می‌خواهند موسوی و کروبی ساکت شوند


می‌خواهند موسوی و کروبی ساکت شوند



در روزهای اخیر، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از لزوم برخورد با رهبران مخالفان سخن گفته و گفته‌اند که میرحسین موسوی و مهدی کروبی محاکمه خواهند شد.

آقایان موسوی و کروبی در این حملات با القابی مانند «دست‌اندرکاران فتنه، پیاده‌نظام دشمن، عافیت‌‌طلب، سازشکار، فرصت‌طلب، پیمان‌شکن و خائن» توصیف شده‌اند.

آزاده کیان، استاد جامعه‌شناسی سیاسی در پاریس درباره این تهدیدها به رادیوفردا می‌گوید:
«یکی از دلایل این است که آقایان موسوی، کروبی و خاتمی به طور مرتب نشست‌هایی را برگزار کرده، سخنرانی می‌کنند و بیانیه می‌دهند، به این منظور که بگویند در صحنه هستند و جنبش سبز در ایران زنده است.»

به خصوص صحبت‌های اخیر آقای خاتمی که رأی‌دهندگان را تشویق می‌کرد اگر شرایطی که اصلاح‌طلبان خواهان آن هستند مهیا شود، مردم در انتخابات آینده مجلس شرکت کنند.

تمام اینها نشان می‌دهد برای حاکمین فعلی یک تهدید بالقوه از طرف سران اپوزیسیون داخلی در ایران وجود دارد و حاکمین خوب می‌دانند جنبش سبز یک جنبش واقعی جامعه مدنی است و سرکوب نشده و نمی‌توان آن را سرکوب کرد، چون میلیون‌ها نفر را نمی‌شود سرکوب کرد.

از طرف دیگر موضع‌گیری‌های اخیر آیات عظام در ایران نیز بسیار مهم است و نشان می‌دهد اکثریت جامعه روحانیت با حاکمیت فعلی و دولت همسو نیست.

در واقع تهدیدهایی که در چند روز اخیر علیه سران جنبش سبز انجام می‌گیرد در ارتباط با ضعف حاکمین فعلی برای حکومت کردن است.
 

به نظر شما ممکن است این تهدیدها بالفعل درآید و آیا جامعه ایران پذیرای این اقدام خواهد بود؟


به نظر نمی‌رسد جامعه ایران و حداقل طرفداران جنبش سبز بپذیرند که آقایان موسوی، کروبی و خاتمی دستگیر یا زندانی و محاکمه شوند و البته جامعه بین‌المللی هم این را نخواهد پذیرفت.

در شرایط فعلی بیشتر این مسئله تهدیدی است برای سران جنبش سبز که صحبت نکنند و بیانیه ندهند. در واقع با این تهدیدها به نوعی به سران جنبش سبز می‌گویند اگر می‌خواهید زنده بمانید یا زندانی و محاکمه نشوید، باید سکوت اختیار کنید.

من بیشتر این را تهدید برای سران جنبش سبز می‌بینم تا این که به واقعیت تبدیل شود، چرا که تبعات مختلف داخلی و خارجی سنگینی خواهد داشت.
 

برخورد با رهبران مخالفان چه بازتابی در جامعه ایران خواهد داشت؟


در سطح داخلی برخی طرفداران جنبش سبز هنوز امکان اعتراض به شکل سازمان‌یافته را دارند، به خصوص جوانان و دانشجویان و زنان می‌توانند به شکل گسترده اعتراضات خود را در صحنه داخلی مطرح کنند و در صحنه بین‌المللی هم صدای خود را به گوش افکار عمومی برسانند.

از طرف دیگر دستگیری سران جنبش سبز به خصوص آقایان خاتمی، موسوی و کروبی باعث مخالفت‌های بسیاری هم در جامعه روحانیت و هم در میان محافظه‌کاران خواهد شد که به هیچ وجه یک‌دست نیستند و بیش از پیش با دولت آقای احمدی‌نژاد سر مخالفت دارند.

