نورافکن‌های حسینیه، چهره‌پردازی آقا و صنعت مقدس‌سازی


نورافکن‌های حسینیه، چهره‌پردازی آقا و صنعت مقدس‌سازی

مجید محمدی - جامعه شناس
روحانیت شیعه از معدود اقشاری در جامعه ایران است که هم به منافع صنفی خود به خوبی وقوف دارد و از آن‌ها با دقت و پیگیری دفاع می‌کند و هم از روش‌های مناسب و کاملا دنیوی برای تداوم‌بخشی به این منافع بهره گرفته است. یک حوزه بسیار مهم برای تداوم‌بخشی به این منافع، به جریان انداختن و روغن‌کاری صنعت مقدس‌سازی برای عوام و درست کردن منزلت اجتماعی از این طریق است.

این صنعت با ۱) ساخت و ساز اماکن مقدسه، ۲) رونق بخشیدن به تجملات چشمگیر (مثل گنبد‌ها و درهای طلایی برای بقاع مربوطه)، ۳) صحنه‌سازی و صحنه‌آرایی و چهره‌پردازی، ۴) امامزاده‌سازی، ۵) فاصله‌اندازی و ۶) هویت‌سازی توانسته است بخشی قابل توجه از منابع کشور را به سمت صنفی که در حال از دست دادن منزلت اجتماعی خویش و کاهش نیاز به خدمات آن است بکشاند.

ساخت و ساز

بقاع مشهور به متبرکه موجود هیچ‌ گاه کافی نیستند. صنعت مقدس‌سازی برای ایجاد تنوع فضایی و جذب باورمندان تازه همواره به فضاهای تازه نیاز دارد. درست کردن شجره‌نامه و حدیث و انتساب به ائمه نیز با یک خواب یا تفسیر تازه از متون موجود ممکن می‌شود. در این مقدس‌سازی‌ها نیز انتساب به ائمه هیچ نیازی به دلیل و سند ندارد و اصولا آن‌ها که به تقدس نیاز دارند دلیلی طلب نمی‌کنند: «مسجد مقدس جمکران از مساجد و مقامات مشرفه به عنایات حضرت بقیة‌الله ارواح ‌العالمین‌ له ‌الفداء است؛ هم از جهت اصل بنا که بر حسب نقل بزرگان حدیث از کتاب تاریخ قم و قبول اعاظم علما و اعتماد آن‌ها بر آن، به امر حضرت بنا شده و از آن زمان تا حال خلفا عن سلف آن را پذیرفته و شرف حضور و نماز و عبادت در آن را مغتنم شمرده‌اند و هم از جهت معجزات باهره‌ای که در آن به ‌واسطه توسلات به آن حضرت وقوع یافته و تشرف بعضی که اجمالا معلوم و مسلم است و مثل توا‌تر معنوی است.» (صافی گلپایگانی در پاسخ به یک استفتا در مورد مسجد جمکران، تابناک، ۷ دی ۱۳۸۹) تاریخ قم و قبول علما و نقل معجزات هیچ یک انتساب به امام زمان را اثبات نمی‌کند، مگر نیاز گروهی به چنین مکانی برای توسل.

وجود امکنه‌ای دیگر از این جنس نیز چیزی را اثبات نمی‌کند مگر نیاز باورمندان به چنین مکان‌هایی برای تمسک و دعا: «و بالجمله فضیلت و موقعیت و انتساب آن به حضرت ثابت است، چنان‌که در بعض مناطق دیگر نیز اماکن و مقامات مقدسه وجود دارد که همه به عنوان مقام و ناحیه مقدسه عنوان می‌شوند؛ علاوه بر سرداب اشرف و اقدس سامره که حتی بعض خلفای بنی‌عباس مثل الناصرلدین‌الله به آن معتقد بوده و معجزات بزرگ در آن دیده شده است، مقام معروف دیگر، مقام حضرت مهدی علیه‌السلام در وادی ‌السلام است که در کشف الاستار معجزه باهره‌ای را که شک در وقوع آن نیست نقل می‌نماید و هم‌چنین مقام آن حضرت در حله نیز از این مقامات و مشاهد مقدسه است.» (صافی گلپایگانی در پاسخ به یک استفتا در مورد مسجد جمکران، تابناک، ۷ دی ۱۳۸۹)

طلای مقدس

آن چه فقرا و اغنیا را به اماکن مقدسه می‌کشاند مشاهده کالاهایی است که آرزوی آن را دارند. اماکن ظاهرا مقدسه این کالا‌ها را به صورت انبوه در گنبد‌ها و درهای طلایی و نقره‌ای در معرض دید فقرا و دینداران ثروتمند یا آزمند قرار می‌دهند. این تلاش برای به کار بردن طلا در اماکن مذهبی در سال‌های قبل از تشکیل حکومت دینی عمدتا با کمک‌های مردمی صورت می‌گرفت، اما اینک درآمدهای نفتی است که به گنبد و درهای طلا و نقره تبدیل می‌شوند. ساخت و تزیین اماکنی که برای آن‌ها وجه تقدس ساخته و پرداخته می‌شود همواره ابزاری برای نهادینه کردن دین و تداوم فرهنگ دینی و دین‌داری و ایجاد اشتغال برای روحانیون به عنوان متولی و عضو هیئت امنا بوده است.

