پنج‌شنبه 12 خرداد 1390

nader46 - انگلیس - لندن
تا وقتی به نام اسلام ,جنایت میکنند.پس,لعنت برمحمد ... ودین خون ونفرت.تف تف ......
جمعه 13 خرداد 1390

+1
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.