اعتراضات به اسد بعد از نماز جمعه در سوریه از سر گرفته شد

اعتراضات به اسد بعد از نماز جمعه در سوریه از سر گرفته شد

گزارش ها حاکی است که تعداد معترضانی که بعد از نماز روز جمعه (۲۲ آوریل)، علیه دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به خیابان های این کشور سرازیر شده اند، سریعا رو به افزایش بوده است.

گفته می شود که سربازان در خیابان های حمص، از مراکز اصلی مخالفان آقای اسد، مستقرند و ظاهرا هزاران نفر در حاشیه دمشق، پایتخت، و درعا در حال راهپیمایی هستند.

روز پنجشنبه (21 آوریل)، رئیس جمهوری سوریه در جهت کنار آمدن با معترضان و جلب رضایت آنها رسما اعلام کرد که مقررات فوق العاده در این کشور بعد از دهه ها پایان یافته است.

گروه های مدافع حقوق بشر می گویند بیش از دویست نفر در اعتراضات چند هفته گذشته سوریه کشته شده اند.

یکی از سخنگویان دیدبان حقوق بشر، گروه بین المللی مدافع حقوق بشر، گفت آقای اسد این فرصت را داشته است که با مجاز دانستن اعتراضات در مراسم نماز جماعت امروز بدون آن که با سرکوب خشونت بار مواجه شود، قصد و منظور خود را ثابت کند.

جو استورک، معاون اداره خاورمیانه در گروه دیدبان حقوق بشر گفت: "اصلاحات فقط زمانی معنی دارد که سرویس های امنیتی سوریه به تیراندازی، بازداشت و شکنجه معترضان خاتمه دهند."

دولت سوریه می گوید به تقاضاهای معترضان توجه دارد و رئیس جمهوری این کشور در تلاش است برنامه اصلاحات را به تصویب پارلمان این کشور برساند.

از جمله امتیازاتی که روز گذشته اعلام شد منحل شدن دادگاه امنیتی و مجاز بودن برگزاری تظاهرات صلح آمیز بوده است.

اما سایر قوانین به دولت اختیاراتی می دهد که بتواند ناراضیان مخالف دولت را سرکوب و بازداشت کند.

بنا به قوانین جدید سوریه ای ها باید برای برپایی تظاهرات از وزارت کشور مجوز دریافت کنند. برخی از وکلا گفته اند این مقررات باعث خواهد شد که محدودیت در مورد آزادی بیان همچون گذشته که وضعیت فوق العاده وضع بود، ادامه داشته باشد.

بشار اسد هفته گذشته گفت وقتی وضعیت فوق العاده لغو شود، سدی بر سر راه برگزاری تظاهرات وجود نخواهد داشت.

اما تحلیلگران می گویند تعداد فعالان سیاسی که خواستار سقوط رژیم بشار اسد هستند، رو به فزونی گذاشته است.

یکی از فعالان در توییتر نوشته: "کاری کردیم که وضعیت فوق العاده لغو شود. خود به خود لغو نشد. لغو این مقررات نتیجه تظاهرات، اعتراضات و ریخته شدن خون شهدایی بود که خواهان آزادی بیان بودند."

موج کم سابقه ناآرامی ها در سوریه به دنبال قیام مردم تونس و مصر علیه رژیم های استبدادی در این کشورها آغاز شد.

اما، دولت سوریه می گوید شورش مسلحانه توسط گروه های سلفی در حمص و بانیاس در جریان بوده است.

تظاهرات علیه حزب حاکم بعث سوریه از شهر درعا در جنوب و در اواسط ماه مارس آغاز شد و سریعا به شهرهای دیگر این کشو سرایت کرد.

