بشار اسد فرمان عفو عمومی زندانیان سیاسی را صادر کرد



بشار اسد فرمان عفو عمومی زندانیان سیاسی را صادر کرد

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه فرمان عفو عمومی همه زندانیان سیاسی این کشور را صادر کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، امروز سه‌شنبه ۱۰ خرداد نوشت: «رئیس جمهور بشار اسد عفو عمومی همه کسانی را که پیش از تاریخ ۳۱ مه (۱۰ خرداد) مرتکب جرایم عمومی شده‌اند اعلام کرد.»

سانا افزود: «عفو عمومی شامل حال تمامی زندانیان سیاسی، از جمله اعضای گروه اخوان‌المسلمین می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بلافاصله پس از اعلام این خبر نیروهای اپوزیسیون حکومت سوریه در آنتالیا، واقع در جنوب ترکیه، در گردهمایی خود اعلام کردند که عفو عمومی «ناکافی» و «بسیار دیر» صورت گرفته است.

آزادی زندانیان سیاسی یکی از خواسته‌های اصلی نیروهای اپوزیسیون از آغاز اعتراضات مردمی علیه حکومت بشار اسد از اسفندماه سال گذشته تا کنون بوده است.

از آغاز اعتراضات، رهبر سوریه چند اصلاح در ساختار سیاسی کشور را اعلام کرده است.

پذیرش حق شهروندی کردهای ساکن سوریه نخستین گام در راه اصلاحات حکومتی بود که در روز ۱۶ فروردین‌ماه سال جاری صورت گرفت. کردها بر اساس سرشماری بحث‌برانگیز سال ۱۹۶۲ جزو شهروندان سوریه‌ای به‌شمار نمی‌رفتند.

دو هفته پس از این اصلاح در روز ۳۰ فروردین، دولت سوریه لایحه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن قانون وضعیت فوق‌العاده که از سال ۱۹۶۳ بر این کشور حاکم بود لغو گردید.

این قانون آزادی‌های مدنی در جامعه را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌داد؛ آزادی تجمع و تظاهرات را محدود می‌ساخت و اجازه بازداشت «مظنونان و تهدیدکنندگان امنیت کشور» را می‌داد.

همچنین کمیسیونی پیش‌نویس لایحه جدید انتخاباتی «منطبق بر استانداردهای بین‌المللی» را تهیه کرد. «انتخابات آزاد» نیز یکی از خواسته‌های اصلی مخالفان حکومت بود.

این لایحه روز گذشته بر روی شبکه اینترنت و رسانه‌ها منتشر شد.

افزون بر این، امروز روزنامه‌های رسمی سوریه اعلام کردند که کمیسیون دیگری برای تهیه پیش‌نویس قانونی که بر مبنای آن به فعالیت احزاب سیاسی اجازه داده خواهد شد، تشکیل می‌شود.

اما با وجود وعده‌های سیاسی سرکوب اعتراضات مردم همچنان ادامه دارد.

به گفته گروه‌های مدافع حقوق بشر از آغاز اعتراضات تا کنون ۱۱۰۰ شهروند کشته و دست‌کم ۱۰ هزار نفر بازداشت شده‌اند. مقامات دولتی سوریه تعداد نیروهای امنیتی و نظامی جان‌باخته در جریان این وقایع را ۱۴۳نفر اعلام کرده‌اند.

در هفته‌های اخیر حکومت سوریه نیروهای ارتش این کشور را به منظور سرکوب تظاهرات مردم به شهرهای مختلف از جمله تل کلخ، حمص، بانیاس، و درعا، فرستاد.

نیروهای اپوزیسیون خواهان «تغییرات دمکراتیک واقعی»، تدوین قوانین مدرن برای آزادی انتخابات، احزاب سیاسی، رسانه‌ها و همچنین تدوین قانون اساسی جدید در این کشور شده‌اند تا به حکومتی که از سال ۱۹۶۳ تا کنون تنها توسط حزب بعث این کشور اداره می‌شود پایان بخشد.

بشار اسد پس از مرگ پدرش حافظ اسد از سال ۲۰۰۰ حکومت سوریه را در دست گرفت.

pelle - سوئد - استکهلم
این عفو عمومی زرافه از ترسش ناشی شده ,دیده واقعا هوا پس است ,نه بخاطر داشتن قلبی رئوف و رعایت حقوق انسانی مردم سوریه .
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

لیلی ایرانی - ایران - تهران
طفلک وحشت کرده.نگران نباش عزیزم کارت دیگه تمومه.بیخود تقلا میکنی.این سر نوشت محتوم همه دیکتاتور هاست که باید برن
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
عقب نشینی معترضان به مفهوم مسیر نابجای سبزهای اسلامی ایران/امیدوارم از خیزش نافرجام ایران درس عبرتی بگیرند و مبارزه را تا سرنگونی این عنتر سوری ادامه دهند/
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

yashainiran - ایران - ایران
رژیم ایران هم کمی از این دیکتاتور یاد بگیرد و کلیه زندانیان سیاسی و همچنین رهبران جنبش سبز را از حبس آزاد نماید
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

89562389 - ایران - نجف آباد
این اشتباه را شاه هم انجام داد.سرنگون شد.مرگ بر دیکتاتور.
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

red.boy - ایران - تهران
ARTEMIS SW _ +++++++++++++ ++++++ +++++++++++ تا سرنگونی بشاراسد باید پیش برن.
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

ملاصدرا - ایران - شیراز
ایکاش سران مملکت ما هم "آیات عظام" و "مراجع تقلید " و خلاصه نام دینداری را یدک میکشند ذره ای جرات و ایمان این دیکتاتور را داشتند و شهامت به خرج میدادند و زندانیان سیاسی را آزاد میکردند
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

zagros_finland - فنلاند - هلسینکی
بیش ار 1000 نفر رو هم با همکاری آخوند ها کشتی ای قاتل دیکتاتور ، برای این چه جوابی داری بدی .!!؟؟؟
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
89562389 - ایران -نجف اباد سایبری متمایل به لیبرال شما به عنوان کارشناس در رشته دستمال انتخاب شدی. اسم شاهنشاه را میاوری اول دهانت را اب بکش
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

reza791 - انگلیس - لندن
89562389 - ایران - نجف آباد - لابد شما شیوه جمهوری اسلامی را می پسندید که صدای مخالفان را در نطفه خفه میکند یا معترضین را به نام حمل مواد مخدر روزانه به پای چوبه دار میبرد. شماها تنها لایق همین اخوندهای گونی عرب هستید که بنام خدا و پغمبرتان چون چهارپایان برشما چهارنعل می تازند و شما نیز همواره سعی میکنید مرکب های رامی برای سواران خود باشید.
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

dara20 - ایران - تهران
عفو ملوکانه که هیچ امام زمانت هم هیچ غلطی نمی تونه بکنه کار رژیم منفور بعثی تمام است. بشار برو کنار حافظ پدر گور به گور شده ات بخواب و چندتا چاله هم برای اربابت خامنه ای و اصحاب ولد زنایش رزرو کن.
پنج‌شنبه 12 خرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.