سازمان محیط زیست ایران: دامپزشکی مسئول مرگ ببر روسی است


سازمان محیط زیست ایران: دامپزشکی مسئول مرگ ببر روسی است

کارشناسان مرگ این ببر را شکستی برای علم دامپزشکی در ایران می دانند

سازمان حفاظت از محیط زیست ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تحقیقات درباره علت مرگ ببر روسی در باغ وحش تهران نشان می‌دهد که دامپزشکی نظارت کافی بر روی سلامت غذای این ببر نداشته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سازمان حفاظت از محیط زیست، عامل مرگ این ببر را ابتلا به بیماری باکتریایی "مشمشه"، ناشی از خوردن گوشت آلوده الاغ اعلام کرد.

این در حالی است که پیشتر جامعه دامپزشکان ایران گفته بود که هیچ منبعی غیر از دامپزشکی حق اظهار نظر در این مورد را ندارد.

ناصر نبی پور، مدیر عامل جامعه دامپزشکان ایران هفته پیش در عین حال گفت که آزمایش های تکمیلی در زمینه بیماری مشمشه را به مرکز واکسن رازی ارجاع داده، "اما این مرکز از انجام آزمایش سرباز زده است."

مرکز واکسن رازی نیز اعلام کرد که به علت "خطرناک بودن مشمشه و به خطر افتادن سلامت واکسن های این مرکز"، قادر به انجام این آزمایش نیست.

اطلاعیه اخیر سازمان حفاظت از محیط زیست تازه ترین واکنش به مرگ ببر نر سیبریایی است که به منظور احیای نسل ببر مازندران به ایران آورده شده بود.

این ببر هشت ماه پس از انتقال به ایران، هفته پیش بر اثر بیماری تلف شد.

سازمان حفاظت از محیط زیست ایران اعلام کرده است که باغ وحش تهران هم اکنون قرنطینه شده و اقداماتی برای پیشگیری از ابتلای حیوانات موجود در این باغ وحش و افرادی که در آن تردد می کنند، در حال انجام شدن است: "جای هیچ گونه نگرانی برای شهروندان تهرانی وجود ندارد."

در این حال اسماعیل کهرم، کارشناس امور محیط زیست به بی بی سی فارسی گفت که دامپزشکان در حال حاضر مشغول بررسی سلامت سایر جانداران، به خصوص الاغ ها و اسب ها در باغ وحش تهران هستند.

به گفته او، ابتدا این سم داران هستند که دچار بیماری مشمشه می شوند و هم اکنون گورخرهای باغ وحش بیش از همه در خطرند.

آقای کهرم علت ابتلا به این بیماری را خوراندن گوشت الاغ های پیر و بیمار به آنها می داند.

گفته می شود که مسئولان تهیه غذا برای گوشتخواران باغ وحش تهران، از سال ها پیش کامیون هایی را به روستاها می فرستادند تا الاغ های پیر و از کار افتاده را از روستائیان بخرند.

آقای کهرم گفت که این الاغ ها نه در هنگام خرید و نه در هنگام ذبح معاینه نمی شوند و نتیجه این می شود که "ببر آمور (سیبری) سه متر و سی سانتی و ۳۱۲ کیلو در دو سالگی از بین می رود".

وی این اتفاق را شکستی برای دامپزشکی ایران و باعث از بین رفتن وجهه باغ وحش تهران می داند.

به نظر او، ببر سیبری از نظر بهداشتی و کیفیت زندگی نه می تواند در تهران با گرمای ۴۲ درجه و هوای آلوده زندگی کند و نه در هوای شرجی میانکاله که قرار بود به آنجا منتقل شود.

این کارشناس محیط زیست، طرح احیای نژاد ببر در ایران را از نظر علمی و عملی غیر ممکن و اصرار سازمان حفاظت از محیط زیست بر آوردن چهار قلاده ببر دیگر از روسیه به ایران را اشتباه محض می داند.

