بانک مرکزی: افزایش قیمت اقلام خوراکی


بانک مرکزی: افزایش قیمت اقلام خوراکی

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲۶ فروردین ماه جاری را منتشر کرد.

گزارش بانک مرکزی نشانگر آن است قیمت قند، شکر، روغن، گوشت مرغ و گوشت گوسفند، برنج تولید داخل، اکثر اقلام لبنی، اکثر انواع حبوبات، برخی از اقلام میوه ها، گوجه فرنگی و سیب زمینی افزایش یافته است.

این افزایش قیمت در شرایطی است که مقام های دولتی در سال گذشته بارها تاکید کرده بودند که افزایش قیمتی در کار نخواهد بود. برای مثال، محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور، در جلسه ستاد تنظیم بازار در پاییز سال گذشته با اشاره به اجرای هدفمندی یارانه‌ها گفت که کالاهای ضروری بدون افزایش قیمت در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

محمدرضا فرزین، سخنگوی کار گروه اقتصادی دولت نیز گفته بود که قیمت گوشت و تخم مرغ در زمان هدفمند شدن یارانه‌ها کنترل خواهد شد.

همزمان با انتشار گزارش بانک مرکزی، مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی، با تاکید بر لزوم کنترل و مراقبت‌های دولتی خواستار آنچه «خودمراقبتی و خودمدیریتی در حوزه هزینه‌ها و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها» نامید، شد.

او به خبرگزاری مهر گفت:«طرح موضوع جهاد اقتصادی از سوی رهبر جمهوری اسلامی، این تکلیف را برای تمامی بخش‌های اقتصادی ایجاد کرد که در حوزه تولید و تجارت تلاش کنند تا کالا و خدمات را با کاهش هزینه‌ها در قیمت تمام‌شده عرضه کنند و اجازه ندهند که تورم یا افزایش لجام‌گسیخته در حوزه اقتصادی شکل گیرد.»

پیشتر احمد توکلی، نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، به روزنامه  همشهری در ارتباط به نظارت دولت بر قیمت‌ها گفته بود که «در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، به شکلی کاملاً امنیتی، به تولیدکنندگان فشار وارد آمد تا قیمت‌ها را بالا نبرند.»

وی در این مورد اشاره کرد که یک مقام امنیتی در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، از زندانی کردن متخلفان سخن گفته بود.

در  همین  حال، در کنار بحث‌های مربوط به گرانی و مشکلات اقتصادی برا ی بخش قابل توجهی از مردم، شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در جریان نشست مطبوعاتی خود در آمریکا اعلام کرد: «هر شهروند ایرانی روزانه یک ‌و‌نیم دلار از دولت تحت عنوان یارانه‌ مبلغ نقدی دریافت می‌کند.»

 وی همچنین تاکید کرد: «می ‌توانم، با اطمینان کامل بگویم که هیچ ایرانی با شکم گرسنه نمی‌تواند بخوابد.»
محموداحمدی نژاد - ایران - گنبدکاووس
بدبخت شدیم.اکی هم نمیتونه زن بگیره.همه اینجابدبخت اند
سه‌شنبه 30 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
بخاطر گرانی, رژیم از رژیم گرفتن مردم خیلی خوشحال و راضیه !
سه‌شنبه 30 فروردین 1390

89562389 - ایران - نجف آباد
بیا یادمه.قبلا بضیا میگفتند از فروردین 90قیمتا کاهش پیدا میکنند.یادمه زمون شاه تومدرسه پسته وسیب میدادند. اونوقت خیلی از بچه ها فقط بخاطر همینا میومدند مدرسه.من خودم اون حساب بانکی که تو مدرسه برام بازکردند را دارم.دفترچم را خیلی تمیز نگه داشتم.گاهی وقتا به یاد اون روزا یک کیلو پسته میخرم میرم باغ ملی با همکلاسیا و دوستان اون روزم میخورم.به قول اون فیلمه صفا سیتی میریم باغ ملی.
سه‌شنبه 30 فروردین 1390

salvi - ایران - تهران
خوب قبلا گفته بودن افزایش قیمت نداریم الان دیدیم که داریم این که از تقلبها و دروغهای دیگشون تعجب آورتر نیست که اتفاقا خیلی هم عادیه .
چهار‌شنبه 31 فروردین 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.