ایران: اگر زمان بگذرد پیشنهاد تبادل سوخت دیگر توجیهی ندارد


ایران: اگر زمان بگذرد پیشنهاد تبادل سوخت دیگر توجیهی ندارد

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و سرپرست وزارت امور خارجه ایران

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و سرپرست وزارت امور خارجه ایران، روز شنبه گفت که «ظرف ۱۰ ماه آینده امیدواریم اولین صفحه سوخت را وارد رآکتور تهران کنیم و اگر از زمان خودش بگذرد پیشنهاد تبادل سوخت دیگر توجیهی ندارد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی که در یک نشست خبری پس از بازدید هیئت‌های خارجی از تأسیسات هسته‌ای آب سنگین اراک سخن می‌گفت افزود: «درخصوص تأمین سوخت رآکتور تهران، ما درخواست سوخت ۲۰ درصد داشتیم اما آن‌ها پاسخ معقولی به ما ندادند و ما را مجبور کردند خودمان آن را تولید کنیم.»

روسیه، فرانسه و آمریکا در مهرماه سال گذشته به ایران پیشنهاد داده بودند، اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را با سوخت هسته‌ای آماده برای رآکتور اتمی تهران
مبادله کند تا بدین وسیله از نگرانی‌ها نسبت به استفاده احتمالی از اورانیوم برای ساخت بمب اتم در ایران کاسته شود.

ایران با وجود پذیرش اولیه این پیشنهاد، در ارائه پاسخ نهایی به آن تعلل کرد و پس از طرح شرایطی در این زمینه که با موافقت غرب مواجه نشد، اعلام کرد که رأساً به غنی‌سازی ۲۰ درصدی در داخل کشور دست می‌زند.

در همین زمینه علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز پنج‌شنبه بار دیگر هشدار داد که گروه وین فرصت زیادی برای دستیابی به تفاهم بر سر مبادله سوخت ندارد.

آقای سلطانیه یادآور شد که «با توجه به اینکه ایران مواد مورد نیاز برای تولید و ساخت سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران را به دست آورده‌است و در ساخت میله‌ها و غلاف سوخت موفق بوده‌است اگر سوخت تولیدی ایران وارد قلب راکتور تهران شود دیگر توجیهی برای مذاکره درباره تبادل سوخت وجود نخواهد داشت.»

وی هشدار داد که گروه وین، گروه شامل آمریکا، فرانسه و روسیه، باید از این فرصت استفاده کند و به میز مذاکره بازگردد.

«روسیه و چین این‌گونه القا می‌کنند که قصد اختلاف‌اندازی داریم»

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز شنبه در ادامه نشست خبری خود در اشاره به عدم استقبال از پیشنهاد بازدید از تأسیسات هسته‌ای ایران از سوی روسیه و چین گفت: «چین و روسیه ملاحظات سیاسی خود را دارند و این‌گونه القا می‌کنند که ما قصد داریم بین آن‌ها (۱+۵) اختلاف بیندازیم؛ در حالی که هدف ما بازگو کردن واقعیات است. اگر بر اساس برداشت‌های غیرعقلانی حرکت کنند و از صحبت‌ها و اهداف ما به گونه‌ای دیگر برداشت کنند این دیگر مشکل آن‌هاست. امیدواریم آن‌ها این رفتارشان را اصلاح کنند.»

دعوت برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای، به گفته مقام‌های ایرانی با هدف شفاف‌سازی و «مقابله با دروغ‌پردازی‌ها» در مورد برنامه اتمی ایران صورت گرفته است اما این پیشنهاد از سوی چین، روسیه و کشورهای اتحادیه اروپا رد شد.

علی‌اکبر صالحی در نشست خبری خود با انتقاد از کشورهای غربی در رد دعوت بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: «هر قدمی که ما برمی‌داریم، طرف مقابل به جای تشویق قدم مثبت ما را تخطئه می‌کند.»

اتحادیه اروپا اعلام کرده‌است که چنین بازدیدی یک اقدام تخصصی در حیطه وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و این اتحادیه در آن شرکت نخواهد کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، پیش از این در پیوند با این پیشنهاد ایران
گفت که هر اشاره‌ای که نشان‌دهنده گشایشی بزرگتر از سوی تهران باشد باید مورد استقبال قرار گیرد اما باید محتاط بود که چنین اقداماتی جایگزین بازرسی‌های معمول آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران با گفت‌وگوهای این کشور با شش قدرت جهانی نشود.

