مهدی کروبی: تخلفات و اشتباه کاری ها را توطئه آمریکا و اسرائیل می دانند


مهدی کروبی: تخلفات و اشتباه کاری ها را توطئه آمریکا و اسرائیل می دانند

کروبی: سرمایه ای چون آمریکا و اسرائیل به دست آورده اند تا اشتباهها را از توطئه آنها بدانند

مهدی کروبی در مصاحبه ای به اتهامات مقامات و رسانه های دولتی علیه رهبران مخالف دولت پاسخ داده است.

سایت سحام نیوز، متعلق به حزب اعتماد ملی، متن مصاحبه ای را با مهدی کروبی، دبیرکل این حزب و از رهبران مخالف دولت، منتشر کرده که در آن آقای کروبی، ضمن پاسخگویی به اظهارات اخیر برخی مقامات و رسانه های دولتی، دیدگاه های خود را درمورد تحولات جمهوری اسلامی طی بیست سال گذشته و شرایط کنونی کشور بازگو کرده است.

اخیرا برخی مقامات و رسانه های طرفدار دولت گفته اند که رهبران اصلاح طلب، که از آنان با عنوان "سران فتنه" یاد می کنند، تنها در واکنش به آنچه که تقلب گسترده در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری می دانستند دست به اعتراض نزدند بلکه "توطئه" آنان از بیست سال پیش یعنی زمان درگذشت آیت الله روح الله خمینی و انتخاب آیت الله علی خامنه ای به جای او شروع شده بود.

آقای کروبی در پاسخ به این "تهمت زنی و افترا پراکنی نیروهای جریان حاکم" علیه رهبران مخالف دولت، گفت: "اگر آقایان می دانستند که مقدمات، به تعبیر آنان، فتنه از بیست سال قبل بسترسازی شده، چرا در طی این سالها حرفی از فتنه نبود و چرا جلوی پیشرفت آن را نگرفتند."

دبیرکل حزب اعتماد ملی در مورد تحولات بیست ساله گذشته، به جریان بازنگری قانون اساسی پس از انتخاب آیت الله خامنه ای به مقام رهبری جمهوری اسلامی و انتخاب اکبر هاشمی رفسنجانی به ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: "در اثناء بازنگری قانون اساسی، به اختیارات رهبری اضافه شد و همچنین مسئول اجرایی نیز تغییر کرد و همه چیز تغییر کرد."

در بازنگری قانون اساسی، از جمله تغییراتی که در اختیارات رهبری صورت گرفت، افزودن ولایت مطلقه فقیه بود و در مورد قوه مجریه هم، با حذف نخست وزیر به عنوان مسئول اجرایی که به کسب رای اعتماد مجلس نیاز داشت، اختیارات این قوه به طور کامل به رئیس جمهوری سپرده شد که تنها برای اعضای هیات دولت موظف به کسب رای اعتماد از مجلس است.

دبیرکل حزب اعتماد ملی در مورد تغییر و تحولات مدیریتی پس از درگذشت آیت الله خمینی، گفت که یک هفته پس از این واقعه، "یک مرتبه متوجه شدیم که همه چیز عوض شده، به یکباره ظرف یک هفته برخی افراد ولایتشان قوی شد و اصرار داشتند بر اختیارات ولایت فقیه در قانون اساسی اضافه شود" و افزود که همزمان، "شروع کردند به آزار دادن و محدود کردن جریان خط امام، که می خواستند آن را حذف کنند."

کروبی: رهبری نیز فرمودند این دولت از نظر فکری به من نزدیکتر است

مهدی کروبی یادآور شد که پس از خاتمه دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی در سال 1376، آیت الله خامنه ای هنگام دادن رای در انتخابات ریاست جمهوری گفت که "کسی برای من هاشمی نمی شود" و از انتخاب محمد خاتمی با رای قابل توجه مردم هم به عنوان "حماسه" نام برد.

