سرنوشت خاندان پهلوی از نگاه عباس میلانی


سرنوشت خاندان پهلوی از نگاه عباس میلانی

"سرنوشت خاندان پهلوی سرنوشت تراژیکی است. شبیه آن را فقط در نمایش های کلاسیک تراژیک می توان دید انگار چیزی در سرنوشت این خانواده هست که یکی بعد از دیگری این مصائب را همراه می آورد."

عباس میلانی، محقق، مورخ و نویسنده ایرانی کتاب "شاه" که ۱۰ سال از عمرش را صرف جمع آوری اسناد و مدارک و گفت و گو با نزدیکان و اطرافیان شاه و خاندان پهلوی کرده این جمله را ساعاتی پس از خودکشی علیرضا پهلوی، فرزند دیگر آخرین شاه ایران، به بی بی سی فارسی می گوید.

علیرضا پهلوی، فرزند سوم محمدرضا و فرح پهلوی بود که مادر و پدر تاجدارش نام عموی درگذشته‌اش را بر او گذاشته بودند.

او ۱۴ دی برابر با چهارم ژانویه در منزل شخصی‌اش در بوستون آمریکا، به ضرب گلوله، به زندگی خود پایان داد.

در بیانیه‌ای که از سوی خانواده پهلوی به این مناسبت منتشر شد، آمده که علیرضا پهلوی "هم‌چون میلیون‌ها جوان ایرانی، از آن‌چه که به ناروا بر میهن عزیزش می‌گذشت سخت آزرده و غم‌گین بود. او در منزل مسکونی خود در شهر بوستون آمریکا به زندگی خود خاتمه داد و همۀ خانواده و دوستداران‌اش را در غمی عمیق فرو برد."

عباس میلانی می گوید فکر می کنم خودکشی از آن مسائلی است که هیچ کس به جز خود شخص و آنچه که در آن واپسین لحظات به او گذشته از آن مطلع نیست.

"اطلاعاتی که از این ماجرا وجود دارد بسیار بسیار محدود است و باید بر اساس قرینه و حدس و گمان صحبت کرد. اما تمام شواهد تا جایی که من می دانم نشان می دهد ایشان هم به نوعی افسردگی درونی شدید دچار بود."

آقای میلانی اخیرا کتابی درباره زندگی نامه آخرین شاه ایران منتشر کرده است

آقای میلانی می گوید: "باید از دو نوع افسردگی صحبت کرد یکی افسردگی درون ذاتی است که در خود ایشان وجود داشت و مقداری را شاید از پدرش به ارث برده بود.
افزون بر آن شرایط دشوار زندگی در مهاجرت، شرایط دشوار دیدن فوت پدر، خودکشی خواهر و تمام کشمکش ها و نگرانی ها و مصائبی که خاندان پهلوی در دوران مهاجرت با آن رو به رو بودند و عدیده هستند، فکر می کنم آن افسردگی درونی و این فشار برونی زندگی را برای ایشان غیر قابل تحمل و این انتهای غم انگیز را فراهم کرد."

به گفته مورخان و محققان از جمله نویسنده کتاب شاه، تقریبا در تمام تصاویری که سازمان های اطلاعاتی یا سفارتخانه های خارجی از شاه ارائه می کردند یک جنبه از زندگی شاه یعنی افسردگی او مدام مورد اشاره است.

آقای میلانی می گوید: "در مواردی این افسردگی به شکل فلج کننده ای در می آمد مثلا در ماه های پیش از ۲۸ مرداد می بینیم که به کرات سفارت آمریکا به افسردگی شاه اشاره می کند."

به گفته عباس میلانی در یک سال اول مهاجرت علیرضا و خانواده اش، جمهوری اسلامی مدام شاه را تهدید به قتل می کرد.

او می گوید: "صادق خلخالی، حاکم شرع دادگاه های انقلاب پس از انقلاب بهمن ۵۷ ادعا می کرد که ۵ میلیون دلار داده اند که شاه را ترور کند. برای جوانی ۱۴ ساله این سقوط از آن اوج قدرت و امکانات به این حضیض فشار و اضطراب و محدودیت حتما سنگین است. شواهد زیادی هم هست که با خواهرش لیلا نزدیک بود و خودکشی لیلا در او تاثیر ماندگاری گذاشت."

