به یاد اسوه پهلوانی؛ غلامرضا تختی


به یاد اسوه پهلوانی؛ غلامرضا تختی

مراسم چهل و سومین سالگرد درگذشت جهان‌پهلوان غلامرضا تختی، قهرمان و پهلوان نامدار کشتی ایران صبح جمعه 17 دی ماه در مزار وی در ابن‌بابویه شهرری برگزار می‌شود.

غلامرضا تختی پنجم شهریور 1309 در خانواده‌ای مذهبی و متوسط در محله خانی‌آباد تهران به دنیا آمد.

رجب خان پدر تختی غیر از وی دو پسر و دو دختر داشت که همه آنها بزرگ‌تر از رضا بودند. تختی از20 سالگی کشتی را در باشگاه پولاد زیر نظر حبیب‌الله بلور آغاز کرد. وی در رقابت‌های قهرمانی کشور طی سال‌های 1329 تا 1338، هشت بار قهرمان کشور و سه بار پهلوان ایران شد.تختی در اولین حضور خود در تیم ملی در رقابت‌های جهانی 1951 هلسینکی در وزن 79 کیلوگرم صاحب مدال نقره شد و در اولین حضور خود در المپیک در رقابت‌های 1952 هلسینکی با شکست مقابل کوریدزه از شوروی به مقام دوم رسید.

افتخارات پهلوان بزرگ کشتی ایران در رقابت‌های جهانی 1959، 1961 و 1962 تهران، یوکوهاما و تولیدو با کسب دو مدال طلا و یک نقره ادامه یافت.

تختی در رقابت‌های المپیک 1956 و 1960 ملبورن و رم نیز صاحب یک مدال طلا و یک نقره شد.

تختی همچنین در بازی‌های آسیایی 1958 توکیو صاحب مدال طلا شد و آخرین بار در رقابت‌های جهانی 1966 تولیدو پیراهن تیم ملی را پوشید. او اولین کشتی‌گیر ایرانی است که موفق شد در 3 وزن صاحب مدال شود. وی همچنین پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ کشتی ایران است.

43 سال از درگذشت جهان‌پهلوان می‌گذرد، اما هنوز یادش در خاطره‌ها زنده است و این ماندگاری را نیز از رفتار و کردار خوبش به یادگار دارد، نه صرف زور بازو و افتخارات بی‌شمارش در جهان کشتی. و در این بین 17 دی ماه هر سال، سالروز درگذشت انسانی است که پهلوانی را بخوبی معنا کرد و هیچ گاه از مردم جدا نشد.

مـــراسم بزرگداشت غلامرضا تختی فردا از ساعت 9 تا 12 صبح با حضور مسوولان و اقشار مختلف مردم در ابن‌بابویه شهرری برگزار می‌شود.

behnam2009 - انگلستان - لندن
تختی اگر امروز زنده بود در زندان اوین بود.
پنج‌شنبه 16 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
اگر ما انزمان فقط یک تختی داشتیم, امروز مردم ایران هر کدامشان یک پهلوان تختی از نوع دیگری هستند !
پنج‌شنبه 16 دی 1389

ey.javidan.iran - استرالیا - سیدنی
کسی که همسر و بچه یک سالشو تنها میذاره و خود کشی میکنه اسوه پهلوانی نیست...نمیدونم تا کی میخواهید ادم ها رو بت کنید. قهرمان بوده با مرام بوده در این شکی نیست . اما این کار بت سازیه
پنج‌شنبه 16 دی 1389

شیر بیشه مازندران - ایران - مازندران
روحش شاد.
پنج‌شنبه 16 دی 1389

ابوالفضل جعفری امریکایی - سوئیس - زوریخ
واقعا می دانید چرا تختی کشته شد بله کشته شد عزیزان
پنج‌شنبه 16 دی 1389

red.boy - ایران - تهران
khosh bavar - ایران - یزد _ نه داداش اشتباه نکن. هیچ کس تختی نمیشه مردم ما با مرام هستن ولی اقا تختی نیستن چون پهلوان نیستن و اولین شرط پهلوان بودن قهرمان بودنه. قهرمانی که با مرام باشه میشه پهلوان. روح جهان پهلوان تختی شاد. لعنت بر رضازاده.
پنج‌شنبه 16 دی 1389

