آمریکا وبریتانیا:علیه حکومتهای سرکوبگر اززور استفاده میکنیم

آمریکا و بریتانیا: علیه حکومتهای سرکوبگر از زور استفاده می کنیم

jpg

روز سه شنبه، ۳ خرداد (۲۴ مه)، روزنامه تایمز، چاپ لندن، مقاله مشترکی به قلم باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا منتشر کرد که بخشی از آن به تحولات اخیر منطقه خاورمیانه و به خصوص جنبش اعتراضی علیه نظام های حکومتی در تعدادی از کشورهای عرب منطقه اختصاص دارد.
رهبران دو کشور استبداد و بی عدالتی را عامل رشد افراط گرایی دانسته و گفته اند: "آنگاه که زنان و مردان جوان احساس کنند حقوق آنان نادیده گرفته می شود، ممکن است به سوی گفتمان تکروی و قربانی کردن خود، که آبشخور اعتقادی شبکه القاعده است، گرایش بیشتری بیابند."

رهبران آمریکا و بریتانیا نوشته اند که به همین دلیل نیز تحولات اخیر در جهان عرب و منطقه خاورمیانه اهمیتی چنین فراوان دارد و افزوده اند که آزادی و عدالت بازدارنده رشد تندروی و خشونت در منطقه است.

اظهار نظر آقایان اوباما و کامرون یادآور دیدگاه رهبری آمریکا در زمان جورج بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکاست که معتقد بود برای مقابله با نفوذ فکری گروه های تندرو در خاورمیانه، لازم است روند دموکراسی و مبارزه با فساد در کشورهای منطقه به جریان افتد.

رهبران آمریکا و بریتانیا در مقاله خود در روزنامه تایمز از خیزش مردم این کشورها برای دستیابی به حقوق بنیادین، آزادی های اساسی و عزتی سخن گفته اند که، به گفته آنان، شهروندان در نظام های دموکراتیک آنها را حقوق طبیعی خود می دانند و در اشاره به مطالبات مردم خاورمیانه، افزوده اند: "ما همگی خود را در موفقیت ها و ناکامی های آنان شریک می دانیم."

آقایان اوباما و کامرون گفته اند که سرعت حرکت ملت های مختلف منطقه در راستای تحقق آرمان های آنان یکسان نخواهد بود و افزوده اند که آمریکا و بریتانیا خود را محق نمی دانند به جای مردم کشورهای مختلف منطقه، در مورد روند تحولات و ابعاد آن تصمیم گیری کنند.

آنان در عین حال تاکید ورزیده اند که "ما در کنار کسانی ایستاده ایم که می خواهند بر تاریکی ها نور بتابانند، از کسانی حمایت می کنیم که به جای استبداد، در پی آزادی هستند، به کسانی کمک می کنیم که دموکراسی را پی می ریزند زیرا معتقدیم که دموکراسی و رعایت حقوق جهان شمول به صلاح مردم منطقه و عنصری اساسی در ساخت پادزهر در برابر بی ثباتی و افراط گرایی است."
مقابله با سرکوب مردم

رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر بریتانیا، در ادامه این مقاله هشدار داده اند که سرکوب مردم منطقه توسط حکومت ها را تحمل نمی کنند و افزوده اند "ما کنار نخواهیم ایستاد تا آرمان های مردم زیر رگبار بمب ها، گلوله ها و آتش خمپاره سرکوب شود؛ اگرچه ما از استفاده از زور اکراه داریم اما زمانی که منافع و ارزش های ما یکجا چنین ایجاب کند، مسئولیت داریم وارد عمل شویم."

رهبران دو کشور در این مقاله، به شرایط لیبی و تلاش خود در جلب نظر حامعه جهانی به حمایت از مردم لیبی در برابر حملات حکومت سرهنگ قذافی اشاره کرده و گفته اند که عملیات نظامی توانسته است توان عملیاتی این حکومت را تضعیف کند و مانع از بروز یک فاجعه انسانی شود.

در این مقاله، بر ادامه تلاش دو کشور و متحدان آنها در حمایت از "شورای ملی انتقالی لیبی"، متشکل از مخالفان معمر قذافی، به عنوان نماینده مشروع مردم آن کشور تاکید شده و از اقدامات این شورا در ایفای نقش در روند "انتقالی دموکراتیک و فراگیر" به نظامی آزاد حمایت به عمل آمده است.

