مداخله رهبر ایران در مورد بانک مرکزی به درخواست احمدی‌نژاد


مداخله رهبر ایران در مورد بانک مرکزی به درخواست احمدی‌نژاد

آیت‌الله خامنه‌ای در ماه‌های اخیر برای حل مشکلات میان مجلس و دولت چند بار ناچار به دخالت شده است

همزمان با انتشار روایت های متفاوت از نتیجه جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد بانک مرکزی، اعلام شده است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، به درخواست محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری این کشور در مورد اختلاف مجلس و دولت بر سر مدیریت بانک مرکزی مداخله کرده است.

در همین ارتباط، خبرگزاری مهر امروز ۲۹ دی (۱۹ ژانویه) از زبان غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده تهران در مجلس نوشت که مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه روز شنبه گذشته خود تصمیم گرفته است که رئیس کل بانک مرکزی با رای دو نفر از سران قوا عزل و نصب شود، اما آقای احمدی نژاد از این تصمیم به آیت الله خامنه ای شکایت برده و رهبر ایران نیز بررسی موضوع را به عنوان یک "معضل" به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کرده است.

طبق قانون اساسی ایران، رهبر جمهوری اسلامی می تواند مشکلات پیچیده حکومتی را به عنوان "معضل نظام" به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دهد تا برای آنها راه حل پیدا شود.

همزمان، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت که رئیس جمهوری در مورد بانک مرکزی نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی نوشته و در نتیجه، آیت الله خامنه ای مباحث مربوط به بانک مرکزی را به عنوان "معضل" به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده است.

غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده تهران می گوید که مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گرفته که رئیس کل بانک مرکزی با رای دو نفر از سران قوا عزل و نصب شود، اما رئیس جمهوری از این تصمیم به آیت الله خامنه ای شکایت برده است.

با این حال، آقای رضایی خبر مربوط به تصمیم اولیه مجمع، مبنی بر انتخاب رئیس کل بانک مرکزی با رأی دو تن از سران قوا را رد کرده و گفته است که معضل ارجاع شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی به مجمع تشخیص مصلحت، چگونگی ایجاد تعادل میان اختیارات رئیس جمهوری در زمینه بانک مرکزی و نظارت بر عملکرد وی در این زمینه بوده است و عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی، مانند گذشته بر عهده رئیس دولت خواهد بود.

محسن رضایی دیروز نیز در در گفت ‌و گو با خبرگزاری فارس گفته بود که آنچه در مجمع تشخیص نظام به عنوان معضل مورد بررسی قرار گرفته، نحوه اداره بانک مرکزی است و نه شیوه انتخاب رئیس کل آن.

آقای رضایی در اظهارات دیگری که دیروز توسط خبرگزاری ایسنا نقل شد، با تاکید بر اینکه "بحث نحوه اداره بانک مرکزی در مجمع می‌ماند تا بحث‌های کارشناسی بیشتری انجام گیرد" گفته بود: "سعی می‌کنیم در کمتر از یک ماه نتیجه‌گیری کنیم".

در این حال آقای مصباحی مقدم در مصاحبه امروز خود، در مورد نتیجه احتمالی بررسی های مجمع تشخیص مصلحت نظام راجع به بانک مرکزی گفته است: "پیش بینی می شود که نصب رئیس بانک مرکزی توسط احمدی نژاد انجام شود، اما عزل وی با رای حداقل دو نفر از سه نفر سران دو قوه باشد".

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت خبر انتخاب رئیس کل بانک بر اساس رأی دو تن از سران قوا را رد کرد و گفت که عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی، مانند گذشته بر عهده رئیس جمهوری خواهد بود.

این در حالی است که اگر مطابق اظهارات آقای رضایی، بحث نحوه تعیین ریاست بانک مرکزی از اساس در مجمع تشخیص مطرح نباشد، پیش بینی آقای مصباحی فاقد موضوعیت خواهد بود.

نمایندگان مجلس ایران، پیشتر طرحی را به تصویب رسانده بودند که به موجب آن، رئیس جمهوری از ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی کنار می رفت و به علاوه، رئیس بانک مرکزی با رای اکثریت نمایندگان مجلس و با حکم رئیس جمهوری به این مقام منصوب می شد.

در پی مخالفت شورای نگهبان با این تصمیم مجلس و پافشاری نمایندگان بر مصوبه قبلی خود، تصمیم گیری نهایی در زمینه نحوه مدیریت بانک مرکزی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده بود.

1k adame sadegh - کانادا - تورنتو
بدبخت ها مثل خر تو گل ماندند. اخه من نمیتونم بفهمم از 4تا اخوند شپشو و پاسدار عقده ای دولت در نمیاد.
پنج‌شنبه 30 دی 1389

م ر - ایران - تهران
خیلی پسر فضول و لوسی هستی زود رفتی به پدر خوانده شکایت کردی ؟ گریه نکن پدر خوانده درست میکنه و تمام بانک رو بهت میده بشرطی که الکی پولتو خرج نکنی و به داداش مجتبی هم بدی آفرین پسر زشت بابا.
پنج‌شنبه 30 دی 1389

قیصرمنم - ایران - اصفهان
تارزان و چیتا بار دیگر خبرساز شدند.جای مستربین و تمساح پیر خالی
پنج‌شنبه 30 دی 1389

Shaah - امریکا - لس آنجلس
قوه مجریه مسئول کارهای اجرایی هست و قوه مقننه مسئول قانونگزاری. به هر ترتیبی که باشه می‌تونم مطلب رو بگیرم که این افراد در ریاست بانک مرکزی دخالت کنند. چیزی که دستگیرم نمیشه اینه که قوه قضاییه این وسط چه کاره میتونه باشه؟!
جمعه 1 بهمن 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.