Michael Jackson L.O.V.E - ایران - تهران
پهلوانان هیچ وقت نمیمیرند.روحش شاد
پنج‌شنبه 16 دی 1389

nimma - ایران - تهران
تختی نه رضا زاده بود نه سوریان و نه ..... تختی فقط تختی بود مردی از جنس درد مردمانش
پنج‌شنبه 16 دی 1389

farman666 - ایران - تهران
ای بابا بس کنید این فرهنگ قهرمان پروری و اسطوره سازی رو ..
پنج‌شنبه 16 دی 1389

nooshin tehrani - ایتالیا - رم
khosh bavar - ایران - یزد . از کدوم نوع دیگرش هستند. از نوع زن صیغه کردن. زن کتک زن. کودک ازار . کلاه بردار و جانماز ابکش.
پنج‌شنبه 16 دی 1389

arash-eindhoven - هلند - ایندهوفن
تختی اسطوره فناناپذیر و سمبل و گنجینه ابدی ایران است.جا دارد ضمن تجلیل از پهلوان تختی ,سر تعظیم به پهلوان مسلم اسکندر فیلابی فرود اوریم که جانشین راستین و وارث بازوبند قهرمانی جهان پهوان تختی است.پهلوان فیلابی هم اینک مسئول کمسیون ورزش شورای ملی مقاومت ایران است.
پنج‌شنبه 16 دی 1389

arash-eindhoven - هلند - ایندهوفن
"سخنرانی پهلوان مسلم اسکندر فیلابی در تظاهرات بزرگ ایرانیان در نیویورک" را در youtube ببیند.
پنج‌شنبه 16 دی 1389

Larkiden - لوکزامبورگ - لوکزامبورگ
farman666 - ایران - تهران - ظاهرا شما مشکلی دارید با غلامرضا تختی.. چطور نام کسانی که همیشه درکنار مردم و برای مردم بودند فراموشتان نمیشود؟ صحبت بزرگداشت است نه قهرمان سازی. ey.javidan.iran - استرالیا - سیدنی. ابتدا بمن بگید که از کجا به شما این اطمینان داده شده که ایشون خودکشی کرده؟. مرد مثل غلامرضا تختی کم بوده تو دهه های اخیر.. کسی که با مردم باشه و برای مردم و از دل مردم درد کشیده. نه مثل کسانی که پول به جیب دارند و نامی بر پیشانی و قلبشان سالیان سالست که در سیاهی مرده.
پنج‌شنبه 16 دی 1389

jp55 - ژاپن - توکیو
دوستان به ان بازو بند تو عکس توجه کنید وقتی بازو بند پهلوانی به احمدی نژاد اهیا میشه وقتی سوریان مدالی رو که یک عمر به عشقش عرق ریخت دو دستی تحویل احمدی نژاد ه ابله میکنه پس خوش باور همچین بیراه نمیگه تو مملکتی که یک شیاد یک دروغگو میشه رییسش اگر این از دنیا بی خبر هنوز پاش به گود زورخونه و تشک کشتی نخورده شد پهلوان پس بدرستی همه پهلوانند یکی به عشق رهبره جلادش تو خیابون سلاخی میکنه اسم خودشو میذاره پهلوان یکی هم که سلاخی میشه اطرافیانش میگن پهلوان خدایا تو بداده تختیهات برس
پنج‌شنبه 16 دی 1389

shaki59 - ایران - ملاط اباد
خدا رحمتش کنه.تقریبا باهاش اوایل تو باشگاه فولاد با هم تمرین میکردیم.اخه هم مدرسه ای هم بودیم.واقعا قلب پاکی داشت.همیشه سربزیر بود.وقتی فهمید که من رفتم سراغ دود و دم یه مدت باهام کنتاک کرد.بعد از خاکسپاریش چهار روز رفتم سرخاکش قران خوندم.شب پنجم خوابشو دیدم که بهم گفت این موادو بگزار کنار.منم ترک کردم از همون وقت.اون کجا ورزشکارای الان کجا.واقعا مردونگی مرد با مردن تختی..........
پنج‌شنبه 16 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
red.boy - ایران - تهران: داداش red boy , تختی اگر زنده بود , باور کن به مردمش مدال قهرمانیش را میبخشید و پیش این مردم مبارز و همیشه در صحنه لنگ می انداخت ! و از طرفی شما ضدنقیض حرف زدید و حرفم را تایید کردید که مردم ما مرام دارند ولی مدال ندارند !? nooshin tehrani - ایتالیا - رم : ابجی, زیاد تند نرو و همه چیز را قاطی نکن که هدفت مثل همیشه ملموس جلوه دادن جنبش مردمی میباشد و یک نگاه به کامنت این ابجی کماندو بنگرید که من حوصله توضیح و توجیه دادن اینطور افراد دررو را ندارم: https://www.persiauk.com/article.php?id=41504 و https://www.persiamovie.com/article.php?id=48564 و https://www.iran-world.com/article.php?id=51638 و و و °(°!°)°
پنج‌شنبه 16 دی 1389

