ایران: نفوذ ویروس استاکس نت به نیروگاه اتمی بوشهر تکذیب شد


ایران: نفوذ ویروس استاکس نت به نیروگاه اتمی بوشهر تکذیب شد

قرار است نیروگاه اتمی بوشهر به زودی تولید برق را آغاز کند

رسانه های ایران گزارش های مربوط به نفوذ ویروس استاکس نت به نیروگاه اتمی بوشهر را تکذیب کرده اند.

روز سه شنبه، 28 دیماه (18 ژانویه)، شبکه رادیو و تلویزیون دولتی ایران گزارش کرد که یکی از مسئولان شرکت روس اتم، سازنده روسی نیروگاه اتمی بوشهر، "ادعاهایی مبنی بر نفوذ ویروس استاکس نت به سیتم های رایانه ای نیروگاه اتمی بوشهر را رد کرده است."

براساس این گزارش، سرگئی نوویکوف در مصاحبه ای با تلویزیون روسی روسیاالبوم گفته است که طیق نظر کارشناسان شرکت روس اتم که در نیروگاه بوشهر فعالیت می کنند، "ویروس استاکس نت برخلاف ادعاهای رسانه های غربی وارد سیستم های رایانه ای نیروگاه بوشهر نشده است."

به گفته تلویزیون دولتی ایران، آقای نوویکوف، که سمت او در شرکت روس اتم ذکر نشده، در توضیح نظر خود افزوده است که سیستم های رایانه های نیروگاه اتمی بوشهر "ساخت داخل" بوده و با مدل های خارجی متفاوت است.

در این گزارش آمده است که "پیش از این، منابع اسرائیلی مدعی شده بودند کارشناسان روسی که در نیروگاه اتمی بوشهر کار می کنند به کرملین درباره وخامت اوضاع بوشهر و احتمال بروز حادثه ای دیگر شبیه حادثه چرنوبیل هشدار داده اند."

در آوریل سال 1986، نیروگاه ساخت روسیه در شهر چرنوبیل، واقع در اوکراین که در آن زمان همچنان یکی از جمهوری های تشکیل دهنده اتحاد جماهیر شوروی بود، در اثر نقص فنی منفجر شد و یک فاجعه زیست محیطی را در پی آورد.

اوایل این هفته، برخی رسانه های غربی گزارش کردند که به دلیل نفوذ ویروس استاکس نت به سیستم کامپیوتری نیروگاه اتمی بوشهر، این نیروگاه به مشکلات عمده فنی مواجه شده و به همین دلیل هم کارشناسان روسی از دولت خود خواسته اند تا رفع این مشکلات، از راه اندازی نیروگاه جلوگیری کنند.

احمدی نژاد حمله استاکس نت را تایید و صالحی آن را تکذیب کرده بودند

براساس این گزارش ها، مقامات ایرانی بدون توجه به خطرات ناشی از این وضعیت، اصرار داشته اند که باید نیروگاه هر چه زودتر راه اندازی شود و در نتیجه، کارشناسان روسی برای جلوگیری از بروز حادثه در این نیروگاه، به مقامات ارشد دولت روسیه متوسل شده اند.

در این گزارش ها، که در چند روزنامه غربی، از جمله روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، و همچنین روزنامه های بریتانیایی دیلی تلگراف و گاردین، چاپ شد، آمده است که بین کارشناسان فنی روسی و مدیران ایرانی نیروگاه اتمی بوشهر در زمینه نحوه مقابله با این وضعیت اختلاف نظر جدی بروز کرده است.

روزنامه دیلی تلگراف، با اظهار اینکه به نسخه ای از گزارش کارشناسان روسی به مقامات آن کشور دست یافته است، نوشت که به گفته این کارشناسان "گروه مدیریتی ایران، که زیر فشار سیاسی برای راه اندازی نیروگاه در موعد مقرر قرار دارد، از خود مسئولیت حرفه ای و اخلاقی لازم را نشان نمی دهد."

حمله استاکس نت

در گزارش رسانه های غربی آمده است که ویروس کامپیوتری استاکس نت مشترکا توسط دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل ساخته شد و آنان کارآیی آن را در تاسیسات اتمی مخفی دیمونا، در صحرای نگو در اسرائیل، آزمایش کردند.

هدف از آلوده کردن سیستم کامپیوتری نیروگاه بوشهر به این ویروس ایجاد مانع در روند غنی سازی اورانیوم در ایران بود تا به این وسیله، دستیابی این کشور به امکانات تولید تسلیحات اتمی به تعویق افتد.

ظاهرا موفقیت در این زمینه باعث شد تا اسرائیل از برنامه حمله به تاسیسات اتمی ایران، که به نظر ایالات متحده در شرایط کنونی می تواند برخی مشکلات منطقه ای را در پی آورد، منصرف شود.