وی سپس انتخابات سال 1384 و پیروزی محمود احمدی نژاد را یادآور شد و گفت که با این انتخابات "جریانی به روی کار آمد که با انحصار طلبی و تنگ نظری و اقتدار گرایی شروع کردند به حذف دیگران تا همه چیز در اختبار خودشان باشد" و با اشاره به سخنان آیت الله خامنه ای در نخستین نماز جمعه پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری در سال 1388، گفت: "رهبری نیز فرمودند این دولت از نظر فکری به من نزدیکتر است."

نارضایی مردم

آقای کروبی در مورد تحولات بیست سال گذشته، گفت که شرایط نامساعد کشور باعث شد تا مردم با شرکت در انتخابات سال 1376 - و انتخاب محمد خاتمی - در صدد تغییر سرنوشت خود برآیند اما "در سال 1388 متوجه شدند که دیگر حکومت به رای آنها توجهی نمی کند و چنین انفجاری روی داد که به خیابانها آمدند و اعتراضاتشان به صورت جنبشی عظیم و خودجوش شکل گرفت."

مهدی کروبی در بخشی دیگر از این مصاحبه، نسبت دادن مقام روحانی و آسمانی به دولت ها را مورد انتقاد قرار داد و گفت که هنگامی که در زمان دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، نمازگزاران نماز جمعه تهران مخالفت با رئیس جمهوری را مخالفت با پیغمبر عنوان کردند، این موضوع را در ملاقات با رهبر جمهوری اسلامی در میان گذاشت و افزود: "آن موقع پیش بینی نمی کردیم که روزی را می بینیم که دولت مستقر، مدیریت کشور و هدفمند کردن یارانه ها و غیره را به مدیریت مستقیم امام زمان - که از نظر فیزیکی از نظرها غایب هستند تا هم پاسخگو باشند و هم از خودشان دفاع کنند - ارتباط می دهند."

کروبی: مردم متوجه شدند حکومت به رای آنها توجه نمی کند و چنین انفجاری روی داد

آقای کروبی در بخش دیگری از سخنان خود، به انتقاد از سخنان احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران پرداخت، و با اظهار این نظر که در شورای نگهبان، "به جز یک نفر، بقیه کاره ای نیستند و در جاهای حساس، فقط شخص ایشان تصمیم گیری می کند" افزود: " ایشان برای قوه قضاییه تعیین تکلیف می کنند و درخواست اعدام بیشتر معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را داشته، و با دادن مرخصی به زندانیان سیاسی نیز مخالفت می کنند."

وی گفت که دبیر شورای نگهبان "حتی حقوق بخش زیادی از مردم ایران را نادیده می گیرد و به جای مردم تصمیم می گیرد و با گستاخی می گوید، اصلا نیازی به حضور این اصلاح طلبان در انتخابات نیست، مردم به شما رای نمی دهند."

دبیرکل حزب اعتماد ملی افزایش اختیارات شورای نگهبان را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت که یکی دیگر از تغییراتی که پس از درگذشت آیت الله خمینی روی داد این بود که به جای استادان حوزه علمیه، مسئولیت تایید صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان هم به شورای نگهبان واگذار شد، و افزود: "این دو اشکال مهم داشت، اول اینکه اعضای شورای نگهبان خود منصوبین رهبر هستند و از طرفی اعضای خبرگان می خواهند رهبر را تعیین و بر عملکرد وی نظارت داشته باشند."

مهدی کروبی نتیجه گرفت که نحوه اداره کشور در خلال بیست سال گذشته باعث بروز بحران های کنونی شده در حالیکه، به گفته وی، "می بینیم که مرتب می گویند این فته از بیست سال پیش شروع شده و دایم به موساد و سیا ارتباط می دهند."