souroosh - ایران - ساری
با احترام به تختی. ولی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران عبدالله موحد از مازندران است
پنج‌شنبه 16 دی 1389

Larkiden - لوکزامبورگ - لوکزامبورگ
arash-eindhoven - هلند - ایندهوفن . دوست گرامی اینجا بدنبال جانشین برای کسی نمیگردند یک بزرگداشت است.. از پهوان فیلابی هم یاد کنید اما جانشین نکنید. هر کس بر تخت خود تکیه کند .. به تختی لقب جهان پهلوان میدهند حتما دلیلی دارد و درکنارش قدوم پهلوان فیلابی هم بر چشم مان جا دارد اما کسی دنبال جانشین برای هیچیک نیست اینها رهرو هستند رهرو پوریای ولی نه جانشین
جمعه 17 دی 1389

shahram khosh maram - ایران - تهران
قسمت اول: من فوق العاده تختی را دوست دارم و برایش احترام زیادی قائلم, بیش از هر ورزشکار ایرانی دیگر. تختی تنها ورزشکاری هست که هنوز عکسهایش در باشگاههای ورزشی , قهوه خانه ها و رستورانها دیده میشود. تختی به همراه امام علی حبیبی اولین طلای المپیک تاریخ ما را اوردند. با توجه به اینکه مدالهای المپیک باارزش تر از مدالهای بازیهای جهانی هستند, تختی با یک طلا و دو نقره المپیک , تا زمان هادی ساعی پرافتخارترین ورزشکار ما به حساب می امد. تختی هم فرنگی کار بود و هم ازادکار و در سال1329 در هر دو رشته قهرمان ایران شد. علاوه بر افتخارات ورزشی او, چیزی که او را برای من و بسیاری از مردم ایران جاویدان و به یادماندنی کرده, منش و مرام, و اخلاق و فروتنی او و مردمی بودنش هست.
جمعه 17 دی 1389

shahram khosh maram - ایران - تهران
قسمت دوم: تختی در 1309به دنیا امد. اهل درس و علم نبود و بعد از 9 سال مدرسه را ول کرد و پیش شیخ ابراهیم نجار, شاگرد نجار شد. شیخ ابراهیم در 15 سالگی او را به زورخانه فرستاد که هم محل ورزش بود و هم اخلاق پهلوانی. گذشت زمان نشان داد که این کار چقدر درست بود. تختی در دوران سربازی با کشتی ازاد اشنا شد و در 21سالگی مدال نقره المپیک هلسینگی را به ارمغان اورد که بهترین مدال المپیک ما تا انزمان بود و 4 سال بعد در المپیک ملبورن انرا تبدیل به طلا کرد. در مورد تختی چیزهای زیادی گفته شد . من تعدادی از انها را که در درست بودنشان تردید ندارم , در اینجا می اورم.
جمعه 17 دی 1389

oghab - فنلاند - هلسینکی
sourush/ساری .درسته نامدار ترین کشتی گیر ایران عبدالله موحد بود .ولی تختی از بابت گرفتن مقام تختی نشد .بلکه از بابت جوانمردی و شخصیت والیش تختی شد .
جمعه 17 دی 1389