با همین دیدگاه، یکی از ماموریت‌های دیوان‌سالاری دینی در حکومت دینی ساختن سازه‌هایی با طلای مقدس است: «ساخت ضریح حبیب‌ بن‌مظاهر و ابراهیم مجاب در کربلای معلی توسط ستاد بازسازی در دست اجراست؛ این ۲ ضریح در ایران در حال ساخت است.... همچنین ۱۳ در طلای حرم حضرت اباعبدالله الحسین در حال ساخت است و در نجف اشرف نیز ۸ در طلای حرم حضرت امیرالمؤمنین توسط ستاد در حال ساخت است.

... قصد ستاد بر این است که تمام درهای چوبی حرم امام حسین‌ تعویض و در‌های طلا جایگزین آن شود که تاکنون ۱۰ در طلا برای حرم امام حسین‌ ساخته شده و ۱۳ در طلا نیز در حال ساخت است. همچنین درهای کوچک داخل رواق‌ها به حرم نیز با نقره در حال ساخت است... گنبد طلای امام جواد‌ و موسی‌ بن جعفر‌ با ۳ گلدسته به اتمام رسیده، سنگ‌‌کاری صحن حرم کاظمین نیز تمام شده و کاشی معرق و رواق‌های حرم در حال انجام است. همچنین سنگ‌ کاری داخل حرم امامین کاظمین تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت داشته و مسجد صفوی در قسمت بالای سر حرم نیز ۳۰ درصد از عملیات بازسازی و توسعه آن انجام شده است.» (علیرضا فداکار، معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات، پایگاه اطلاع‌رسانی حج، ۵ دی ۱۳۸۹)

نور‌پردازی و ریش نقره‌ای

مردمی که از سر فلاکت یا زیاده‌خواهی به بار عام ولایت فقیه می‌آیند و آورده می‌شوند باید با بازیگری پیچیده در زرورق تقدس روبه‌رو شوند. از همین جهت از بیشترین نور در حسینیه امام خمینی برای القای احساس نورانی بودن «آقا» استفاده می‌شود. در اتومبیلی که خامنه‌ای را در شهر قم حرکت می‌داد نیز سقف خودرو از داخل با ورقه‌های منعکس‌کننده نور پوشانده شده و نورافکنی در قسمت جلو در داخل تعبیه شده بود تا با انعکاس نور، ولی فقیه به نظر خلائق نورانی بیاید (موضوع نور‌پردازی با توجیه نیاز عکاسان به نور داخلی در رسانه‌های نزدیک به حکومت تایید شده است).

همچنین ریش‌های «آقا» بلافاصله پس از رسیدن به مقام رهبری با بی‌رنگ کننده و رنگ نقره‌ای سفید می‌شوند تا وانمود شود که ریش «آقا» در خدمت به اسلام سفید شده و وی در قالب تصور مردم از «پیر» دانا و عارف جای گیرد.

امامزاده‌سازی

حکومت دینی برای ایجاد خلل در فضای ذهنی سکولار در دانشگاه‌ها به دفن بازمانده‌های اجساد دوران جنگ در محیط‌های دانشگاهی اقدام کرده است تا قبور آن‌ها را به «امامزاده»‌هایی نو در این فضا‌ها تبدیل کند و این مکان‌های «مقدس‌شونده» به محلی برای دخیل بستن و نیز گردهمایی‌های سیاسی- مذهبی بسیجیان تبدیل شوند.

تولیت این آستان‌های قدس نیز طبعا به دست بسیج و نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها خواهد بود و از این طریق این نهاد‌ها می‌توانند بودجه‌هایی را دریافت کنند یا مراسمی را برگزار نمایند. مقامات جمهوری اسلامی به خوبی به این نکته واقف‌اند که امامزاده‌های ایران که حدود هشت هزار در هشت هزار روستا و شهر کشور هستند همه نمی‌توانند فرزندان ائمه بوده باشند و اگر در دوره‌ای این امکنه به تدریج قدسیت یافته‌اند حکومت نیز می‌تواند مکان‌های تازه‌ای را با تمسک به جنگ و شهادت قدسیت ببخشد.

