مهدی خزعلی : بهتر است برای چهارشنبه‌سوری مجوز صادر شود


مهدی خزعلی : بهتر است برای چهارشنبه‌سوری مجوز صادر شود

دویچه وله : دکتر مهدی خزعلی، مدیر انتشارات حیان، می‌گوید تندروها «شیشه‏های انتشارات را شکستند و گفتند دفعه‏ی بعد شیشه‏ی عمرت را می‏شکنیم». او حکومت را فرامی‌خواند به معترضان اجازه راهپیمایی در روز چهارشنبه‌سوری را بدهد.

راهپیمایی معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸

در روزهای گذشته "نیروهای خودسر" به "انتشارات کتب پزشکی حیان" به مدیریت دکتر مهدی خزعلی، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی در تهران، حمله کرده‌اند. دکتر مهدی خزعلی در گفت‌وگو با دویچه وله از این حمله و اتفاقات اخیر در ایران، همچون استعفای هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان می‌گوید. آقای خزعلی معتقد است که بهتر است حکومت ایران، برای تجمع از پیش اعلام شده‌ی چهارشنبه سوری مجوز صادر کند.

دویچه‏وله: آقای خزعلی، آیا به انتشارات کتب پزشکی "حیان" حمله شده؟ این حمله به چه صورت بوده و توسط چه کسانی صورت گرفته است؟

مهدی خزعلی: شیشه‏های انتشارات را شکستند و تهدید کردند که «این بار شیشه‏های‏ات را می‏شکنیم، دفعه‏ی دیگر شیشه‏ی عمر خودت را می‏شکنیم». این عناصر که آن‏ها را "عناصر خودسر" می‏نامند، از قتل‏های زنجیره‏ای تا این اواخر که به فائزه‏ هاشمی تعدی شد، همیشه بوده‌اند. در طول این پنج سال تمام تسهیلاتی که همه‏ی ناشران و همه‏ی مطبوعاتی‏ها می‏گیرند را متوقف کرده‏اند و حتی اجازه‏ی انتشار کتاب طب داخلی و طب کودکان را هم نمی‏دهند.

پاسخ‏گو هم نیستند. تمام غرفه‏های نمایشگاه کتاب استانی انتشارات حیان را هم تعطیل کرده‏اند. ما حتی به ریاست جمهوری نامه نوشتیم، نامه را به وزیر ارشاد ارجاع دادند که او هم پاسخ‏گو نیست. یک دولت در مقابل ما ایستاده است.

حمله به انتشارات حیان و شکستن شیشه‏های آن مربوط به چه زمانی است؟

روز سه‏شنبه، دهم اسفند که تظاهرات مردمی بود، تهدید کردند. بعد هم آمدند تهدیدشان را در همان سه‏شنبه عملی کردند. شیشه‏ها را شکستند و تهدید کردند که دفعه‏ی بعد شیشه‏ی عمرت را می‏شکنیم.

با انتخاب آقای مهدوی کنی به ریاست مجلس خبرگان و استعفای آقای هاشمی از ریاست این مجلس، چه وضعیتی در آینده‏ی سیاسی آقای هاشمی رفسنجانی به‏وجود خواهد آمد؟ آیا ممکن است ایشان در آینده، از ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام هم کنار گذاشته شوند؟


من این موضوع را به فال نیک می‏گیرم. علی‏رغم ‌آن‌‏که آقای مهدوی کنی به تعبیر مسئول دفترشان، با فشار این مسئولیت را پذیرفتند. یعنی ایشان تحت فشار کاندیدا شدند و آقای هاشمی رفسنجانی هم تحت فشار انصراف دادند و کاندیدا نشدند. اما آقای هاشمی رفسنجانی با انصراف از ریاست خبرگان، اعتبار و مشروعیتی که  با خودش به این مجلس آورده بود را پس گرفت. این‌جا جناح حاکم بازنده است.

دکتر مهدی خزعلی، پزشک و نویسنده ایرانی

از سوی دیگر، آقای هاشمی با خروج از مجلس خبرگان، برای خود اعتباری کسب کرد. جناح راست فکر می‏کرد ایشان به دنبال ریاست است، اما آقای هاشمی به گونه‏ای خارج شد که بی‏توجهی‌اش به ریاست نشان داده شد.