باراک اوباما و دیوید کامرون در دفاع از مواضع مشترک خود گفته اند: "تلاش های ما علیه القاعده، و اقدامات ما در لیبی برای ساخت آنگونه جهانی که خواستار آن هستیم جنبه ای حیاتی دارد."

آنان اظهار داشته اند که عقاید بن لادن شکست خورده، حکومت قذافی به گذشته تعلق دارد و افزوده اند "ما حامی جهانی متفاوت هستیم، ما می بینیم که چشم انداز دموکراسی و رعایت حقوق جهان شمول انسان ها در جهان عرب تحقق می یابد، و ما را از احساس اطمینان و وحدتی سرشار می سازد که نه صرفا در منافع، بلکه در ارزش های مشترک ما ریشه دارد."

رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر بریتانیا ابراز امیدواری کرده اند که همانند کشورهای اروپای شرقی پس از پایان جنگ سرد، دموکراسی در جهان عرب نیز ریشه گیرد و افزوده اند "ما، همراه با یکدیگر، به جهانیان نشان خواهیم داد که همگان اصل عدالت و آزادی را رعایت خواهند کرد."
همکاری دوجانبه

رهبران آمریکا و بریتانیا در مقاله خود بر فعالیت مشترک در زمینه های مختلف از جمله مقابله با شورشیان افغان و حمایت از "مردم بی گناه لیبی یا مبارزه با راهزنی دریایی در شاخ آفریقا" تاکید کرده و گفته اند که هر روز، مقامات دیپلماتیک و امنیتی دو کشور با یکدیگر در تماس هستند و در زمینه های مختلف، رایزنی می کنند.
یکی دیگر از موضوعاتی که در این مقاله آمده، اقدام مشترک دو کشور برای "تشنج زدایی در سودان و جلوگیری از جنگ در ناحیه آبیه در آن کشور" و حمایت از صلح پایدار بین فلسطینیان و اسرائیل بوده است.

همکاری دو جانبه در زمینه های اقتصادی، مانند سرمایه گذاری مشترک دو کشور، علمی و فرهنگی و سیاسی از موضوع های دیگری است که رهبران آمریکا و بریتانیا در مقاله خود به آن پرداخته اند.

این مقاله همزمان با ورود رئیس جمهوری آمریکا به بریتانیا منتشر شده است.

باراک اوباما و همسرش در ادامه سفر اروپایی خود، شب گذشته از جمهوری ایرلند وارد بریتانیا شدند و به عنوان میهمانان ملکه بریتانیا و همسرش، در کاخ باکینگهام اقامت دارند.

سفر آقای اوباما به لندن به دلیل فعال شدن یک کوه آتشفشان در ایسلند و احتمال ناممکن شدن پرواز هواپیماها در بخش هایی از اروپا، یک روز جلوتر از موعد مقرر صورت گرفته و قرار است وی بامداد پنجشنبه برای شرکت در اجلاس رهبران کشورهای گروه ۸ به فرانسه عزیمت کند.

khosh bavar - ایران - یزد
" اگر " واقعا حرفتان حرف باشه و مانند زمان هیتلر, بهمکاری هم, باعث معدوم شدن او و هم باعث پیشرفت المان شدید, چرا نه ?! کور از خدا چه خواهد 2چشم بینا ! ولی این حرفهای " عجیب و غریبتان " باعث مفعولی و به عقب کشیدن مردم ایران خواهد شد, که شما " اقای " جهان همانطوریکه این بلا را وارد کردید, انانرا به زور از ایران بیرون کنید و صدها سوال دیگر از سیاست و نقشه شماها !
چهار‌شنبه 4 خرداد 1390

perspolisi - استرالیا - سیدنی
البته این شامل ایران نمیشه، چون نفت داره.
پنج‌شنبه 5 خرداد 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
این حکومت دستپخت شما بود غرب نخود و لوبیا و گوشت را اماده کرد چپی و مجاهد و ملی منقلی وظیفه ی شریف اشپزی را به عهده گرفتند-خمینی هم مسئول اوردن هیزم زیر دیگ--- و اش زهر اگینی پختید که یک میلیون ایرانی را مسموم کرد و کشت من یکی فریب این شعارهای تو خالی را نخواهم خورد شما کافیست دست حمایت خود را از دوش ملایان شهر نوی اسلامی بردارید ..نه تصرف ایران/گفته ای از زنده یاد فریدون فرخزاد قربانی شما.
پنج‌شنبه 5 خرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.