روحانی/غیرروحانی

روحانیت با نامیدن خود به روحانی از ابتدا میان خود و غیرخود فاصله منزلتی و به تبع آن فاصله طبقاتی ایجاد می‌کند. با همین فاصله‌اندازی است که مردم باید در برابر آن‌ها از حقوق خود بگذرند (مثلا خانم‌ها حجاب داشته باشند یا آن‌ها را در صدر بنشانند یا احترام کنند) و آن‌ها نباید در برابر مردم از حقوق خود بگذرند یا حداقل حقوق آن‌ها را رعایت کنند. هویت اجتماعی روحانیت بر ساخته مجموعه‌ای از این تبعیض‌های ناشی از فاصله‌اندازی است. این فاصله‌ها وقتی با سیاست آمیخته شد به نظام جمهوری اسلامی که تبعیض و امتیاز در آن نهادینه شده می‌انجامد.

هویت‌سازی

«سید» بودن یا انتساب خانوادگی به خاندان پیامبر برای دارندگان این انتساب در یک جامعه مبتنی بر روابط خویشاوندی و قبیلگی منزلت‌آور بوده است. در بازاری که دولت دینی برای منزلت مذهبی ایجاد کرده طبعا «سید» بودن کالایی قابل توجه است. از این جهت نه تنها در دوره‌هایی از تاریخ ایران «سیادت» خرید و فروش می‌شده، در حکومت دینی «سید» بودن با تقلب و جعل به دست می‌آمده است. بهترین نمونه‌های این امر ادعای سیادت احمدی‌نژاد توسط برخی از هواداران دولت و گذاشتن قید سیادت پیش از نام جهرمی، وزیر کار دولت، بوده است.

بنا به گفته مصطفی تاجزاده، معاون سیاسی وزیر کشور در دولت خاتمی، «حکم ‏استانداری وی در فارس به نام «علینقی جهرمی» صادر شد، اما امروز او به نام «دکتر سید محمد جهرمی» سمت وزارت کار را ‏اشغال کرده است. [وی] باید توضیح دهد در چه سالی و چگونه «سید» شده است؟» (موج سوم، ۱ آبان ۱۳۸۷)

صنعت مقدس‌سازی با تلاش چند قرنه روحانیت و نهادهای دینی آن چنان با فرهنگ مردم ایران درآمیخته است که جدا کردن آن‌ها نیازمند جراحی‌های تحلیلی عمیق است. سال‌ها طول خواهد کشید تا تک‌تک مردم ایران این نکته را با گوشت و پوست و خون خود دریابند که تبعیض و امتیازات موجود در بخش‌هایی ناشی از مقدس‌سازی‌هاست.
bluestar - ایران - تهران
ساخت و ساز اماکن مقدس و باشکوهتر کردن هرچه بیشتر آنها ربطی به مقدس سازی از افراد نداره. در کشورهای غربی کلیساها را با شکوه و زرق وبرق هر چه بیشتر میسازند. چرا در مورد کلیساها و زیارتگاههای غیرمسلمانان این کار جایز وحتی قابل ستایشه ولی نوبت به مسجد و امامزاده که رسید زشت و قابل نکوهش شد؟!!!
یکشنبه 19 دی 1389

اتیلا - ژاپن - توکیو
دلتنگت بودم لعنتی. آخر مدتی بود که دیگر به خوابم نمی آمدی. به تو گفتم که روزگار را می بینی؟ مردم از شدت فقر به سر و روی یکدیگر می زنند و به زمین و زمان فحش می دهند. دیگر نه خدا را بنده هستند و نه به چیزی پایبند. از کله سحر تا بوق سگ به جان کندن و حمالی برای یک لقمه نان مشغولند و بی تفاوت از آنچه که در دور و برشان می گذرد. تو خندیدی و گفتی: ـ خلایق آنچه لایق! گفتم: بی هنر بر صدر نشسته و هنرمند خون جگر می خورد. معیار سنجش یک انسان در این دیار شده ریش و پشم و تسبیح شاه مقصود. آزادگان به بند کشیده میشوند و کسانی که در بند هوی و هوس خویش می باشند آزادند. استادان فراری شده اند و روزنامه نگاران آزاده یا در بندند و یا آواره غربت و یا در وطن نان جوینشان آغشته به خون است. تو خندیدی و گفتی: ــ خلایق آنچه لایق! گفتم: میدانم تمامی این حرفهایی را که میزنم تکراریست ولی آخر تو هم لامصب چیزی بگو، حرفی بزن. مگر همین تو نبودی که می گفتی دیو چو بیرون رود فرشته در آید؟ کو، کجاست؟
یکشنبه 19 دی 1389