خانواده پهلوی در سی سال اخیر شاهد تراژدی های متعددی بوده است

اطلاعیه خانواده پهلوی هم حکایت از این دارد که فرزند سوم آخرین شاه ایران، مدت ها با این مساله رو به رو بوده و عاقبت نتوانسته بر آن چیره شود.

خودکشی علیرضا پهلوی، مرگ کوچکترین بازمانده شاه پس از درگذشت دختر کوچکش لیلا در حدود ۱۰ سال پیش است.

نویسنده کتاب شاه می گوید: " من فکر می کنم این خانواده با تراتژدی های فراوانی رو به رو شده است. تراژدی بعد از تراژدی می آید".

او نگاهی به سرنوشت دیگر اعضای خانواده پهلوی دارد: "اگر از آغاز این خانواده را نگاه کنید می بینید که پدر یعنی رضا شاه چه سرنوشت تلخی داشته، او در تبعید در افسردگی مطلق و در تنهایی فوت کرد. در مفهوم دقیق می شود گفت که از غم فوت کرد. می گویند که مریض بود و سکته کرد اما آنچه به نظر من باعث مرگ او شد، غم مهاجرت بود، تحقیری بود که از طرف انگلیس ها عامدا و عالما می شد. تنها برادر تنی شاه در حادثه سقوط هواپیما سقوط و فوت کرد."

"زندگی فاطمه، خواهر شاه هم غمگین است. نامه های او خطاب به همسرش منتشر شده که نشان می دهد زندگی پر درد و عاری از مهری داشته. زندگی خواهر دوقلوی شاه (اشرف) هم که فراز و فرودهای بسیاری داشته و چند بار تلاش برای قتل او صورت گرفته. زندگی دیگر دختر شاه، شاهدخت شهناز به روایت خاطرات اسدالله علم پر از تنش با پدر و تنش های درونی خودش بود. و حالا فوت این خواهر و برادر ترکیب به گمان من شگفت انگیزی از تراژدی بعد از تراژدی ایجاد می کند."

"شبیه آن را فقط در نمایش های کلاسیک تراژیک می بیند انگار چیزی در سرنوشت این خانواده هست که یکی بعد از دیگری این مصائب را همراه می آورد."

آقای میلانی می گوید: "همه اینها را که کنار هم می گذارید تصویر عجیبی است از بلیه بعد از بلیه برای خاندان پهلوی که پیش بینی سرنوشت آنها را پیچیده می کند."

farhad352 - ایران - تهران
از زمان توطئه بیگانگان ایران ستیز و همراهی ابله آخوندان مفت خور تازی زاده با این مهاجمان ریا و تزویر در قالب دولت های انگلیس و آمریکا ما شاهد افسردگی و بدبختی مردم ایران زمین هستیم. این نژاد تازی مهاجم و غاصب همه چیز را در قالب دین جهل و جنایت خود برای عوام فریبی با دروغ و نیرنگ در تمامی ادوار تاریخ با تحمیق مردم بیسوادو درخدمت باج و اخاذی خود بکار گرفته و همه ملت ایران را هر روزه در تنگنا و فشار و افسردگی بیشتری قرار میدهند. هموطن اگر تو هم الق ملی و میهنی ات بر باور های تزریقی با عربده کشی ملا و آخوند مفت خور غلبه دارد باید برای رهایی از یوغ بردگی و اسارت خود بر پا خاسته و همراه و همگام با میلیون ها ایرانی فریاد مرگ بر خامنه ای را سر دهی و برای بر اندازی این عفریته های بیشرم و بیشرف وقاتل در بر اندازی آنها دست اتحاد و پیوستگی خود را بسوس سایر همرزمان خود دراز کنی. مرگ بر ملا مرگ بر آخوند..خامنه ای دجال به خصوص خمینی گور بگور هندی زاده این عمال سر سپرده آمزیکا که استقلال ملی ما ا به یغما برد و بدست خامنه ای بیشرف و ابلهی نژاد بیشعور و مترسک سپرد
جمعه 17 دی 1389

maryamf - بلژیک - لی یژ
خدا بیامرزدتش خدا به مادرش صبر بدهد که بعد از مرگ شوهر و دخترش حالا باید عزاداری این پسرش را بپذیرد
جمعه 17 دی 1389

aria-aria-nl - هلند - روتردام
زجری که این خانواده دیده هیچ خانواده ایرانی چه داخل چه خارج از ایران ندیده بعد یکسری ادمهای بیخود در مورد این خانواده اظهار نظر میکنن.
جمعه 17 دی 1389

