الواح هخامنشی چه چیزی را نشان می دهند؟ (+ترجمه جالب یکی از اسناد)


الواح هخامنشی چه چیزی را نشان می دهند؟ (+ترجمه جالب یکی از اسناد)

عصر ایران :  سرانجام بعد دهها سال ، الواح گرانبهای هخامنشی به موطن اصلی خود باز می گردند ؛ الواحی که در تخت جمشید پیدا شده بودند و برای بررسی ، به عنوان امانتی سه ساله ، به دانشگاه شیکاگوی آمریکا فرستاده شده بودند که با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ، دولت آمریکا مانع از استرداد آنها به موطن شان شده بود.
حتی در سال های اخیر ، لابی صهیونیست ها به طور کاملاً جدی در صدد بود این الواح را به عنوان غرامت عملیات انتحاری در فلسطین ، به نفع خانواده قربانیان مصادره کند.



با این حال ، پیگیری های مجدانه جمهوری اسلامی در سال های اخیر که با بهره گیری از وکلای مجرب آمریکایی صورت گرفت منتهی به این شد که دادگاه استیناف حوزه هفتم قضایی " ۷th Circuit Court of Appeals "در آمریکا که به فرجام خواهی موزه ایران باستان و شورای ایرانیان آمریکایی برگزار شده بود با این استدلال که کتیبه ها به عنوان امانت بودند ،حکم کرد کتیبه های گلی دوره هخامنشی یافته شده در زیرزمین های تخت جمشید که در سال 1355 خورشیدی برای ترمیم در اختیار بخش باستان شناسی دانشگاه شیکاگ
و قرار گرفته بودند به ایران بازگردانده شوند.

این کتیبه ها از آن نظر ارزشمند هستند که نشان می دهند تخت جمشید و پاسارگاد ، برخلاف اماکنی مانند اهرام ثلاثه مصر ، توسط بردگان و به زور شلاق بنا نشده اند بلکه توسط استادان و کارگران آزادی ساخته شده اند که در ازای کار خود دستمزد می گرفتند و از مزایایی مانند مرخصی و پاداش هم برخوردار بوده اند.
حتی اتباع سرزمین های دیگر نیز که در تخت جمشید کار می کردند ،از حقوق و مزایا برخوردار بودند.

این کتیبه ها که تعدادی از آنها پیش از این به ایران بازگشته و هم اکنون در موزه تخت جمشید نگهداری می شوند نشان می دهند سیستم حسابداری دقیقی در دوران هخامنشی در 2500 سال پیش جاری بوده و همه پرداخت ها بر اساس اسناد مالی مکتوب صورت می گرفتند و موضوعاتی مانند ضامن و ضمانت نیز در این دوران متداول بوده است.

عصرایران ، به عنوان نمونه ای از این اسناد که مایه مباهات و افتخار هر ایرانی است ، ترجمه یکی از این اسناد که هم اکنون در موزه تخت جمشید در معرض نمایش عمومی است را منتشر می کند.
تصویر زیر روز ششم فروردین 1390 گرفته شده است.



آقای شاکا
مدیر صندوق

آقای مردوکا گواهی می دهد که آقای هردکاما ، درودگر مصری ، سرکارگر صد نفر کارگر که به ضمانت آقای وهوکا در ساختمان پارسه(تخت جمشید) انجام وطیفه می کند ، استحقاق دریافت سه کارشا و 2 شکل و نیم نقره به عنوان دستمزد را دارد.

مسوول صدور سند
مردوکا

این کتیبه های هخامنشی در سال 1316طی حفاری مشترکی توسط دولت وقت ایران موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو در تخت جمشید، تعداد قابل توجهی اموال فرهنگی، تاریخی ارزشمند به دست آمد که این اموال بین دولت ایران و موسسه مذکور به طور مساوی تقسیم شد ایران به دلیل نداشتن کارشناسان داخلی برای خواندن خطوط سهم خود را نیز به موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو به مدت سه سال امانت داده شده بودند تا آن موسسه پژوهش های گسترده ای در مورد این الواح انجام دهد و پس از مستند سازی و انتشار نتیجه پژوهش های خود الواح را به ایران باز پس دهد که این امر تا کنون محقق نشد است!