اتیلا - ژاپن - توکیو
از کی تا به حال رسم بوده که فرشته ها در خیابان جلوی دختران و پسران نو جوان را بگیرند و به اسم امر به معروف و نهی از منکر تحقیرشان کنند؟ کی دیده شده که فرشته ایی مشتش را در هوا گره کرده و بگوید من چنین می کنم. من توی دهن فلان میزنم. من خودم فلان می کنم. کو پس؟ لعنتی به من بگو این فرشته کجا را آباد کرد و رفت؟ تو مگر زبان نداری؟ لالی؟ چرا جوابم را نمی دهی؟ و تو باز هم نیشت را باز کردی و گفتی: ــ خلایق آنچه لایق! گفتم: آخر تا به کی؟ تا به کی باید تاوان یک اشتباه را داد؟ تا به کی باید تحقیر شد؟ تا به کی باید دید و دم نزد. یک تکانی، حرکتی، جنب و جوششی، حرفی و یا حدیثی. باید حتما همگی به خاک سیاه بنشینند و کشور تکه تکه شده و هر تکه ایی را شغالی صاحب شود تا این مزدوران خود فروخته متوجه شوند که اشتباه کرده اند؟ و تو بلند شده و در حالی که نشیمنگاهت را با دستانت می تکاندی و آماده رفتن می شدی، نگاهی عاقل اندر سفیه به من کردی و گفتی: ــ خلایق آنچه لایق!
یکشنبه 19 دی 1389

شمبلیله - انگلیس - لندن
بت پرستی یعنی همین. بعد میگن اسلام دین وات اور
یکشنبه 19 دی 1389

potatis - سوئد - مالمو
bluestar - ایران - تهران . دوست عزیز الان دیگه تو اروپا کلیسا ها بیشتر جنبه موزه دارند و من ندیدم اینجا تو مالمو کلیسای جدید ساخته بشه
یکشنبه 19 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
کازانوا (Casanova) اسلامی این کلک ها را میزنه, که گل دخترهای اسلامی عاشق رهبر میشونند, جوانان ساندیسی یاد بگیرنند که این سرمشق خوبی برای بدام انداختن فاطی کماندوهاست °!
یکشنبه 19 دی 1389

سبز کم رنگ - امریکا - امریکا
bluestar - ایران - تهران بله درست میگید ولی شهری که من اینجا زندگی میکنم، شهری هست اندازه شیراز خودمان، که بیشتر از تعداد انگشتان کلیسا ندارد ولی تو برو شیراز رو ببین چند صد تا مسجد داره؟ اره دادا فرقش اینه. ما شور همه چیه رو در میاریم
یکشنبه 19 دی 1389

behnam2009 - انگلستان - لندن
عالی نوشته. عالی. حقیقت محض
یکشنبه 19 دی 1389

saitama - ژاپن - توکیو
اتیلا-ژاپن.توکیو درود بر شما دوست گرامی
یکشنبه 19 دی 1389

eslam_piruz_ast - اتریش - وین
bluster عزیز اخه طفلکیها این رو نگن چه جوری احمق بودن خودشونرو ثابت کنند؟؟؟؟؟؟؟؟!؟!؟؟!؟! وقتی چیزی واسه گفتن ندارن مجبورن به طیف نور پردازی بپردازن D:
یکشنبه 19 دی 1389

massoudoslo - نروژ - اسلو
فرقی نمیکند اگه جنس حکومت و قدرت تو از خیر باشد یا شر ! آنچه که در آخر توی حاکم را مفتخر یا مضطرب میکند رویارویی با مردمت است که اگر از ترس تو را تحمل میکنند بدان که هر اینه مردم در طغیانی ترس خود را انکار، و در خشم عمومی ابتدا منفور و بعدا ساقط میشوی .زیرا انسان بیزار از زندگی در ترس و وحشت است ....!حالا تو هر که میخواهی باش! .
یکشنبه 19 دی 1389