vaghe bin - ایران - تهران
ایران هیچگاه حکومتئ به خوبی پهلوی نداشته و نخواهد داشت..حال این گوی و این هم میدان..مغز ها .روشنفکران و مردم ناسپاس هر چه در توان دارید انجام دهید.از جمهوری ایرانی گرفته تا سبز و ابی و هر رنگی راکه در چنته دارید پیاده کنید...
جمعه 17 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
میلانی : اگر جرات و شهامت داری یک تحقیق هم در زندگی ضحاکان اسلامی را بکن, که اخوندهای بزرگی دستور قتل فرزندانشان را دادند فقط بدینخاطر که فرزندانشان دارای ایدلوژی اسلامی نبودند ! تمام این خصوصیات و صفتهایی که نوشتی, اگر ادم صادقی باشید در هر خانواده ای رخ خواهد داد ( چه ایرانی و چه غیر ایرانی ) ! حال, شما با تحقیقاتت به این نتیجه رسیدی که این ناراحتی غمگینی " ارثی " بوده, پس خدادادی و ایشان بیمار بودند و باید همانند یک بیمار با ان برخورد کرد. و از طرفی, در هر حکومتی تنشهای سیاسی باعث اختلافات خانوادگی میشود. تنها چیزی که برای مردم ایران " ملاک " است, اسایش بیشتر اجتماعی سیاسی ما بوده و به ما ربطی نداره که شخص حاکم چه بیماری دارد. اواره گان هموطنم, که یک خاطره " کوچک و زیبا " از زمان دوران حکومت پهلوی داشتند, با نگریستن به دوران گذشته اجتماعی خود در ایران دچار غمگینی و اظطراب میشونند, نه مثل خمینی که احساس " هیچ " به ایران داشت, که وقتی از احساس او نسبت به ایران سوال میکنند.
جمعه 17 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
قسمت 2): ما انسانیم و همانند یک انسان با دگرگونی انسانی و اجتماعی واکنشمان را نشان میدهیم, نه مثل ضحاکان ایرانی که فاقد احساس و مسئولیت هستند . فراموش نشود که خاندان پهلوی, " علت " بدبختی و نزول فرهنگ ایرانی را میدانند, که مانند کاتالیزاتور به این بیماری غمگینی ارثی کمک کرده است !
جمعه 17 دی 1389

armin_taroos - نیوزیلند - وایتینگا
این خانواده فاسد را خدا نابود کرد.
جمعه 17 دی 1389

YAS ABI - بلژ - برسل
بعد از لیلا و علیرضا باید رضاو فرحناز مواظب خودشان باشند که خودکشی گناهی نا بخشودنی است. علیرضا در جنایات و خیانتهای پدرش نقشی نداشته و لی اگر از نزدیک به یک میلیارد دلار اموال دزدی از ملت ایران ارتزاق کرده در این مورد مقصر است. رضاهم که زورکی وادارش کردند که سیاسی باشد و نمیداندچجوری بین دیکتاتوری و دموکراسی پل بزند میترسم اخرش ...
جمعه 17 دی 1389

انقلاب دوم - آلمان - هامبورگ
امیدوارم که صد بار بدتر و غم انگیزتر ازاین سر خایمنه ای دجال و ایل و طایفه اش بیاید, که ایران و ایرانی را ویران کردند.
جمعه 17 دی 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
اقای عباس میلانی سرنوشت ملت ما بسیارغم انگیزتره, پسری که پدرش رو میکشه, زوجی که دختره 12 سالشه رو به مرد افغانی میفروشه (خبر امروز) , نوزادنی که همیشه درحال خواب هستند (با مواد مخدر) در میداین شهرهای ایران برای گدای و دچار مرگ مغزی هستند, 10 هزار دختر مشهدی که بکارت خودرو به زوار عراقی هدیه کرده اند, افزایش کودکان بدون شناسنامه وووهزاران مورد که هر انسان فهیم رو دچار افسردگی میکنه, تراژیکتر هست. هر کسی تاریخ پر افتخار ملت ایران رو بخونه و امروز ایران روببینه دچار یاس میشه, کو اون ملت مهربان و دوست دااشتنی? خانواده پهلوی هم یک خانواده از این ملت هست که بیشترین فشار رو متحمل میشه, جدا ازتهمت و توهین که نقل ونبات شده این روزها دیدن اینکه اعراب همسایه کشور رو غارت میکن واقعا سخته, دریای خزر رو روسیه و انگلیس تقسیم کردنواقعاسخته! واقعا صبرمیخواد واندکی بی رگ بودن!!!.
جمعه 17 دی 1389

