مارهای افسرده؛ مخاطب هشدار هاشمی رفسنجانی کیست؟


مارهای افسرده؛ مخاطب هشدار هاشمی رفسنجانی کیست؟

محمد قوام - بی بی سی

اکبر هاشمی رفسنجانی از روحانیون پایه گذار نظام جمهوری اسلامی در ایران، نسبت به شدت گرفتن «توهین و تهمت» به روحانیون و مراجع تقلید، از سوی کسانی که آنها را «مارهای افسرده» خوانده هشدار داده است.

آقای هاشمی رفسنجانی در یادداشتی در وب سایت شخصی خود، نوشته است که ۳۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی «بقایای فکری دین زدایی و روحانیت ستیزی سر برآورده اند و خاکریز به خاکریز جلو می آیند و شاهدیم که پس از توهین و تهمت به سران روحانی عرصه سیاست در ۳۰ سال گذشته، به فضلا و علما و مراجع قم رسیده اند.»

به نظر می رسد اشاره آقای هاشمی رفسنجانی به رویدادهای یک و سال و نیم اخیر و توهین به برخی از مراجع تقلید است که مواضعی در همراهی با معترضان به نتایج انتخابات و شرایط سیاسی و اجتماعی کشور داشتند.

دامنه این گونه رفتارهای کم سابقه با مراجع دینی در هفته های گذشته به برخی از مراجع تقلید از جمله آیت الله وحید خراسانی روحانی بلندپایه در قم رسید که بنابر دیدگاه سنتی خود دخالت مستقیمی در امور سیاسی و حکومتی ندارد.

اکبر هاشمی رفسنجانی که از حدود یک سال و نیم پیش به عنوان خطیب در نماز جمعه تهران حاضر نشده، اخیرا دیدگاه های خود را به جز سخنرانی در دیدارهای عمومی از طریق وب سایت اش هم منتشر می کند

آقای هاشمی رفسنجانی در یادداشت خود «توهین و تهمت» به روحانیون را شیوه کسانی خوانده که «پایه‌های قدرت خویش را بر تارهای عنکبوتی بنا نهاده‌اند» و ادامه داده که «شگفتا در تاریخ بسیار دیدیم و شنیدیم که حاکمان ناحق بسیاری، برای بقای خویش به این شیوه نخ‌نما تمسک جستند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی در حال حاضر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری است که وظیفه آن نظارت بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی است و اختیار عزل و نصب او را هم دارد.

آقای هاشمی رفسنجانی هم طی یک سال و نیم اخیر از سوی برخی از چهره های مورد حمایت دولت مورد انتقادهای شدید قرار گرفته است. برخی از اقدامات او از جمله مضمون آخرین خطبه نماز جمعه ای که به امامت اش برگزار شد، مورد انتقاد کم سابقه ای قرار دارد.

او در خطبه های نماز جمعه پس از انتخابات ریاست جمهوری خواهان آزادی زندانیان سیاسی و «بازگرداندن اعتماد مردم» نسبت به سلامت انتخابات شده بود.

برخی از طرفداران دولت می گویند که «سکوت» آقای هاشمی رفسنجانی در برابر معترضان و رهبران مخالف دولت نوعی همراهی با آنها و «خیانت» محسوب می شود. آقای هاشمی رفسنجانی از چند هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری تاکنون به عنوان امام جمعه در نماز جمعه تهران شرکت نکرده و دیدگاه های خود را در جریان دیدارهای عمومی و انتشار مطالبی در وب سایت اش منتشر می کند.

هشدار در سالگرد اعتراض به مقاله روزنامه اطلاعات

به نظر می رسد موقعیت و نفوذ سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی، پس از آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایران نسبت به گذشته رو به افول گذاشته است

به نظر می رسد که یکی از مصادیق مورد انتقاد آقای هاشمی رفسنجانی از «توهین به سران روحانی مملکت» شخص خود اوست.

طی نزدیک به ۳۲ سالی که از پیروزی انقلاب ایران می گذرد توهین به سیاستمداران روحانی و غیر روحانی که مواضعی مستقل از مواضع رسمی حکومت داشته اند امری مرسوم محسوب شده است. از جمله عزل آیت الله حسینعلی منتظری، قائم مقام رهبری که مشهورترین این موارد است. آیت الله منتظری پس از عزل از مقام اش مدت طولانی را نیز در حصر خانگی گذراند و دفتر و محل تدریس او در شهر قم بارها هدف حملات نیروی های لباس شخصی قرار گرفت.

آقای هاشمی رفسنجانی یادداشت هشدارآمیز خود را به مناسبت ۱۶ دی، سالگرد چاپ مقاله ای در روزنامه اطلاعات در سال ۱۳۵۶ منتشر کرده که حاوی نکاتی بود که پیروان آیت الله خمینی، آن را توهین آمیز تلقی کردند.

انتشار این مقاله به قلم نویسنده ای به نام احمد رشیدی مطلق است باعث اعتراض هواداران آیت آلله خمینی که در تبعید به سر می برد، شد.