سید ابوالقاسم واعظ - جاکارتا - اندونزی
من فقط یک سوال دارم: کدامیک از این کارها در کشوری غیر از ایران انجام می شود؟ به نظر شما مقصر کیست؟
یکشنبه 19 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
bluestar - ایران - تهران: دوست گرامی, در جهان اول, کلیسایی ساخته نمیشه, زیرا ساخت ان بسیار گران است و نه دولت پول داره که بابت کلیسا پول خرج کنه و نه مردم علاقه ای به دین و کلیسا دارند, که کلیساها خالی از شرکت مردم هست ( بخصوص قشر جوان ). و از طرفی مردم از سیاست کلیسا ( ممنوع کردن کاندوم و سقط جنین ) راضی نیستند و یا بطورکلی وجود دین را یک چیز اضافی میدانند که جوابگوی نیازها و سوالهای امروزی نیست. باور کن دوست گرامی, چون کلیسا از طریق مالیاتی که مردم عضو کلیسا هستند تامین میشه و بدلایل مختلفی که گفتم , بسیاری از مردم خود را از کلیسا " اخراج " میکنند که مالیات ماهانه به این کلیسا ندهند, زیرا معتقدند, کلیسا با پول مالیات انان کارهای اساسی انجام نمیده و خودشان پولی را که تمایل داشته باشند به بیبضاعتها میدهند و یا به بنگاههای خیره در افریقا واریز میکنند که به بچه های افریقایی کمک کنند. بدینجهت, کلیسا در وضع اقتصادی بدی قرار داره که مجبور شده, بعضی از کلیساها را بفروشد و یا تبدیل به کتابخانه یا رقاصخانه ( دیسکو ) شده !
یکشنبه 19 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
قسمت 2): باز باور کن, اگر حرفی از ترور و اسلام در مطبوعاتشان نباشه, مردم بیاد دینشان نیستند, و بدینجهت سبکتر و متکی به نفس با مسائل اجتماعی و شخصیشان برخورد میکنند و خیلی " زود " به راه حل مشکلات اجتماعی سیاسیشان میرسند, نه مثل ما, که هر قدمی که بر میداریم به یاد خدا هستیم و او را همزاد خود دانستیم که " باعث " خوش / بدبختی خود میدانیم و برای حل مشکلات اجتماعی/سیاسی, به قران و 100 ها کتابهای تفسیر شده رجوع میکنیم که همانند زنجیر " سنگین " و جرم زده مانع حرکت و پیشرفتمان میشود, شاد و کنجکاو باشید *!*
یکشنبه 19 دی 1389

محمداصلی - ایران - تهران
مدعیان زعامت همه دین ها که نام روحانی برخود نهاده اند و از این راه بصورت حرفه ای امور زندگی خود را اداره می کنند و بر ثروت های مادی و معنوی انسانها تسلط یافته اند بزرگترین کلاه برداران تاریخند و بخصوص آخوندهای شیعه که اصولا هیچ ربطی به اسلام و قرآن ندارند و ریشه تاریخی زیادی ندارند و آموزه های آنان مملو از بدعت گذاری در اصل اسلام و خرافه های عجیب و غریب است که امروزه اعتقادات احمقانه آنها حتی مورد استهزاء کودکان است مانند امام زمان و چاه جمکران و دیکتاتوری ولی فقیه و انتظار معجزه از امام زاده ها و تلقی یارانه های نقدی بعنوان جایزه سلطان و ...
یکشنبه 19 دی 1389

اینترنت ندیده - ایران - کرمان
من جدا از حرف بلواستار این را عرض میکنم احادیثی دارند این مسلمانان که مثلا هرکسی امام رضا یا مثلا جمکران را زیارت کند ثواب ده حج یا بیشتر برای او نوشته می شود این احادیث ساخته دانشمندان و جامعه شناسان ایرانی است که همیشه نبوغ خود را به رخ اعراب کشیده اند باید به آن قسمتی که در ایران خودمان خرج می شود احترام گذاشت
یکشنبه 19 دی 1389

assyria_power - امریکا - مدستو
bluestar - ایران - تهران مسیحیان فقط کلیسادارند نه امام زاده . مسجد. بیت رهبری. چاه جمکران. استان قدس رضوی. کربلا کاظمین. کعبه.مرقد امام وهر جا که یه ..عرب مدفون باشه.
یکشنبه 19 دی 1389

massoudoslo - نروژ - اسلو
سلام bluestar عزیز / ...! تو این ۳۰ سال در ایران هم که تمام کشفیات و استخراج ها همه امامزاده ایی بوده در طول و کالیبر های مختلف ، حالا نمیشود دیگر گنبد شان را طلا نماالند !!؟خوب حالا هم که گنبد ها را طلا و ماله کشیدند حالتان بهتر شده است !؟ تغیری ،تحولی ،چیزی را هم در خود به ملت نشان دهید تا دست کم ان دسته نا راضی از ملت را که طلاییشان را بر زلف اماکن مقدسه زده کشیده شده ،ببینند!!زندگی در میان مردگان به راستی هزینه بالائی دارد!
یکشنبه 19 دی 1389