تا این‌جا برای آقای هاشمی خیلی خوب بود، برای او بهتر هم خواهد شد اگر از مجمع تشخیص مصلحت هم بیرون بیاید. چون اعتبار از دست رفته را بازمی‏یابد. آقای هاشمی باید تکلیف خود را یک‏سره کند، بین مردم و جناح حاکم باید یکی را انتخاب کند. جناح حاکم نزد مردم، واقعاً جایگاه خوبی ندارد و بسته بودن ناف‏ آقای هاشمی به قدرت، برای ایشان هزینه دارد. امیدواریم ایشان تصمیم‏ خود را بگیرد و  قبل از این‏که او را از مجمع تشخیص مصلحت کنار بگذارند، خودش بیرون بیاید.

بعد از ۱۸ روز بی‏خبری از وضعیت آقایان موسوی و کروبی و همسران‏شان، از روشن شدن چراغ خانه‏های رهبران جنبش سبز خبر می‏رسد. آیا حکومت ایران سعی دارد نشان دهد، آقایان کروبی و موسوی و همسران‏شان در خانه‏های‏شان هستند و به مکانی نامعلوم منتقل نشده‏اند؟

آقایان موسوی و کروبی در خانه‌های‏شان نیستند، در زندان هم نیستند، بلکه در خانه‏های امنی که برای این کار تعبیه شده، بازداشت هستند. این بازداشت بدون تفهیم اتهامات وارده و بدون اعلام دادستان توجیه قانونی ندارد. قطعا خلاف منطق، عقل و قانون است.

تهدید"نیروهای خودسر" پس از شکستن شیشه انتشاراتی حیان: دفعه بعد شیشه عمرت را هم می‌شکنیم

در مورد این‏که چراغ روشن است یا نیست، خیلی بد است که فرزندان آن‏ها نتوانند داخل خانه شوند، دیگران بیایند در خانه چراغ روشن کنند.

با بازداشت رهبران جنبش اعتراضی ایران، چه تغییری در وضعیت رهبری معترضان به‏وجود خواهد آمد؟

یک حرکت جهانی به سوی دمکراسی آغاز شده است. در کشورهای دیگری مانند مصر، تونس و یمن، آیا یک رهبر مشخص یا رهبری کاریزما وجود داشت؟ در این کشورها مردم هستند که اعتراض می‏کنند. جناح حاکم باید بداند که تک‏تک مردم معترض هستند، می‏خواهند حرف‏شان را بزنند. تقاضا دارند که در چهارچوب قانون و در یک شرایط مسالمت‏آمیز اعتراض‏شان را بیان کنند.
آقایان بفرمایند راه ابراز مخالفت و اعتراض چیست. بگویند چگونه می‏توانیم اعتراض‌مان را بیان کنیم. حتی اگر بگویند اصلا شعار ندهید، می‏گوییم چشم. بگویند به عنوان ورزش، ما حرفی نداریم؛ با لباس ورزشی می‏آییم و در پارک لاله ورزش می‏کنیم. قبول دارند؟ شعار هم نمی‏دهیم.

حداقل  نگویند ما نیستیم. ما هستیم، اعتراض ما جدی است. ما به عمل‏کرد آن‌ها معترض‏ایم. این جرم نیست، در چهارچوب قانون اساسی هم به آن‌ها اعتراض داریم. اتفاقا اعتراض ما این است که قانون اساسی را اجرا نمی‏کنند و آن را زیر پا گذاشته‌اند. خواست ما این است که قانون اساسی که ۶۰درصد‏ آن تعطیل شده را احیا کنیم.

قانون اساسی را تعطیل کرده‏اند، اصل ۲۷ را تعطیل کرده‏اند. آقایان موسوی و کروبی طبق اصل ۲۷ قانون اساسی درخواست راهپیمایی دادند. تامین امنیت معترضان، وظیفه‏ وزارت کشور است. نه این‏که مجوز ندهند، بعد هم عده‏ای بیایند مردم را بزنند.

با نزدیک شدن نوروز، پیش‏بینی شما از وضعیت اجتماعی و سیاسی ایران در سال ۹۰ چیست؟ فکر می‏کنید در این سال، چه اتفاقاتی در صحنه‏ی سیاسی - اجتماعی ایران رخ خواهد داد؟

سال ۹۰، سالی تعیین‏ کننده برای جناح حاکم است. در درون حاکمیت گروه و دار و دسته‏ی احمدی‏نژاد که افرادی خودسر و تندرو هستند. با طرف‏داران ولایت درگیری جدی خواهند داشت.

