تاریخ اجتماعی روابط سکسی در ایران


تاریخ اجتماعی روابط سکسی در ایران

انواع روابط جنسی، شیوه‌های ازدواج، فرهنگ اروتیسم و ادبیات پورنوگرافیک، تاریخ روسپیگری و تابوهای جنسی در ایران، بخشی از موضوعات مطرح شده در کتاب «تاریخ اجتماعی روابط سکسی در ایران» است؛ پژوهشی گسترده از ویلم فلور، نویسنده‌ی هلندی که اقتصاد توسعه و جامعه‌شناسی خوانده، دکترای اسلام‌شناسی دارد و هم به زبان‌های فارسی و عربی مسلط است.

او تاکنون چند کتاب درباره‌ی ایران در زمینه‌ی اقتصاد، کشاورزی و تاریخ نمایش نوشته است.کتاب مورد بحث ۴۵۳ صفحه است. نویسنده تقریباً از بیشتر منابع موجود استفاده کرده است. فهرست متون مورد مطالعه‌ی ویلم فلور ۹۱ صفحه از کتاب را در برمی‌گیرد.

این آثار شامل کتاب‌های تاریخی و مذهبی، سفرنامه‌ها، ادبیات پارسی، روایات عامیانه، پژوهش‌هایمحققان معاصر، اسناد دولتی و مکتوبات سفارتخانه‌های اروپایی درایران است. کتاب به پنج بخش تقسیم شده و به ترتیب مسائلی چون ازدواج، زناشویی موقت، روسپیگری، همجنسگرایی و بیماری‌های آمیزشی در ایران مورد بحث قرار گرفته‌اند.

ویلم فلور خود در دیباچه‌ی کتاب علت پرداختن به این موضوع را توضیح داده و یادآوری می‌کند که با وجود منابع پراکنده هنوز یک کتاب جامع درباره‌ی تاریخ اجتماعی آمیزش جنسی درایران نوشته نشده است. مهم‌ترین اثر تحقیقی معاصر در این زمینه بخشی از جلد هفتم تاریخ اجتماعی ایران نوشته‌ی مرتضی راوندی است که به عقیده‌ی او دربرگیرنده‌ی تمام حقایق نیست.

نکته‌ی مهم دیگر تاکید نویسنده بر سرشت مردمحور منابع تاریخی و تحقیقی موجود است که از زبان مردها و برای تشریح پدیده‌ها و مشکلات جامعه‌ی مردان نوشته شده و به ندرت به سکسوالیته از منظری زنانه پرداخته شده است. منابعی تاریخی که نویسندگانشان زن باشند، بسیار نادر است.

در این اثر مقایسه‌ی تطبیقی مورد نظر نیست، و به نظر مولف ویژگی‌های روابط جنسی در ایران فرق چندانی با مناطق دیگر خواه در آسیا یا اروپا ندارد.او به نقش ادیان، آداب و رسوم، و سیاست در تنظیم و سامان دادن به روابط سکسی مردم توجه کرده و با بازگویی روایات موجود تحلیل و تفسیر خود از این تاریخ را مطرح می‌کند.

یکی از ویژگی‌های کتاب، نوشتن درباره‌ی جزییات پنهان زندگی سکسی عوام و خواص است که اغلب در کتاب‌های تاریخی سانسور و یا به طور وسیع منتشر نشده‌اند.در سیر تحول ازدواج در ایران، درمی‌یابیم شاهنشاهان و بزرگان جامعه‌ی پارسی حرمسرا داشتند و افزون بر زنان عقدی، همخوابه‌های متعدد و رهبران دینی در ایران قدیم چندزنه بوده‌اند. امکان ازدواج با محارم در دوران هخامنشی و حتی امپراطوری ساسانی وجود داشته و پس از اسلامی شدن ایران منسوخ شده است.

نویسندگان یونانی از آتشین مزاج بودن مردان پارسی و حسود بودن آنها خبر می‌دهند و روایت می‌کنند که زنان پارسی در خانه‌های دربسته و کلون انداخته روزگار می‌گذرانند تا چشم کسی بر آنان نیفتد.پایگاه طبقاتی زن اغلب می‌توانست تضمینی برای حفظ قدرت و سروری او بر مرد شود.

در آسیای میانه در دوران باستان شکلی از چندشوهری رواج داشته و زن می‌توانسته طلاق بگیرد، اما زنان زناکار به سختی مجازات می‌شدند. زناشویی موقت هم از انواع ازدواج در ایران باستان بود و قرن‌ها بعد باز در مذهب شیعه رسمیت یافت.

