نیاز به بازنویسی تاریخ سکونت انسان در آمریکا در پی کشفیات تازه


نیاز به بازنویسی تاریخ سکونت انسان در آمریکا در پی کشفیات تازه

این ابزارها در ایالت تگزاس کشف شده است

یک نظریه جاافتاده در مورد چگونگی ورود اولیه انسان ها به آمریکا ممکن است به طور کامل باطل شده باشد.

باستان شناسان هزاران قطعه ابزار سنگی یافته اند که تاریخ آن به قبل از ساخت ابزارهایی برمی گردد که عموما تصور می شد اولین ساکنان این قاره با خود آورده باشند.

این اکتشافات در تگزاس شواهد قانع کننده ای علیه این نظریه فراهم می آورد که فرهنگ موسوم به "کلوویس" (Clovis) حاصل مهاجرت اولین انسان ها به آمریکا بوده است.

جزئیات این یافته های 15500 ساله در نشریه "ساینس" گزارش شده است.

پیش از این شماری از حفاری ها در سراسر آمریکا طی دهه های اخیر به این موضوع اشاره داشت که مدل "کلوویس" می تواند با تردید جدی روبرو باشد.

اما نویسندگان مقاله "ساینس" استدلال می کنند که مجموعه خیلی بزرگی از ابزارهای کشف شده در بستر جویباری در 60 کیلومتری شمال غربی شهر آستین در ایالت تگزاس بدان معنی است که آن نظریه از اعتبار ساقط شده است.

مایل واترز مردم شناس دانشگاه اِی اند ام تگزاس به خبرنگاران گفت که این یافته باعث خواهد شد جامعه باستان شناسی به خود بگوید که وقت بیدار شدن است و پیش از عصر کلوویس هم مردمانی اینجا بوده اند و وقت ساختن یک مدل تازه برای تاریخ مهاجرت به آمریکا فرارسیده است.

برای 80 سال استدلال می شد که فرهنگ کلوویس اولین فرهنگی بود که به جهان نو پا گذاشت.

مشخصه این فرهنگ و مردمان، فناوری های بسیار موثر سنگی بود. سرنیزه ها و سر تیر کمان آنها ابزارهای قدرتمندی برای شکار بود و برای به زیر کشیدن هیولاهای عظیم عصر یخ مانند ماموت، ماستودون و گاومیش کوهان دار به کار می رفت.

تصور می شد که شکارچیان و گردآورندگانی که صاحب آن فناوری بودند از طریق یک باریکه خشکی که در زمان افت سطح آب ظاهر می شد، از سیبری به آلاسکا مهاجرت کردند. شواهد حاکیست که این حادثه حدود 13500 سال قبل اتفاق افتاد.

اما با توجه به ابزارهای سنگی کشف شده در محل های حفاری که ادعا می شود قدمت آنها بیش از 15 هزار سال باشد، شمار فزاینده ای از باستان شناسان استدلال کرده اند که تاریخ مهاجرت به آمریکا احتمالا قدیمی تر است.

دکتر واترز و همکارانش می گویند که این استدلال با توجه به کشف آثار عتیقه تازه ای که در حفاری های محوطه موسوم به دبرا فریدکین به دست آمده اکنون غیرقابل انکار است.

محل حفاری در نزدیکی شهر آستین تگزاس است

اینها در مجموع حاوی 15 هزار و 528 قطعه حاوی انواع تیغه، اسکنه و مقدار فراوانی تراشه سنگی که هنگام ساختن یا تعمیر ابزارهای سنگی تولید می شود است.

این مجموعه درست زیر رسوباتی حاوی ابزارهای سنتی کلوویس پیدا شد. تیم محققان می گوید که شیوه تاریخ گذاری آنها (او اس ال) قابل اعتماد است.

به علاوه آنها می گویند که ترتیب ضبط آنها در لایه های زمین نیز موید قدیمی تر بودن آنهاست به طوری که رسوبات لایه ها مخلوط نشده است.

ابزارهای تازه کشف شده کوچک هستند و محققان حدس می زنند که شاید برای یک مجموعه سیار طراحی شده باشند - به طوری که بتوان آنها را به راحتی جمع و به نقطه ای دیگر حمل کرد.

هرچند اینها به روشنی متفاوت از ابزارهای کلوویس است اما شباهت هایی به آنها دارد و محققان تصور می کنند که در ساخت فناوری کلوویس حتی ممکن است از این ابزارها الهام گرفته شده باشد.

دکتر واترز گفت: "محوطه دبرا فریدکین نشان می دهد که مردم حداقل 2500 سال قبل از کلوویس در آمریکا زندگی می کرده اند."

"این اکتشاف نشان می دهد که کلوویس زمان زیادی برای توسعه یافتن داشته است. مردم می توانستند سنگ را دستکاری و سلاح ها و ابزارهایی اختراع کنند که به طور بالقوه به عنوان کلوویس شناسایی می شد. به عبارت دیگر، اینها نماینده آن نوع مجموعه ای است که کلوویس از آن سرچشمه گرفت."

اما تام دیلهای باستان شناس دانشگاه وندربلت در تنسی به بی بی سی گفت: "این نظر که کلوویس اول بوده سال ها پیش مرد. درحال حاضر کاندیداهای ماقبل کلوویس زیاد دیگری در سراسر آمریکا وجود دارد."

او که در این مطالعه تازه نقشی نداشته است افزود: "اگر به نثر این مقاله (در ساینس) بنگرید، کمی مرا آزار می دهد چون انگار اینها دارند بحث کلوویس و ماقبل کلوویس را از بازسازی می کنند و می گویند: این حیطه ای است که آن نظریه را باطل می کند."

او همچنین تردیدهای دیگری از جمله در مورد نحوه تاریخ گذاری این ابزارها دارد.

پروفسور گری هینز از دانشگاه نوادا در رینو، آمریکا، از "مطالعه خوب" این گروه تقدیر کرد اما گفت ممکن است که فرآیندهای طبیعی باعث حرکت رو به پایین بعضی از ابزارها در گل شده باشد به طوری که این تصور را به وجود آورد که به عصر پیش از کلوویس تعلق داشته اند.

khosh bavar - ایران - یزد
حتما انها هم یک نوع انسان نئاندرتال امریکایی بودند که نسلشان با " دیدن " انسان مدرن منقرض شد ! شاد و انسان مدرن باشیم .
یکشنبه 7 فروردین 1390

iranazadiran - ایران - تهران
قطعا حضور انسان در همه ی کره زمین یافت میشود اما مهم شروع تمدن بشری و فرهنگ است که او را از دیگر موجودات متمایز می کند.
یکشنبه 7 فروردین 1390

mehr47 - ایران - تهران
واقعا ما باید ممنون باشیم از لطف خدا که جنتی این فسیل زنده را به ما داده که راحت کرده همه را از این همه دردسر!!!!
یکشنبه 7 فروردین 1390

bita tehrani - کانادا - ونکوور
mehr47 کلی خندیدم.مرسی!
دوشنبه 8 فروردین 1390

massoudoslo - نروژ - اسلو
اگر ندیدید استخان های آدم و هوا را در امریکا پیدا نکردند !!!!
دوشنبه 8 فروردین 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.