1k adame sadegh - کانادا - تورنتو
bluestar - ایران - تهران سگ زرد برادر شغال است.سر و ته همه 1ک کرباسید. جمعش کنید این دکان و بازارها که دنیا از دستتان خسته شده. همه الحمدالله سواد دارند و میدونند که چطور با خدای خود راز و نیاز کنند. مفد خور ربای یا خاخان و کشیش یا پدر روحانی یا پاپ و اخوند یا ملا یا حجت یا افت الله نمی خواهند. حالا هی زرقش بدید برقش بدید.
یکشنبه 19 دی 1389

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
مقاله بسیار جالبی بود. گوساله سامری ها از طلا بود و نیازی به نورپردازی نداشته ولی گوساله ولایت مدارها از خودش نوری نداره و باید با این ترفندها یه نوری یا هاله نوری بهش بتابونن تا شاید اون قیافه کریه و خون آشامش کمی به انسانها شباهت پیدا کنه. ولی با این نورپردازی ها هم کراهت این خون آشام از بین نمیره.
یکشنبه 19 دی 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
8000 امامزاده در ایران برای خردباختگان و دیوانگان و بی هویتها/وقتی به ضخامت طلا بر گور امامان افزوده می شود بتون ارمه می شود بر مغز اسلامیون که بزرگترین مته ی جهان قادر به نفوذ در ان نیست- خاک 100 عالم به سرتان که قاتلان اجداد ایرانی را ارج می نهید عنتری نژاد هم از سرتان زیاد.
یکشنبه 19 دی 1389

eslam_piruz_ast - اتریش - وین
1k adame sadegh - کانادا - تورنتو عزیز خدا رحم کرده این همه ملاو اخوند و خاخان هست و ائن همه ادم جاهل هست اگه نبود دیگه چی مشد!!!!!!
یکشنبه 19 دی 1389

DADA_ST - هلند - آمستردام
bluestar - ایران - تهران : از کی‌ وسیله نقلیه هم جزوی از اماکن مقدس شده ؟ نور پخش کردن تو این وسیله در حال حرکت فکر نکنم جز مقدس سازی و نورانی ( حال نور یادت نر ) کردن دلیل دیگه داشته باشه
یکشنبه 19 دی 1389

shaki59 - ایران - ملاط اباد
اتیلا - ژاپن - توکیو ....واقعا مرسی.گل گفتی رفیق.نقطع ضعف ما ایرانیها مذهبه.این کثافتها هم از همین سئ استفاده میکنند.مگر نه اینکه کسانیکه در عاشورای سال قبل به خیابانها ریختند بخاطر بیان ازادگی و مبارزه با دیکتاتوری و ظلم به خیابان امدند؟مگر نه اینکه امام حسین برای مبارزه با ظلم حج خود را رها کرد وبه کربلا رفت؟پس با چه منطقی این کثافتها اسم تظاهرکنندگان عاشورای سال قبل را اهانت کنندگان به امام حسین مینامند؟تاسف بارتر از ان مردمی هستند که کورکورانه این اراجیف دولت را باور میکنند.همینها هستند که مردم را از دین زده کردند.همینها هستند که باعث شدن هیچ کشوری برای ایرانیها ارزش قایل نشود و هر روز به اعتقاداتمان بنوعی توهین شود.این رژیم کثیف کافرانی هستند که برای اجرای منافع خودشان دم از اسلام میزنند.اسم خودراهم گزاشتن ولیه فقیه.. والا کدام ولی فقیه و امام معصومی تو خانه مینشست و از همه جا کشور هر چی تولید میشد یه درصدش میرفت تو جیبش؟مگر نه اینکه علی ع صبح تا غروب بخاطر چهار عدد خرما در نخلستان کارگری میکرد؟ایا این است ولایت فقیه زمانه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یکشنبه 19 دی 1389

bita tehrani - کانادا - ونکوور
eslam piruz nist! اعتراف جالبی بود!!!!!
یکشنبه 19 دی 1389

aziz iran - دانمارک - کپنهاک
یکی از مزخرف ترین سکت های مذهبی در جهان همین شیعه ی اثنی عشری است که ساخته و پرداخته ی ملاهای مفتخور و تن پرور ی بوده که هنری جز کلاهبرداری و راست و دروغ بهم بافی و سر ملت را شیره مالیدن نداشته است . بی هنری و بی دینی ملایان شیعه بر ملت ایران بهیچعنوان پوشیده نیست و نیازی به موشکافی ندارد . ملایان شیعه همانطور که در این مقاله آمده است علاقه ی زیادی به ساختن امامزاده و مسجد - کلاً از امکانی برای بت پرستی و بتکده خوشش میآید و همانطور که ملت میداند و می بیند این امکان در هنگام سرمای زمستان درش را بروی مردم بی خانمان می بندد و تنها بودجه مملکت را مصرف مینماید ...
یکشنبه 19 دی 1389