در آغاز ورود اروپاییان به ایران در سده‌ی شانزدهم بعضی از آنان ازدواج موقت یا صیغه کردن را با روسپیگری یکی دانسته و در سفرنامه‌های خود با حیرت از آزادی کامل فحشا در ایران نوشته‌اند. مردان مسیحی نیز اغلب زنان ارمنی را صیغه می‌کردند. به گفته‌ی یک نویسنده‌ی هلندی در سال ۱۰۵۱ در دوران صفویه بزرگ‌ترین مرکز تجمع فواحش رسمی اصفهان بوده ودر این شهر دوازده هزار فاحشه کار می‌کردند.
نویسنده از بررسی روابط سکسی و حقوق ازدواج در ایران زرتشتی و اسلامی نتیجه می‌گیرد که زنان ایرانی عموماً از آزادی انتخاب محروم بوده و همواره با وابستگی خانوادگی خود در سلسله مراتب ساختار پدرسالارانه هویت می‌یافتند. فردیت شخصی زنان از نظر مذهبی و فرهنگی مد نظر نبوده و زن از طریق سرپرست خانواده (پدر، برادر، عمو، شوهر و ...) در کنترل و تحت حمایت بود و هست. به این علت دسترسی به روابط سکسی قبل از ازدواج برای دختران و پسران به آسانی امکان‌پذیر نبود و نیست.
در عرف مرسوم رابطه‌ی جنسی با مشروعیت قانونی یعنی ازدواج رسمی مجاز است. در گذشته یکی از دلایل ازدواج در سنین بسیار پایین مسئله‌ی حفظ بکارت دختر بود.

ویلم فلور تغییرات فرهنگی و اجتماعی در صد سال گذشته را سرآغاز دگرگونی فرهنگ دیرینه‌ی زناشویی در ایران می‌داند. در این دوران سلطه‌ی روابط خویشاوندی و فرهنگ مذهبی بر روابط جنسی به تدریج کاهش می‌یابد. استقلال اقتصادی، افزایش سن ازدواج دختران و حق تصمیم‌گیری شخصی درباره‌ی انتخاب یکی از عوامل موثر در این تغییر و تحول است.
 
در مورد مشروعیت تعدد زوجات و رواج آن نویسنده با یک بررسی تاریخی نشان می‌دهد که درصد مردان ایرانی که به طور رسمی و همزمان دو و یا چندزنه بوده‌اند هرگز گستردگی قابل توجهی نداشته است. مثلاً در سال ۱۳۳۵ از هر هزار مرد در ایران تنها یازده نفر بیش از یک زن داشته و این تعداد در سال ۱۳۴۵ ده مرد در هزار نفر بوده است.
 
ویلم فلور در تشریح و بررسی آداب عشق‌ورزی هم به هنجارهای مرسوم فرهنگ مردسالارانه در ایران اشاره دارد. او راه و رسم مردسالارانه در آمیزش زن و مرد را رفتار مسلط و مرسوم در امور جنسی می داند. زندگی سکسی زنان در فرهنگ ایرانی مد نظر نبوده و ابزار احساسات جنسی از طرف زنان عفیف نکوهش شده است؛ به این معنی عشق و سکس به مفهوم رضایت جسمی و روحی دو جفت نیست.

در ادبیات فارسی بارها به یکسان نبودن جایگاه زن و مرد در عشق اشاره می‌شود. از دید مولانا پروردگار مذکر فعال و آفرینش مونث و پذیرنده است. در هنجار مورد پذیرش جامعه‌ی ایرانی مرد عشق می‌ورزد و زن مورد عشق‌ورزی قرار می‌گیرد. مرد شکارچی و زن شکار است. زن زمینی است که باید آن را شخم زد و تخم برآن افشاند! به این معنی حتی درخلوتگاه سلطه‌ی مردان در تصمیم‌گیری در عشق‌بازی، دفعات آن و نوع جلوگیری از بارداری حاکم است. یک‌سویه‌گی سکس اغلب زنان را به سردمزاجی سوق می‌دهد و به نقل از یک روانشناس ایرانی، به ارضای سکسی زنان در جامعه‌ی سنتی ایران توجهی نمی‌شود. اگرچه در دستورات پیامبر اسلام در باب آداب زناشویی بسیار بر رعایت احساسات زنانه و توجه به او در هنگام جماع تاکید شده است.
 
به عقیده‌ی نویسنده مجازات زنان زناکار در تاریخ ایران رواج داشته و نوزاد نامشروع اغلب کشته می‌شد.
او به نقل از گزارش سازمان عفو بین‌الملل تعداد سنگسارشدگان را در طول ۲۲ سال پس از ایجاد جمهوری اسلامی ۱۱۰ نفر ذکر می‌کند. آمار نشان می‌دهد که یک پنجم تمام قتل‌هایی که در ایران اتفاق می‌افتد مربوط به مسائل ناموسی و سکسی‌اند.
 