از همین آغاز سال ۹۰ درگیری شروع می‏شود و در انتخابات به اوج می‏رسد. از طرف دیگر، اثرات سیاست حذف یارانه‏ها در خرداد خود را نشان می‏دهد. آن روز مردم دیگر برای آزادی به خیابان نمی‏آیند.

آثار باقی مانده پس از حمله به انتشارات حیان

شاهد بوده‌ام، عده‏ای که عزیزشان را از دست داده بودند، نشسته بودند پشت در سردخانه‏ی بیمارستان و دعا می‏خواندند، چون پول نداشتند جنازه را از بیمارستان ترخیص کنند. الان چنین وضعیتی داریم، توزیع پول، تورم را اضافه می‏کند. اگر به یک خانواده‏‏ی دو نفره، در ماه ۸۰ هزار تومان پول دادیم، قطعا در سال آینده  ۲۰۰ هزار تومان از جیب‏اش خارج خواهیم کرد و او آن موقع خواهد ‏فهمید که چه کلاهی سرش رفته است.

چهارشنبه‏سوری، آخرین فراخوان راهپیمایی در سال ۸۹ است که معترضان گفته‌اند قرار است در آن اعتراض خود را به صورت تظاهرات خیابانی نشان دهند. فکر می‏کنید در پایان سال ۸۹، جنبش اعتراضی ایران در چه مرحله‏ای ایستاده است؟

به عنوان کسی که بین مردم هستم، در مغازه‏ها با آن‏ها صحبت می‏کنم، در بازار هستم، در میان دانشجویان هستم، می‏توانم بگویم که این اعتراضات در حال گسترده‏تر شدن است. این‏ها حرف‏هایی است که هر روز و هر شب می‏شنوم. این‏‏طور نیست که فکر می‌کنند مسائل تمام شده است.

برای همین، چهارشنبه‏سوری مجوز دهند تا مردم بیایند به عنوان یک سنت و رسم ایرانی آن را احیا کنند، سیاسی هم نباشد، کسی هم حرف سیاسی نزند و شعار سیاسی ندهد، فقط اجازه دهند در منطقه‏ای مانند شهرک غرب، مردم به عنوان چهارشنبه‏سوری بیرون بیایند. ببینید چه اتفاقی می‏افتد. امنیت آن را هم تأمین کنند. یا بگویند کسانی که معترض هستند، می‏توانند برای یک فعالیت ورزشی با هم‏دیگر راهپیمایی ورزشی کنند. یک پیاده‏روی را ترتیب دهیم، ببینیم واقعا این‏ها هستند یا نیستند.

چهارشنبه‏سوری هم یک سنت و رسم ایرانی است که هیچ مغایرتی با دین ندارد. نوروز، سیزده‏به‏در و چهارشنبه‏سوری از رسم‏های خوب ایرانی است و هیچ‏وقت اسلام به جنگ آن نرفته است.

2oktor - ایران - قم
شیر مادرت حلالت تابوشکن
یکشنبه 22 اسفند 1389

feminism - انگلستان - لندن
یکی از دوستان خوش فکر در همین سایت پیشنهاد کرده بود که ایرانیان خارج از کشور در روز چهار شنبه سوری عکسهای خامنه ای دیکتاتور و خود کامه را بسوزانند و از آن فیلم گرفته و در یوتیوب بگذارند. من از این دوست عزیز که نامش در ذهنم نیست اول پوزش میخواهم و بعد سؤال من از این خوبِ مبتکر اینه که ما تمثالِ این تمساح را از کجا پیدا کنیم !؟ قابل توجه دوستان ساکن در لندن جشن چهارشنبه سوری امسال روبروی ساختمان اشغالی سفارت ایران میباشد. درود بر مبارزین راه آزادی.درود بر جوانان دلیر و پُردل ایران زمین. زنده و جاوید باد نام و یادِ جان باختگان راه آزادی. یادت گرامی محمد مختاری ای عزیز خفته در خاک.
یکشنبه 22 اسفند 1389

khosh bavar - ایران - یزد
چهارشنبه ‏سوری هم یک سنت و رسم ایرانی است که مانند نوروز و سیزده‏به‏در هیچ‏وقت نیازی به " مجوز " ندارد ! شاد و ایرانی باشیم .
یکشنبه 22 اسفند 1389