shahram khosh maram - ایران - تهران
قسمت سوم: در زلزله 1341 بویین زهرا که 92 روستا را ویران کرد و 12000 نفر کشته بر جای گذاشت, او توانست با توجه به محبوبیتش, مردم را بسیج کند و کاروان بزرگی راه بیندازد و غذا و پتو و پول و لباس بین زلزله زدگان تقسیم کند. بعدها خودرویی که جایزه گرفته بود را فروخت و هزینه یکی از کودکانی که خانواده اش را از دست داده بود کرد. در مسابقات جهانی تولدو, او در فینال رقیب الکساندر مدوید (اعجوبه کشتی شوروی و برنده 10 مدال طلای المپیک و جهان) بود. تختی که میدانست پای راست مدوید اسیب دیده بود, در تمام مسابقه به پای راست او حمله نکرد و مدال نقره گرفت. تختی هرگز این را در جایی بازگو نکرد اما مدوید بارها این را در مصاحبه ها و گفتگوهایش گفت. مدوید کسی است که در افتتاحیه بازیهای المپیک1980 مسکو به نمایندگی از ورزشکاران جهان سوگند المپیک را خواند. مدوید بارها سر خاک تختی رفت.
جمعه 17 دی 1389

shahram khosh maram - ایران - تهران
قسمت چهارم: تختی فوق العاده به مادرش احترام میگذاشت. عکسهای متعددی از تختی و مادرش هست.در یکی از مسابقه ها اناتولی عبدل روس را شکست داد و بعد که فهمید مادر اناتولی عبدل شاهد مسابقه بوده, پیش او رفت و از او عذرخواهی کرد که پسرش را شکست داده است که ان مادر هم تختی را بوسید. تختی محبوبیت زیادی هم در ترکیه داشت و یکی از حریفان جوانش از ترکیه میگفت که عکس تختی را در قهوه خانه ای در سیواس ترکیه دیده بود.
جمعه 17 دی 1389

shahram khosh maram - ایران - تهران
قسمت پنجم: هیچ ورزشکاری چه قبل, چه بعد از تختی محبوبیت او را به دست نیاورده است. البته خوش تیپ بودن و خندان بودن او هم میتواند نقش داشته باشد. بدون تردید تختی متمایل به جبهه ملی بوده است ولی بعید میدانم از نظر سیاسی خیلی ادم اگاهی بوده باشد. ماجرای اصطکاک او با برادر شاه که رییس سازمان ورزش ایران بود را بارها شنیده ام. تختی عادت داشت سرزده در باشگاهها و مسابقات حضور پیدا کند کاری که نوجوانان و جوانان را تشویق میکرد و ای کاش قهرمانان امروز ما هم این کار را ادامه دهند. یکبار وقتی سرزده به مسابقات قهرمانی باشگاهها میرود, مردم استقبال بینظیری از او میکنند و او را بر روی دست تا ماشینش میبرند. برادر شاه در این مراسم حضور داشت. در اواخر مشکلاتی برای ورود تختی به باشگاهها ایجاد شد.
جمعه 17 دی 1389

shahram khosh maram - ایران - تهران
قسمت ششم: در المپیک 1964 به نظر من با تختی خوب تا نکردند و به طور ناگهانی به جای تختی پرچم ایران را به ورزشکار دیگری دادند. من تردیدی ندارم که خیلی از مقامات از محبوبیت تختی خشنود نبودند و تلاش بسیار میکردند که انرا کاهش دهند و به تختی فشار بیاورند, البته مردم ایران استقبال شایانی از او, با اینکه مدال نیاورده بود, کردند و نشان دادند که هنوز تختی محبوبترین ورزشکار ایران هست. با اینحال من فکر نمیکنم که مقامات و از جمله غلامرضا برادر شاه, در فوت او مستقیما نقش داشته باشند, به ویژه که به نظر میرسد که تختی ازدواج خیلی موفقی نداشته است. پیدا شدن جسد تختی در هتل اتلانتیک مردم را در بهت و حیرت فرو برد. تختی در ابن بابویه دفن شد. مسوولان مجله توفیق مراسم خاکسپاری باشکوهی با شرکت دهها هزار نفر از سراسر ایران برگزار کردند. مجله توفیق سنگ تمام گذاشت و از کاریکاتورها و تیترهای جنجالی استفاده کرد و بلافاصله توقیف شد.
جمعه 17 دی 1389