نویسنده، مقاله «ایران و استعمار سرخ و سیاه» به بازخوانی حوادث مربوط به خرداد ۱۳۴۲ و رویدادهای مربوط به اصلاحات ارضی پرداخته بود ودر مقاله خود نوشته بود که مالکانی که زمین خود را در جریان اصلاحات ارضی از دست داده بودند، به دنبال حمایت روحانیون برای بازپس گیری زمین های خود بودند اما «روحانیون برجسته حاضر به همکاری با آنها نشدند، در صدد یافتن یک روحانی برآمدند که مردی ماجراجو و بی اعتقاد و وابسته و سرسپرده به مراکز استعماری و بخصوص جاه طلب باشد و بتواند مقصود آن ها را تامین نماید و چنین مردی را آسان یافتند. مردی که سابقه اش مجهول بود و به قشری ترین و مرتجع ترین عوامل استعمار وابسته بود و چون در میان روحانیون عالی مقام کشور با همه حمایت های خاص موقعیتی به دست نیاورده بود در پی فرصت می گشت که به هر قیمتی هست خود را وارد ماجراهای سیاسی کند و اسم و شهرتی پیدا کند.»

مقاله روزنامه اطلاعات در ادامه می گفت که «آیت الله خمینی عامل مناسبی برای این منظور بود و ارتجاع سرخ و سیاه او را مناسبترین فرد برای مقابله با انقلاب ایران [انقلابشاه و ملت] یافتند و او کسی بود که عامل واقعه ننگین ۱۵ خرداد شناخته شد.»

انتشار این مقاله باعث تظاهرات پیروان آیت الله خمینی در روز ۱۹ دی در قم شد و به بروز درگیری با نیروهای دولتی انجامید.

در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، سالگرد این تظاهرات، مناسبتی حکومتی برای نشان دادن وضعیت روحانیت در دوره پهلوی بوده و مقام های حکومتی با یادآوری آن درباره لزوم توجه و اهتمام به جایگاه روحانیت ابراز نظر می کنند.

از جمله آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در این روز درباره اهمیت اعتراض مردم قم به انتشار مقاله روزنامه اطلاعات و نقش آن در پیروزی انقلاب اسلامی سخنرانی کرده است.

با این همه اکبر هاشمی رفسنجانی در یادداشت اخیر خود از زاویه دیگری به این مناسبت نگاه کرده و نوشته است که «۳۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و بقایای فکری دین‌زدایی و روحانیت‌ستیزی که در بهار هوشیاری مردم ایران، چون مارهای افسرده سر در خاک انتقام فرو برده بودند، در پاییز بداخلاقی‌های سیاسی و اختلافات سلیقه‌ای، پوست‌اندازی کرده و سر برآورده‌اند.»

به نوشته آقای هاشمی رفسنجانی «تاسف‌آور است که این بار برای توهین و تهمت، لباس رشیدی مطلق‌ها را درآورده و خرقه دوستی و ارشاد پوشیده‌اند، رندانه با چراغی که دروغ را اخلاق، تهمت را مبارزه و توهین را جهاد می‌دانند، مزورانه پشت خاکریزی پناه گرفته‌اند که مطمئنا آخرین و بالاترین هدف آنها خواهد بود.»

nima_1011 - اکراین - کی یف
نمیدونم جی بگم
دوشنبه 20 دی 1389

احتراز - آلمان - دورف
دروغ را اخلاق، تهمت را مبارزه و توهین را جهاد می‌دانند
دوشنبه 20 دی 1389

Pezhman - اتریش - وین
منظورت مارهای روی دوش ضحاک علی است؟. ناقلا اونها رو تو با بوسیدن شانه های ضحاک علی موجب روئیدنشان بر شانه هایش شدی. یادت هست که خودت او را به جایگاه خدایی رساندی و نشاندی؟ مارها امروز مغز بچه های خودت را طلب میکنند.ناراحت نباش.این قانون انقلاب است.که سرانجام بچه های خود را میخورد.
دوشنبه 20 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
مردم ایران به نایب امام زمین حضرت عزا خامه ای لقب " ضحاک " داده اند که راحتر از این اسم بزرگی هست که نوشتم , و جماعت اخوند انگاری به او لقب " مار " داده اند = که همان " ضحاک ماردوش " فردوسی است *!*
دوشنبه 20 دی 1389

rezashah1919 - ایران - تهران
از خمینی و خامنه ای و وحید خراسانی و سایر مراجع تقلید گرفته تا ابتدائی ترین طلبه , خائین به ایران هستند که بیش از هزار سال است که جانشین اعراب جنایتکار شده اند. این کثافت ها که مانند میکربی کثیف در بدن تمدن ایران رخنه کرده و مانند زالو خون این ملت مظلوم را مکیده اند, اکنون بصورت ماری در ا مده اند که میخواهند اخرین توان ملت را بگیرند. این مرتجعین سیاه که حساب بانکی خود را تا چند نسل دیگرشان در بانک های خارج از سرمایه ملت زدیده و پر کرده اند باید بدانند که همین ملت روزگار انهارا سیاه خواهد کرد. فرار گروه گروه فرزندان غیور ایران از دین تحمیل شده اسلام سر اغاز این داستان است. به انتظار روزی که ملت ایران این پلید تر از سگهارا به سزای اعمالشان برسانند وخاک پاک ایران را از وجود این جانوران خونخوار نجات دهند.
دوشنبه 20 دی 1389

