گرانی شتر ،جان‌بهای انسان را در ایران افزایش داد

گرانی شتر ، جان‌بهای انسان را در ایران افزایش داد


افزایش بهای تعیین شده برای جان انسان یا عضوی از بدن انسان به اختلاف میان قوه قضاییه و دولت ایران انجامیده است.
قوه قضاییه با استناد به گران شدن شتر میزان دیه را افزایش داده است.

اختلاف بر سر تعیین قیمت شتر یکی از زمینه های اختلاف قوه قضاییه و دولت در ایران بر سر تعیین میزان دیه است.


در حالی که مقامات قضایی و پلیس گفته اند افزایش بهای دیه یا جان بها، میزان جرایم را کاهش می دهد، شرکت های بیمه خواهان کاهش بهای دیه شده اند.

قوه قضاییه ایران میزان دیه یک انسان کامل را برای سال ۱۳۹۰ معادل ۹۰ میلیون تومان تعیین کرده است در حالی که میزان دیه در سال گذشته به طور میانگین ۴۵ میلیون تومان بوده است.

در فقه شیعه که مبنای قوانین مجازات اسلامی در ایران است ، دیه ، مال یا پولی است که به سبب کشتن انسان یا نقص عضو به کسی که صدمه دیده است یا بازماندگان او داده می شود.

میزان دیه هر سال توسط کمیسیونی زیر نظر وزیر دادگستری اعلام می شود.

همزمان ، اسکندر مومنی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی روز دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۰ از افزایش دیه دفاع کرده و گفته است که "دیه ۹۰ میلیون تومانی منجر به ایجاد بازدارندگی در تصادفات می شود."

آقای مومنی گفته است با توجه به این که بعضی از افرادی که در تصادفات جان خود را از دست می دهند سرپرست یک خانوار هستند تصمیم قوه قضاییه در افزایش میزان دیه "منطقی و صحیح " است.

نعمت احمدی حقوقدان و وکیل دادگستری در گفت و گو با بی بی سی فارسی می گوید" افزایش میزان دیه لازم بود برای این که در بسیاری موارد میزان قبلی دیه تکافوی خسارت زخمی شدگان را نمی دهد و اولیای دم هم خواهان افزایش دیه بودند."

اعتراض بیمه گران و دولتنخستین اعتراضات به افزایش بهای دیه در میان بیمه گران ابراز شد.

محمد جواد فرشباف ماهریان رییس کل بیمه مرکزی می گوید" ما پیگیری می کنیم تا این اتفاق رخ ندهد چون دلیلی برای افزایش نرخ دیه وجود ندارد."

آقای فرشباف ماهریان نحوه محاسبه دیه در قوه قضاییه را رد کرده و گفته است " براساس نظر وزارت کشاورزی قیمت ۱۰۰ شتر که معیار محاسبه دیه است ۵۰ میلیون تومان " است.

بر اساس نظر فقهای شیعه میزان دیه بر اساس یکی از این شش معیار تعیین می شود:۱۰۰۰ گوسفند، ۲۰۰ گاو، ۱۰۰ شتر،۲۰۰ دست لباس یمنی، ۱۰۰۰ دینار طلا، یا ۱۰۰۰۰ درهم نقره.

مقامات قوه قضاییه گفته اند که میزان دیه را بر اساس بهای صد شتر به ازای هر شتر ۹۰۰ هزار تومان برآورد کرده اند.

رییس بیمه مرکزی گفته است که افزایش میزان دیه" آثار و تبعات اقتصادی و اجتماعی " دارد و به گران شدن " کالا ها و خدمات مرتبط با دیه" منجر می شود.

روزنامه ایران که روزنامه دولت است نوشته است که رییس جمهوری هم با افزایش قیمت دیه مخالف است و قصد دارد برای درخواست تجدید نظر"موضوع دیه ۹۰ میلیونی را با رهبری در میان بگذارد."

به گزارش روزنامه ایران،"قوه قضاییه به مسوولین خود در تمام کشور اعلام کرده که از ۱۶ خرداد ماه سال جاری در احکام خود میزان دیه کامل نفس را ۹۰ میلیون تومان محاسبه کنند."

مقامات بیمه می گویند افزایش میزان دیه تعداد کسانی را افزایش می دهد که قادر به پرداخت میزان دیه نیستند.

همچنین این مقامات می گویند" حتی رانندگان مقصر در تصادفات که خودرو خود را بیمه شخص ثالث کرده اند هم ناچار هستند تفاوت میان سقف تعهدات بیمه و میزان دیه را خودشان بپردازند." به گفته این مقامات حداکثر میزان بیمه نامه های شخص ثالث ۶۰ میلیون تومان است.

مقامات بیمه گفته اند که در صورت افزایش میزان دیه مبلغ حق بیمه مربوطه افزایش خواهد یافت.

دیه کامل و دیه عضوآقای احمدی که از حامیان افزایش میزان دیه است می گوید افزایش میزان دیه بیشتر در مورد کسانی اهمیت دارد که دچار از دست دادن یک عضو می شوند. به گفته آقای احمدی افرادی که دچار نقص عضو می شوند غیر از دیه خسارت درمان دریافت نمی کنند و میزان دیه گاه حتی کفاف هزینه های درمانی را نمی دهد.