آقای کروبی نسبت دادن مسئولیت مشکلات به دیگران را مورد انتقاد قرار داد و گفت که در سال های گذشته، مقامات جمهوری اسلامی ناکارآمدی و کوتاهی های موجود را به رژیم سلطنتی نسبت می دادند "اما حالا سرمایه ای همچون آمریکا و اسرائیل به دست آورده اند تا تخلفات، اشتباه ها و کم کاری ها را از توطئه های آنها بدانند و دایم از واژه های جنگ نرم، محارب، ستون پنجم، بی بصیرت، فتنه گر، مرددود، مفسد، وطن فروش در سخنرانی هایشان استفاده کنند."

دبیرکل حزب اعتماد ملی در بررسی ریشه شرایط کنونی سئوال کرد: "این خطا از کجا نشئت گرفته؟ از دولت، قوه قضاییه، مجلس یا زیرمجموعه تشکیلات رهبری؟" و پاسخ داد که عملکرد و مدیریت بیست ساله به وضعیت کنونی منجر شده و تاکید کرد: "متاسفانه آقایان فکر کردند با امنیتی کردن جامعه و بستن روزنامه ها و زندان کردن دانشجویان و خبرنگاران و بازنشستگی احباری اساتید و زندانی کردن فعالین سیاسی و مدنی و حقوق بشر، و وارد کردن نظامیان به انتخابات و فضای سیاسی کشور می توانند مملکت را اداره کنند."

zamanphp - اصفهان - اصفهان
زنده باد شیخ اصلاحات و ننگ بر این دولت عوام فریب
دوشنبه 27 دی 1389

red.boy - ایران - تهران
درود بر شیخ اصلاحات. و دلسوز واقعی مردم نه مثل بعضی ها که اونور دنیا نشستن و میگن لنگش کن. درود بر کروبی درود بر موسوی درود بر خاتمی. درود بر نوری زاده. درود بر سازگارا. زنده باد بی بی سی فارسی و صدای امریکا. موسوی زنده باد کروبیپاینده باد.
دوشنبه 27 دی 1389

red.boy - ایران - تهران
درود بر شیخ اصلاحات. و دلسوز واقعی مردم نه مثل بعضی ها که اونور دنیا نشستن و میگن لنگش کن. درود بر کروبی درود بر موسوی درود بر خاتمی. درود بر نوری زاده. درود بر سازگارا. زنده باد بی بی سی فارسی و صدای امریکا. موسوی زنده باد کروبیپاینده باد.
دوشنبه 27 دی 1389

nimma - ایران - تهران
دعا کن صبح شود.
سه‌شنبه 28 دی 1389

dkdk - دانمارک - اسلیس
تا حماقت عده ای که طرفداری از یکی از مهره های اصلی رژیم در 30 سال گذشته وجود دارد انها میمانند و به حماقت بعضیها میخندند.
سه‌شنبه 28 دی 1389

khayyaam - استرالیا - ملبورن
فقیه میکده دی مست بود وفتوا داد که می حرام ولی به ز مال اوقاف است همشان سر وته یک کرباسند چه عمامه سفید باشد چه سیاه قلب ها همه سیاه است
سه‌شنبه 28 دی 1389

نظرها - ایران - تهران
باید گفت درود بر این آدم که مثل خیلی ها نیستند که نشستند و فقط شعار لنگش کن می دهند. درود بر تمام کسانیکه با پذیرش ریسک (هرچقدر کم) مبارزه غیر خشن (همراه با فحش و بی ادبی) می نمایند.
سه‌شنبه 28 دی 1389

naslesookhteh - ایران - تهران
بالاخره آقای کروبی هم به رهبر گیر داد. مثل اینکه شرایط داره کم کم عوض میشه. یعنی موسوی و کروبی هم دارن خودشون رو کاملا از ریشه های این نظام منحوس جدا میکنن.
سه‌شنبه 28 دی 1389

yahosen - ایران - تبریز
.یادایامی که درگلشن فغانی داشتم.درمیان هرکی هرکی سیصد میلیون برداشتم.احمدی جون گفت بگو علت چه بود.سرخ رویان گفتم علت رامپرس .چونکه بودم من امین انزمان.خرج شد ان پول میان مردمان.(تقدیم به شیخ اسهالات)
سه‌شنبه 28 دی 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.