mohsen_raja - ایران - تهران
حداقل در مورد این خاندان، همه اونهایی که ذره‌ای وجدان دارند، همه اونهایی که تاریخ رو از زبان خسرو معتصد یاد نمی‌گیرن و همه اونهایی که دنیا رو از چارچوب عزت تی‌وی نگاه نمی‌کنند؛ تا ابد به خوبی و نیکی یاد خواهند کرد. اما ما ملت همیشه در صحنه، قهرمان‌پرور، ناسپاس و وقدرنشناس؛ سرنوشتی برای خودمون رقم زدیم و مصائبی رو خودخواسته برای خودمون بوجود اوردیم که تک‌تک‌مون داریم همون زندگی غم‌انگیز اونها رو تجربه می‌کنیم با این تفاوت که تاریخ ازما، بعنوان یکی از بی‌لیاقت‌ترین ملتهای تاریخ بشریت یاد خواهد کرد. نوش‌جانمان
جمعه 17 دی 1389

ابوالفضل جعفری امریکایی - سوئیس - زوریخ
این خاندان واقعا بهشان ظلم شده
جمعه 17 دی 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
من موافق انقلابی بودم که میلیونها نفر به خیابان بیایند و بگویند دست مذهب از تمام ارکان مملکتی ممنوع/ عاشق اسلامید قمه را طوری بزنید که به درک الله ملحق شوید ولی در خانه نه در خیابان/ قدرت مطلقه ی شاه بدست پارلمان و او در حد یک نماد سمبولیک نه بیشتر/ سازندگی در کردستان و بلوچستان/ حکومت قانون مطلق و پیشرفته برای جلوگیری از ارتشا و دزدی//نه مثل بز اخوش به خیابان امده بگویند خمینی خمینی حکم جهادم بده..بختیار نوکر بی اختیار و مرگ بر این کشور و ان کشور/جان کلام.مجاهد و چپ با شما هستم!!!!!
جمعه 17 دی 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
armin_taroos - نیوزیلند - وایتینگا . ..مرگ خودت -... YAS ABI - بلژ - برسل . پول بردند??? --خوب کردند تا چشمت هم کور بیشتر برای خمینی و نوچه هایش می گذاشتند که به خرس الله -حماس -وچاوز بدهد
جمعه 17 دی 1389

porharfi - هلند - آرنم
خاندان پهلوی . خاندان پهلوی *از آرامترین و بی جنجالترین خاندانِ پادشاهی در سراسر. جهان هستند!!..دیگر خانواده ها ی سلطنتی اگر چنین بر آنها میرفت!. میلانی ها چه بسیار برای نوشتن داشتند..!(" پرنس های پر از جنجال!)
جمعه 17 دی 1389

Tasavor - یونان - آتن
ایرانیهای گرامی...لطفآ با واقعیا ت بمونید و دنیای فانتزی خودتون و گاهی ترک کنید اینطور که بازیها اینجا وانمود میکنن دوران شاه همه چیز وک بوده اصلان صحیح نیست. در دوران شاه خانوادی من بسیار صدمه خورد و ساواک ما رو خیلی اذیت کرد. تمای دوستان پدر و مادرم در ان دوران تحته تعقیب بودن و از کار بر کنار شده بودن .........شاه هم خوب نبود ولی بهتر از خمینی بود.....باز هم طبق معمول ما ایرانیها باید از یکی بوت سازی کنیم تا مخالفتمون رو به دیگری اعلام کنیم......چرا ایرانیها همیشه بین بد و بدتر انتخاب می کنن .. باور کنید شما میتوانید خوبها رو انتخاب کنید .... و خوبها شاه نبود.....من از خودکشیه یک انسان بسیار متاسف شدم و بسیار متا سفتربرای مادرش هستم. کاری هم ندارم وی یک ایرانی بود یا نه ....پسر شاه بود یا نه.....روحش شد
جمعه 17 دی 1389