البته آقای احمدی می پذیرد که افزایش میزان دیه می تواند برای محکومانی که در حال حاضر به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه در زندان مانده اند، پیامد های بدی داشته باشد.

به گفته آقای احمدی این گروه از متهمان اگر نتوانند تا ۱۶ خرداد میزان معادل دیه را بپردازند ناگزیر هستند دیه را بر اساس قیمت جدید بپردازند.

بهای شتریکی از زمینه های بحث بر سر میزان دیه تفاوت برداشت ها از بهای شتر در ایران است که عمدتا به عنوان معیار تعیین دیه شناخته می شود.

در حالی که طرفداران افزایش دیه می گویند قیمت هر شتر ۹۰۰ هزار تومان است طرفداران دولت می گویند قیمت هر شتر پانصد هزار تومان است.

در این میان سایت خبر آنلاین با یک پزشک در کشتارگاه ورامین گفتگویی کرده و این پزشک مدعی شده است که قیمت شتر بین یک میلیون تا دو میلیون تومان است.

این پزشک کشتارگاه گفته است که همه شتر هایی که در ایران هستند ایرانی نیستند و برخی از شتر ها را از پاکستان وارد می کنند که باتوجه به افزایش قیمت ارز بهای این شتر ها هم افزایش یافته است.

بلاتکلیفی بیمه گرانرسانه های ایران می گویند در حالی که قوه قضاییه گفته است از خرداد ماه نرخ تازه دیه اعتبار دارد وزارت دادگستری هنوز اجرای این حکم را ابلاغ نکرده است.

ناظران گفته اند وزارت دادگستری به این امید که رایزنی ها در سطوح بالا تا آخرین روزها میزان نرخ بیمه را تغییر دهد از ابلاغ قطعی حکم خودداری کرده است.

به گفته رسانه های ایران هنوز به شرکت های بیمه هم نرخ های جدید بیمه دیه و بیمه اعلام نشده و بسیاری از قرار داد های بیمه دچار بلاتکلیفی است.

khosh bavar - ایران - یزد
اخه که چی بشه ?! مثلا ما مسلمان ناب محمدی هستیم !? به چه سمتی میرویم !? وای بر ما !
دوشنبه 9 خرداد 1390

Ezhaq - ایران - تهران
برای یکی از دوستانم چند روز پیش این ماجرا را تعریف می کردم، داشت از خنده می ترکید. بنظرم حق داشت، باید بقدری به حال خودمان بخندیم که گریه مان بگیره ، تازه براش تعریف کردم یک زن نصف یک مرد دیه می گیره که هنوز در خیلی جاها اعمال می شه و اگر آن زن غیر مسلمان باشه باز دیه آن نصف می شه خلاصه براش شرح دادم اگر اتفاقی برای هر دو یمان بیفته دیه ما 75% درصد یک مرد مسلمانه در آن زمان چهرش خیلی دیدنی بود کمی ناراحت شد ولی باز خندیدیم دلیلش معلوم بود ارزش یک آدم بیشتر از هزار شتر و گوسفند و یا الاغ (مسلمان) ارزش داره هه هه هه..
دوشنبه 9 خرداد 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
حقا که بازمانده ی اربابانتان هستید در عصر فضا///مجازات شتری//
دوشنبه 9 خرداد 1390

عرق سگی - ایران - تهران
ایا میدانید که دیه یک بیضعه مرد دو / سوم دیه کامل مرد میشه اما دیه کامل یه خانم نصف دیه کامل مرده (این از اسلام) حالا جواب میخوام زبون درازا
دوشنبه 9 خرداد 1390

Sir.amir - انگلستان - منچستر
براستی چقدر اینها تحقیر کردن ایرانی را که باید با قیمت شتر دیه را بپردازند خاک تو سرتون با این دین اشغال تان واحکام عقب افتاد ه تان براستی یاد شادروان رضا فاضلی بخیر به یزدان که گر خرد داشتیم کجا این سرانجام بد داشتیم شرمتان باد تازی و تازی پرست ها
دوشنبه 9 خرداد 1390

joje naghola - ایران - تهران
وایییی بر من شتر جاننننن lolololoool
دوشنبه 9 خرداد 1390

pesar shoja - استرالیا - استرالیا
ساندیس خورهای شتر صفت.حیوانهای ساندیسی نوچه های امیران بادیه نشین عرب. خاک تو سرتان که به اندازه بز هم نمی ارزید و با افتخار و تقلب برابری با شتر رو به جان و دل میخرید. بیایید سگ من بشید به جای ساندیس جلوتون گوشت و اسخوان بندازم. قول هم میدم بهتون بی احترامی نکتم و با شتر و خوک و الاغ بابرتون نکنم و در کل کمتر از سگ بهتون نگم
دوشنبه 9 خرداد 1390