اعتراضات اخیر جدی ترین خطری است که آقای اسد از زمانی که به قدرت رسیده با آن روبرو شده است. بشار اسد یازده سال پیش بعد از مرگ پدرش حافظ اسد به قدرت رسید.

sharafyabi - انگولا - بیمبه
اقای اسد همون 11 سال پیش قرار بود این ازادیها رو بده. متاسفانه دیگردیر میباشد و بعد از کشت و کشتار حتی ایران هم به او پناه نخواهد توانست داد. اگه گفتین نفر بعد در لیست که میباشد.
جمعه 2 اردیبهشت 1390

Alborzi - ایران - کرج
قانون جدید ! تظاهرات با مجوز از وزارت کشور ؟دیگه باورم شد که ایران اصلا دخالتی در سوریه نداره !
شنبه 3 اردیبهشت 1390

red.boy - ایران - تهران
انشالله به لطف خدا و با هوشیاری جامعه جهانی دولت بشاراسد سقوط میکنه و قذافی سقوط میکنه و فتنه بحرین هم با کمک آل سعود و امریکا از بین میره. بعد از سقوط بشار اسد و خوابیدن فتنه بحرین قیافه مسئولین ج.ا دیدن داره!!!
شنبه 3 اردیبهشت 1390

شمبلیله - انگلیس - لندن
انگولا - بیمبه جدی جدی از انگولا هستی!? اونجا چه کار میکنی تو این گرما ?
شنبه 3 اردیبهشت 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
اعتراض در یک کشور دیکتاتوری باید تداوم یابد وگرنه هدر رفتن خون مبارزان و تجدید قوای حاکمان است متاسفانه رهبران جنبش در ایران خود ذوب شده در ولایت هستند و در نهایت تغئیرات جزئی در روند سیاست مثل 8 سال خاتمی!!!!! و اشتباه نابخشودنی انها شعار بازگشت به دوران طلائی امام راحل یعنی اعدامهای بی وقفه!!!چوش نیاورید --حقیقت تلخ است.
شنبه 3 اردیبهشت 1390

89562389 - ایران - نجف آباد
بشار اسد حیا کن سوریه را رها کن.من 6ماه سوریه زندگی کردم میدونم سوریه چه خبره و برای ایران چقدر حیاتیه.
شنبه 3 اردیبهشت 1390

nader46 - انگلیس - لندن
مننننننننننننن مییدوووووووووونم, که,کارتوووووووووون تموووومهههههههههه !!!! اسیاب نوبت به نوبت.
شنبه 3 اردیبهشت 1390

سمانه خانم - ایران - تهران
این فتنه هم مثل فتنه ای که در ایران داشتیم ساکت میشه به قول امام راحل امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
شنبه 3 اردیبهشت 1390

mohabbat2009 - بحرین - منامه
حکومت ایران جرا خفه شده در مقابل حکومت سوریه اینا هم شیعه هستن اینجا 200 هزار نفر مرده نه 10 یا 20 نفر , اونوقت در مقابل بحرین هر دخالتی میکنه , ای فتنه کر
شنبه 3 اردیبهشت 1390

mansourehtaghavi - ترکیه - ازمیر
این مردک اسد یک ابله است.فکر کرده چون حکومت ما برای چند صباحی تونسته اوپوزسیون داخل را سرکوب کنه پس در سوریه هم میتونه بسپاه وبسیج مزدور کشتار مردم خودشو بسپاره تا ماندگار باشه .احمق.عرب ها را اگر یکی خونشو بریزه تا انتقام نگیرند ول کن نیستند .کینه عرب ها معروف است.کور خوندی ای مزدور.مثل موش از اونجا با اسد جون بی شرافت وبی هویتت خواهی رفت .اسد خواهد رفت این امر حتمی است .خیال میکنند با سرکوب همه چیز تحت کنترل خودشان میره در حالیکه توده مخالفین بیشتر میشه. این اسد ها دارند بدرک میروند.عبد الله صالح یمنی وحشی هم تا یکماه دیکر امپراطوری اش را تحویل میدهد مرگ بر حکام خون آشام.مرگ بر حکومت آمریکای منافق ومرگ بر هرچی مزدوره.
شنبه 3 اردیبهشت 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.