به نوشته رسانه های غربی مقامات ایرانی هشدار کارشناسان روسی را نادیده گرفته اند

اخیرا هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به منطقه، به بروز مشکلاتی در برنامه اتمی ایران اشاره کرد و آن را خبر خوبی برای امنیت منطقه دانست و افزود که به این ترتیب، فرصت بیشتری برای حل و فصل مساله اتمی ایران فراهم آمده است.

همچنین، رئیس سابق سازمان اطلاعات اسرائیل در پایان دوره ماموریت خود گفت که مشکلاتی که در روند فعالیت هسته ای ایران پدید آمده، پیشرفت این برنامه ها را کند کرده و افزود که "ایران تا دستیابی به سلاح های اتمی فاصله زیادی دارد."

پیشتر، برخی مقامات امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل نسبت به نزدیک بودن زمان تولید تسلیحات اتمی در ایران هشدار داده بودند.

در ماه ژوئیه سال 2010، گزارش هایی از کشف یک ویروس رایانه ای توسط کارشناسان امنیت فرآیندهای صنعتی در کشور بلاروس انتشار یافت که به گفته آنان، سیستم های کنترل و نظارت صنعتی را هدف قرار می دهد.

بعدا اعلام شد که این ویروس به منظور حمله به زیرساخت های مهم صنعتی ایران که سیستم کنترل ساخت شرکت زیمنس را به کار می گیرند ساخته شده و توانسته است به تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز آسیب برساند.

همچنین، گفته شد که تاخیر در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر هم به علت نفوذ این ویروس به این تاسیسات بوده است.

اواخر ماه نوامبر سال گذشته، رئیس جمهوری ایران خرابکاری در برخی تاسیسات اتمی این کشور را تایید کرد اما افزود که این مشکلات برطرف و راه خرابکاری در آینده بسته شده است.

در مقابل، علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی که اخیرا سرپرستی وزارت خارجه را هم برعهده گرفته، آسیب رسانی ویروس استاکس نت به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی را رد کرد و گفت که متخصصان ایرانی توانستند مانع از نفود آن به تاسیسات اتمی کشور شوند.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی رسما گزارش های مربوط به آلودگی عمدی تاسیسات اتمی ایران به ویروس استاکس نت را تایید نکرده اند.

گفتگوی احمدی نژاد و مدودف

در خبری دیگر در زمینه روابط ایران و روسیه، سایت اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران گفته است که شامگاه گذشته، محمود احمدی نژاد و دمیتری مدودوف، رئیسان جمهوری ایران و روسیه، در یک تماس تلفنی، در مورد روابط دو کشور گفتگو کردند.

در این خبر آمده است که آقای احمدی نژاد خواستار فعال سازی ظرفیت های گسترده روابط دو جانبه شد و اظهار داشت که "ایران و روسیه باید همواره با هم دوست و همکار باشند" و رئیس جمهوری روسیه نیز از علاقمندی کشور خود به فعال سازی روابط در زمینه های انرژی، سوخت، حمل و نقل و افزایش حجم مبادلات تجاری سخن گفت.

iranazadiran - ایران - تهران
بگویند کی باور میکند. بهتر است عنوان شود دستمال ابریشمی برای مدودوف برداشته و باز سر کیسه ملت را باز کرده تا درخشش چشم مدودوف را بگیرد یه تکه دیگه از خزر رو هم بهش ببخشن. آخه روسیه هم از توبره میخوره هم از آخور.
سه‌شنبه 28 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
دولت ادکلن نژاد, مانند داروغه باشی 300 سال قبل ! مردم " اسوده " بخوابید, شهر در امن و امان است ! این نشانه های مخالفت و مقاومت جهانی و مردم ایران زمین را تا کی میتوانید " ندیده " بگیرید !? سلام گرم و اتشین از تونس به شما ددمنشان ! فکر مسکن تان در 2 سال اینده باشید و با تجربه ای که از قیام مردم بعد از انتخابات و مردم تونس کسب کردیم, ایندفعه به این اسانی دست از اعتراضات خیابانی خود دست نخواهیم کشید و گذشت ان زمان, که مردم از روی انسانیت و شعور تهران و بقیه شهرها را به اتش نکشیدند و زنان ایران بهنگام تظاهرات حجاب خود را بعنوان اعتراض بر نداشتند. شما ددمنشان, منطقی غیر از جبر و قدرت نمیشناسید و ما خود را برای روز X اماده کردیم
سه‌شنبه 28 دی 1389

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
چوپان دروغگو (بخوانید اراذل و اوباش دروغگو)
سه‌شنبه 28 دی 1389

khosrow60 - سوئد - سوئد
چرت ودروغ است و بس.جمهوری عنتری نژاد سپورچیان اسرائیلی مردم رابازی میدن.سودیراکه اسرائیل ازاین رژیم غیراسلامی برده ومیبرد برهیچ ایرانی پوشیده نیست وملت ایران دیگر مطمعنا داناتراز سال 57 هستند.زنده باد سکولاریسم .به جنبش سکولاریسم بپیوندید تابشود بدون خونریزی اخوندهارا به مسجد برگردانیم.
سه‌شنبه 28 دی 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.