قطعی شدن حضور پنج رییس جمهور در جشن جهانی نوروز در ایران


قطعی شدن حضور پنج رییس جمهور در جشن جهانی نوروز در ایران

دیدار سران کشورهای همسایه ایران با رهبر جمهوری اسلامی در مراسم جشن جهانی نوروز سال گذشته.

به رغم مخالفت برخی از اصولگرایان با برگزاری جشن جهانی نوروز در ایران، یک مقام دفتر ریاست جمهوری ایران روز پنجشنبه گفته است: حضور روسای جمهور پنج کشور تاجیکستان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان و عراق در این جشن ها قطعی شده است.

محمدرضا فرقانی، مدیر کل امور بین‌الملل دفتر رئیس جمهوری ایران که مدیرکلی امور بین المللی جشن جهانی نوروز را نیز برعهده دارد، در خصوص حضور سران کشورهای مختلف در جشن جهانی نوروز گفته است:«تا این لحظه حضور سران کشورهای تاجیکستان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان و عراق در سطح روسای جمهور، قرقیزستان در سطح معاون نخست وزیر، قطر در سطح ولیعهد، عمان در سطح وزیر امور خارجه و یکی از مقامات کشور آذربایجان در جشن جهانی نوروز قطعی شده است.»

ایران در نوروز سال ۱۳۸۹ برای نخستین بار میزبان جشن های جهانی نوروز بود و این برای دومین سال متوالی است که این جشن با دعوت از مقامات عالی‌رتبه کشورهای همسایه در ایران برگزار می‌شود.

محمدرضا فرقانی پیشتر در گفت‌وگو با وب سایت رسمی جشن جهانی نوروز گفته بود: برگزاری جشن‌های جهانی نوروز در جمهوری اسلامی ایران در راستای تئوریزه کردن «دیپلماسی نوروز» و از دستاوردهای بزرگ دولت دهم است.

برخی از رسانه های داخل ایران اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر محمود احمدی نژاد، را «مبدع» نظریه «دیپلماسی نوروزی» معرفی کرده اند.

احمدی نژاد «برای حفظ آبرو» از برگزاری این جشن جلوگیری کند

به رغم برنامه دولت محمود احمدی نژاد برای برگزاری جشن جهانی نوروز، برخی از چهره های اصولگرا به دلیل حوادث اخیر در کشورهای خاورمیانه به ویژه بحرین خواستار لغو این مراسم شده اند.

احمد توکلی، نماینده مجلس و رییس مرکز پژوهش های مجلس، روز اول فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، خواستار لغو این جشن ها شد.

احمد توکلی گفته است: « از رییس‌جمهور می‌خواهم از برگزاری جشن نوروز به صورت رسمی پرهیز کند.»

این نماینده اصولگرای مجلس اضافه کرده است: «انجام این توصیه هم به نفع ایشان و هم به نفع مصالح ملی است. پرهیز از برگزاری این جشن یعنی نشان دادن همبستگی دولت و ملت ایران با مردم کشورهای مسلمان که هم‌اکنون تحت سنگین‌ترین فشارها از سوی حکام خودخواه و خون‌ریز خود هستند به همین دلیل جشن نوروز نباید برپا شود. »

احمدی توکلی به محمود احمدی نژاد توصیه کرده است «برای حفظ موقعیت و آبروی خود» از برگزاری این جشن جلوگیری کند.

ابتدا قرار بود که جشن جهانی نوروز در تخت جمشید شیراز برگزار شود، اما به دلیل مخالفت برخی از روحانیون به ویژه جامعه روحانیت مبارز شیراز این مراسم به تهران منتقل شده است.

جامعه روحانیت مبارز شیراز در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد در هفته گذشته نوشته بود: «برگزاری جشنی با این حجم گسترده تبلیغاتی و رسانه‌ای و با این وسعت، با توجه به خاطره تلخی که مرم ولایتمدار شیراز از جشن‌های فرهنگ و هنر طاغوت دارند به مصلحت نظام الهی جمهوری اسلامی ایران نبوده و به نوعی عقب‌گرد فرهنگی از فرهنگ اصیل اسلامی است.»

