آمریکا: ایران به دنبال کسب توانایی ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است


آمریکا: ایران به دنبال کسب توانایی ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است

مقام های آیساف می گویند نیروهای بین المللی در افغانستان یک محموله "قابل توجه" سلاح قاچاق شده از ایران را که می تواند برد راکت های طالبان را دو برابر کند، کشف کرده اند.

این محموله که حاوی 48 عدد راکت 122 میلیمتری با برد 20 کیلومتر است ماه گذشته در ولایت نیمروز در نزدیکی مرز ایران کشف شد و آیساف مسئولیت قاچاق آن به سپاه پاسداران نسبت می دهد.

ایران تاکنون به این اتهام واکنش نشان نداده اما اتهامات مشابه قبلی را رد کرده است.

کولت مورفی سخنگوی آیساف (نیروهای مشترک بین المللی همکاری و تامین امنیت) به خبرگزاری فرانسه گفت: "این راکت ها دارای بردی بیش از هر آنچه تاکنون کشف شده بود هستند.... برد آنها به حدود 20 کیلومتر می رسد که این کشف را خیلی قابل توجه می کند."

او گفت که این دو برابر برد سلاح های مشابه است که شورشیان افغانستان در اختیار دارند.

او افزود که علائم موجود بر راکت ها نشان می دهد که از ایران آمده و افزود "افراد ما می گویند که ارسال آنها کار" سپاه پاسداران ایران است.

به گزارش آسوشیتدپرس نیروهای ناتو این محموله را که با سه کامیون حمل می شد در روز پنجم فوریه در جنوب نمیروز در نزدیکی مرز ایران و پاکستان کشف کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا گفت که این سلاح ها را ایران با هدف "دادن این توانایی به طالبان برای کشتن سربازان افغان و آیساف از فاصله ای قابل توجه ارسال کرده بود."

آقای هیگ گفت که سایمون گس سفیر بریتانیا در ایران مساله کشف این محموله را با وزارت خارجه ایران در میان گذاشته است.

خبرنگار آسوشیتدپرس که این راکت ها را دیده است می گوید که هیچ علامت یا شماره سریال ایرانی روی آنها دیده نمی شود. اما او به نقل از یک مقام اطلاعاتی در افغانستان می نویسد که جزئیات فنی آنها با سایر مدل های ساخت ایران مطابقت می کند.

بنابه این گزارش تاکنون شاهدی از اینکه این راکت های 122 میلیمتری در افغانستان به کار گرفته شده باشد وجود ندارد اما نیروهای طالبان در مواردی از راکت های روسی و چینی با برد مشابه استفاده کرده اند که منبع آنها انبارهای تسلیحاتی اطراف این کشور است که میراث دهه ها جنگ داخلی هستند.

آیساف در گذشته نیز ایران را متهم به ارسال سلاح برای پیکارجویانی که با نیروهای دولتی افغانستان و نیروهای ائتلاف بین المللی در این کشور می جنگند کرده است.

دریاسالار گریگوری اسمیت معاون فرمانده نیروهای آیساف ماه گذشته گفت ایران "از طریق شبکه های موجود مرزی مقدار محدودی گلوله، قطعات بمب های دست ساز، راکت و آر پی جی" به شورشیان افغانستان می دهد.

اما او گفت که این وضعیت "یک نگرانی عمده" نیست اما اخطار داد که ایران می تواند "یک شبه" حمایتش را افزایش دهد.

ایران همواره این اتهامات را رد می کند. رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران هفته پیش این اتهامات را "بی پایه و غیرقابل قبول" توصیف کرد.

iranazadiran - ایران - تهران
جک میگی؟ نه بابا راست میگین؟ اینهمه هوش و آی کیو رو از کجا آوردین چشم نخورین.
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

سمانه خانم - ایران - تهران
خدا رو شکر به همت رییس جمهور عزیز و عنایت مقام معظم رهبری از قدرتمندترین کشورهای دنیا به شمار میایم
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

borzoopersia - انگلستان - بیرمنگهام
این خبر دوبار چاپ شده و مربوط به کشف سلاح در افغانستان است.
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

mansourehtaghavi - ترکیه - ازمیر
خوب .حالا که فهمیدی بگو چه غلطی میخواهی بکنی؟5 ساله داری زرزر میکنی بازهم پشت پرده به نظام بمب ساز توافقات تقسیم کشورها مینی ،ویزا میدی، نامه فدایت شوم میفرستی.پس خفه شو دموکرات کثیف.
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

red.boy - ایران - تهران
سمانه خانم - ایران - تهران _ من عاشق زرشک پلو با مرغ هستم شما چطور؟؟
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.