جزئیات سقوط بوئینگ مسافربری در اطراف ارومیه , شهر،ملتهب و عزادار

 
جزئیات سقوط بوئینگ مسافربری در اطراف ارومیه , شهر،ملتهب و عزادار

عصر ایران : یک فروند هواپیمای بویینگ 727 متعلق به شرکت هواپیمایی هما در 7 کیلومتری ارومیه سقوط کرد. خلبان این هواپیما پس از رسیدن به نزدیکی فرودگاه ارومیه به خاطر شرایط نامساعد جوی ، در خواست بازگشت می کند ولی به دلیل دید محدود ، ناگزیر از فرود اضطراری در اطراف فرودگاه می شود که با وجود درختان سیب در منطقه ، این فرود ناکام می ماند و حادثه رخ می دهد.

هواپیما حامل حدود یکصد مسافر بود. به علت این که فرایند فرود و سقوط در نزدیکی زمین آغاز شده ، چند مسافر زنده مانده اند که به بیمارستان های شهر و عمدتاً به بیمارستان امام خمینی ارومیه منتقل شده اند.

راه های منتهی به محل حادثه از سوی نیروهای امنیتی مسدود شده اند. با این حال خبرنگار عصرایران که توانسته است از مسیر های فرعی به محل سقوط برسد گزارش کرده که هواپیما در فاصله ای نزدیک با روستاهای  قره حسنلو ، گلپاشین ، مشک آباد ، آلمان آباد و کلیساکندی سقوط کرده و اگر اندکی آن سو تر می افتاد ، خانه های اهالی بر سرشان تخریب می شد و فاجعه ای بزرگ تر به وقوع می پیوست.

بر اساس مشاهدات خبرنگار ما ، هواپیما پس از برخورد با زمین به سه تکه بزرگ و سه تکه کوچک تر تقسیم شده است.بوئینگ حادثه دیده در یک زمین خالی بین باغ های سیب و انگور سقوط کرده است.
روستاییان که در نخستین دقایق حادثه در محل حاضر شده بودند ، کمک شایانی در امدادرسانی اولیه داشته اند. شاهدان عینی گفته اند که اکثر کشته ها و مجروح ها در درون هواپیما بوده اند ، با این حال ، دستکم یک جوان را دیده اند که به فاصله چند صد متری پرتاب شده بود و در دقایق اولیه بعد از سقوط هم زنده بود اما به علت جراحات زیاد جان خود را از دست داد.آنها همچنین به خبرنگار ما گفتند که جسد چند کودک را هم دیده اند. شاهدان عینی همچنین از کشته شدن خلبان و کمک خلبان در این حادثه خبر دادند.

اولین شاهد عینی سانحه که خبر سقوط را اعلام کرده ، یکی از اهالی روستاهای اطراف بوده که اتفاقاً کارمند فرودگاه ارومیه نیز هست و بلافاصله مراتب را به فرودگاه مخابره کرده است.
در لحظه سقوط ، وضعیت جوی بسیار نامساعد و هوا برفی بود. بارش برف همچنان ادامه دارد.

هم اکنون تمام قوای امدادی ارومیه برای کمک به حادثه دیدگان بسیج شده اند و ستاد بحران در حالت آماده باش است.
صدها نیروی امدادی ، نظامی و انتظامی به همراه اهالی روستاهای اطراف در محل حادث حضور دارند. با این حال به دلیل بارش برف و تاریکی هوا ، مشکلاتی در زمینه امداد رسانی وجود دارد.

در همین حال یک منبع آگاه در استانداری ارومیه به خبرنگار عصرایران گفت: در این حادثه 71 نفر از جمله سه کودک کشته و 33 تن زخمی شده اند که اکثر آنها در حال حاضر زیر عمل جراحی اند. از بین 12 نفر از کادر پرواز نیز دستکم یک خانم مهماندار زنده است.
وی افزود: تا کنون هویت 88 نفر از قربانیان شناسایی شده است.
به گفته وی ، هواپیما بر اثر سقوط منفجر نشده و تنها مچاله شده است و از این رو ، تعدادی از مسافران شانس حیات دوباره یافته اند.

یادآور می شود 4 سال قبل نیز در چنین روزی هواپیمای حامل سردار کاظمی به همراه تعدادی از فرماندهان سپاه در اطراف ارومیه سقوط کرد که منجر به شهادت آنان گردید.



