بخش‌هاى اصلى موسیقى سنتى ایران

بخش‌هاى اصلى موسیقى سنتى ایران

- پیش‌ درآمد 
 
یک قطعهٔ سازى یا ریتمى ثابت و تصنیف شده است که اغلب در آغاز یک دستگاه اجرا مى‌شود.  
 
- درآمد 
 
قطعه یا گروهى از قطعات در یک مقام یکسان است که توسط آنها دستگاه آغاز مى‌شود. هویت هر دو دستگاه در درآمد آن ظاهر مى‌گردد.  
 
 - چهار مضراب 
 
قطعه‌اى است که به منظور نمایش مهارت تکنواز ساخته مى‌شود. نقش و جاى چهار مضراب اصلاً مشخص نیست و مى‌تواند در آغاز اجرا، قبل از درآمد، بعد از درآمد یا بعد از پیش درآمد اجرا شود.  
 
 - ساز و آواز 
 
خواننده در چارچوب ردیف، گوشه‌هاى دستگاه را به همراهى اشعار مناسب و باهم‌نوازى یک ساز، بداهه‌خوانى مى‌کند. همچنین ممکن است در خلال آن با شروع هر گوشه، چهار مضراب‌هاى مناسب نیز نواخته شود.  
 
 - تصنیف 
 
یک آواز ساخته شده با وزن آهسته است. تصانیف کلاسیک روى آثار شعراى بزرگ قدیم یا شعراى برجسته معاصر ساخته شده‌اند. گونهٔ دیگرى از نصانیف با اشعار سبک‌تر وجود دارند و گرچه براساس مقام‌هاى موسیقى اصیل ساخته شده‌اند کم‌اعتبارترند. این سبک مدرن و عامیانه از تصانیف را باعنوان 'ترانه' معرفى مى‌کنند.  
 
 - رنگ 
 
قطعه‌اى سازى است که به واسطهٔ آن معمولاً اجراى دستگاه به پایان مى‌رسد. واژهٔ رنگ کلاً معرف رقص ایرانى به سبک کلاسیک است. 

khosh bavar - ایران - یزد
در مملکتی که واژه های " مطرب و رقاص " در ان به چشم منفی دیده بشه, باید اینده ای مثل ایران را برای ان کشور منتظر بود, پس شاد و موزیک باشیم !
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

oghab - فنلاند - هلسینکی
موسیقی سنتی ایرانی یعنی شب اول قبر .بهتره بگیم مرثیه خوانی ایرانی.
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

eshghe_london - ایران - تهران
نمی دونم چرا ولی اصلاً از ساز ایرانی خوشم نمیاد. فقط Thirty second to mars رو قبول دارم. موفق باشید.
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

porharfi - هلند - آرنم
oghab-فنلاند-هلسینکی:eshghe-london-ایران-تهران:براتون متاسفم!.... موسیقی شناس و موسیقی دوست ِ بیگانه همحتی به موسیقی ایرانی توجه و. علاقه نشان میدهند!!
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
90% آثاری که گوش میدم سنتی هست. خیلی ها میگن با سنی که تو داری چرا این آثار رو گوش میدی و حتی می نوازی.. ولی خیلی دوست دارم این سبک رو. مرسی از سایت
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
مسلمان ایرانی - ایران - شیراز زنده باد داداش مجتبی من !!!. سلیقت حرف نداره ,حالا یک روزی اگه مسافر شیراز شدم خوشحال میشم برام بنوازی باعث افتخار منه. منم با کامنت شما موافقم .
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد درود بر آبجی الهام هنردوست. نه بابا این حرفا چیه. ما ادای هنرمندا رو در میاریم.. شما تشریف بیارید ما در خدمتیم. ممنونم از لطف شما
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
مسلمان ایرانی - ایران - شیراز در هر صورت سپاسذارم از محبت و لطف داداشی
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.