اعتراض در هرات به جلوگیری ایران از عبور تانکرهای سوخت به افغانستان


اعتراض در هرات به جلوگیری ایران از عبور تانکرهای سوخت به افغانستان

 

تظاهرات روز یکشنبه در هرات

گزارش‌ها حاکی از آن است که به دنبال اعتراض‌های  روز پنجشنبه  کابل به «جلوگیری» ایران از عبور تانکرهای سوخت به خاک افغانستان، معترضان در  شهر هرات نیز روز یکشنبه، برای دومین بار در مقابل کنسولگری ایران دست به تظاهرات زدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز یکشنبه، ۲۶ دی‌ماه، حدود ۳۰۰ تن از مردم هرات با در دست داشتن پارچه نوشته‌هایی با شعار «مرگ بر ایران» و در حالی که سنگ و تخم مرغ در دست داشتند پس از راهپیمایی در خیابان‌های هرات، در مقابل کنسولگری ایران در هرات دست به تظاهرات زدند.

این در حالی است که معترضان در هرات روز شنبه نیز برای ابراز نارضایتی خود از متوقف شدن تانکرهای سوخت در مرز ایران و افغانستان توسط جمهوری اسلامی، در مقابل کنسولگری ایران در هرات گرد هم آمده بودند.

تجمع مردم هرات در مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی در روز شنبه

تجمع مردم هرات در مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی در روز شنبهروز پنجشنبه، ۲۳ دی‌ماه نیز، صدها نفر در کابل در اعتراض به این مسدود سازی و همچنین برخورد «نامناسب» ایران با مهاجران افغان، در مقابل سفارت ایران در کابل دست به تظاهرات زده بودند.

به دنبال این اقدام، تهران ضمن اعتراض به این تظاهرات، سفیر افغانستان در ایران را نیز به وزارت خارجه فرا خواند.

برپایه گزارش‌های منابع افغان، ایران بیش از یک ماه است که از ورود حدود دو هزار تانکر سوخت به خاک افغانستان جلوگیری به عمل آورده است و به گفته انورالحق احدی، وزیر تجارت افغانستان، در حال حاضر روزانه تنها ۴۰ تانکر سوخت اجازه دارند از مرز دو کشور وارد افغانستان شوند.

آقای احدی همچنین با اشاره به اینکه حدود «۴۰ درصد» از سوخت مورد نیاز افغانستان از مرز خاکی ایران وارد افغانستان می‌شود، افزود: «متوقف کردن تانکرهای سوخت مشکلات بسیار و همچنین بحرانی را در زمینه عرضه سوخت (در افغانستان) ایجاد کرده است.»


پیشتر افغانستان اعلام کرده بود که ایران به دلیل احتمال استفاده از این سوخت‌ها توسط نیروهای ناتو، از ورود این تانکرها جلوگیری به عمل آورده است.

این در حالی است که ایران می‌گوید «کند شدن» واردات سوخت به افغانستان به «دلایل تکنیکی» مرتبط با حذف یارانه‌های انرژی است و می‌افزاید که این مسئله در دست بررسی است.

معاون رئیس جمهور افغانستان چندی پیش بر سر توقف این تانکرها با تهران وارد مذاکره شد و اعلام کرد که در گفت‌و‌گو با مقامات جمهوری اسلامی به آنها اطمینان داده است که این سوخت تنها مصرف شهروندی دارد و ایران نیز با ورود سوخت به افغانستان موافقت کرده است.

با این‌حال وزیر تجارت افغانستان روز یکشنبه اعلام کرد که این مشکل همچنان به قوت خود باقی است.

رویترز می‌افزاید که  این مسئله، بر قیمت سوخت در افغانستان تأثیر گذاشته و در برخی مناطق قیمت سوخت تا «۳۵ درصد» افزایش یافته است.

در حال حاضر افغانستان برای تأمین سوخت به قزاقستان روی آورده و خواستار خرید فوری ۲۰۰ هزار تن سوخت از این کشور شده است.

همچنین به گفته آقای احدی شرکت‌های خصوصی نفتی نیز در تلاش هستند تا با شرکت‌های نفتی روسیه وارد معامله شوند.

ashkan.h - سوئد - فلینگزبرو
واقعا در اینجا محمود میمون هویت راسیستی خودش را برای جهانیان آشکار کرده است
دوشنبه 27 دی 1389

Nani2008 - انگلستان - لندن
برادران افغان! ما مردم ایران و جنبش سبز توقیف سوخت را در فصل زمستان محکوم می‌نمائیم. لطفاً در شعارهایتان بجای نام ایران از نام جمهوری اسلامی استفاده نمائید. متشکریم.
دوشنبه 27 دی 1389

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
چرخ شان بی نفت هم میچرخد,, حتما منظوره شان 2 چرخه. یاچرخ خیاطی ??iii
دوشنبه 27 دی 1389

h.k - دانمارک - اودا
من ایرانی به سهم خودم دراین فصل سرماازاقدام دولت ملایان معذرت میخواهم.ومیدانم بیشترایرانیان هم ناراحت هستند.
سه‌شنبه 28 دی 1389