 این لوح‌ها برخلاف دیگر کتیبه‌های هخامنشی تخت‌جمشید که بیانیه‌ها و گفتارهایی رسمی برای همگان و برای آیندگان بوده برای خواندن عموم نوشته و عرضه نشده‌ بوده‌ و در واقع اسناد داخلی و حسابداری کارکنان تخت‌جمشید و یک بایگانی اداری بوده اند.

 آنها بازگوکننده رویدادهای رسمی و حکومتی و سیاسی نیستند بلکه در کنار آگاهی‌های فراوان دیوانی و اداری اطلاعات فراوانی از زندگی روزمره و روزگار مردمان عصر هخامنشی در اختیار ما می‌گذارند. البته به جز لوح‌های تخت‌جمشید چندین بایگانی اداری دیگر از عصر هخامنشی در مصر و بابل هم‌چون بایگانی "موروشو" یافت شده است.

به موجب این لوح‌ها ما امروز می‌دانیم که سازندگان تخت‌جمشید را بردگان تشکیل نمی‌دادند بلکه مردان و زنان آزاده‌ای بوده‌اند که به اندازه تخصص خود و کاری که انجام می‌دادند دستمزد می‌گرفتند. به آنان نه تنها دستمزدی شایسته که گاه پاداش و هدیه و کمک هزینه جنسی نیز پرداخت می‌شده است. آنان می‌توانستند به هنگام پیمان زناشویی هنگام زایش نوزادی تازه‌رسیده در جشن‌ها و بیماری‌ها از این پاداش برخوردار شوند.

زنان در تخت‌جمشید نه تنها کار می‌کردند، بلکه پابه‌پای مردان در کارهای تخصصی و مدیریت شرکت داده می‌شدند. نوجوانان به کارآموزی می‌پرداختند و کودکان در ساعت‌های کاری والدین در کودکستان تخت‌جمشید نگهداری و تربیت می‌شدند. لوح‌ها حاکی از آن است که پرداخت نهایی و ریزه‌کاری‌های سنگ‌نگاره‌های باشکوه تخت‌جمشید بیشتر دستاورد هنر و توانایی‌های زنان هخامنشی است.

khosh bavar - ایران - یزد
چرا بخودمان اینقدر زحمت ! بدهیم که بدنبال ترجمه خط " میخی " باشیم, زیرا با داشتن این چند بیت به خط " فارسی " میتوانیم " بهترین و زیباترین " زندگی را داشته باشیم, بقیه را پیش کش مان : بنی ادم اعضای یک دیگرند . که در افرینش زیک گوهرند / چو عضوی بدرد آورد روزگار . دگر عضوها را نماند قرار / میازار موری که دانه کش است . که جان دارد و که جان شیرین خوش است / قومی متفکرند اندر راه دین . قومی متحریند در شک و یقین / میترسم از انکه بانگ اید ز زمین . که ای بی خبران راه نه انست و نه این . / خیام گر ز باده مستی خوش باش . با ماهرخی گر نشستی خوش باش / چون عاقبت کار جهان نیستی است . انگار که نیستی چو هستی خوش باش / ملت عشق از همه دینها جداست . عاشقان را ملت و مذهب خداست ! شاد و ایرانی باشیم .
پنج‌شنبه 11 فروردین 1390

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
دو دستی آوردن قدیمیترین گنج ایرانی رو دادن دست اخوندها. آخه جمهوری اسلامی فرق لوح هخامنشی رو با سنگ پای قزوین میدونه؟ البته حتمن میدونه و واسه همینه که با ایرانی بودن دشمنی داره و انقد برای نابودی هویت ایرانی تلاش می کنه. فردا بعید نیست همین کتیبه ها رو هم نیست و نابود کنه مثل همه اون چیزایی که تو این سی سال نابود کرده
پنج‌شنبه 11 فروردین 1390