hovakhshatare - ایران - تهران
برای تعیین جان‌بهای احمقی‌نژاد باید معیار میمون رو انتخاب کنند به طوری که دیه‌ی 100 راس احمقی‌نژاد معادل یک دهم میمون باشه! دیه‌ی اشخاص دیگه هم می‌تونه این‌جوری تعریف بشه: جنتی بر اساس کلاغ، رادان بر اساس کفتار، احمد خاتمی بر اساس بوزینه، مصباح یزدی بر اساس تمساح، رفسنجانی بر اساس کوسه و خامنه‌ای بر اساس یابو، چون هم یابو است هم یابو ورش داشته که پخی است!
دوشنبه 9 خرداد 1390

potatis - سوئد - مالمو
واقعا یک مشت دیوانه عصر هجری دارند به این مردم حکومت میکنند در عجبم که چطور صد هزار نفر دیوانه به هفتاد میلیون عاقل حکومت میکنند!
دوشنبه 9 خرداد 1390

saitama - ژاپن - توکیو
خدا رو شکر از سر شتر ارزش انسان هم بالا رفت
دوشنبه 9 خرداد 1390

شمبلیله - انگلیس - لندن
10 عدد موی خر کچل. 34.3 چارک پای موش حسود . 45000 موچه چینی 4 پا . دیوانها جان انسان را با ۲۰۰ دست لباس یمنی یا ۱۰۰۰ گوسفند نمیشه خرید.
دوشنبه 9 خرداد 1390

nader46 - انگلیس - لندن
مملکتو باش با قانون اشتری !!رو جان دادن,انسان./چرتکه شتری حساب میکنن.واقعن مردم تقاس چی را ,پس میدن.32 سال از عمر نکبت اسلامی گذشته,باز با پول مفت خدابرکت داده ,حکومت میکنن وبوئی هم از شرف وانسانیت نبردن.
دوشنبه 9 خرداد 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
از بیکاری و سرکاری ملت چه چرتهایی به مغز گندیده شون خطور میکنه.واقعا که آبرویی برای ایرانی نذاشتند این تازی صفتهای انسان نما ( فکر نکنم که کشتن یک آخوند اندازه 1 پشی هم دیه داشته باشه ).
دوشنبه 9 خرداد 1390

لیلی ایرانی - ایران - تهران
عرق سگی - ایران - تهران الان ماله کشای اسلامی اینورا پیداشون نمیشه چون هرچی بگن نمیتونن ابروی این دینو بخرن.قرن 21 ما باید واحد سنجشمون واسه جون ادما شتر باشه.اخه این درد نیست؟
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

dannni - سوئد - استکهلم
عربستان یها ادرار شتر مینوشن میگن برای جنس خوبه
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

perspolisi - استرالیا - سیدنی
قانونی‌ که ارزش و بهای جان آدمیزاد به تعداد گوسفند و شتر و حیوانات باشه به درد لای جرز میخوره. بعد اونوقت این گاگول ها میگن . "مقامات قضایی و پلیس گفته اند افزایش بهای دیه یا جان بها، میزان جرایم را کاهش می دهد،" . آخه ابلهان، پس با این حرف تعداد مرگ و میر ناشی‌ از تصادفات هم باید کم شه نه؟ عجب جنس خوبی‌ بوده.
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

آوای کوروش - ایران - تهران
khosh bavar - ایران - یزد، عزیزم قربونت برم همه مثل شما مسلمان ناب محمدی نیستن یکیش من!
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

Atheist-0 - کانادا - ونکوور
potatis - سوئد - مالمو در عجب نباش عزیز چون طرف دوم معادله را اشتباه فرض کردید. نیازی به هفتاد ملیون نیست اگر یک صدم ان هم عاقل و شجاع داشتیم امثال این جانیان از صد کیلو متری مرز ایران هم نمیتوانستند عبور کنند.
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

ninja_110 - ایران - اراک
چی می شد حقوق کارگر و کارمندان رو با شتر محاسبه می کردن
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
خوب تعجب نداره یک مشت تازی وحشی و تخمه خیابان ج.....شدند همه کاره.
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

saeed.star - ایران - مشهد
اینجوری حق بیمه ها هم گرون میشه .
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

farid turkeh - ایران - ایران
عرق سگی - ایران - تهران . ایا میدانید که دیه یک بیضعه مرد دو / سوم دیه کامل مرد میشه اما دیه کامل یه خانم نصف دیه کامل مرده (این از اسلام) حالا جواب میخوام زبون درازا .خیلی جالب بود. من که جوابی ندارم بدم.فکر نمیکنم مذهبی ها هم بخوان جواب بدن فقط میشه از لحاظ ریاضی به این سوال پاسخ داد که اون هم لایق اونهاست که این ارجیف را قبول میکنن.
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

عرصه سیمرغ - ایران - تهران
pesar shoja - استرالیا - استرالیا. پسر شجاع! ساندیس خورها تو رذالت مقام ماقبل آخر را دارند , تا وقتی شما وطنفروشها حائز رتبه اول هستید( یه خورده جا بده به آتئست خانم از رو سکوی قهرمانی نیفته پایین)
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.