iranjp - ژاپن - توکیو
دوستان کسی میدونه این صدو بیست و چهار هزار پیامبر در مدت چندین سال امدن و رفتند ؟؟ اگر این همه پیامبر در طول مدت ده هزار سال زندگی کرده باشن تقریبا" میشه روزی یک پیامبر !! به نظر شما با عقل جور درمیاد ؟!!؟
یکشنبه 19 دی 1389

malmsteen - اکراین - کیف
bluestar - ایران - تهران. درست می گویید دوست من, ولی نه انقدر زیاد و با این همه ظاهر سازی و فریب دادن مردم. پاینده باشی.
دوشنبه 20 دی 1389

pesar shoja - استرالیا - استرالیا
bluestar تهران- دوست عزیز در غرب هزینه کلیسا از طرف دولت و اموال عمومی برداخت نمی شه. دولت کاری به دین شما نداره. هر گروهی مسیول ساخت کلیسا خودشه. مثلا کره ای خودشون جمع میشن بول میزارند و کلیسا میسازند و مدام اونها که تو کلیسا میرند بولی چیزی میدند.
دوشنبه 20 دی 1389

avinam - سوئد - استکهلم
bluestar - ایران - تهران . هم وطن عزیز! باور بفرمایید که در کشورهای اروپایی کلیسایی با ان زرق و برقی که میگویید دیگر ساخته نمیشه و هرچه هست انهایی هستند که از گذشته بجا مانده و از انها خوب نگهداری میکنند ( با خرج خود کلیسا و شهرداری). چیزی که شما دانسته یا ندانسته به ان اشاره نمیکنید اینه که در کشورهای غربی کسی خودشو به درو دیوار کلیسا نمی ماله تا ازش حاجت بگیره,کسی که کلیسا میره برای راز و نیاز با خدای خودش اونجا میره و برای این کار هم هیچ نیازی به گنبد طلا نیست. فکرش رو کن با پول یک مسجده گنبد طلایی میشه چندتا از بچه های خیابانی را سرپرستی کرد, یا جان چند انسان را در بیمارستانها نجات داد .
دوشنبه 20 دی 1389

bluestar - ایران - تهران
massoudoslo گرامی! سلام! 1 - گنبد و بارگاه ساختن برای امامزاده ها ربطی به این30 سال نداره و حداقل قدمت 1000 ساله در ایران داره. 2- من مدافع طلاکاری کردن اماکن مذهبی نیستم ولی میخوام از شما سوال کنم جنابعالی و امثال شما تا حالا یکبار از مسیحیان پرسیدید حالا که در کلیساهایتان ارگ مینوازید حالتان بهتر شده است؟ چرا تا کنون به ((مشرق الاذکار)) بهاییان گیر نداده اید که هزینه ساختمانهای آن با هزینه ساخت یک ورزشگاه چند ده هزارنفری برابر است؟. 3 بنده اعتقاد دارم خود امامانی که زندگی خود را بسادگی میگذراندند با این تجملات مخالف بوده و هستند ولی به جز تعدادی از اماکن مثل مسجد جمکران قم یا کربلا و نجف که با اهداف خاصی از بیت المال به آنها کمک میشه به مابقی زیارتگاهها کمک دولتی نمیشه و این یک ادعای واهیه که مثلا طلای گنبد مشهد را متعلق به مردم ناراضی بدانیم. هزینه زیارتگاههای ایران معمولا توسط خیرین محلی و نذورات زائرین و ... تامین میشه. حکومت نه تنها کمکی به زیارتگاهها نمیکنه بلکه بخشی از نذورات و عواید آنها به کیسه رهبری میریزه. --- موفق باشید
دوشنبه 20 دی 1389

1k adame sadegh - کانادا - تورنتو
eslam_piruz_ast - اتریش - وین bita tehrani - کانادا - ونکوور . ..شما دوستان یا سنی ندارید یا در باره ادیان دیگران تحقیق نکرده اید ویا داخل جامعه دیگرادیان نبودید تا ببینید چه خبر است.باید بنشینید پای صحبت پروفسورهای ادیان تا ببینید که سران ادیان با چه روشی ایه ها راپس و پیش میکنند تا دکان و بازارشان رونق بیشتری داشته باشد.و چه جنایاتی بنام دین بر سر دنیا نیاورده اند فقط بخاطر منافع مالی و قدرت.متاسفانه امثال شما دوستان بسیارند به دلیل همین هست که سران ادیان هنوز بعداز هزاران قرن مردم را سرکیسه کرده اند و امرو نحی هم میکنند و ادامه دارد.
دوشنبه 20 دی 1389

