آخرین گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بشر ایران: جانشینم باید پوست کلفت باشد


آخرین گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بشر ایران:
جانشینم باید پوست کلفت باشد

نیروهای پلیس و لباس شخصی در حال کتک زدن یکی از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران

گلناز اسفندیاری
رادیو فردا : شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در روز بیست و چهارم مارس به تعیین یک گزارشگر ویژه برای حقوق بشر در ایران رای داد. یک روز بعد جمهوری اسلامی به این مصوبه اعتراض کرد. اقدام سازمان ملل متحد همزمان با افزایش فشار نهادهای مدافع حقوق بشر در ایران و در سطح جهان صورت می‌گیرد که رژیم جمهوری اسلامی را به نقض گسترده و سیستماتیک موازین حقوق بشر متهم می‌کنند.

 گزارشگر رادیو اروپا آزاد – رادیو آزادی، در مورد چالش‌هایی که گزارشگر جدید با آن روبرو خواهد بود، با «موریس کاپیتورن» گزارشگر سابق سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر در ایران مصاحبه کرده است.

«موریس کاپیتورن» گزارشگر سابق سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر در ایران



رادیو اروپا آزاد – رادیو آزادی : شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تعیین یک گزارشگر ویژه برای حقوق بشر در ایران را تصویب کرده است. این اقدام چقدر مهم است؟

موریس کاپیتورن: این می‌تواند اولین گام مهم تلقی شود. ولی در عین حال تعیین یک چنین مقام و جایگاه ویژه ای می‌تواند امکانات فراوانی در اختیار این فرد قرار دهد تا با استفاده از این امکان و با اتکاء به تلاش و ابتکارهای شخصی خود گزارش کامل‌تری از وضعیت حقوق بشر در ایران تهیه کند.

 اما دولت ایران این تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را به عنوان اقدامی با انگیزه سیاسی محکوم کرده و خود را به موازین حقوق بشر پایبند می‌داند. اگر دولت ایران در آینده با این گزارشگر ویژه همکاری نکند چه راه‌های عملی برای ملزم کردن ایران وجود دارد؟

موریس کاپیتورن: سازمان ملل متحد در این مورد ابزارهای عملی ندارد. روش کار در این زمینه این است که کشور مورد نظر باید خود به شکل داوطلبانه همکاری با گزارشگر ویژه رابپذیرد و نمی توان چیزی را به آن کشور تحمیل کرد.
به عنوان مثال در مورد دوره‌ای که من در این مقام بودم ناگزیر بودم برای سفر به آن کشور منتظر دعوت حکومت ایران بمانم . و پس از انتشار اولین گزارش من رهبران جمهوری اسلامی چنان از این گزارش خشمگین شدند که دیگر به من اجازه سفر ندادند.

آیا شما قادر بودید که از خارج از کشور به موارد نقض حقوق بشربپردازید؟

 در زمانه حاضر می توان حتی ازخارج از کشور به بسیاری از موارد و مسائل مهم مربوط به نقض حقوق بشر در ایران پرداخت. هر چند که اگر امکان سفر به کشور وجود داشته باشد امکانات بیشتری برای کار گزارشگر ویژه فراهم خواهد.

 اما فعالیت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر تا چه اندازه می تواند در بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران موثر باشد؟ به عنوان نمونه این کار در مورد کشور برمه تاثیر چندانی نداشته، درست است؟

 خوب این نکته دیگری است. فارغ از اینکه این مقام بتواند و یا نتواند گزارش موثری در مورد وضعیت یک کشور تنظیم کند، اقدامات اجرایی برای بهبود وضعیت حقوق بشر جزو وظایف گزارشگر ویژه نیست. متاسفانه تعداد بسیار ناچیزی از کشورها تا کنون توصیه های گزارشگر ویژه را اجرا کرده اند.

