مجازات ۴ تومانی خودی‌ها و حبس چندین‌ ساله غیرخودی‌ها


مجازات ۴ هزار تومانی «خودی‌ها»
 و حبس چندین‌ ساله غیرخودی‌ها




در حالی که جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد، از رایزنی ها برای تغییر حکم جعفر پناهی سینماگر شناخته شده ایرانی خبر داده، فرج الله سلحشور کارگردان سریال «یوسف پیامبر» و هوادار حاکمیت تنها به پرداخت ۴ هزار تومان جزای نقدی در دادگاه محکوم شده است.

خبرها در حاشیه و اطراف سینمای ایران این روزها زیاد است. در حالی که اعتراض به حکم صادره برای جفعر پناهی و محمدرسول اف، دو سینماگر شناخته شده سینمای ایران، همچنان ادامه دارد، محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهور ایران، در نخستین جلسه شورای تازه تاسیس عالی سینما، حاضر شد.

آن طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند او در این نشست تصمیماتی برای حل مشکلات سینمای ایران مانند تامین تجهیزات سینما، احداث سالن های سینمایی، رفع مشکل بیمه و بازنشستگی و بیکاری سینماگران و همچنین تشکیل سازمان مستقل سینمایی گرفته است.

با آنکه پیش از این گفته می‌شد نمایندگانی از خانه سینما، نهاد صنفی سینماگران ایرانی، هم در این نشست حاضر خواهند بود، اما حاضران جلسه همگی از طیف سینماگران همراه و طرفداران دولت و حاکمیت انتخاب شده بودند.

مسعود ده نمکی، جمال شورجه، احمد نجفی، محسن علی اکبری، شهریار بحرانی و داوود میرباقری، سینماگران حاضر در نشست شورای عالی سینما بودند.

رضا صدیق، روزنامه نگار حوزه فرهنگ و هنر، درباره تشکیل این شورا و کارکردهایش به رادیو فردا می گوید: «اولین جلسه شورای عالی سینما، آنهم با اعضای دولتی و به اصطلاح خودی برگزار شد.

البته رئیس دولت که رئیس شورای عالی سینما هم هست،  در جلسه اول این شورا صحبت‌های بدی نکرده است و به طور مثال گفته است باید برنامه‌هایی تهیه شود که همه هنرمندان و سینماگران مورد حمایت قرار بگیرند. یا اینکه در عرصه فرهنگ و هنر باید نخبگان را مورد حمایت قرار داد و موانع را از جلوی مسیرشان برداشت تا حرکتشان به نتیجه برسد. این حرف‌ها زمانی زده می‌شود که چنین احکامی برای محمدرسول‌اف و جعفر پناهی صادر شده است و معلوم نیست همه هنرمندانی که ایشان می‌گویند یا چهره های عالی سینما، منظورشان چه کسانی هستند.»

همزمان با تشکیل نخستین جلسه شورای عالی سینما، خبرگزاری ایسنا گزارش داده است که فرج الله سلحشور،کارگردان سریال یوسف پیامبر و از هواداران سر سخت حاکمیت،‌به دنبال شکایت خانه سینما، به پرداخت جزای نقدی چهار هزار تومانی محکوم شده است.

خانه سینما از آقای سلحشور به دلیل ایراد اتهام به اعضای این نهاد صنفی در مصاحبه‌های متعددش شکایت کرده بود.

حکم صادره برای آقای سلحشور از حداقل میزان جزای نقدی قانون مجازات اسلامی به دلیل آنچه سابقه و وضع خاص متهم عنوان شده، کمتر است.

آقای صدیق صدور چنین حکمی را اقدام نمادین دیگری علیه خانه سینما و کلیات سینمای ایران در شرایط فعلی می‌داند.

 رضا صدیق می‌گوید: «آقای سلحشور خانه سینما را خانه ضد انقلاب و محل فساد از این تعابیر آشنا خوانده بود. به همین دلیل هم خانه سینما از ایشان به جرم نشر اکاذیب و توهین شکایت کرد و دادگاهی هم تشکیل شد و ایشان محکوم گردید.اما حکمی که برای آقای سلحشور صادر شد با توجه به احکام سنگینی که این روزها می شنویم، مخصوصا درباره محمدرسول‌اف و جعفر پناهی، خنده دار به نظر می‌رسد. اما حقیقت امر را اگر بخواهیم نگاه کنیم با توجه به فعل توهین و افترا نسبت به هیات مدیره خانه سینما که مورد تایید و انتخاب اکثر سینماگران هم هستند، این مسئله می‌تواند یک جور دهن‌کجی و ادامه کم لطفی های دولت و حکومت نسبت به خانه سینما باشد.
وقتی برای جعفر پناهی به دلیل یک فیلم ساخته نشده، چنین حکم سنگینی صادر می شود و برای توهین و افترا و دورغ پراکنی، چنین حکم خنده‌داری! مسئله خودی و غیر خودی بودن حالت علنی به خودش می‌گیرد. در حالی که آقای سلحشور در دادگاه دیگری نیز مورد شکایت قرار گرفته و متهم به سرقت ادبی فیلمنامه یوسف پیامبر شده است، جالبی این موضوع اینجاست که آقای سلحشور از طرف رهبر و رئیس جمهور مورد تقدیر قرار گرفته و شخصیت مورد تایید آنهاست.»

