گوگل دسترسی به برخی از خدمات خود را برای کاربران در ایران آزاد کرد


گوگل دسترسی به برخی از خدمات خود را برای کاربران در ایران آزاد کرد

گوگل موتور جست و جوی اینترنتی، می گوید بخشی از خدمات خود را برای کاربران ایرانی آزاد کرده است و کاربران در ایران برای نخستین می توانند سرویس‌های نقشه تصویری (Google Earth)، مرورگر کروم (Chrome) و سرویس عکس پیکاسا (Picasa) را دانلود کنند.

نیل ماتین، یکی از مدیران ارشد گوگل، با اشاره به کاهش برخی از تحریم های آمریکا برای دسترسی به فناوری اینترنت در ایران گفته است: با این حال ما متعهد به اجرای قوانین صادرات آمریکا و تحریم ها هستیم و به مثابه یکی از شروط مجوز صادراتی، از دسترسی آدرس یا «ای پی» های وابسته به نهادهای دولتی ایران به این برنامه ها جلوگیری خواهد شد.

نیل مارتین در وبلاگ رسمی گوگل همچنین  نوشته است: «محصولات ما برای این طرحی شده اند تا به مردم کمک کنند که تا خلاقیت داشته، با یکدیگر ارتباط بگیرند، عقاید خود را بادیگران در میان گذاشته و اطلاعات به دست بیاورند.»

آمریکا پیشتر در ماه مارس سال ۲۰۱۰ برخی از محدودیت هارا در این زمینه لغو کرده بود. طبق گزارش وزارت خزانه‌داری، با تغییر مقررات مربوط به صادرات نرم‌افزار توسط شرکت‌های آمریکایی به کشورهای ایران، کوبا و سودان، به شهروندان این کشورها اجازه داده شده بود که از سرویس‌های ارتباط اینترنتی شرکت‌های آمریکایی استفاده کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته بود مقررات مربوط به تحریم‌ها را به گونه‌ای تغییر داده است که شرکت‌های آمریکایی مانند مایکروسافت و گوگل بتوانند سرویس‌های پیام کوتاه، پست الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی خود را در کشورهای ایران، کوبا و سودان ارایه کنند.

ابن مدیر گوگل در بخشی دیگر به حوادث پس از انتخابات ایران و نقش رسانه های در انتشار اخبار مربوط به اعتراضات اشاره کرده است.

پس از گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران و سرکوب این اعتراض‌ها توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، وبلاگ‌ها و سایت‌های اینترنتی در غیاب رسانه‌های خبری مستقل به مهم‌ترین منابع اخبار تحولات ایران تبدیل شد.

بسیاری از اخبار و تصاویر مربوط به فعالیت معترضان در ایران و نیز صحنه‌های سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها از طریق اینترنت در اختیار جهانیان قرار گرفته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در واکنش به انتشار بی‌سابقه اخبار تحولات پس از انتخابات ریاست جمهوری در شبکه اینترنت اقدام به تشدید محدودیت‌‌ها و سانسور اینترنت کرده و به ویژه همزمان با برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز اقدام به قطع اینترنت یا کاهش سرعت آن می‌کردند.

شرکت‌های آمریکایی مایکروسافت و گوگل در سال ۲۰۰۹ میلادی با استناد به مقررات تجاری ایالات متحده آمریکا استفاده از سرویس‌های ارتباط اینترنتی و چندین سرویس دیگر خود را برای شهروندان کشورهای ایران، سوریه، کوبا و سودان منع کرده بودند.

اما پس از آن، وزارت امور خارجه آمریکا خواستار تغییر مقررات مربوط به صادرات نرم‌افزار شده و تاکید کرده بود، مردم در سراسر جهان باید بدون هیچ‌گونه محدودیتی به اطلاعات دسترسی داشته باشند، «چرا که این امر در چارچوب منافع ملی ایالات متحده آمریکا نیز هست.»
iranynab - ایران - تهران
من یه جا خوندم که یه مقاله در مورد سایت شما نوشته بودن خیلی باحال بود. نویسنده خواهش کرده بود سایت شما را فیلتر نکنند تا مردم ببینید شما از چه درجه درک اجتماعی و سیاسی برخوردارید. نکته جالب که خودم اینجا بهش رسیدم این که این جا فقط فحش و ناسزا میدهند. من هزار تا کامنت رو دیدم تا حالا. نصدو نود تاش فحش ، توهین ، ناسزا، استهزا و کلمات بی مربوط بوده. میگید نه برید خبر شیرای باغ وحش رو بخونید. ببینید چندتاش بی ربطه.توصیه می کنم اون مقاله رو پیدا بکنید بخونید به قول شما لوووووووول بود
پنج‌شنبه 30 دی 1389

TAAT - ایران - اردبیل
متأسفانه تحریم های آمریکا در بخش فناوری اطلاعات، بیشتر مردم عادی ایران را متأثر کرده تا دولت ایران را. این فناوری ها مثل فیس بوک و یوتیوب و گوگل ، خدماتی به جهان بشریت کرده اند که تا دنیا دنیاست ، مردم جهان مدیون و وامدار آنها خواهند بود. تمام رفاه و پیشرفت اندیشه ها در جهان متمدن امروز مدیون آنهاست. فرشتگان الهی که برای نجات بشریت فرستاده شده اند.
پنج‌شنبه 30 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
رمز پیروزی جنبش مردمی تونس, استفاده همگانی مردم از Internet و facebook بوده و طبق گفته کارشناسان سیاسی اجتماعی, در مورد موفق نشدن جنبش مردمی در مصر, بیسوادی زیاد در مردم و دسترسی داشتن 25% مردم مصر به Internet ! که این نتیجه گیری برای کشورم ایران بسیار بسیار خوشایند هست که هم باسواد هستیم و هم دسترسی انچنانی به دنیای مطبوعاتی مدرن داریم, که با این اسلحه Internet, Mobile به جنگ این رژیم رفتیم که باعث رسوایشان شدیم, به امید رسوایی بیشتر و پیروزی نهایی V
پنج‌شنبه 30 دی 1389

yashainiran - ایران - ایران
من که رفتم برای دانلود برنامه گوگا ارت ولی اجازه نداد!!
پنج‌شنبه 30 دی 1389

iranazadiran - ایران - تهران
بهترین کمک جامعه جهانی رسیدن به داد مردم ایران با استفاده از امکانات و توانائیهای تکنولژی برتر خود است. آفرین به گوگل شروع بسیار خوبیست امید است که به این بسنده نکرده و همه بدانند که این حکومت تنها ضررش به ایرانیان نرسیده و نمی رسد اگر می خواهند دنیای امن تر و با ثبات تری داشته باشند همه در صدد باشم تا این تومور بدخیم از ریشه پاک سازی شود. تا بعد آن فلسطینی بودن اینکه مورد بهره وری سیاسی قرار بگیرد خود بداند و . دیگران هم بدون دخالت این حکومت تروریست آدم وار زندگی کنند و حق خود را خود به دور از این بازیهای سیاسی بگیرند.
پنج‌شنبه 30 دی 1389

keykalhor - ایران - تهران
من یک ساله که گوگل ارث رو دارم و بدون هیچ محودیتی ازش استفاده می کنم.
پنج‌شنبه 30 دی 1389

Alborzi - ایران - کرج
مرحمت فرمودند همه را داشتیم !!!
پنج‌شنبه 30 دی 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.