به نظر من، اگر آقای خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد و سپاه پاسداران هیچ راه دیگری برای کنترل جامعه و مخالفان نداشته باشند، این کار را انجام خواهند داد. ولی تبعات آن برای‌شان بسیار سنگین خواهد بود و حتی می‌تواند مملکت را به سمت جنگ داخلی سوق دهد، با توجه به تنش‌هایی که هم به لحاظ اقتصادی در جامعه شاهد هستیم و هم مشکلاتی که در برخی استان‌های ایران وجود دارد.

آن چه به تبعات بین‌المللی مربوط می‌شود و می‌تواند فشارهایی را بر دولت و رهبری به دنبال داشته باشد، این است که مشروعیت کل نظام جمهوری اسلامی در افکار عمومی بین‌المللی از بین خواهد رفت، مشروعیتی که می‌توان گفت از سال گذشته تاکنون چیز زیادی از آن باقی نمانده است. در نتیجه این اقدام حاکمیت را بیش از پیش ایزوله خواهد کرد و به نفع نظام جمهوری اسلامی نیست که بخواهد سران جنبش سبز را محاکمه کند.
cyrus0007 - استرالیا - بریزبن
پارازیت خیلی خوب گفت که رهبران جنبشهای ازادی در طول تاریخ مثل شیر می غریدن. این بابا موسوی بیانیه که می ده, صداش از ترس بالا نمی یاد. زنش از خودش خیلی بهتره. ولی باید گفت اینها برای ما نون نمیشن, مردم باید خودشون با فرهنگشون و تلاش و کوشش سعی کنن نسل بعد رو بسازن و تغییر بدن. به امید یه رهبر دیگه نشستن اشتباه است.
پنج‌شنبه 16 دی 1389

گل دختر عاشق رهبر - ایران - اهواز
موسوی و کروبی نه تنها باید ساکت شوند بلکه به سبب خیانتی که به نظام کرده اند باید بمیرند.اونها مسئول خون کشته شدگان هستند.
پنج‌شنبه 16 دی 1389

ابوالفضل جعفری امریکایی - سوئیس - زوریخ
به نظرم اینها هم به جایی برسند بدتر از این اینها می شوند بله
پنج‌شنبه 16 دی 1389

iranesabz - هلند - امستردام
درود بر موسوی و کروبی که شده اند کابوس شبهای خامنه ای.
جمعه 17 دی 1389

bluestar - ایران - تهران
cyrus0007 - استرالیا - بریزبن- کاملا درست فرمودید. مردم ایران باید به خودشان اتکا داشته باشند. نه به کسانی که هزاران کیلومتر دورتر از گود نشسته اند و میگویند لنگش کن.
جمعه 17 دی 1389

behrooz_f16 - انگلیس - منچستر
عاشق رهبر ........تواین نظام که تو ازش میگی خداییش یکم وجدان داشته باش یکم به مسائل عمیقتر نگاه کن هر چند مغز شما شستشو شده است ولی وجدان هم خوب چیزی
جمعه 17 دی 1389

ghanber jakson - المان - فر
گل دختر عاشق رهبر - ایران - اهواز. زرشککککککککککک..
جمعه 17 دی 1389

majidusa - ایران - تهران
بابا اینا کیلو چندن اینا همان آدمای سال 69 هستند گرگی در لباس میش ، ملت هر موقع وقتش بشه میزنن دک و پوزعه آخوندا را میارن پایین
جمعه 17 دی 1389

mr_en3rgie - کانادا - تورنتو
زشت دختر عاشق عزما... خوشم میاد رژیمت بدجوری خورده به پیسی... هاهاها.. یه فکری هم به حال اون دماغت بکن در ضمن!! مرگ با عزما و طرفداراش..
جمعه 17 دی 1389