karaji - سوئد - گتنبرگ
امروز چه کاره حسنیم , ما درون را بنگریم و حال را نه برون را بنگریم و قال را
پنج‌شنبه 11 فروردین 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
ریشه و هویت ما را و ابا و اژداد ما را
پنج‌شنبه 11 فروردین 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
khosh bavar - ایران - یزد . دوست عزیز من با نظر شما مخالفم زیراکه دوانسان هستیم با گرایشهای فکری شاید متفاوت// قبلا نوشتم چون این دین مخالف هر هنری بوده جز شعر..شاعران زیادی بوده اند با هزاران کتاب ولی جز تعداد اندکی رنسانسی در افکار ایرانی بوجود نیاوردند و ایرانی در همان خمودگی و سر تسلیم به به قضا وقدر و ظلم باقی ماند . و هنگامیکه غرب درهای دانش و اگاهی را یکی پس از دیگری میگشود ما در جام می ومستی خم گیسوی یار گیر کرده بودیم و سرانجام این شد که می بینید.و چون قسمت اعظم سنگ نبشته ها در حمله ی تازیان نابود شد امثال پورپیرار بوجود امدند و تا جائی پیش رفتند که تخم و ترکه ی همان تازیان بگویند ایران پیش از ورود اسلام هیچ نبود!!!!....1...
پنج‌شنبه 11 فروردین 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
قسمت 2--- خبر مستند این سنگ نوشته ها اینکه تعداد این الواح 38000 هزار عدد و فقط 10 در صد ان خوانده شده و اسرار زیادی از تمدن درخشان ایران باستان در این سنگها قرار دارد و متاسفانه تحقیق کاملی روی ان نشده ولی همین بس که فاش می شود که برخلاف تقریبا تمام اثار باستانی جهان-- تخت جمشید در برابر پرداخت حقوق به کارگران و معماران مرد و زن!!!!ساخته شده.و از یاد نبرید که ایرانیان تا 150 سال پیش حتی از وجود کورش و داریوش کوچکترین اطلاعی نداشتند و این باستان شناسان غربی بودند که تاریخ ایران را برای ایرانی بازگو کردند البته برای تعداد زیادی تا حجرالاسود هست این سنگها و نوشته هایش بی ارزش!!!شاد باشید پاینده ایران زمین.
پنج‌شنبه 11 فروردین 1390

nader46 - انگلیس - لندن
پسردایی من چندسال بعد ازانقلاب درمرودشت(استخر) شیراز سرباz بوده قسم میخورد که اخوند خلخالی با بولدیزر و یک عده ای vahshi میخواست مقبره کورش را نابود کنه ولی با شورش و عصبانیت مردم محلی ناچار منصرف میشه.کی میشه امامزاده(عربزاده) ها را با خاک یکسان شه
جمعه 12 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس : دوست عزیز, شما که باید منو خوب بشناسید که ! بعنوان کنایه گفتم که ما با ان چیزی که داریم میتوانیم " بهترین و زیباترین " زندگی را داشته باشیم ! بطور غیرمستقیم تاییدی بر غنی بودن فرهنگمان است ! و اینکه کاملا واضح و اشکاره, که " داشتن " بهتر از " نداشتن " است و هر چه فرهنگ بیشتری داشته باشیم, مغرورتر و مسلحه تر بر علیه بی فرهنگان ! شاد و ارتمیس باشیم .
جمعه 12 فروردین 1390

h.k - دانمارک - اودا
ملت ایران وامثالهم بدون دلیل حرفی یاگفته ای رامیپزیرد.یابرعکس ردمیکند.زمانی درکتابهای مادرموردتخت جمشید چیز های نوشته بودند.ومعلمان تاریخ هم توضیحاتی سرکلاس میدادند.که بخوانیم وامتحان بدهیم ونمره قبولی رابگیریم.دررژیم فعلی کتاب تاریخ باتاریخ زمان شاه کاملامتفاوت وبرعکس هستند.تااینکه دکترپورپیرارامده وبادلایل روشن همه معادلات رابرهمزده.بادلیل ومدرک....حالا اگرکسی باشدکه بادلایل روشن وشفاف نظریه دکترپورپیرارراردکند.چرانپذیریم.حداقل واقعییت رادرمورداثارباستانی کشورمان بدانیم.امروزه علم همه حقایق رااثبات میکند.بعضیها یقه شانرامیدرند.اشتباه نکنند.چون اثارباستانی ایران به همه ایرانیان تعلق دارد.واین ادعایی که من ازتوایرانیترم بیمورداست.تاکی حرف وحدیث دیکران رانقل کنیم.مگربه عقل وشعورخودمان مشکوکیم.تاکی چشم بسته همه نقل قول دیگران رابه یکدیگرتحویل دهیم.ومهمترازان که بدانیم ایا...
جمعه 12 فروردین 1390