 اگر فعالیت های گزارشگر ویژه باعث بهبود وضعیت حقوق بشر نمی شود در آن صورت ارزش تعیین یک چنین مقامی در چیست؟

موریس کاپیتورن: ممکن است لزوما باعث تغییری نشود با این همه تعیین یک گزارشگر ویژه و فعالیت های وی برای بررسی اوضاع در یک کشور، بخشی از یک روند بسیار مهم و تاثیرگذار است و مهمترین تاثیر آن اعمال فشار بر آن حکومت است. به عنوان مثال در مورد قبلی که گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران تعیین شد دولت آن کشور به خوبی دریافت که در زمره گروهی از کشورها قرار گرفته است که بدترین کارنامه را به این لحاظ دارند و این برای آنها یک مشکل و یک ضربه حیثیتی بود.

 گام بعدی پس از تنظیم یک گزارش توسط گزارشگر ویژه چیست؟

موریس کاپیتورن: گام بعدی پس از تنظیم یک گزارش توسط این مقام، ارسال آن به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد است. پس از آن همین گزارش و ملاحظات شورا در اختیار کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل قرار می گیرد.
با وجود محدودیت هایی که حکومت ایران در آن زمان برای سفر من ایجاد کرده بود، متن گزارشی که از وضع حقوق بشر در ایران تهیه کردم در تمام نهادها و ساختارهای سازمان ملل متحد به گردش افتاد و پوشش رسانه ای وسیعی را جلب نمود. بنابراین می توان آن را یک نوع جنگ روانی علیه حکومت تلقی کرد.

 مشخصات یک گزارشگر ویژه که کار خود را به خوبی انجام داده و تاثیر گذار باشد چیست؟

موریس کاپیتورن: یکی از ویژگی های فردی که عهده دار این مقام می شود دانش و سابقه کار حقوقی و قضایی است. اکثر کسانی که برای این پست انتخاب شده اند، شاید نه تمامی آنها، سابقه مطالعات و کار حقوقی داشتند.

مشخصه دیگر این است که باید پوست کلفتی داشته باشند. بدون شک این افراد به طور مستمر توسط حکومت ها، و در این مورد مشخص از سوی حکومت ایران، مورد حمله قرار خواهند گرفت. باید تمامی این حملات شخصی و حرفه ای را تحمل کرد و نادیده گرفت چون وظیفه و تمرکز اصلی این فرد باید تنظیم گزارش باشد. تحمل حملات حکومت و انواع و اقسام توجیه ها و حیله های آن، بخشی از وظایف این مقام است.

و اما در مورد تاثیر گذار بودن گزارشگر ویژه بر روی رفتار حکومت ایران، من همواره یک چنین امیدی داشتم ولی متاسفانه هیچگاه آن را یک هدف قابل دسترسی تلقی نمی کردم. در مورد حکومت ایران به سختی می توان تشخیص داد که آیا فعالیت های من تاثیر گذار بوده اند یا نه. ولی در برخی از موارد احساس می کردم که شاید در بعد غیر علنی تاثیر محدودی به جا گذاشته باشند.
ario - ایران - اهواز
"در مورد حکومت ایران به سختی می توان تشخیص داد که آیا فعالیت های من تاثیر گذار بوده اند یا نه. ولی در برخی از موارد احساس می کردم که شاید در بعد غیر علنی تاثیر محدودی به جا گذاشته باشند. ". حالا ایت بعد غیر علنی که تاثیر گذار بوده چی هست؟
شنبه 6 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
تا زمانیکه سیستم یک کشوری برمبنای دمکراسی بنیاد نشده باشد, نباید حرفی از حقوق بشر زد, زیرا در این نوع سیستمها ( کمونیستی و یا مذهبی ) ارمان و اهداف ان سیستم بر " حقوق بشر " اولویت دارد ! به عبارت دیگر, مردم برده ان سیستم هستند و باید به ان سیستم خدمت کنند = اول سجود, بعد وجود ! در سیستمهای دمکراسی, انسان و نیازهای او برتری و الویت دارد بر ان سیستم, و سیستم " برده " مردم میباشد و به انسانها " خدمت " میکند = اول وجود, بعد سجود = بشر اشرف مخلوقات است و قابل احترام ! شاد و دمکرات باشیم .
شنبه 6 فروردین 1390