Nani2008 - انگلستان - لندن
حتی اگر 100 درصد ثابت شود این آقایون از عوامل انگلیس، آمریکا و اسرائیل هستند که این احتمال هم به نظر من صفر است چون تأئید شده بعنوان کاندیدای ریاست جمهوری توسط وزارت اطلاعات و وزارت کشور هستند. علارغم اینکه ما چیزی از کروبی و موسوی در حمایت از مردم ندیده بودیم اما بخاطر حماسه ایستادگی و رو در رویی در برابر هیولای ارعاب و وحشت، دروغ، عوامفریبی و حقه بازی، محبوبیت مردمی پیدا نموده اند، هرچند تا آخر عمرشان سکوت، انزوا و عزلت پیشه نمایند. انشاء الله این حماسه، کفاره گناهان گذشته شان شود و مورد بخشش خداوند متعال قرار گیرند.
جمعه 17 دی 1389

kamal_1351 - ایران - مشهد
گل دختر عاشق رهبر امیدوارم عمق فاجعه انتخابات قبل رو بفهمی و درک سیاسیت رو بالا ببری
جمعه 17 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
" می‌خواهند موسوی و کروبی ساکت شوند " از این ساکت تر مگه میشه ?! .
جمعه 17 دی 1389

red.boy - ایران - تهران
iranesabz - هلند - امستردام _ درود بر موسوی و درود بر کروبی و درود بر تو و کسانی که میفمند.
جمعه 17 دی 1389

گل دختر عاشق رهبر - ایران - اهواز
behrooz_f16 - انگلیس - منچستر اگه قرار باشه هر کی بعد از انتخابات طرفدارهاش رو به خیابونها بکشه که مملکت به گند کشیده میشه.اینا از آزادی . مص.نیتی که حکومت به احترام گذشتشون بهشون داده سوء استفاده کردند و بیانیه صادر کردند.شما اگه یه تصمصم گیرنده در حکومت بودی برخوردت با این فتنه گران چی بود؟
جمعه 17 دی 1389

Nani2008 - انگلستان - لندن
گل دختر عاشق: آقایان کروبی و موسوی هیچگاه طوقی بر گردن کسی نیانداختند که در تظاهرات اعتراضی شرکت کنند. این حماسه و این جنبش از قلب مردم می‌جوشد و هر سال بر گرما و حرارت آن افزوده می‌گردد، حتی اگر این دو رهبر جنبش نباشند. ضمناً آقای موسوی "هرکی" نیست، بر گردن مردم در مقابل دفاع از مظلومیت ایران، حق داره. آقایان موسوی و کروبی از حق مردم دفاع کردند، مردم و به خصوص مردم زخم خورده و تحقیر شده (همان خس و خاشاک) هم از حق ایشان دفاع خواهند نمود. حالا اسم اینو هرچی میخوای بزار؛ فتنه، فیتیله...
جمعه 17 دی 1389

iranesabz - هلند - امستردام
red.boy - ایران - تهران. ممنون هموطن عزیزم. درود بر تو. پاینده ایران.
جمعه 17 دی 1389

gogoli - ایران - تهران
گل دختر عاشق رهبر - ایران - اهواز .. ایشششششش! خاک عالم! چقدر خشن! چقدر بی احساس! اگه شوهرت بدونه روزا بجای کهنه شوری و بادنجون پوست کندن میان تو این سایتا با هزار کس و ناکس همزبون میشی، زبونت لال، ظرف لیکی ثانیه سه طلاقت میکنه!. .
جمعه 17 دی 1389

behrooz_f16 - انگلیس - منچستر
گل دختر رهبر ده دوباره داری اشتباه میکنی اخه چرا میگی فتنه گرا اسمه این عزیزها هم وطن هم زبانه هم خونه بازم بگم. وقتی از وجدان مگم برای اینکه مسئله رو باز تر ببینی
شنبه 18 دی 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.