خبرنگار عصرایران همچنین از اوضاع داخل شهر نیز گزارش می دهد به دلیل هجوم همزمان بستگان نگران مصدومان ، ترافیک سنگینی در بیمارستان های محل انتقال مصدومان به ویژه بیمارستان امام خمینی شکل گرفته ، آمبولانس ها آژیرکشان در حال تردد حد فاصل محل سقوط هواپیما و بیمارستان ها هستند و شهر کاملا عزادار و ملتهب است به ویژه در اطراف بیمارستان ها که بازماندگان کشته ها و مجروحان ، جمع شده و بسیاری از آنها شیون و زاری می کنند.

تعدادی از شهروندان ارومیه ای هم که قصد داشتند از تهران با این پرواز به ارومیه بروند ، به دلیل تاخیر و احتمال لغو پرواز ناگزیر با پرواز تهران-تبریز سفر کردند و بدین ترتیب از سانحه نجات یافتند. خبرنگار ما خواست با یکی از این افراد مصاحبه ای انجام دهد که این مسافر نجات یافته ، به دلیل تاثر شدید و گریه های بی امان نتوانست گفت و گو کند.

آخرین مکالمه خلبان با برج مراقبت

استاندار آذربایجان غربی درباره میزان تلفات جانی سقوط هواپیما گفت: هنوز نمی توانیم اظهار نظر دقیقی در این زمینه داشته باشیم اما تمامی بیمارستانهای ارومیه و همچنین بیمارستانهای نظامی آماده باش هستند.

استاندار آذربایجان غربی درباره چگونگی وضعیت این هواپیما قبل از سقوط گفت: این هواپیما قرار بوده ساعت 16 از تهران به سمت ارومیه پرواز کند که به خاطر شرایط جوی ساعت 18 با تاخیر پرواز کرده است لذا باید ساعت 19 یا 19:30 به فرودگاه ارومیه می رسیده است. 10 دقیقه قبل از اینکه به فرودگاه ارومیه برسد به برج مراقبت اعلام کرده است که آماده نشستن است اما در آخرین مکالمه با برج مراقبت گفته است که نمی تواند بنشیند. در این هنگام ارتباط قطع می شود و برج مراقبت متوجه می شود که هواپیما در حال کاهش ارتفاع است.

وی درباره شرایط جوی محل حادثه گفت: وضعیت جوی هم اکنون بسیار وخیم است.

آخرین خبر ها حاکی است عملیات تخلیه مجروحان و کشته شدگان به طور کامل پایان یافته است.
جعبه سیاه هواپیما نیز پیدا شده است.
وزیر راه و ترابری نیز ساعاتی پس از سقوط خود را به محل حادثه رساند.

جزییات سقوط هواپیما از زبان یکی از مسافرین

بهنام اسماعیلی که هم‌اکنون در بیمارستان ارتش ارومیه بستری است، در گفتگو با «نسیم» با تشریح جزئیات سقوط این هواپیما گفت: در نزدیکی ارومیه وقتی ارتفاع هواپیما کم شد، تکان‌ها بیشتر شد و یکباره هواپیما اوج گرفت اما مجددا آرام آرام به سمت فرود آمدن بود که تکان ‌های شدیدی خورد و گویا هواپیما با شدت زمین برخورد کرد.

وی با بیان اینکه از ناحیه قفسه سینه و پا دچار شکستگی شده است گفت: در فرودگاه مهرآباد، 2 بار مسافرین پرواز تهران-ارومیه را به پای هواپیما برده و برگرداندند، اما در نهایت با یک ساعت تأخیر، هواپیما پرواز کرد و در نزدیکی‌های ارومیه تکان‌های شدید و غیر عادی داشت.

اسماعیلی افزود: وقتی ارتفاع هواپیما کم شد، تکان‌ها بیشتر شد و یکباره هواپیما اوج گرفت اما مجددا آرام آرام به سمت فرود آمدن بود که تکان ‌های شدیدی خورد و گویا هواپیما با شدت زمین برخورد کرد.

این مجروح سانحه هواپیمایی ارومیه گفت: بعد ازاین تکان‌ها من چیزی متوجه نشدم و یک‌دفعه خود را در میان انبوهی از برف دیدم که به زیر هواپیما افتاده بودم.