shahram khosh maram - ایران - تهران
قسمت هفتم: تختی بدون تردید ادمی معتقد بود و گرایشهای مذهبی قوی داشت. جملات زیادی از او به یادگار نمانده اما یکی از معروفترینشان این هست: ((من از حضرت علی یاد گرفتم که هر کس باید با بی عدالتی ها مبارزه کند و وقتی که دارد وارد میدان میشود به خداوند تکیه کند و تلاش کند که پیروز شود)). او مدالها و بازوبند پهلوانی خود را به حرم امام رضا اهدا کرد. به هر حال تختی جایگاهی خیلی فراتر از ورزشکاران دیگر پیدا کرد و در کنار رستم و پوریای ولی قرار گرفته است. من و دوستانم هنوز هر از گاهی به مزار این پهلوان بزرگ که مورد احترام مردم و حریفان داخلی و خارجی بود سر می زنیم. روحش شاد.
جمعه 17 دی 1389

MIRZADEH E ESHGHI - دوسلدورف - دوسلدورف
تختی سمبل ورزش وملی ماست.متاسفانه متاسفانه متاسفانه قدر خودش رو ندونست و"خودش رو کشت".
جمعه 17 دی 1389

marjamak - نروژ - اسلو
ey.javidan.iran - استرالیا - سیدنی. تختی خودکشی نکرد او توسط حزب توده خاین به قتل رسید حزب توده خواهر جمهوری ادم خواران اسلامی است
جمعه 17 دی 1389

shahram khosh maram - ایران - تهران
shaki59 - ایران - ملاط اباد: دوست عزیز. خیلی خوشحالم که در ان زمان توانستید مواد را ترک کنید. گفتید مرحوم تختی قلبی پاک داشت. میشود چند تا مثال از تجربه خودتان بگویید؟ با او کشتی گرفته بودید؟ خیلی خوشحالم که شما اینجا هستید.
جمعه 17 دی 1389

red.boy - ایران - تهران
khosh bavar - ایران - یزد _ نه من منظورم این نیست که مردم ایران لوتی منش نیستن. من منظورم اینه که لقب پهلوان رو به ورزشکاران میدن.
جمعه 17 دی 1389

red.boy - ایران - تهران
MIRZADEH E ESHGHI - دوسلدورف - دوسلدورف _ اقا تختی خودکشی نکرد اقا تختی را خودکشی کردند
جمعه 17 دی 1389

arash-eindhoven - هلند - ایندهوفن
Larkiden - لوکزامبورگ - لوکزامبورگ . از توضیح تان متشکرم .سخنرانی پهوان فیلابی را در تاورنی- پاریس را در youtube جستجو کنید.
جمعه 17 دی 1389

invincible - آمریکا - مینستا
سلام به عزیزان:. در تظاهرات نیو یورک من از مسلم اسکندر فیلابی صاحب بازو بند پهلوانی تختی پرسیدم که پهلوان من می‌تونم به شما بگم "جهان پهلوان "؟ او با تواضع گفت تنها جهان پهلوان تختی بود!!! بعضی‌‌ها میخوان با خصومت شهادت اون رو خود کش نشون بدن ولیکن کور خوندن. من عکس تختی رو با ناصر صادق دیدم که عضو سازمان مجاهدین بود درود به روان پر فطوح تختی مرگ بر احمدی‌نژاد خامنه‌ای آمریکا مینستا
جمعه 17 دی 1389

MIRZADEH E ESHGHI - دوسلدورف - دوسلدورف
من عاشق تختی هستم.خدا روزی رو نیاره به قول منافق مینستائی خصومتی با جهان پهلوان داشته باشم.اما فاکتهائی هستن که تئوری خودکشی تختی رو رد میکنن.حتی بابک هم معتقد به خودکشی تختیه.ساواک ورژیم شاه ملعون هیچ سود از کشتن تختی عایدش نمی شد.تختی نه سیاسی بود نه فعالیت قابل اشاره سیاسیی داشت.بعد از پایان دوران قهرمانیش به شدت افسرده بود وبه اذعان بابک مشکل خانوادگی حادی داشت که دلیل توو هتل خوابیدن یک مرد متاهل می توونه نشانه ای از صحت این فرضیه باشه.روحش شاد.
شنبه 18 دی 1389

zehna.bastas - ایران - مشهد
جالبه کسایی که خیلی محبوبن و همه خیلی دوستشون دارن قلبن یه دفعه میگن خودکشی کرده . مایکل جکسون - بروسلی - تختی و خیلیای دیگه از همین نمونه هایند.
یکشنبه 19 دی 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.