iranazadiran - ایران - تهران
سی و دوسال است که دهان بسته اید و از افسردگی دژخیم جماران حرف و حدیثی نمی زنید که فرمان میداد قطار قطار انسان نوجوان و جوان یا متخصص را از دم تیغ بگزرانند و یا وعده های مکارانه توخالی قلابی میداد. یا ضحاک ملعون افسرده مافنگی را یکی از شما منتقدان جیره خوار به نقدر ننشست. اما به دستشویی رفتن این خاندان هم کار داشته باشید. درست مانند آن کارتر ملعون خائن بد روستایی کشاورز که به کار شاه فقید کار داشت و چشمان وزغیش از دود اشکی میشد. این خاندان با احترام و شرف یکبار سر درد دلش را باز نکرد و از مردم شکوه نکرد و همواره از آنها حمایت کرد امان از بی چشم و رویی شما نمک نشناسان سیاست باز دو دوزه باز.
جمعه 17 دی 1389

behnam2009 - انگلستان - لندن
ما خیلی قدر نشناس بودیم.
جمعه 17 دی 1389

feminism - انگلستان - لندن
آقای فِلانی شما بهتره زندگینامـۀ خمینی سنگدلِ بی وطن و بی ریشه را به قلم بیاری که چگونه مصطفایش سقط شد? چگونه یاران و نوچه هایش سر ِ احمدش را زیر ِ گِل بردند و نوه اش را در خانه اش زندانی کردند ? و چگونه نزدیکانش ایل و تبارش را به خاکِ سیاه نشوندن !? خاندان ِ پهلوی جایگاه و عظمت خویش رادر کنار انساندوستان و میهن دوستانِ داخل و خارج از ایران دارند.
جمعه 17 دی 1389

feminism - انگلستان - لندن
farhad352_ایران_تهران_ درود بر تو و بینش تو. khosh bavar خوش فهم و نکته بین پاینده و برقرار باشی. درود بر همه نیک سخنان و خوب گویان .
جمعه 17 دی 1389

ahmad_m97 - ایران - ساری
واقعا متاسفم از اظهار نظرهای بعضی عزیزان!. آخه یک انسان درگذشت و جانش را از دست داده به هر دلیل.حتما مستاصل شده از دنیا.در شرایطی بود که نتوانسته خوب تصمیم بگیره.دارید قبل از خدا محاکمه اش میکنید؟. بعضی ها ذوق میکنند و عقده سیاسی خود را خالی میکنند. جای تاسف دارد. از مرگ کسی آن هم یک جوان تحصیل کرده و ایرانی که آزار به هیچیک از ما نرسید باید متاثر شویم و طلب آمرزش و شادی روح نه لعن و کنایه و خوحالی. ما اسم خود را انسان و آدم با اخلاق میگذاریم؟. تا این روحیه در من ایرانی باشد بدتر از احمدی نژاد و شرایط و اوضاع بدتر نصیبمون میگردد. اما خاندان پهلوی اگر زجر کشیدند این سرنوشت آنها ست نمیشود به نفع گروهی نتیجه گرفت. در طول تاریخ بر سر ائمه و بزرگان مذهب و سیاست هم سرنوشتهای مشابه با تالم و ناراحتی همراه بود. خاندان پهلوی خدماتی کمی به ایرانیان عرضه نکرد.ایران فقط برای ملاها نیست. گذر زمان همه سیاهی و تحریف را کنار مینهد. اگر در تاریخ معاصر بوئی از انسانیتت ومدنیت ایرانی برده مرهون تلاش همین سلسله بوده. کمی تاریخ مملکت خودتان را مطالعه کنید
جمعه 17 دی 1389

mashady - انگلیس - منچستر
وای اشکمون در امد این خانواده از بس بی غمند خودشون خدشونو میکشند یک عمر این ملت از ترس این جانیان در عذاب بودند حالا اینها شدند مظلوم? نه گشنگی میفهمندچییه نه لرزیدن از سرما نه صورت سرخ شده از بی پولی نه دلهره برای فرزند زندانی شده نه وحشت سنگسار و شلاق و زورگویی به عزیزانشون . وقتی قدرت داشتند مردمو تو ساواک شکنجه میدادند و بعد مملکتو دو دستی تحویل اخوندها دادند و حالا شدند مظلوم??!!
جمعه 17 دی 1389

barzani - نروژ - برگن
اگر شاه بعد از عهد نامه الجزایر و گرفتن کلی امتیاز از صدام گور به گور شده به کوردهای عراق خیانت نمی کرد شاید این بلاها بسرش نمیامد
جمعه 17 دی 1389

feminism - انگلستان - لندن
YSA_ABI_بلژ_برسل با حرفِ گربه سیاه بارون نمیاد که چه خواهد و چه نخواهد شد.
جمعه 17 دی 1389