سمانه خانم - ایران - تهران
برای چهارشنبه سوری همینجوری هم نباید مجوز صادر بشه چه برسه به امسال که عده ای ضد انقلاب و منافق میخوان بیان بین مردم فتنه گری کنن.من به عنوان مادر 2 فرزند خردسال از الان بابت سلامتی بچه هام احساس نگرانی میکنم و مطمینم مادران زیادی مثل من این احساسو دارن با اینکه در اون روز اجازه بیرون رفتن به بچه هام نمیدم اما حتی سر و صدای ناهنجار مواد محترقه برای اونها در منزل ایجاد ترس و ناراحتی میکنه.با اینکه منزل ما در طبقه یازدهمه اما این صداها برای ما ازار دهنده هست چه برسه برای اون عزیزانی که در طبقات پایینتر زندگی میکنن و یا از بیماریهای قلبی رنج میبرن.
یکشنبه 22 اسفند 1389

Sir.amir - انگلستان - منچستر
اینها چقدر پر رو هستن حیف اون جوانهای از جمله سهراب که جان خودش را فدا کرد و حالا این اصلاح طلب های بدتر از احمدی نژاد مردم را ساده می پندارن براستی دورود بر انهایکه خواستار سرنگونی کل نظام هستن موسوی و احمدی و کروبی و خامنه ای همشون از عفونتهای همین جمهوری ننگین اسلامی هستن بچه ها شعار نه موسوی نه احمدی لعنت به بیت رهبری یادتون نره در چهارشنبه سوری روز ایرانی برای نبرد با
یکشنبه 22 اسفند 1389

experthoney - بحرین - منامه
گل گفتی دکتر جان
یکشنبه 22 اسفند 1389

telemark - نروژ - کالستاد
هرکی به فکر خویشه کوسه به فکر ریشه (سمانه خانوووووم )
یکشنبه 22 اسفند 1389

ملاصدرا - ایران - شیراز
خدا صبری بده به اونیکه با این سمانه خانم ازدواج کرده!!!!!!!!!!!!
یکشنبه 22 اسفند 1389

باقلوا - ایران - ایرانشهر
سمانه خانم - ایران - تهران. شما لطفا .. .. برو آشتو بپز .
یکشنبه 22 اسفند 1389

iranazadiran - ایران - تهران
همین مونده کم کم واسه جشنهامون هم مجوز صادر کنن. خر کی هستن که بگن چکار کنیم چکار نکنیم. ملا ها برن به اعضای خونوادشون که کنیز و غلام و بردشون هستن بگن چه کار کنن. همینجوری که کثافتهای لجن مردم رو از دین و خدا این بیزار کردند حالا کاری کنند که مردم تحریک بشن و تمام اعیاد مذهبی رو تحریم کنند یا وفاتها را که شده باعث دکانداری ملای بی خبر از خدا و معصومین. دل مردم ایران الفتی دیرینه و قلبی با خاندان برحق پیامبر دارد همانگونه که با تمام تلاشی که حکومت کرد که محبوبیت و تعالیم آنها را در قالب سیاست های خود قبضه کند نتوانست و مردم حکومتی ها و دین بدعتی فرعونیشان را کاملا از ایمان داران واقعی و اهل بیت جدا می کنند. همه می دانند که خدای حکومتی ها خامنه ای قرعون کبیر است و اهل بیت خبیث و یاران از خودش خبیث تر به حساب رهبر. تنها اتفاقی که این وسط خواهد افتاد آجر کردن نان ملا ست بیشتر از این پایشان را از گلیم خود درازتر نکنند که کاری شود در ایران چشم دیدن حتی یک آخوند دیگر نباشد.
یکشنبه 22 اسفند 1389

iranazadiran - ایران - تهران
feminism - انگلستان - لندن دوست گرامی کاملا با نظر شما موافقم عکس این دو ملعون خامنه ای و میمونش رو میشه پرینت گرفت تو اینترنت اگر سرچ کنید دیکتاتور زمان و میمونش قطعا پیدا خواهند کرد. موفق باشید. اینا هنوز روی واقعی ایرانیان رو ندیدند. ایرانیان یا صبور صبورند یا عجول عجول وسط ندارند. قعلا اینها فقط صبر ایرانیان را تجربه کرده اند و هنوز آتشی شدن ایرانیان را ندیده اند. همشه امیدوار بودم که به آن مرحله نرسد اما با اوصافی که پیش میرود باید آتشی بودن ایرانیان به جامه ی ملای رذل کثیف عوضی حقیر بگیرد.
یکشنبه 22 اسفند 1389