بهنام اسماعیلی تصریح کرد: بعد از دقایقی متوجه شدم که بنزین هواپیما به سر و صورت من می‌ریزد و خیلی تلاش کردم تا خود را از مهلکه نجات دهم، چراکه فکر می‌کردم هر لحظه امکان انفجار هواپیما وجود دارد.

وی تأکید کرد، با اینکه به شدت مجروح شدم، خود را در میان برف‌ها از هواپیما دور کردم و با موبایلی که همراه داشتم با یکی از بستگانم تماس گرفتم و موضوع را اطلاع دادم.

این مجروح تصریح کرد: همچنین چراغ موبایل خود را روشن کردم تا مردم عادی که برای امداد رسانی خود را به محل حادثه رسانده بودند متوجه زنده بودن من شوند.

اسماعیلی گفت: 45 دقیقه طول کشید تا مردم به کمک ما آمدند و من فکر می‌کردم که جان خود را از دست می‌دهم اما با کمک مردم زنده ماندم.

این مسافر هواپیمای ارومیه اضافه کرد: احتمالا برخی از مسئولین شهرستان ارومیه و کارمندان دولتی در این هواپیما بوده‌اند.

urmulu - ایران - ارومیه
خدا همشون رو رحمت کنه. اینم از تحریمی که نعمت محسوب می شه!!!!!!!!!. فقط حیف این همه بی عدالتی !!! همه مردم از برکات و نعمات بهره مند شن و مسولان نه!!!!!!
دوشنبه 20 دی 1389

capochin0o - امارات - شارجه
خدا رحمتتون کنه.از اسمون و زمین مملکت داره بلا میاد..بی تقصیر رفتن خدا بیامرزا
دوشنبه 20 دی 1389

fsirani - ترکیه - آنکارا
چرا وقتی شرایط جوی مساعد نیست اقدام به پرواز میکنند من تقصیر را بر کسانی که با وجود شرایط جوی بد اجازه پرواز دادن میدانم
دوشنبه 20 دی 1389

rojina9000 - ایران - تبریز
هیچکس یادش نمیره همین 2-3 هفته پیش رو که چقدر تو تلویزیون و رسانه های ایران سرگردانی مردم اروپا و آمریکا رو تو بوق و کرنا کردند که ای وای اینا هیچی بلد نیستند . نمی دونن چطور این مسافرها رو مدیریت کنن و نمی تونن کاری برای پرواز هواپیماهاشون تو شرایط بد جوی بکنند. تو اخبار 30 دقیقه ای 20 دقیقه اش همین بود . مدام اعتراض مردم اروپا رو نشون می دادند. این هم مدیریت شون تو شرایط بد جوی.. الحق مدیریت شون بی نقصه .. بهتره بنا به گفته "سیدالرییس احمد النجاد " این مدیریت عالی شان را صادر هم بکنند تا مردم کشورهای دیگر هم مستفیذ بشوند. "گل دختر " و همراهان شما هم می تونن تو صادرات این مدیریت به ارباب هاتون کمک کنید .
دوشنبه 20 دی 1389

بچه تهرون - ایران - تهران
بوئینگ 727 در سال 1963 میلادی تولید شد و درسال 2003 بنا بر قوانین یوتا از پروازهای بین المللی به کنار رفت. بیشتر کشورها پس از این تاریخ هواپیمای ایرباس را جایگزین بوئینگ 727 کردند. معدود کشوری هچنان ازاین هواپیما جهت باربری در مسیرهای کوتاه استفاده میکنند.میتوان گفت ایران تنها کشوریست که بدون دست رسی مستقیم به قطعات یدکی از این هواپیما در مسیرهای طولانی داخلی انهم به عنوان هواپیمای مسافربری استفاده میکند. جالب است بدانیم 32پیش ناوگان ایران ایر بدون داشتن سانحه چه در پروازهای داخلی و چه خارجی مقام اول جهان را در سیف ترین ایر لاین های دنیا داشت.
دوشنبه 20 دی 1389

Aroosha - انگلستان - لندن
انرژی هسته ای حق مسلم ماست...به خاطر این اتم و هسته بازی یک دیکتاتور لجباز مردم بیچاره کشورم دسته دسته میمیرند.
دوشنبه 20 دی 1389