MNS - امریکا - مورگن هیل
Tasavor - یونان - آتن اگر تمام فامیلت تحت فشار وتعغیب ساواک بودند برای این بود که دست امثال حکومت اسلامی از ایران کوتاه بماند .همین امثال فک وفامیل شما ملت را به این روز سیاه انداختنند .هیچ خوب مطلقی هم توی دنیا وجود نداره/ هر حکومتی هم دست کارشکن را دوست نداره ولی دشمنی هم با ملتش ندار ه اونای که ساواک میکرفت سم اجتماع بودنند نتیجه اش هم روز روشن داریم میبینیم دولت دشمن ملت خمینی را شماها نصیب ایران وایرانی کردید که خدا ازتو نگذره الان هم ملت اره تقاس نمکدان شکستنش را پس میده خریت نه تنها علف خوردن است /اگه هنوز شاه حکومت میکرد بهتر بد یا الان که ملت 100درصد بدبخت شدند این د از بدتر ادام عاقل کدام را انتخاب میکنه
جمعه 17 دی 1389

vahid4414 - امارات - دبی
به جهنم. خاندان پهلوی یه نمونه دزد ملایان هم یه نمونه دیگه دزد بر درد پناه بر خدا خوب بید؟
جمعه 17 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
feminism عزیز, شما هم پاینده و پیروز باشید, پس تا بعد دوست گرامیم °!
جمعه 17 دی 1389

homa-ir - المان - هامبورگ
Tasavor- یونان - اتن. خواهشن , وبا شهامت و بدوراز اغراض , بگو ساواک باخانواده توچه کرد . تا جائیکه من میدانم " ساواک " مثل ساواما رژیم جمهوری اسلامی نبود . ساواک فقط به فردیکه ازنظر سیاسی مخل و یا درگروهگهائی برای ریشه به تیشه نظام مملکت و بخصوص همکاری بادشمنان ایران کارداشت . چه بسا اگر پدرخانواده دستگیر وزندانی بود . به خانواده او پیشنهادکار ویاکومک میکرد. دراخر- بیائید بعداز31 سال گذر ازاین رژیم ایت الهی کمی انصاف ومروت و لااقل قدرشناس باشیم.
جمعه 17 دی 1389

Tasavor - یونان - آتن
ان کس که نداند و نداند که نداند............. در جهل مرکب اعبد و دهر بماند .
جمعه 17 دی 1389

Tasavor - یونان - آتن
ان کس که نداند و نداند که نداند............. در جاهل مرکب اعبد و دهل بماند
جمعه 17 دی 1389

آزادی برای ایران - آلمان - اشتوتگارت
افسردگی شاه بخاطر تبعید پدرش در دوران جوانیش بوده.همه این مشکلات این خانواده ایرانی از ملی شدن صنعت نفت علیه انگلیسیها سر چشمه میگیرد.
جمعه 17 دی 1389

Tasavor - یونان - آتن
homa-ir - المان - هامبورگ گرامی باور کنید گفتن این که ساواک چه کرد در اینجا آسان نیست و مساله شهمات نیست.....ولی درست می فرمایید همنطور که من هم گفتم آنها بهتر بودن از اینها. آنها شکنجه میکردن و پوست آدم زنده رو روی تختاهی برقی میسوزاندن ..... اینها این کار را میکنند و بعد وی را میکشند. حرف من این است که انتخاب بینه بد و بدتر رو باید تصیح کنیم تا شانس برای بهتر شدن این وضیت پیدا کنیم.
جمعه 17 دی 1389

Tasavor - یونان - آتن
MNS - امریکا - مورگن هیل گرامی پدر من یکی از نویسندگان نامدار ایران بودن و هم پدرم هم مادرم به دست رژیم آخوندی کشته شدن . شما در اشتباه هستید. من فکر میکنم ایران به واسیلی انسانهای مثل شما به اینجا کشید انسانهای که بدون فکر عمل میکنن نظر میدان و به هم توهین میکنن. سعی کنید قبل از این که در مورد کسی نظر بدید اول فکر کنید. باور کنید فکر کردن به شما فقط کمک میکنه که اشتباه نکنید. بیشتر فکر کنید.
جمعه 17 دی 1389

