اظهارات مقام‌های ایران وافغان در مورد هیرمند


اظهارات مقام‌های ایران وافغان در مورد هیرمند

مقام های افغان می گویند که سهم ایران از آب رودخانه هیرمند نه تنها کم نشده بلکه آبی که به ایران می رود بیشتر از سهمی است که در معاهده ١٩٧٢ بین دو کشور توافق شده است.

شجاع الدین ضیایی، معاون وزارت انرژی و آب افغانستان گفت که میزان آبی که از رودخانه هیرمند به ایران می رود ممکن است در آینده کم شود، اما تاکید کرد که افغانستان کاملا به معاهده ای که در سال ١٩٧٢ میلادی بین امیر عباس هویدا، نخست وزیر وقت ایران و موسی شفیق، نخست وزیر وقت افغانستان امضا شد، پایبند است.

از سوی دیگر شفیق شهیر، یک عضو مجلس نمایندگان افغانستان گفته است که این کشور به آب رودخانه هیرمند نیاز دارد و باید در معاهده ١٩٧٢ تجدید نظر کند.

این اظهارات مقام های افغان واکنشی است به اظهارات علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران که اخیرا گفته بود موضوع حق آبه ایران از رودخانه هیرمند را پیگیری خواهد کرد.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران نوشته بود که آقای صالحی در دیدارش از شهرستان مرزی هیرمند در شمال استان سیستان و بلوچستان گفته است که معاونش در دیدار چند روز آینده خود از افغانستان این موضوع را پیگیری می کند.

ایرانا نوشته بود: "صالحی بر اخذ حق آبه ایران از رودخانه هیرمند به منظور احیای مجدد دریاچه هامون تاکید و آن را حق مردم استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد".

به نوشته ایرنا، یکی از خواستهای مردم شهرستان هیرمند در دیدار با علی اکبر صالحی، اخذ حق آبه ایران از افغانستان بود "که در سالهای گذشته به نحو چشمگیری کاهش یافته است".

اما شجاع الدین ضیایی، معاون وزارت انرژی و آب افغانستان نمی پذیرد که سهم ایران از رود هیرمند در سالهای اخیر کم شده باشد.

آقای ضیایی گفت که در سالهای جنگ پروژه های افغانستان برای بهره برداری از آب رودخانه هیرمند متوقف بود و اکثر آب این رودخانه به ایران سرازیر می شد، اما در سالهای اخیر از یک طرف خشکسالی های پی هم آب رودخانه را در مجموع کم کرده و از سوی دیگر افغانستان در حال فعال کردن سیستم آبیاری خود از آب رودخانه هیرمند است.

معاون وزارت انرژی و آب افغانستان تاکید کرد که با همه اینها، از سهم ایران بر اساس معاهده ١٩٧٢ کاسته نخواهد شد.

آقای ضیایی در پاسخ به سخنان آقای صالحی مبنی بر سفر معاون وزارت خارجه ایران به کابل و طرح موضوع آب هیرمند، از آن استقبال کرد و گفت که افغانستان نیز مایل است مفاد این معاهده روشن شود و در این زمینه با ایران گفت و گو کند.

ایران و افغانستان در سالهای گذشته روابط گرمی داشته اند و علی الرغم تاکید پی هم مقام های ناتو و ائتلاف مبنی بر حمایت دولت ایران از شورشیان طالبان، دولت افغانستان همواره بر حسن همجواری و همکاری و مشارکت ایران در برنامه های بازسازی افغانستان تاکید کرده است.
لک لک دریایی - ایران - گنبدکاووس
آب دزدی!روز روشن!حق با کیه؟پاکستان نیاد وسط راضی ایم!
شنبه 27 فروردین 1390

Don Mario - کلمبیا - بوگوتا
دریاچه هامون خشک شد و حالا دنبال نوشدارو هستند
شنبه 27 فروردین 1390