فضول میرزا - سوئد - استکهلم
بجز مسئولین شهرستان ارومیه که در هواپیما بودند، خداوند بقیه مسافرین و خدمه را بیامرزد.
دوشنبه 20 دی 1389

vahid_ - انگلستان - گلاسگو
دل وجگر می خواد تو ایران سوار هواپیما شی..یا اونجا کار کنی..به نظر من کار خلبانی تو ایران مثل داوطلب انتحاری...
دوشنبه 20 دی 1389

zardast01 - انگلستان - اکسفورد
خدا رحمته حمویا بکت بژی ازادی مرگ بر احمدی نژاد تسلیت به همه همشهریان
دوشنبه 20 دی 1389

banoyemehr - کانادا - تورنتو
تقصیر مردمه اگه هیچ کس دیگه بلیط هواپیما نخره و چند روزی پروازها رو زمین بمونه همه چی درست میشه
دوشنبه 20 دی 1389

araz_anadilim - هند - بمبئی
الله باجیلار وقارداشلاریمیزا سونسوز رحمت ایله سین نور ایچینده یاتسینلار.من اهل ارومیه هستم و مدت زیادی از شهر خودم دورم شنیدن این خبر تاسف بار و تکان دهنده بود.اچند تا هواپیما تو سال تو ایران سقوط می کنه؟
دوشنبه 20 دی 1389

azerbaican - ایران - تبریز
این آقای بهبهانی نماد کامل بز ایرانیه!آقا هنوز فرق کم و زیاد رو نمی دونه! از 100 نفر 70 نفر کشته شدن اقا میاد میگه تلفات خوشبختانه کم بود!
دوشنبه 20 دی 1389

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
چطور هواپیمای ولی وقیح و مموتی سقوط نمیکنه؟!!! همیشه باید مردم عادی قربانی حماقت و بیشعوری حکومت ولی وقیح بشن؟!!! اصلا چرا مردم سوار این تابوتهای پرنده میشن؟!!! خب یکدفعه بجای چتر نجات چند متر کفنی به مردم بدند و یا بجای بلیط هواپیما یک فرم وصیت نامه چاپ شده به مردم بدند تا مردم تکلیف خودشون رو بدونن. مردم هم از زندگی خودشون سیر شدن ...
دوشنبه 20 دی 1389

Rooze barfi - پاراگوئه - آسونسیون
خدا همگی رو رحمت کنه خیلی درد آور است
دوشنبه 20 دی 1389

bahram_303 - ایران - تهران
اینا براشون جون مردم مهم نیست . ولی بیاین مثلا بگین که ضریح حسین تشنه لب صدمه دیده !!! انوقت خامنه ای دیگه خواب نداره . کشوری که رهبرش دیوانه باشه چه انتظاری ازش میشه داشت ؟؟؟ کاش الان میفهمیدم خامنه ای ناراحت شده یا داره به فلسطین فکر میکنه .
دوشنبه 20 دی 1389

manenarenji - المان - اسن
فقط میدونم ایران رو نکبت برداشته از درودیوار میباره واسه مردم بیچاره.
دوشنبه 20 دی 1389

yashainiran - ایران - ایران
من می خواستم با یکی از اقوامم بریم جزیره کیش ولی با شنیدن خبر سقوط این هواپیما منصرف شدیم چون چندسال پیش رفته بودم کیش هواپیما تکانهای شدیدی می خورد و خدا را شکر چیزی نشد(البته در زمان خاتمی) الان که اوضاع خیلی بدتر هم شده. خدا همه کشته شدگان این سانحه را بیامرزد
سه‌شنبه 21 دی 1389

shaki59 - ایران - ملاط اباد
کمال تاسف و تسلیت تقدیم به خانواده های این عزیزان ..واقعا به چه جرمی رفتند؟......تحریم؟!تحریم نمنه دی؟این برای ما تحریم نیست ما تحریم را به فرصت تبدیل میکنیم.(از بیانات شیوای جناب مموتی نژاد).حالا بیا تحویل بگیر ابن جنازه هارو اقای فرصت ایجاد کن.واقعا یکی از دوستان گل گفت که خلبانی و مهمانداری در ایران شغلی است که 50/50 و ریسکه و دل شیر میخاد هرکی تو این حرفه بره.
سه‌شنبه 21 دی 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.