Tasavor - یونان - آتن
MNS - امریکا - مورگن هیل گرامی شما درمورد خانوادی من در اشتباه هستید. ولی از انجا که ما همدیگر را نمیشناسم شما هر طور میل دارد راجع به من و خانوادی من صحبت کنید. پایدار بمانید
جمعه 17 دی 1389

Sir.amir - انگلستان - منچستر
ای امان از این دهن گشاد این جماعت بیسواد تازی پرست اگر زنده بود زر زر میکردن خوشن حالاکه خودشو کشته باز هم زر زر اشان ادمه دارد غیرت در این مرد باعث افسردگی اش شد همان چیزی که شما بیگانه پرستان یعنی تازی ها ندارید ننگ بر شما
جمعه 17 دی 1389

mehraeen - ایران - تهران
خاندان پهلوی بی تردید یکی از بزرگترین سلسله های تاریخی ایران بودند . و حداقل در تاریخ چند صد ساله اخیر بهترین سلسله تاریخ ایران بودند.
شنبه 18 دی 1389

farhad352 - ایران - تهران
feminism - انگلستان - لندن . با تشکر از شما و با آرزوی همبستگی ملی برای دفن دین جهل و جنایت و عمال بیشرم و قاتل آنها و تمامی وطن فروشان مزدور. ننگ و نفرین ابدی بر تمامی آدم فریبان و دزدان دینی از آفرینش انسان تا به امروز بخصوص.. خمینی دجال و خامنه ای قاتل و دستیاران بی وجدانش
شنبه 18 دی 1389

پسر کرد ایران زمین - ایران - تهران
iranazadrian ایران- تهران- خوب حالا قضاوت کن این متن را هم که من ننوشته ام. در ضمن آنقدر سفیه هستی که شهید شدن امامان و از جمله امام حسین را نمونه ای خواری و انتقام خدا می خوانی. امامی که تمام عزیزانش را با علم به شهادت، و فقط برای اینکه زیر ذلت و خواری نرود به کشتن می دهد و خود نیز شهید می شود. اما مگر انسان سالم خودکشی می کند. کسانی خودکشی می کنند که دچار پوچی، عذاب وجدان و .. شده اند نه انسانهای سالم
شنبه 18 دی 1389

arash-eindhoven - هلند - ایندهوفن
homa-ir - المان - هامبورگ .ضمن تسلیت به شما,خوشحالم که بعد از مدتها باز گشتید.جایت واقعا خالی بود.امیدوارم که حداقل پرینسیپ ها را رعایت کنید.و از بکار بردن واژه های خمینی ساخته دست بردارید.مثل همین گروهکی که گفتید. در اخرین تظاهرات ضدرژیم 4 میلبون نفر ابن گروهک شرکت کردند .120000 نفر شهید داده اند.و 26 ژوئن در تاورنی-پاریس بیش از یکصد هزار نفر را گرد اودند.و در اخر بیایید از ساواک هرگز دفاع نکنید که واقعا وقاحت دارد. با ارزو به همبستگی تمامی ایرانیان برای سرنگونی رژیم سراسر جهل و ظلم خمینی.
شنبه 18 دی 1389

hafeze shirazi - ایران - تهران
این سرنوشت تراژدیک رو می توان در خانواده کندی ها هم دید . به هر حال کمتر خانواده سلطنتی یا بر راس قدرت هستند که از آسیب مصون باشند چون هر بزرگی ای با استرس و ناراحتی توام است . اما در مورد خاندان پهلوی کسانی که می گویند که این ها دزد هستند مطمئنا" قسمتی از این دزدی در نزد آنان است که انقدر قاطع حکم به دزد بودن این خانواده میدهند. شرافت خود را زیر پا نگذارید. شاه , همسر و فرزندانش واقعا" وطن پرست هستند مثل خود رضا شاه فقید. جمهوری اسلامی قاتل لیلا و علیرضا پهلوی است . در همه دنیا پادشاهانی هستند که خلع می شوند و به زندگی آزاد خود ادامه میدهند اما این دژخیمان جمهوری اسلامی تمام مدت با توهین و تهدید اعصاب این ها را که کودکانی بیش نبودند خرد کرد و از بین برد. مرگ بر خامنه ای و مرگ بر فرزندانش در زمان حیاتش که شاهد مرگ فرزندانش باشد . خفت و مرگ بر خامنه ای را که شنید . سرنگون باد رژیم آخوندی
شنبه 18 دی 1389