yashainiran - ایران - ایران
شیخ حیله گر. چیست فرق آدمی با جانور / تا که می نازد به خود از آن بشر / آدمی را گر نبود این امتیاز / بود بیش از جانور غرق نیاز / هست این نیروی ممتاز بشر / عقل دور اندیش و آینده نگر / در شگفتم من چرا این برتری / گشته در او مایۀ وحشی گری؟ / در طبیعت بی گمان هرجانور / هست در هنگام سیری بی خطر / من نمی دانم چرا نوع بشر / وقت سیری می شود خونخوارتر / در میان جنگل دور و دراز / هیچ حیوانی دیده ای همجنس باز / هیچ شیری دیده ای در بیشه زار / جمع شیران را کند بالای دار؟ / هیچ گرگی بوده کز بهرمقام / گرگها را کرده باشد قتل و عام؟ / هیچ میمون، ساخته بمب اتم؟ / تا که هستی را کند از صحنه گم؟ /
دوشنبه 20 دی 1389

farhad352 - ایران - تهران
ملت ایران در طی این سالهای سیاه حکومت ننگین تازی توانست به خوبی شما پست فطرتان دزد و بی شرف را که چیزی در مخیله شما جز چپاول و غارت و تعدی و تجاوز نبود بشناسد و شما اهریمنان ابن الوقت در امتحان حاکمیت خود با بدنامی و ننگ ابدی بزودی راهی گور خواهید شد. از هم اکنون طناب های دار شما ها بر شاخه های درختان در سراسر کشور در حال آویز شدن است و بزودی گردن کلفت و قطور شما را که از حرام خوری و مفت خوری بیش تراز گردن ستوران هم قطورتر شده است به آنها آویزان شده و چرخش جسد بیجان و رقص مرگ شما ترنم آهنگی خواهد شد که بیگمان اکثریت وطن پرستان با لبخندی از ته دل آغاز آزادگی وطن را از وجود نکبت بار شما و دین جهالت و بربریت تازی ، با رقص و پای کوبی جشن خواهند گرفت. به امید آن روز شکوهمند و تاریخی.
دوشنبه 20 دی 1389

yashainiran - ایران - ایران
دیده ای هرگز الاغی باربر / مین گذارد کار زیر پای خر؟ / هیچ اسبی دیده ای غیبت کند / یا به اسب دیگری تهمت زند؟ / هیچ خرسی آتش افروزی کند / یا گرازی خانمان سوزی کند؟ / هیچ گاوی دیده ای کز اعتیاد / داده گاو وگاوداری را به باد؟ / پس چرا انسان با عقل و خرد / آبروی دام و دد را می برد؟ / پس بود دیوانه بی آزارتر / زآن که محروم است از عقل بشر / مولوی استاد حکمت در جهان / کرده بس این نکته را شیرین بیان / آزمودم عقل دور اندیش را / بعد از این دیوانه سازد خویش را / زین سبب آن کس که می نوشد شراب / تا شود لایعقل و مست و خراب / چون شود از عقل و حیلت بی خبر / بس شرف دارد به شیخ حیله گر!
دوشنبه 20 دی 1389

محمداصلی - ایران - تهران
اصلی ترین دلیل توهین به روحانیون خود آنها می باشند زیرا در نقش حاکمان زورگو و ستمگر موجب عقب ماندگی کشور و برباد دادن ثروتهای مادی و معنوی و ترویج خرافات و انواع فساد شده اند و در راه حفظ قدرت خود از هیچگونه اقدام رذیلانه ای فروگذار نکرده اند.
دوشنبه 20 دی 1389

ایران دوست - ایران - تهران
هر کسی از کنار رفسنجانی رد شد میلیاردر شد!مشکل رفسنجانی و دور و بری هاش اینه که چرا از دزدیدن دور شدند!ابدار چی های ایشان هم میلیاردر شدند!حالا هم اشک تمساح میریزه چون کار دستش نیست!
دوشنبه 20 دی 1389

avareh swed - سوئد - بوروس
احمدی دو زانو نشسته تا از رفسنجانی بلندتر بنظر برسد و بدین طریق برتری خودش را ثابت کند
دوشنبه 20 دی 1389

DADA_ST - هلند - آمستردام
این امل بنین کجاست اینا رو ببین یه کمی‌ گریه کنه منم چند تا تیکه بهش بندازم ؟ حوصلمون سر رفت
دوشنبه 20 دی 1389

Pezhman - اتریش - وین
DADA_ST - هلند - آمستردام دوست عزیز. دوشیزه امل بنین رفته برای رهبرش ضحاک علی گل کوکنار(تریاک)بچینه.
دوشنبه 20 دی 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.