ekman - ‫ایران - شیراز
‫ای خواهر و مادر ببین چند نفر افتاده اند به جان یکنفر،این عکس مربوط به سوریه است نه انتخابات ۸۸،ملت شریف ایران همه یکپارچه با آراء دندان شکن به رئیس جمهور خادم خود رای دادند،در ایران همه آزادند که ابراز عقیده نمایند و حتی اعتراض نمایند،اگر هم عده ای قلیل و انگشت نشان بخواهند جو را خراب کنند ما که کاری به آنها نداریم ولی ملت همیشه در صحنه که حتی ریالی هم به آنها داده نمیشود ،جلوی این چند نفر را میگیرند.(خادم شما بچه پررو).
شنبه 6 فروردین 1390

mos - کانادا - تورنتو
در حکومت مزخرف اسلامی ما مهمترین نکته اینه که اول مردم را بشر به حساب بیارن بعد روی حقوقش بحث کنیم.
شنبه 6 فروردین 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
نیروهای بی شرف و لباس شخصی بی ناموس در حال کتک زدن یکی از معترضان به نتیجه انتخابات کودتایی رژیم جنایتکار آخوندیسم جمهوری تروریست پرور.ای وطنفروشها مثل گله کفتار به جان یک قربانی ریخته اند,, گزارشگر ویژه سازمان تشریفاتی حقوق نابرابری کیلویی چنده ...فقط تنها راهش سرنگونی و سقوط رژیمه که ایران و ایرانی آزاد میشود-به هر نحوی و توسط هر کسی باشد کس منظورم در کل اروپا یا آمریکاست اونهم درجه اول بهباران مناطق استراتژیک.نیروگاههای هسته ای.زیر ساختهای 4 پاه پاسداران.قرارگاههای نظامی.پادگانهای نظامی.و مناطق حساس و کاربردی که قوای نظامی رژیم فلج و نابود شوند از طریق ماهواره و فقط هواپیماهای بدون خدمه و سرنشین آمریکایی.
شنبه 6 فروردین 1390

ekman - ‫ایران - شیراز
‫خانه−بدوش−استکهلم،هموطن عزیز آرزوی تو،آرزوی من و تک تک سایر هموطنانمان است که روزی برسد که ای جرثومه های ارتجاع،جاهلیت و وحشی وطن ما پس بدهند،ما خودمان در وهله اول باید با اتحاد و ناامید نشدنمان این آشغال ها روانه توالت ها کنیم و سیفون را بکشیم،چون اگر قرار باشه چشم امید به نیروهائی فرامرزی بدوزیم،باید منتظر بعضی عواقب ناخواسته و نا مطلوب آنهم باشیم،آمریکا و اکثر کشورهای اروپائی مثلا در جانبداری از مردم لیبی،اول بفکر منافع خودشون هستند،و از خرابی و ویرانی کاشانه لیبیائی ابائی ندارند،این مردم کشور لیبی و یا حتی کشور خودمونند ک باید کشورمان را دوباره بسازیم و گرنه دیکتاتورهای اسلامی هنگام فرار هر چه را هم پشت سرشان باشه خراب میکنند و بعدش گورشون را گم میکنند که امیدوارم بدون خرابی و حتی بدون رختن قطره خونی از جوانانمان گورشان را گم کنند و این دفعه از دست گرگ که رهاشدیم به دست رمال نیفتیم.
شنبه 6 فروردین 1390

naslesookhteh - ایران - تهران
ekman - ‫ایران - شیراز کجای سوریه این حوض و چمن وسط میدون رو داره؟؟ اون جدول سبز و سفید که تابلو وسط تهرانه. لباس نیروی انتظامی رو تشخیص نمیدی حداقل اون همکارای چماق به دستت رو که میتونی تشخیص بدی!!در ضمن این عکس نزدیک به دو ساله که روی نت هست. اون موقع سوریه امن و امان بود!
شنبه 6 فروردین 1390