massoudoslo - نروژ - اسلو
1-سلام bluestar عزیز .آخرش خوب کاری کردی حاضری ات را زدی مؤمن :) لطف کردی ! چند وقتی نبودید !اول اینکه برخی از عکسای تاریخچه طلایی امامزاده ها را کم و بیش درتقریبا ۶۰ ساله گذشته نگاهی کردم و دیدم چه ریخت و شمایلی داشته اند و امروز بیشتر در این سه دهه اخیر چه سرمه سرخابی شده اند!اما منظور اصلی من همین محموله طلاهای اخیر بر گنبدی در عراق بود...!مگر منصفانه است که طلای بیتالمال (فرمایش شما را مبنی بر پول و طلای مردم و این جور تحلیل ها را نمیپذیرم،ببر جای دیگر آبش کن :) را برداری به در و دیوار بمالی!!؟ حالا اسمش و هدفش هر چه میخواهد باشد.bluestar عزیز، حس شنیدن ارگ و فلوت در کلیسا کجا و حس دیدن طلای کشیده بر گنبد زیر فضولات کبوتران حرم کجا!اینجا را تهرانی بازی در آوردی عزیز؛)زیارتگاه بهائیان را هم ملت ایران متحمل نیستند و کک بنده هم نمیگزد اما همان هم را باید ۱۰۰ استادیوم باهاش میساختند.
دوشنبه 20 دی 1389

massoudoslo - نروژ - اسلو
2-دوست من ،این حقیقتی تلخ است اما قسمتی از طلای تقدیم شده به این امکان از ان مخالفین و غیر شیعیان بوده و هست.در اینجور موارد هیچ وقت اروپا را با ایران مقایسه نکن چون حکومت ها در اروپا مثل ایران نیست که مردم هیچ ولی مقدسین و مقربین شرت طلا بپوشند. سلامت و استوار باشی عزیز .
دوشنبه 20 دی 1389

farhad352 - ایران - تهران
. کاش میشد به جای اینهمه دغلکاری وریاکاری ابله فریب، احمق پروری وپاچه خواری خود را در به زیور انسانی میاراستیم و از جنایت و خباثت و خیانت اثری در ما . نبود. ایکاش این گدا علی را میشد بطریقی درس آدم بودن داد و از بربریت و تجاوز و غارت و حرص و ولع او برای کشتار مردم کاست. کاش روز آخوند مرگی و دفن دین تازیان ملخ خور زودتر میرسید. ایکاش....
دوشنبه 20 دی 1389

fariimah - ایران - شیراز
مردم ما چه سیل نابودشون کنه چه آوار رو سرشون بیاد چه هواپیماشون سقوط کنه دست از خزعبلات دینی بر نمیدارن. انگار اینارو با عصاره خرافات ساختند.
دوشنبه 20 دی 1389

bita tehrani - کانادا - ونکوور
جناب یک ادم صادق شما هم احتمالا یا کامنتها را خوب نمیخوانی یا متوجه طعنه ها نمیشوی دوست عزیز شاد باشید!
دوشنبه 20 دی 1389

1k adame sadegh - کانادا - تورنتو
bita tehrani - کانادا - ونکوور میبخشی عزیز من خسته بودم چشمهایم بابا قوری میدید.پیروز نیست اسلام. با تشکر فراوان از کامنتهایتان. از لغاتی که طرف استفاده کرده معلومه که اصلا ایرانی نیست.
سه‌شنبه 21 دی 1389

Pezhman - اتریش - وین
مابا امامان جاهلان کاری نداریم.امامان پول ما را ملاخور میکنند.فتنه را باید از گور بیرون کشید وسوزاند.از همه هموطنان خواهشمندم تکلیف خدای را روشن کنیم تا این امامزاده های دروغین وضعشان معلوم شود.شمشیر از رو بسته زور میگویند.اعتراض میکنیم میگویند: به مقدسات توهین نکن.محمد این قبرپرستی را ممنوع وحرام کرد ووصیت کرد حتی سنگ قبر برایش نگذارند.باشه ما به او کمتر حمله میکنیم.ولی این امامزاده منیژه وبیژن ورضا دیگه چه صیغه ای است؟. حرام اندر حرام. وشما از راه محمدتان خارج شدید.خارج بشوید به درک .روی دست هندیها بزنید. احمقهای نادان چرا پول ملت را به شکم عراقیها میریزید؟دارید نقشه برای آینده میکشید.تا در اونجا دکان بعدازفرارتان با خون ملت ایران تزئین شود.؟کمی شرف ملی دروجود ناپاک این حرامزادگان بیگانه تبار نیست.
سه‌شنبه 21 دی 1389

bita tehrani - کانادا - ونکوور
1k adam sadegh خسته نباشید.
سه‌شنبه 21 دی 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.