ایران: دخالت شورای امنیت در بحرین


ایران: دخالت شورای امنیت در بحرین

وزارت امور خارجه ایران با ارسال نامه ای به دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت این سازمان، خواستار دخالت این شورا در پایان دادن به سرکوب معترضان در بحرین شده است.

در این نامه از دبیر کل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل خواسته شده تا با "انجام اقدامات جدی و سریع" به "کشتار مردم بحرین" خاتمه داده شود.

این نامه به قلم علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران است و آن طور که ایرنا، خبرگزاری دولتی گزارش داده، صبح روز جمعه بیست و ششم فروردین (برابر با پانزدهم آوریل) تحویل بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل شده است.

وزارت امور خارجه ایران در این نامه از اینکه "احساس می شود شورای امنیت نسبت به سرکوب مردم بحرین به شیوه های غیرقابل تصور، توجه نکرده و اقدامات لازم را به عمل نیاورده‌" ابراز تاسف کرده است.

در این نامه از عملکرد شورای امنیت در حوادث بحرین انتقاد شده و در آن نوشته شده است که شورای امنیت در موارد مشابه در تحولات سایر کشورهای منطقه، عملکرد متفاوتی داشته است.

وزارت خارجه ایران اعتراض های مردمی در بحرین را "قیام مردم" این کشور توصیف کرده و خطاب به سازمان ملل وشورای امنیت گفته است: "همانند قیام های مردمی در دیگر کشورها از جمله تونس و مصر، قیام اکثریت مردم بحرین برای حصول به مطالبات مشروع خود بوده است."

ایران در این نامه خواستار پایان دادن به سرکوب نظامی مردم بحرین، خروج نیروهای نظامی عربستان سعودی و امارات متحده عربی از خاک بحرین شده است.

این نامه نگاهی گذرا به پیشینه روابط ایران و بحرین دارد و در ادامه به دبیرکل سازمان ملل یادآوری می کند که به دلیل روابط تاریخی با بحرین، ایران نمی تواند نسبت به تحولات این کشور بی تفاوت بماند.

اعتراضات در بحرین اواخر سال گذشته خورشیدی آغاز شد.

ظاهرا خواست اصلی اکثر معترضان بحرینی اصلاحات سیاسی و پیشبرد نظام مشروطه سلطنتی در این کشور و رعایت حقوق اکثریت شیعه از سوی حکومت بوده که تحت تسلط اقلیت سنی قرار دارد هر چند برخی از معترضان، از لزوم سرنگونی رژیم سلطنتی و برقراری جمهوری نیز سخن گفته اند.

دولت بحرین برای کنترل اعتراضات و سرکوب مخالفان درخواست اعزام نیروی نظامی از امارات و عربستان کرد که این اقدام از ابتدا با مخالفت جدی ایران روبه رو شد.

جزیره بحرین در نزدیک سواحل جنوبی خلیج فارس واقع شده و از سال ۲۰۰۲، که امیر این کشور عنوان پادشاه را برای خود برگزید، رسما تحت نظام سلطنتی مشروطه اداره شده است هر چند به گفته مخالفان، خاندان حاکم، که از مسلمانان سنی هستند، همچنان قدرت اصلی را در دست دارد.

شمار ساکنان بحرین به حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر می رسد که براساس آمار انتشار یافته، حدود نیمی از آنان اتباع رسمی این کشور نیستند و برای کار و امرار معاش در این کشور سکونت دارند.

دین اکثر مردم بحرین اسلام است و اگرچه آمار رسمی در مورد پیروان مذاهب سنی و شیعه در این کشور انتشار نیافته، ولی گفته می شود که احتمالا حدود دو سوم مسلمانان این کشور را شیعیان و بقیه را سنی‌ها تشکیل می دهند.

بحرین به دلایل تاریخی با ایران ارتباط هایی داشته و ایرانی تباران - که از آنان با عنوان عجم یاد می شود و پیروان هر دو مذهب شیعه و سنی در میان آنان یافت می شود- بخش قابل توجهی از جمعیت بحرین را تشکیل می دهند.

تا سال ۱۹۷۱ میلادی ایران نسبت به این جزیره ادعای ارضی داشت و آن را بخشی از خاک خود می دانست.

در این سال با نظارت سازمان ملل متحد رفراندومی برگزار شد که ساکنان بحرین رای به استقلال این جزیره دادند و ایران هم بحرین را به عنوان کشوری مستقل پذیرفت.

ایران در حالی خواستار دخالت شورای امنیت در پایان دادن به حوادث بحرین شده که روابط دو کشور از زمان آغاز اعتراض های مردمی در این کشور رو به تیرگی گذاشته است؛ دو کشور سفرای خود را فراخوانده اند و بحرین ادعا کرده است که دو ایرانی را به جرم جاسوسی محاکمه خواهد کرد.

نامه ای که وزرات امور خارجه ایران به دبیرکل سازمان ملل نوشته، دومین درخواست این کشور از سازمان های بین المللی در ارتباط با حوادث بحرین است.

پیش از این وزیر امور خارجه ایران، خواستار دخالت سازمان کنفرانس اسلامی در پایان دادن به سرکوب معترضان بحرینی شده بود.
punisher - ایران - شیراز
تو که لالایی بلدی چرا خوابت نمیبره ....؟!!!
شنبه 27 فروردین 1390

red.boy - ایران - تهران
به مقامات جمهوری اسلامی هشدار میدهیم پایش را ازگلیمش درازتر نکند و دماغش را از کشورهای منطقه بیرون کشد. ج.ا حق اظهار نظر در مورد انقلاب و مصر و تونس و لیبی و سوریه رو ندارد. در ضمن اغتشاشات بحرین فتنه ای است که ج.ا به راه انداخته که با هوشیاریه امریکا و عربستان و امارات فتنه ی بحرین خنثی میشود.
شنبه 27 فروردین 1390

89562389 - ایران - نجف آباد
ایران راست میگه .مگه ایران توسوریه دخالت میکنه که اونا تو بحرین دخالت میکنند.؟روکه نیست.
شنبه 27 فروردین 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.