h.k - دانمارک - اودا
وبدانیم ایاماازهمان قوم ونژاد هستیم.ایاطی اینمدت طولانی مختلط نشدیم??ایاباوجوداین همه جنگ وقتل عامهای پی درپی ان نسل منقرض یامجبوربه مهاجرت نشده که نسل دیگری جایگزین شده باشد?جمهوری اسلامی مارااگاهی دادکه هیچ نظریه رابدون دلایل وسندنپذیریم.ازبس که دروغ گفت ودروغ نوشت.وباعث ننگ است که تاریخ نگارومورخی مثل.......که باانهمه سابقهوتحصیل ازکتابخانه بزرگ لندن دست به چنان سرقت علمی بزرگی بزند.ودرلابلای اوراق کتابش کشف وبه چندین سال زندان محکوم شود.ورسانه های بیگانه ابروی ملتی رالکه دارکند.تاکتابش فروش بیشتری داشته باشد.والاکاش کشوری نوپابودیم.ولی مثل امریکا,کانادا.استرالیا,بعضی ازکشورهای اروپابودیم.شادباشید.ولی اینقدرخوشباور نباشد.
جمعه 12 فروردین 1390

فریدون شیرازی - ایران - شیراز
khosh bavar - ایران - یزد /33000کتیبه پیدا شده در تخت جمشید نوشته های دیوانی و رسید پرداختی ها به کارگران و کارمندان است و ربطی به سخنان سعدی و پند و اندرز ندارد(از زبان داریوش از انا ماری کخ ترجمه قسمتی از این کتیبه هاست) این کتیبه ها به روشنفکران مسلمان ثابت میکند که در ایران پیش از اسلام برده داری وجود نداشته و با اسلام به ایران امده.این کتیبه ها رد سخنان مرحوم دکتر شریعتی است که خیانت بزرگی به روشنفکری در ایران کرد و جای تمدن ایران و اسلام را عوض کرد.این برای قوت دل دادن به مبارزان است که خویشتن خویش را بجویند و تاریخ خود را بجای دروغپردازی و داستانسرایی ملاهای شیعه و سنی سند بگیرند.به عین میبینم مدتهاست به بیراهه میروی و سخنان پرت و پلا میگویی.تو به همان بیماری خامنه ای دچار شدی و فکر میکنی که حقت خورده شده و باید حداقل رئیس جمهور میشدی و خودت را با سران رژیم که مشتی چوپون و حوض خالی کن بودند مقایسه میکنی وخیلی خوش باور میشوی.دو نفری هم که گاهی تاییدگر کامنتی از تو هستند مسخره ات کرده اند تا احساس رهبری ات را دلیل خنده کنند.از تازیانی بگو.انها هم بنوعی ادمند.
جمعه 12 فروردین 1390

OnLine. - ایران - تهران
khosh bavar - ایران - یزد بنی ادم اعضای یک پیکرند.نه یگدیگر البته این اشتباه وسالهاست که انجام دادن در جمهوری اسهالی بیسواد.
جمعه 12 فروردین 1390

Royan - المان - المان
ای کاش من تو اون روزها متولد شده بودم ادم میتونه مزه یه زندگی ساده زیر سایه یک دولت دادگر را از همین نشانه هادرک کنه .
جمعه 12 فروردین 1390

benjamin86 - انگلیس - اکسفورد
خسته نباشید خوبه قانون تجارت اول بار از بین النهرین سرچشمه گرفت :) بهتر نیست به جای اینکه دنبال این باشید که تاریخ رو پیدا کنید به دنبال این باشید که آینده رو تغییر بدید ؟ شاد و موفق باشید
جمعه 12 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
فریدون شیرازی - ایران - شیراز: با این حرفهایت باعث تشویق بیشترم میشوی زیرا باعث " درد " بیشتری بر شماها شدم که بطور غیرمستقیم تایید فرمایشاتم را در این سایت میکنید . شاد و رهبر باشیم !
جمعه 12 فروردین 1390