Larkiden - لوکزامبورگ - لوکزامبورگ
Nani2008 - انگلستان - لندن . دوست خوبم .. شما واقعا فکر میکنید که این خود افغان ها هستند که اینچنین شعارهایی را آماده کرده و سر میدهند؟ فکر نمیکنید چنین برداشتی در چنین شرایطی کمی ساده لوحانه باشد؟... همه ما میدانیم که اکثر افغانها خاطرات خوبی از ایران ندارند.. ولی این اعتراضات دودیست که آتش آن جای دیگر روشن است
سه‌شنبه 28 دی 1389

ایران دوست - ایران - تهران
مگه دوچرخه های افغانی ها با نفت کار میکنه؟
سه‌شنبه 28 دی 1389

bacheyebameyan - نروی - اسلو
Larkiden - لوکزامبورگ - لوکزامبورگ خوبه خودتم میدونی‌ افغانیها دل خوشی‌ ندران ولی‌ دلیل این اعتراض فقط همون یه چیزه .Nani2008 - انگلستان - لندن حرفت قابل قبول جز جمهوری اسلامی کس دیگه این کارو نمی‌کنه واقعا آبروی اسلامو بردن اینا
سه‌شنبه 28 دی 1389

Nani2008 - انگلستان - لندن
Larkiden - لوکزامبورگ! یعنی امکان داره مقامات جمهوری اسلامی با آمریکا ساخت و پاخت کرده اند که بهانه ای به دستشان برای حمله به ایران و نسل کشی ایرانیها بدهند؟ من متوجه نشدم منشأ این آتیش که اشاره کردید کجاست؟ ضمناً شما باز هم گفتید "ایران" من که گیج شدم.
سه‌شنبه 28 دی 1389

mortaza_hrt - افغانستان - هرات
این اقدام همان کشوری است که دم از اسلام و حکومت امام زمان می زند من یک سوال از دولت ایران دارم که کدام دین و مذهب میگوید درست در وسط چله زمستان به مردمی که هم زبان و هم دین و همسایه شماست و سخت به سوخت نیاز دارند آن را قطع کنید هر کس این اخبار را بخواند میفهمد که این کار سیاسی و قصد باج گیری از دولت و مردم افغانستان را دارد ما مردم افغانستان از سردی میمیریم ولی سر خم جلوی احمدی نژاد نمیکنیم
سه‌شنبه 28 دی 1389

Ali- Ghaznavi - سوئد - مالمو
Nani2008 - انگلستان - لندن. من با شما کاملا موافقم. ما با ملت ایران دوست هستیم. مشکل ما با جمهوری اسلامی ومزدوران ایشان هستند.
سه‌شنبه 28 دی 1389

Larkiden - لوکزامبورگ - لوکزامبورگ
bacheyebameyan - نروی - اسلو. دوست خوبم .. ابتدا روشن نمائید که هنوز چای نخورده فامیل شده اید یا در پارسی افغان ها این طرز سخن گفتن است؟. سپس اینکه شما محبت بفرمائید نظر خودتون رو بفرمایید .. من کامنت کوچکی برای دوست گرامی Nani2008 - انگلستان - لندن گذاشتم و از ایشان هم کامنت گرفته و پاسخ خواهم داد.. در مورد سخن شما که با اشاره به من بیان شد باید بگویم که متاسفانه این یک واقعیت است که افغان ها از ایرانی ها و بیشتر از حکومت ایران آنچنان دل خوشی ندارند اما بمن بگویید شما کجا پارسی گفتن و نوشتن را آموخته اید؟ در بامیان؟ کمی قدر شناس باشید و اشتباهات خود را نیز بپذیرید
چهار‌شنبه 29 دی 1389

Larkiden - لوکزامبورگ - لوکزامبورگ
Nani2008 - انگلستان - لندن . دوست گرامی اگر کمی دورتر را نگاه کنید دست حکومت هایی مانند انگلیس در هرجایی که ایران دخالت دارد دیده میشود.. گاهی برای روشن نبودن روند سیاست در پیش گرفته شده در منطقه از این حربه استفاده میشود و این بساطی که شما مشاهده میکنید در واقع حتی کوچکتر از اعتراض رانندگان اتوبوس در ایران بود.. یادمان باشد در منطقه ای که نفت هست.. دست بیگانه را نادیده گرفتن خطاست.. خطایی که شاه کرد.. خطایی که به اصطلاح روشنفکران ما کرده و میکنند... نطق این اقای افغان را کمی گوش کنید.. آیا بنظر شما این شخص میتواند مغز سیاسی پیچیده و پژوهنده این جریانات باشد؟ من فکر میکنم کمی ساده لوحانه است اگر اینطور به جریان بنگریم که فلسطینی خود بخود راننده زن را حمایت کند و افغان بر ضد ایران اعتراض..و .. و ..و
چهار‌شنبه 29 دی 1389

Larkiden - لوکزامبورگ - لوکزامبورگ
Nani2008 - انگلستان - لندن . درضمن واژه ایران را از زبان هر غیر ایرانی عامی خواهید شنید هرگاه که توضیحی بابت اتفاقی در ایران از شما بپرسند.. ما در بیرون ایران پاسخگوی افتضاحات احمقی نژاد و خائنه ای هستیم.. چون ایرانی هستیم و چیزی که در ایران اتفاق میافتد نخست مربوط به ایران است سپس مربوط به ما و در آخر مربوط به حکومت مستقر در ایران..
چهار‌شنبه 29 دی 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.