چین نیز درخصوص این دعوت ایران گفت به این دلیل که نماینده‌اش در آژانس هم‌اکنون در پکن به سر می‌برد، دشوار است که بتواند در چنین بازدیدی حضور داشته باشد.

اما به گزارش خبرگزاری‌های ایران، در پی دعوت تهران، روز شنبه بازدیدی توسط رئیسان و نمایندگان «تروییکای نم، گروه ۷۷، اتحادیه عرب و سفیران ونزوئلا و سوریه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی»، از تأسیسات هسته‌ای آب سنگین اراک
انجام شد.

قدرت‌های غربی همواره از احتمال وجود مقاصد نظامی جهت ساخت بمب اتم در چارچوب برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. اما رئیس سازمان انرژی اتمی در این نشست خبری بار دیگر در این رابطه گفت: «داشتن و ساختن بمب شرعاً از نظر ما حرام است و مقام معظم رهبری به صراحت این را اعلام کرده‌اند. ما تا ابد به دنبال بمب نیستیم. متاسفانه بدخواهان و کسانی که عقلانیت خود را کنار گذاشته‌اند باید بیدار شوند. ما اگر می‌خواستیم از بمب اتم استفاده کنیم در جنگ تحمیلی از آن استفاده می‌کردیم.»

ایران قرار است به زودی در استانبول درخصوص مناقشه هسته‌ای خود با گروه موسوم به ۱+۵ مذاکره کند و علی‌اکبر صالحی روز شنبه در این پیوند گفت که «به مذاکرات استانبول خوشبین هستیم.»

رونمایی از دو نوع رادیودارو

علی‌اکبر صالحی در ادامه این نشست خبری از تولید دو نوع رادیودارو در ایران خبر داد.

رادیوداروها یا داروهای هسته‌ای، داروهایی هستند که به فرد بیمار تزریق یا خورانده می‌شوند و می‌توانند در جهت درمان یا کاهش درد سرطان نیز کاربردهایی داشته‌باشند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه سخنانش افزود: «ما مکمل رادیوداروها را وارد می‌کنیم و دو نوع رادیودارویی که امروز از آن رونمایی شد ساخت خودمان است و ما بنا داریم اگر در زمینهٔ رادیودارو کمبودی داشتیم از بیرون وارد کنیم که در حال حاضر با روسیه صحبت کرده‌ایم و آنان موافقت کرده‌اند این داروها را در اختیار ما قرار دهند. هم‌چنین ما به دنبال تولید رادیوداروهای جدید هستیم.»

وی با بیان این‌که رآکتور ۴۰ مگاواتی اراک برای تولید رادیوداروها تا حدود سه سال آینده راه‌اندازی می‌شود، گفت: «این رآکتور نیازهای ما را در زمینه‌ رادیودارو و تحقیقات فراهم می‌کند.»

اتیلا - ژاپن - توکیو
آقای صالحی فرمودند !!((داشتن و ساختن بمب شرعاً از نظر ما حرام است و مقام معظم رهبری به صراحت این را اعلام کرده‌اند. ما تا ابد به دنبال بمب نیستیم. متاسفانه بدخواهان و کسانی که عقلانیت خود را کنار گذاشته‌اند باید بیدار شوند. ما اگر می‌خواستیم از بمب اتم استفاده کنیم در جنگ تحمیلی از آن استفاده می‌کردیم )) آن جنگی که شما ازش یاد میکنید جنگ تحمیلی از طرف خمینی به ملت ایران بود !، و اگر آن موقعه هم بمب داشتید حتماً استفاده کرده بودید ،! اگر تحریم های اقتصادی و سیاسی نبودند شماها خدا را از خدای کردن ساقط میکردید !، خاک بر سر ملتی که دنباله رو خامنه باشه  
یکشنبه 26 دی 1389

Nani2008 - انگلستان - لندن
حالا فهمیدم 2600 تانکر سوخت افغانستان را برای چی متوقف کردید.
یکشنبه 26 دی 1389

prhm - ایران - رشت
ای بابا اینا تقیه می کنن خمینی رو یادتون رفته چقد دروغ به خورد مردم داد آخرشم گقت " تقیه کردم " ( با لهجه خودش بخونین )
یکشنبه 26 دی 1389

iranazadiran - ایران - تهران
این التماس کردن ها را اگر ساندیس خورانتون نمی فهمند و در خواب جهالت و حکاقتشان غرقند اما دیگران متوجه میشوند. شماها دزد که هستید اما مرد بودن برایتان سخت است و غیر قابل دسترس.
یکشنبه 26 دی 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.