فریدون شیرازی - ایران - شیراز
khosh bavar - ایران - یزد / دو زار بده آش به همین خیال باش .ابتدا شعر فارسی را درست بنویس رهبری پیشکش. تخیل بر پیران و ارزو بر جوانان عیب نیست!!!
جمعه 12 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
فریدون شیرازی -, تا زمانیکه مودبانه با من به تبادل نظر بپردازی, من در خدمتت هستم, زیرا یکی از پایه های اولیه دمکراسی در این میباشد که من باید دارای " گوش ازاد " برای شنیدن نظرات مخالفم را داشته باشم ولی باز تاکید میکنم " مودبانه ", زیرا ادب را از کی اموختی, از بی ادبان ! من در درجه اول به وجود این سایت میبالم که چنین امکانی بما مردم " دمکراسی ندیده " تقدیم داشته که ما بتوانیم با " تمرین " کردن در این دنیای " مجازی " خود را برای زندگی " واقعی " اماده کنیم . من از وجود امثالی مثل شما در این سایت بسیار خوشحالم که در درجه اول بشماها معنی دمکراسی و عقیده دیگر را نشان بدهیم, و همانطوریکه در تبادل نظر پرنیان بشما گفتم, که من حتی امل خانم و گل دخترها و سمانه خانم ها را جای خواهری دوست دارم, زیرا انان در قفس تنگ مذهب اسلام به دنیا مینگرنند و مقصر نیستند و برای اینکه به برادرهای ساندیسی و فریدونها بر نخوره, شماها را دوست دارم, زیرا اهل دل و معرفت هستم و نه اهل ترور فکری و جانی ! اگر اشی که واسم تهیه دیدی,.
جمعه 12 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
قسمت 2): اش رشته باشه با سیر داغ فراوان, با کمال میل, حتی حاضرم عوض 2 زار مثل زمان شاه, 5000 تومان ضحاکی تقدیمت کنم + 1 ساندیس ! فریدون عزیز, اگر اهل ساندیس نیستی, من داراهای انواع و اقسام ابهای اتشین هستم . شاد و دوست باشیم !
جمعه 12 فروردین 1390

danial nabi - سوئد - استکهلم
ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس فکر میکنی حالیته ... .بخصوص که امریکائیها تاریخ خودمان را به خودمان یاد دادند .اخه ... تو نظر ندی خیلی بهتره بخصوص راجب اسلام.
دوشنبه 15 فروردین 1390

فریدون شیرازی - ایران - شیراز
khosh bavar - ایران - یزد / من برای امثال تو احترام قائل نیستم و این چرت و پرتها را نظر نمیدانم تا به بحث بنشینم تو یک حالت مالیخولیایی داری که نمونه اش در احمدی نژاد دیده میشود که از یک طرف هاله نور میبیند و چندی بعد قصد برگزاری جشن نوروز را در تخت جمشید دارد.تو هم یکبار ایرانی میشوی و به تازی و دینش میتازی و چندی بعد همراه با کثیفترین ایران ستیزان خط میخی و تمدن 7000ساله را 2500خوانده ومسخره اش میکنی و مثل اخوندها کلاه شرعی هم بر سرش میگذاری که این عملت عین دمکراسی است.وجود شخصی مثل تو باعث ننگ است.چون نادانی وتوهین را نه تنها با تبادل نظر قاطی کردی بلکه با دگنک و حقه میخواهی انرا اصل هم جابزنی.امثال من و تو در سرنوشت ایران از یک مگس کم ارزشتر هستند.کسانی رهبر خواهند شد که جان در کف گیرند و با رژیم با هر وسیله ای بجنگند به زندان بیفتند و شکنجه شوند وچه بسا جان از دست بدهند.کار من قلقلک دادن رهبران خیالی و خندیدن به مبارزان کامپیوتری است.
دوشنبه 15 فروردین 1390

فریدون شیرازی - ایران - شیراز
ادامه به خوش باور - ایران - یزد .من مدتها در این سایت هستم یک نفر کامنتی از من نشان دهد که به مبارزی واقعی از چپ ویا راست از سلطنت طلب تا مجاهد از مسلمان تا سکولار از هر دین و عقیده و زبان و حتی غیر ایرانی توهین کرده و مثلا به زندان افتادن یا ازارش را با خوشحالی بیان کرده باشم ولی امثال تو بادکنک رهبران خیالباف که در عالم هپروت سیر و سفر دارند از شاه اللهی تا حزب اللهی از چپکی تا راستعلی میخواهند سر بتن من نباشد چون بادکنک خیالاتشان را میترکانم.80 در صد حرفهایت هم که اصلا ربطی به هیچی ندارد تا جوابی داشته باشد شاید خودت میفهمی و فکر میکنی چقدر خوب نوشتی.برای خودت نوشابه باز کن.شعار هم نده که شعاردونی مان پر است.همه را دوست دارم مرا یاد مثلی شیرازی میاندازد که میگه اگر زورت به شوهر ننه ات نمیرسد بهش بگو آمو جونی.من از تمام کسانی که به میهن وفرهنگ و ایینم صدمه میرسانند متنفرم
دوشنبه 15 فروردین 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.