اسماعیل کهرم می گوید که در هفت کشوری که این نوع ببر در آنها وجود دارند، آنها در طبیعت زندگی می کنند نه در قفس و آوردن این حیوان از قفسی در مسکو به قفسی در تهران اشتباه محض است.

به نظر او به جای هزینه کردن برای انجام چنین پروژه هایی که شکست آن ها محتوم است، بهتر است پناهگاه حیات وحش میانکاله را احیا کرد و به شرایط سی سال پیش باز گرداند.

ابوالفضل جعفری امریکایی - سوئیس - زوریخ
به هیچ کس رحم نمی کنند اینها اخه به حیوان زبان بسته چه کار دارید ای قاتلها ای دشمن همه حتی حیوان ها
شنبه 18 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
زورشان به پوتین نمیرسه, عقده شان را روی ببر روسی در میاورنند که بتازگی پوتین انها را زیر پوشش خود گرفته °!°
شنبه 18 دی 1389

feminism - انگلستان - لندن
حیوون زبان بسته را به کشتن دادن. ببر و پلنگ پوست و شکل ِ قشنگ و جذابی دارن گر چه حیوانات درنده ای هستند ولی در عین حال خیلی هم دوست داشتنی .
شنبه 18 دی 1389

zoroye iran - اتریش - وین
وقتی روزانه این همه ادم در جاده ها کشته میشن وقتی در بیمارستانهای دولتی مثل کشتارگاه میمونه وقتی جان مردم در ایران اهمیت نداره با اب الوده با هوای الوده و هزاران چیز دیگه مگه این ببر نگون بخت برای این کفتارها اهمیت داره
شنبه 18 دی 1389

bita tehrani - کانادا - ونکوور
جالبه که دولتی که مسولانش ادعای پیشرفت در زمینه های هوا و فضا و فیزیک و متافیزیک و هسته و .....را دارد یک حیوان را نمیتواند زنده نگه دارد...
شنبه 18 دی 1389

naslesookhteh - ایران - تهران
من که قبلا علت مرگ ببر رو اعلام کردم: گل دختر و ام البنین ببر رو مسلمون کردن بعد خواستن ختنه کنن بیچاره عفونت کرده مرده!
شنبه 18 دی 1389

Atheist-0 - کانادا - ونکوور
مرکز واکسن رازی نیز اعلام کرد که به علت "خطرناک بودن مشمشه و به خطر افتادن سلامت واکسن های این مرکز"، قادر به انجام این آزمایش نیست. یکنفر ممکن است توضیح دهد که ازمایش کردن چه ربطی به خطر افتادن سلامت واکسنهای ان مرکز است؟ ای کاش بجای استفاده از گوشت الاغ از گوشت همین توجیح کننده استفاده میشد که منهای مشمشه کمیاز الاغ ندارد.
شنبه 18 دی 1389

Alborzi - ایران - کرج
چه جالب دقت کنید :بهتر است پناهگاه حیات وحش میانکاله را احیا کرد و به شرایط سی سال پیش باز گرداند. کی میشه بفهمند این حرف برای کل ایران صادقه !
شنبه 18 دی 1389

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
حالا خوبه نگفتن که استکبار جهانی باعث مرگ این ببر شده.
شنبه 18 دی 1389

1983 - ایران - تهران
حالا هی بندازین گردن این و آن اگر این ببر به سلامتی چند ببر دیگر رو با کمک ببر ماده بوجود می آوردند همه این حرومزاده ها الان صف کشیده بودن بوق و کرنا راه می انداختند که من بودم من بودم
یکشنبه 19 دی 1389

1983 - ایران - تهران
حالا هی بندازین گردن این و آن اگر این ببر به سلامتی چند ببر دیگر رو با کمک ببر ماده بوجود می آوردند همه این حرومزاده ها الان صف کشیده بودن بوق و کرنا راه می انداختند که من بودم من بودم
یکشنبه 19 دی 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.