ابرقدرت ایران , مرکز جهان - ایران - تهران
khosh bavar - ایران - یزد. اینقدر خودباختگی هم خوب نیست , آنهم در برابر کسانی که خود خودباخته آمریکای جهانخوار هستند. در اسلام حتی حقوق حیوانات هم لحاظ شده چه برسه به حقوق بشر. این جمله امام خمینی نفی کننده تمام مطالبت هست : ** ما مامور به تکلیفیم نه به نتیجه **
شنبه 6 فروردین 1390

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
حیوونها هم اینجوری بکسی حمله نمیکنن!!! بزدلی و حقارت و ترس از یک انسان آزاده تا این حد!!! مشکل اینجاست که جانوران ولایت مدار با قوانین انسانی و الهی آشنایی ندارن و این هم جای تعجب نداره چون این جانوران ذوب شده در مقام عظمای وقاحت خامنه ای هنوز در دوران پارینه سنگی بسر میبرن و برای ادامه حیات ننگینشون فقط به خشونت و جنایت متوسل میشن !!! مرگ بر خامنه ای و مزدورانش
شنبه 6 فروردین 1390

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
naslesookhteh - ایران - تهران هموطن عزیز. مگه ekman مزدور رژیمه؟!!! من که متوجه نشدم این ekman - ‫ایران - چی میگه!!! ظاهرا اصلا حالش خوب نیست. اگر هم بنظر شما ساندیس خوره که خب اصلا نمیشه فهمید چی میگه. شاد باشید
شنبه 6 فروردین 1390

ekman - ‫ایران - شیراز
naslesookhteh−ایران−تهران،این جوابی بود که اگر از بچه پررو (رئیس جمهور) میکردند ویا نظرش را در مورد شکنجه میپرسیدند،جواب میداد.
شنبه 6 فروردین 1390

ekman - ‫ایران - شیراز
sourena.de -آلمان−اشتوتگارت،این جوابی بود که اگر از بچه پررو (رئیس جمهور) میکردند ویا نظرش را در مورد شکنجه میپرسیدند،جواب میداد.لااق ته کامنت را بخوانید و فکر خودتان را به کار بیندازید،اون کیه که با پررویی همه چیز را (شکنجه ،اختناق و ..)تو ایران حاشا میکنه،خوب این همون بچه پر رو است،.
شنبه 6 فروردین 1390

bawafa1385 - المان - هامبورگ
اعزام یک نماینده از کشور دیگری بیک کشور بمنظور نظارت به خقوق اولیه انسانها اگر با دیده انصاف و وجدان و بدون هر گونه تعصب نگاه کنیم از دو هزار توهین ناموسی و غیر ناموسی برای سران ان کشور میزبان این نماینده بد تر است . در کجای دنیا رسم است یک کشور خود دارای مجلس قانونگزاری و قوه قضائیه و قوه مجریه مضافا سازمانهای عریض و طویلی بنام مجلس مردگان . مجلس تشخیص مصلحت و مهمتر یک دستور مزخرف دیگری بنام حکم حکومتی و نظر رهبر معظم داشته باشد و مهمتر این گروه های مدعی داشتن قران و ائین رسول و هزاران کوفت و زهر مار دیگر برای خر کردن ملت داشته باشند . بعد ملل دنیا تصمیم بگیرند یک نماینده برای رعایت حقوق اجتماعی مردم ان کشور اعزام کنند .خدائیش این بدبختی سران این حکومت نمایند گان خدا روی زمین این مدعیان تو خالی این دین فروشان بی مغز نیست. اعزام یک چنین نماینده بمعنی انست که پدر خانواده از شعور کافی برای اداره خانواده و حقوق افراد ان بر خوردار نبوده و مشاهیر عقلی و شعوری ان پدر خانواده کار نمیکند که دیگران باید رعایت عدل افراد تحت ظلم ان خانواده نماینده اعزام کنند
شنبه 6 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
ابرقدرت ایران , مرکز جهان : حوصله جوابدادن ندارم, زیرا از دشمن ایران زمین که همان خمینی باشد نام بردی ! خمینیی که بعد از برگشت به ایران هیچ احساسی نداره, خمینیی که باعث بلا و بیماری فرهنگی در ایران شده, خمینیی ... ! این چند خطی که در کامنت اولم نوشتم, 99,9% مشکل و راه حل مشکلات سیستمهای دیکتاتوری میباشد, پس 5 بار دیگر با تمرکز حواس بخوان که چه در ان نهفته است. خجالت نکش, چون خوش باور فرموده فاقد خواندن است ! شاد و ازاد باشیم .
شنبه 6 فروردین 1390