iranazadiran - ایران - تهران
پسر کرد ایران زمین - ایران - تهران. می دانید تیپ یعنی چه. اینگونه نوشته ها و افراد نویسنده آن با اختلافی کم و بیش از یک آبشخور و تربیت تشکیل شده اند. شما مانند آنها و آنها مانند شما. شما نمی خواهد از امام حسین که خود و همه ی بستگانش را در راه احقاق حق مردم فدا کرد دم نزنید و شرم کنید از اینهمه حماقت و جهالت و خود فریبی. شما ها عاشق اسم امام حسین هستید نه رفتار و منش او. و تنها از اسم او و دیگر آزادیخواهان یا مقربان خدا دفتر و دستک برای فریب خلق درست کرده اید.....
یکشنبه 19 دی 1389

iranazadiran - ایران - تهران
اما به هنگام عمل که می رسد و نوبت خودتان از ابن مجلم هم بدتر هستید و شمر و یزید چرا که آنان حداقل منافق نبودند و آن چیزی که بودند نمایاندند. اگر به عشق نزدیکی و هم جواری با امام حسین و دیگر مقربین با این اعمال فریبکارانه هستید بدانید که آخرین طبقه جهنم که مخصوص منافقان فریبکار دین فروش است فاصله اش تا عرش اعلا و مقربان حضرت حق بسیار دور از دسترس است. اگر عده ای جاهل به شما ها القا کرده اند که اگر برای امام حسین گریه کنید به آتش جهنم نمی سوزید سخت در اشتباهید ریاکاران متقلب دین فروش در آتش اعمال و ظلم خود خواهند سوخت نه از دست امام حسین کاری بر میاید و نه دیگری و حتی خدا ....
یکشنبه 19 دی 1389

iranazadiran - ایران - تهران
.....چرا که خداوند عادل است و از کیسه خلیفه نمی بخشد از حق خود در صورت رحمت می گذرد. امام حسین هم اگر می خواست از ظلم چشم پوشی کند طفل شش ماهه جوان بیست ساله خود برادرزاده و برادر و غیره که از همه از بندگان پاک خداوند بودند را فدای احقاق حق نمی کرد این چیزها را آخوند به شماها القا می کند تا به او به چشم انسان مظلومی که تنها دردش تشنگی بود وقتی خواستید آب بخورید بگوئید سلام بر حسین شهید. اما وقتی که خون مردم را مانند زالو می خورید با افتخار بگوئید یا حسین یا زهرا. خدا به داد اون بزرگتون از نظر معصیت و خطا تا شما خرده پاها برسد...
یکشنبه 19 دی 1389

iranazadiran - ایران - تهران
.. بروید یک پلو قیمه به عنوان حق حساب و دلخوشکنک نذری دهید مشکی پوشیده در سر و کله خود بکوبید تا سال بعد هر ظلم و جنایت دزدی و خیانتی که خواستید بر سر مردم بدهید. خوش باشید و خوش خیال. مطمئن باش اگر روایتی که از امام حسین در مورد ایرانیان می گویند که گفته هر جا آنها را دیدید بکشید و زنانشان را به اسارت بگیرید درست باشد قطعا با فراست باطن منظور نظرش حکومتیان کنونی ایران و شما طرفدارانشان بوده ....
یکشنبه 19 دی 1389

iranazadiran - ایران - تهران
... وگرنه ایشان که بیماری جنون نداشته اند که انسانهای بیگناه و عاشق آزادگی و یکتا یرست را اینگونه خطاب قرار دهند. همان گونه که جد ایشان رسول الله بنا بر روایت بسیار همواره گلو گاه ایشان را بوسیده و اشک میریخته اند به خاطر اطلاع از شهادت ایشان نوه ایشان امام حسین سرور شهیدان جهان قطعا از تجاوز حکومتتان به حق و ناموس مردم و حمایت شماها ار آنها کاملا آگاه بوده اند به همین خاطر کاملا سفارشتان را کرده اند و تکلیف همه حق خواهان را روشن کرده اند. ایرانیان در مکتب مهر پرورش یافته اند که با شماها مدارا می کنند تا خود خدا تکلیفش را با همه تان روشن کند و جوابی در خور شانتان بدهد تا این مسئولیت به گردن خودش بیفتد.
یکشنبه 19 دی 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.