و در میانه چنین اخباری سینمای ایران همچنان در التهاب حکم صادره برای جعفر پناهی است. آنچنان که حجم اعتراض ها و رایزنی‌ها به ویژه در داخل کشور افزایش یافته است و هر روز جمع مختلفی به مخالفان این حکم می پیوندند.

در آخرین اقدام ۱۱۳ نفر از هنرمندان، روزنامه‌نگاران و نویسندگان ایرانی با صدور بیانیه‌ای خواستار لغو این حکم شدند.

جعفر پناهی به اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام به شش سال حبس تعزیری و به عنوان تتمیم مجازات به ۲۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی شامل ساختن فیلم، نوشتن هر نوع فیلمنامه، مسافرت به خارج از کشور و مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شده است.

ام البنین - ایران - تهران
خانه سینما واقعا خانه فساد شده و باید یه فکری به حالش کرد . هنرپیشه های مدل غربی و فیلم های دوپهلوی بی محتوا و روابط پش صحنه نامشروع بازیگرها و کارگردانها و تهیه کننده ها ، واقعا لانه و خونه فساد شده و باید تعیین تکلفیف بشه
یکشنبه 12 دی 1389

ابوالفضل جعفری امریکایی - سوئیس - زوریخ
اینها همش یک نمایش بیشتر نیست اگر یک ادم عادی بود پدرش را در می اودند حالا خودشان را با 4دلار البته معادل دلار جریمه می کنند لعنت بر تو خامنه ای حرام زاده ولعنت بر تو ای اسلام شیطانی واسلامگرایان وجمهوری شیطانی ایران وهمه چیز برای خودتان هست بدترین مجازانها هم برای مردم
یکشنبه 12 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
خودی ها نخود هر اشی هستند. مسلمان و دزد هستند, یعنی یکی مثل خودشان ! و غیرخودیها , ایرانی و بافرهنگ هستند, یعنی شپش نیستند °(-.-)°
یکشنبه 12 دی 1389

shahpur - برزیل - رسیف
ام البنین - ایران - تهران . آخی ... جیگر فسادو تو ایران فقط تو خانه سینما پیدا کردی ؟؟؟ بقیه اش تمام مدینه فاضلست ؟؟؟ تو کهریزک چی ؟؟؟؟ صیغه ایی های آقایون و فضلا و آقا زاده ها چی ؟؟؟ چشت به دیدن اینها و هزاران هزار مورد دیگه سو نمی ده ؟؟؟؟
یکشنبه 12 دی 1389

aziz iran - دانمارک - کپنهاک
ام البنین -تهران . امل بنی جون چقدر نام این خونه برات آشنا است و سابقه اش را خوب میدونی - تو اونجا هنرپیشگی را یاد گرفتی ؟چرا ملت را زودتر از این مفسدین آگاه نکردی ؟! ضمنا ً یه خونه های فساد دیگری هم تو شهر قدیم تهرون بود اونها را هم یادت میآید . جعفر پناهی و علی اوف سینما گران ملی ومردمی در قلب ملت هستند چه در زندان و چه در بیرون . تنها پیشنهاد من بملت تحریم فیلم ها و هنرپیشگانی است که کاسه لیس درگاه جانوران حاکمیت میباشد بمانند ده نمکی و باند او .
یکشنبه 12 دی 1389

m_majid - ایران - مشهد
البته ناراحتی سلحشور از اینه که خانه سینما صحنه های تنهایی یوسف وزلیخای ایشون رو سانسور کرده وبجاش سفرهای استانی محمود رو تاریخی نشون داده
یکشنبه 12 دی 1389

hamidjuventus - ایران - تهران
بچه ها همه حواستون جمع این ام البنین باشه...داره کاملا همه رو منحرف میکنه یه کامنت میذاره همه میرن سر کار بذارین هر هارت و پورتی میخواد بکنه
دوشنبه 13 دی 1389

گل دختر عاشق رهبر - ایران - اهواز
جعفر پناهی باید اون موقع که با لباس سبز در کنار فتنه گران سلطنت طلب حضور داشت باید فکر میکرد.میگه میشه شورش و فتنه کنی و انتظار عفو داشته باشی.عفو مال کسی است که جرم ناخواسته ای رو مرتکب شده نه مال اکثر این سینما گرانی که ابتذال رو به سینمای ایران آوردند.
دوشنبه 13 دی 1389

آرش کمانگیر3 - ایران - تهران
البته من اول تصورم این بود که آقای فرج ا..و سلحشور گارکردان ارزشی بخاطر دزدی فیلمنامه یوسف ع مجازات شده ولی مثل اینکه ایشان همه خوبی ها وارزش های ناب انقلابی را با هم دارد دزدی تهمت افترا لابد تو کهریزک هم بودند
دوشنبه 13 دی 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.