bita tehrani - کانادا - ونکوور
naslesookhteh/دوست عزیز sourena کامنت اول ekman از طرف" بچه پررو" بود.زیرشو امضا کرده دیگه.دومی از طرف خود خودش بود.اتفاقا کامنتهای جالبی میذاره.شاد و نکته بین باشیم!...در ضمن سورنا جان با شما موافقم....خوب گفتی "جانوران ولایت مدار"!
شنبه 6 فروردین 1390

علی محمودی نژاد - ایران - تهران
حقوق بشر عرب نطفه پرستان در ایران: از علی چلاقه آموز اخلاص عمل.
یکشنبه 7 فروردین 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
ekma - ‫ایران - شیراز.هموطن باور کن که آخوندها به هیچ قیمت چاههای نفت و گاز ایران را رها نمیکنند و تا آخرش هم سر لجاجت و خربازی هستند.این کشورهای عربی هم که شلوغ و تا حدودی از مردمش کشته شدند.به اندازا 1.5 یعنی یک پنجم رژیم ایران نیروی انتظامی و نظامی ندارند.یعنی هر 20 نفر از جمعیت ایران یک جیره خوار رژیم مواظبشه ولی در کشورهای عربی هر 60 نفر یک مامور مواظبشه.حالا شما مقایسه کنید.تا یک پشتوانه و سازمانی از اپوزسیون خارجی در حمایت همه جانبه از ملت ایران نباشد رژیم وقیح با تمام قدرت و تا آخر نفر ملت را قربانی میکند
یکشنبه 7 فروردین 1390

ekman - ‫ایران - شیراز
‫خانه به دوش−سوئد −استکهلم:فکر میکنی که نیروهای امنیتی رژیم تا ابدالدهر میخواهند مردم کشور خودشون را سرکوب کنند و تا این حد بیشرف و بی خانواده هستند ؟امیدوارم که روزی نه چندان دیر بخود آیند،در غیر اینصورت با شما هم عقیده ام.این جوانان نازنینی که بعد از انتخابات ۸۸ تا کنون توسط این جیره خواران تهی مغز شهید شدند دل هر انسانی را به درد میآورد،حرامزاده ها جوان مردم را میکشند و فرداش خودشون با پرروئی جنازه را تشییع میکنند شعار بر له رژیم سرمیدهند و وانمود مینمایند که کسی غیر از خودشان مردم را کشته اند،درست مثل رئیس جمهور بچه پررویشان هستند.
یکشنبه 7 فروردین 1390

ابرقدرت ایران , مرکز جهان - ایران - تهران
khosh bavar - ایران - یزد. نمیدانم چرا هر چی درباره خودت دعا میکنی مستجاب نمیشود. بنده از این جمله "آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند" نهایت احساسات را درک میکنم. گفته بودی که حکومتهای فلان و فلان دیکتاتوری هستند پس از حرف شما نتیجه میگیریم که هر آن چه که نقطه مقابل کاپیتالیسم باشد مطرود است! در حالی که ما رفراندم داشتیم. چند روز پیش در کشور دمکرات اسراییل رییس جمهورش دادگاهی شد پس نتیجه میگیریم که به زودی غزه بمباران خواهد شد!!! "انقلاب خودجوش آخرالزمان"
دوشنبه 8 فروردین 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.