razm - ایران - ایران
سمانه خانم !!!شوهر شما حتما سردار بسیجه یا یه مفت خوره حکومته که توی برج زندگی میکنید این چه استدلالیه آخه ! فقط یک روز ذر سال چهارشنبه سوریه اونم چند ساعت.حالا یکاریش بکن.منافق و ضد انقلابم خودتی.ضمنا آفرین به دکتر شجاع دلیر
یکشنبه 22 اسفند 1389

siamaktg - ایران - تهران
سمانه خانم شما اگه نگران آینده ی 20 سال دیگه ی بچه هات هستی .. حرف نزنی هم خیلی کمک کردی. آشپزی به قول دوستمون یکی از راه های فراغت شماست
یکشنبه 22 اسفند 1389

manenarenji - المان - اسن
سمانه خانم - ایران - تهران سمانه خانم گفتی مادر 2 فرزندی پس بیوجدان دلتو یک دقیقه بزار جای دل مادر سهراب یا مادر ندا یا مادر محمد مختاری و..... اونوقت چطور دلت راضی میشه بازم طرفداری این ضحاکانو بکنی بترس از اون روزی که چرخ گردن بچرخه و نوبتی ام بشه نوبت ماست خانم سمانه.
یکشنبه 22 اسفند 1389

feminism - انگلستان - لندن
iranazadiran- پیشنهاد بسیار خوبی بود از شما متشکرم !
یکشنبه 22 اسفند 1389

red.boy - ایران - تهران
Sir.amir - انگلستان - منچستر _ امثال شما مزدوران بدتر از بسیجی دارید جنبش سبز رو به بیراهه میکشونید. اون بسیجی که میاد تو کهریزک تجاوز میکنه به زن مردم از تو بیشتر شرف داره. جنبش سبز هدفش رسیدن به صندوق رای برای برگزاری رفراندوم ازاد هست. میرحسین موسوی و مهدی کروبی از پیشتازان این جنبش هستن. دردور بر موسوی درود بر کروبی درود بر رفسنجانی درود بر خاتمی درود بر سید حسن خمینی. تا کور شود هرانکه نتوان دید.
یکشنبه 22 اسفند 1389

زندگی زیبا - ایران - آبادان
این خانم بیکاره تو دوتا بچه داری وقت اینترنت بازی هم داری یا شاید از خودشوت هستی نوکر کلفت زیاد داری میشینی واسته خودت صغرا کبرا می بافی
یکشنبه 22 اسفند 1389

Royan - المان - المان
red.boy - ایران - تهران حرف حق تلخه Sir.amir - انگلستان - منچستر دوست عزیز حق با شماست نه موسوی احمدی لعنت به بیت رهبری چه شیرین وحقه این شعار.
دوشنبه 23 اسفند 1389

atena10 - ایران - تهران
به نظر من اگر چهارشنبه سوری با وسایل خطرناک باشه به غیر از پشیمونی چیزی نداره،ولی آتیش بازی و یا ترقه هایی که خطری برای آدمها نداره خیلی هم خوب و باید این رسم و رسومات رو نگه داریم،ولی خوب جوونی دیگه من خودم با پسر عموم نارنجک درست می کردیم یا کاربیت ولی الان که فکر می کنم خدا دوستمون داشت اتفاقی برامون نیافتاد
دوشنبه 23 اسفند 1389

poles - همدان - همدان
سمانه قانوم مطمئنی این بچه های شما از شوهرت هستند یا شاید ..
دوشنبه 23 اسفند 1389

دستان - ایران - تهران
چیه به جون هم افتادید . زهی خیال با طل . 25 بهمن و 8و10و12اسفندو......کشک برید به فکر گذشته سرتاپا اشتباهتان باشید و دنبال جبران وپیوستن به خیل مردم کسانی که در 22بهمن ثابت کردند مدافعان واقعی ایرانان کیانند باشید . نه کروبی نه موسوی لعنت به نوکر اجنبی
دوشنبه 23 اسفند 1389

gogoli - ایران - تهران
red.boy - ایران - تهران .. دوست گرامی! به جهت داشتن چنین درک سیاسی درست و دقیقی بهتون تبریک میگم. (البته مواضع آقای رفسنجانی هرگز شفافیت چندانی نداشته) . بهرحال موفق و پیروز باشید. . .
سه‌شنبه 24 اسفند 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.