جایزه‌ی یک میلیون دلاری برای یک ایرانی الاصل


جایزه‌ی یک میلیون دلاری برای یک ایرانی الاصل

اسامی برندگان جوایز هنری «کاپیتال» سال ۲۰۱۱ اعلام شد و نام یک ایرانی در این فهرست به‌چشم می‌خورد.

به گزارش ایسنا، اسامی پنج هنرمند از خاورمیانه، آفریقای شمالی و آسیای جنوبی به عنوان برندگان چهارمین دوره‌ی جایزه‌ی هنری کاپیتال ابراج معرفی شدند.

برندگان این جایزه‌ی معتبر هنری از بین ۲۳۹ طرح ارائه شده برای دریافت این جایزه‌ی یک میلیون دلاری انتخاب شدند.

برندگان امسال این جایزه عبارتند از: «حمرا عباس»، «جنان العانی»، «شیزاد داوود»، «نادیه الکعبی» و «تیمو ناصری».

«حمرا عباس: ( متولد ۱۹۷۶ ) هنرمند کویتی‌الاصل است که اسلام‌آباد و بوستون را برای محل کار و زندگی‌اش برگزیده است. وی در آثار هنری خود بیشتر به طرح تعارضات اجتماعی می‌پردازد. آثار او در کشورهای مختلفی همچون ترکیه، آلمان و دوبی به نمایش درآمده است.

«عباس» در نمایشگاه‌های بین‌المللی بسیاری شرکت داشته است و جایزه‌ی هنری همچون جایزه‌ی دوسالانه‌ی شارجه در سال ۲۰۰۹ را کسب کرده است.

«جنان العانی» دیگر هنرمند برگزیده‌ی امسال است. وی متولد ۱۹۶۶ کرکوک عراق است. وی در زمینه‌های عکاسی، فیلم و ویدئو فعالیت دارد و بیشتر در سبک مستند و بررسی حوادث تاریخی کار می‌کند. آثار هنری او در بیروت، نیویورک، پاریس، لندن و دیگر نقاط مختلف دنیا به نمایش درآمده‌اند.

«شیزاد داوود» در سال ۱۹۷۴ در لندن به دنیا آمد. آثار او نقاط مشترک بین حوزه‌های ادبیات، تاریخ و فرهنگ را پوشش می‌دهند. نمایشگاه آثار او تاکنون در شهرهایی همچون برلین، دبی، میلان و آمستردام برگزار شده است.

به نوشته ابراج کاپیتال آرت پرایز، «نادیه الکعبی لینکه» هنرمندی تونسی است که نامش در فهرست برندگان جایزه‌ی کاپیتال ۲۰۱۱ به چشم می‌خورد. وی متولد ۱۹۷۸ میلادی است. مضمون اصلی آثار او موقعیت‌ها و فضای شهری است. وی در نمایشگاه‌های گروهی بسیاری شرکت داشته است و در سال ۲۰۰۹ جایزه‌ی دوسالانه‌ی شارجه را به دست آورد.

پنجمین هنرمند برنده «تیمو ناصری» نام دارد که در سال ۱۹۷۲ در برلین از پدری ایرانی و مادری آلمانی زاده شد. او کار هنری‌اش را از عکاسی شروع کرد و در سال ۲۰۰۴ به مجسمه‌سازی روی آورد. آثار او ترکیبی از میراث فرهنگی غربی و اسلامی است، در عین حال که نمادهای جهانی و مذهبی را به بیننده یادآوری می‌کند. نمایشگاه‌های اختصاصی آثار او در شهرهایی همچون هامبورگ، برلین و پاریس برگزار شده است. وی همچنین در نمایشگاه‌های گروهی بسیاری شرکت داشته است.

جایزه‌ی ابراج اولین بار در سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی شد و بر خلاف جوایز هنری دیگر به آثار تمام شده‌ی هنرمندان تعلق نمی‌گیرد، بلکه آنها باید طرح‌های خود را برای کمیته‌ی بررسی این جایزه بفرستند و پس از اعلام جوایز شش‌ماه فرصت دارند تا اثر هنری خود را برای این کمیته ارسال کنند.

تعداد متقاضیان امسال این جایزه نسبت به سال قبل سه برابر شده است و تعداد برندگان از سه نفر به پنج نفر ارتقا یافته است.

از میان تعداد هنرمندان شرکت کننده کشورهای ایران، هند و لبنان به ترتیب با ۴۴، ۲۶ و ۲۲ هنرمند بیشترین متقاضی را داشته‌اند.

گوش آزاد - ایران - تهران
بهش افتخار می کنم .. شنیدن اینجور خبرا لذت بخشه ...
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

behzad melbourne - استرالیا - ملبورن
من که نمیفهمم چرا هر کارئ که برای بقیه کشورها اهمیت چندانی نداره رو الکی بزرگ میکنیم
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

khosh bavar - ایران - یزد
افرین تیمو, باعث افتخارید !
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

piade - ایران - تهران
مبارکش باشه و نوشه جونش. اما این آقا ایرانی الاصل نیست که فقط پدرش ایرانی بوده . مادرش آلمانی بوده خودش هم تو برلین بدنیا آمده.
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

leila leila - سوئد - گوتنبرگ
piade - ایران - تهران. موافقم. بهتر بود مینوشتن دورگه ایرانی المانی. از مسئولان سایت خواهش میکنم لا اقل شما مادران و زنها را هم ادم بحساب بیارید. اصالت فقط به پدر بر نمیگرده.
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

bawafa1385 - المان - هامبورگ
چقدر باعث افتخار ما ایرانیها ست که می بینیم یا میشنویم و یا میخوانیم که جوانان شایسته ایرانی در این دنیای پر تلاطم رقابت های سخت و تنگاتنگ در رشته های مختلف شایستگی خود را بنحو احسنت نشان داده و بدزیافت جوایز مختلف نائل میشوند . من بنوبه خود ضمن خوشحالی فراوان بهترین تبریکات را بایشان و همه جوانهای شایسته ایرانی ابراز میدارم
جمعه 20 اسفند 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.