Shahram khosh maram - ایران - تهران
امسال بعد از مدتها عکسهای هامون پر اب را دیدم. امیدوارم همیشه هامون همین طور پر اب باشد. هیرمند رگ حیات سیستان ماست.
شنبه 27 فروردین 1390

karaji - سوئد - گتنبرگ
این هم یک بامبول دیگه , مثل اینکه ارامش برای این مردم حرامه !!
شنبه 27 فروردین 1390

mortaza_hrt - افغانستان - هرات
آب هیرمند حق قانونی و اساسی مردم افغانستان است
شنبه 27 فروردین 1390

love-iran - ایران - مشهد
هویدا دستور داده بود سد رو تو افغانستان بسازن اگه این ور بود الان این طوری نمیشد که هر وقت خواستن ببندند
شنبه 27 فروردین 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
mortaza_hrt - افغانستان - هرات ..پس آبعلی چی??اگه میخوای تعارف نکن.
یکشنبه 28 فروردین 1390

high class - کانادا - ونکوور
معلوم که هیرمند مال افغانستان است. ان چیز که عیان است که حاجت به بیان است.
یکشنبه 28 فروردین 1390

محمد طاهر حقیقتجو - افغانستان - کابل
با عرض سلام به تمامی ایرانیان آزادیخواه و حق طلب، . راستش ما آب هیرمند را برای چه کسی بدهیم؟ کسانیکه برای کشور ما طالب تربیت میکند و برای گروه های شورشی افغان پول و اسلحه میفرستد تا علیه دولت بجنگد؟ یا کسانیکه راه ترانزیت کالا و مواد نفتی تجارتی را به روی بازرگانان ما میبندد؟ یا کسانیکه پناهجویان ما را در مرز ها مورد هدف قرار میدهند؟ یا کسانیکه در ایجاد امنیت و ثبات در افغانستان اصلاً خوش بین نیستند؟ یا کسانیکه حتی برای مردم خودش نیز خوش بین نیستند و آنها را دسته دسته سرکوب نموده و در زندان کهریزک مورد تجاوز جنسی قرار میدهند؟ . دوستان قضاوت دست شما. من فقط نظرم را دادم.
یکشنبه 28 فروردین 1390

شاهسون300 - ایران - تهران
نمک نشناس تر از اینها نیست 30 ساله آوار شده اند سر مردم ایران طلبکار هم هستند تمام شهرهای بزرگ ایران پر شده از افغانی ...
یکشنبه 28 فروردین 1390

محمد طاهر حقیقتجو - افغانستان - کابل
شاهسون 300 ایران-تهران - دوست عزیز، . 30 سال که ما آواره هستیم در خاک شما، همه اش بخاطر سیاست های نادرست جمهوری اسلامی هستش. راستش هیچکس مثل ایرانی ها که همه افغان ها را در کشور شان آشغال میگن، نیست. چون هر کسی از نام اسلام چنین منفعتی را که دولت شما بهره میبرد را نمی برند. از همه گذشته پذیرش حقیقت برای هر کسی مشکل است.
یکشنبه 28 فروردین 1390

Ali- Ghaznavi - سوئد - مالمو
شاهسون300 - ایران - تهران....منت نذار. خوشبختانه افغانها هیچوقت دست گدائی از کشور که خودش گداست دراز نمیکند .افغانها که در در ایران بوده نه تنها بار دوش مردم ایران نبوده بلکه مبالغ را هم به شما داده. مهاجرین در هر کشور میهمان ناخواسته هستند, ولی رفتار ایران با مهاجرین افغانیستانی با دوران کنونی بشر همخوانی ندارد.
یکشنبه 28 فروردین 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
شاهسون---قبایل شاهسون و افشاری و قره قویونلو و ده ها ایل و طایفه ترک دیگر که از زمان صفوی ها به بعد از آناتولی به ایران سرازیر شدند هم برای یافتن چراگاه برای دامهایشان به ایران مهاجرت کردند. اکنون چرا برای مهاجران دیگر شاخ و شانه میکشی؟ ایرانیهای آنزمان هم درباره قبیله های شما همینگونه می اندیشیدند.
یکشنبه 28 فروردین 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
شاهسون300 ایران - تهران این طرز برخوردت درست نیست
دوشنبه 29 فروردین 1390

high class - کانادا - ونکوور
شاهسون300 - ایران - تهران تا کور نشود هر انکه نتواند دید. ...
دوشنبه 29 فروردین 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.