در همین زمینه سفر اسفندیار رحیم مشایی برای حضور در جشن جهانی نوروز در نیویورک جمعه هفته گذشته لغو شد. خبرگزاری مهر دلیل لغو این سفر را «مخالفت های صورت گرفته» با این سفر بیان کرد اما خبرگزاری جمهوری اسلامی اعلام کرد که به دلیل تغییر در برنامه های دبیرکل سازمان ملل، سفر اسفندیار رحیم مشایی به زمان دیگری موکول شده است.
iranazadiran - ایران - تهران
تو چاکر فلسطین و دستمال کش حزب الشیطان لبنان چه به نوروز. حالا چرا دستمال نوکریت رو قایم کردی خجالت نکش نوکری خجالت ندارد. تو از خیانت خود خجالت میکشی وگرنه ذات نوکر بودن در وجودت بوده نوکری هم کار شریفی ست. و خداوند بنده های مختلف دارد همه که نباید آقا باشند در هر جامعه ای هر شخص جایگاه و کارآیی خود را دارد. اما حتی در جامعه حیوانات هم خائن متجاوز رانده میشود و جایگاهی ندارد. کسی که چنین از تمدن و فرهنگ ایرانی دور است که وقتی قدم نحسش را به جایگاه تمدن ایران در شیراز می گذارد از حامیان حقوق بشر و روسای اصلی سازمان ملل حقیقی و بنیانگزاران فرهنگ و تمدن در دنیا با واژه دیکتاتور یاد می کند و خود را که روی شداد و ضحاک و فرعون را سفید کرده مصلح و حامی حقوق مردم مشخص است ریشه اش از مجاست و آب و گلش چگونه سرشته شده را چه به این غلطهای اضافه و دم از نوروز زدن مردک حقیر که به دریورگی سر قبرها مشغول بوده تا لقمه های صدقه ی مردم را جمع و استفاده کند. تو برو تو کار منبر خودت و مخ زدن گوسفندهای پامنبریت.
جمعه 5 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
جامعه روحانیت مبارز شیراز, برگذاری جشن نوروزی مساویست با عقبگرد !? ولی بپا داشتن مراسمی مانند تاسوعا و عاشورا و تعزیه خوانی نشانه ای بر عقبگردی نیست ?! شاد و ایرانی باشیم .
جمعه 5 فروردین 1390

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
khosh bavar - بی خود نیس شیرازی ها هم حق اخوندها رو گذاشتن کف دستشون. این انگل ها اسم خودشون رو هم گذاشتن روحانی! انگار به یه مشت فضله بگیم صابون! به امید باب شدن هرچه زودتر آخوندسوزی
جمعه 5 فروردین 1390

sahar2002 - مالزی - کوالالامپور
چه فرقی بین این مرتیکه و انچوچکه؟!!!
جمعه 5 فروردین 1390

mamadjoon128 - ایران - یزد
وای خدا چقدر این روحانیون کوتاه فکرند
جمعه 5 فروردین 1390

*پسر شجاع* - ایران - تهران
قیمت این 5 رییس جمهور چقدره ؟ امیدوارم گرون حساب نکرده باشن ...حداقل رییس جمهور جزایر قمر رو هم به عنوان اشناتیون با این 5 تا می فرستادن ...
جمعه 5 فروردین 1390

shayan96 - ایران - تهران
متاسفانه حوزه علمیه فقط به فکر منافع خودش هست که اگر یک روزی مردم عاشور و تاسوعا و مراسم های مذهبی اسلامی را فراموش کنند باید جور پلاسشون را جمع کنند یه جای خودشون را گم و گور کنند که متاسفانه همین تفکر غلطشان ضربه سنگینی به اسلام وارد کرده اینها ظاهرا نمی خواهند درک کنند هرچیزی باید سرجای خودش باشد .
جمعه 5 فروردین 1390

artosh - ایران - تهران
ای جانم.. امثال سال تقابل رهبر و دست نشاندهء خودش هست. این احمدی نژاد برای اثبات خودش همه کار میکنه.
جمعه 5 فروردین 1390

massoudoslo - نروژ - اسلو
این ۶ نفر تو تصویر رو همه با هم به اندازه منشی خانوم هیلاری کلینگتون نمیارزند !! آقای اباما از آنطرف عید از تو امریکا به ایرانیان تبریک میگه ولی تو خود ایران دولت مردان و رژیمی های اسلامی در ایران نتو نستند ۴ تا آدم با سنگین رنگین و مهم رو از کل دنیا به ایران بیارن ! عجب صدوری این (شوت قلاب) به سرتاسر دنیا داره میشه .لول ....میگم این اقایون که اینا دعوت کردن که خودشون گماشته های امریکا هستند که !! همینطور ی میشه که دایی تری برمیداره قرآن مسلمان ها رو تو روز روشن جلوی چش تمام مسلمون های دنیا میسوزونه و هیچ کس از حکومت و مسولیت سر از آخور بر نمیداره که آروقی بزنه !! همون بهتر که برن از شخصیت جعلی مختار سریال متری کروموزومی بسازند!شما چه به جشن نوروز !؟ بروید کمدی جشن تکلیفتان را بنویسید !
جمعه 5 فروردین 1390

AFGPersian - سوئد - مالمو
ای کاش آقای کرزای از تصمیمش سر پیچی کنه و به ایران نیاد. نه به دلیل این که ایران درگیری داره نه.. به خاطر این که این همه تو خاورمیانه کشت و کشتاره و آقایون برای خودشون جشن جهانی راه میندازن.. کاش یه زره از خون بیگناهانی که کشته شدند شرم کنند
شنبه 6 فروردین 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.