در این کتاب بحث مفصلی درباره‌ی تاریخ همجنس‌گرایی در ایران، برخورد سیاست و مذهب با آمیزش دو مرد و نحوه‌ی برخورد همجنسگرایان با سکسوالیته‌ی خویش در بخش چهارم ارائه می‌شود.روابط همجنسگرایانه از دیرباز در تاریخ ایران وجود داشته و با وجود حرام شدن در اسلام از بین نرفته است. مولف با این همه روابط عشقی میان مردان در ایران را به طور عام بر مبنای برابری نمی‌داند و به تفصیل در مورد تفاوت‌های عمده میان فرهنگ سنتی همجنسگرایی در ایران و دنیای غرب توضیح داده است.
 
با توجه به مرد مدار بودن منابع، اطلاعات موجود درباره لزبی‌گری و روابط عاشقانه میان زنان در ایران بسیار اندک است. خواهرخوانده‌گی یکی از رسم‌های سده‌های پیشن بوده که در چهارشنبه‌ی آخر سال در مساجد مخصوصی بعضی از زنان با هم عقد خواهر خوانده‌گی می‌بستند که از نظر مردم رابطه‌ای سکسی به حساب می‌آمده است. رسم خواهر خوانده‌گی حتی تا ۱۳۱۰ هم وجود داشت.
 
صبوری و دقت نویسنده در ارائه دیدگاه‌های متنوع از موضوعات، نقل قول‌های خواندنی و روانی نثر جذابش از ویژگی‌های این اثر خواندنی است. ترجمه‌ی روان فارسی این کتاب به همت محسن مینوخرد انجام شده و انتشارات فردوسی در سوئد آن را منتشر کرده است.

فروغ.ن.تمیمی

ام البنین - ایران - تهران
روابط چی چی ؟ سکسی!؟ اصلا به کلمه نگاه کنید ؟ سکس ، این یه کلمه انگلیسی و غربیه و اصلا نباید در فرهنگ ایران به دنبال تاریخچه این روابط بگردیم . لغتی که در واژه های زبان فارسی نیست اصلا فارسی و ایرانی نیست و نباید دنبال تاریخچه ش بگردیم و از دید من تاریخچه سکس و اینجور روابط فقط در جنگل و بین حیوانات بوده که شکل گرفته و یه مشت انسان نما هم از اون بعنوان تجدد استقبال کردند و نمونه و الگو ساختند
یکشنبه 12 دی 1389

ابوالفضل جعفری امریکایی - سوئیس - زوریخ
در مورد مسایل سکسی ایران در رده اول جهان قرار دارد این احتیاج نداره اطلاع رسانی بشه فقط کافی هست به قم ومشهد سری بزنید خودتان با ان چشمهایتان می بیند سکس در کدام جایگاه هست ببینید چه قدر شریف هست که آ یت های شیطانی ایران وجهان اسلام شیطانی از طریق قرآن شیطانی چه کارهایی می کنند زنهای خودشان را هم می فروشند واز آن امراش معاش می کنند لعنت بر تو ای جهموری شیطانی ایران
یکشنبه 12 دی 1389

naslesookhteh - ایران - تهران
آ دادا چی بودس اصفهون.
یکشنبه 12 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
بنی ادم اعضای یکدیگرند .. که در افرینش زیک گوهرند ! داستان و تحقیقات این نویسنده هلندی در مورد " زندگی سکس " در ایران, همانند کشورهای دیگر در دنیا است , با این تفاوت که در دول اول مشکلی با سکس ندارند و هزاران کتاب نوشته شده, ولی در ایران واژه سکس حرام و تابو میباشد که کسی در مورد ان تحقیقاتی بعمل نمیاورد ! مرد مرد است و زن زن است و غریزه انسانی مانند سکس در تمام نقاط دنیا یکسان میباشد ولی با ان مانند دول اول برخورد نمیکنند , پس این شعر را اینطور می سرایم تا تابوی سکس در ایران تابویی شکسته شود: بنی دول اعضای یکدیگرند .. که در افرینش زیک گوهرند! پس دول اول سرمشق خوبی برای دول سوم است که دول سوم باید بخودش تکانی بدهد و از دول اول هم سبقت بگیرد و به مقام بالاتر اجتماعی صعود کند °(- ! -)°
یکشنبه 12 دی 1389

bache shapoor - سوئد - یوسدال
ام البنین-ایران-تهران. اولا که یه نگاه به نام کاربری خودت بکن و بعد از زبان فارسی و ایرانی دفاع بکن!!! تو به کلمه سکس که هر وقت میشنوی قند تو دلت اب میشه ایراد میگیری که لغت یا کلمه انگلیسی است و غریبه! ...
یکشنبه 12 دی 1389

cofee - فیلیپین - مانیل
ام البنین. من باورم نمیشه شما اینقدر بیسواد باشید. برو تو ادبیات هزاران ساله فارسی ببین کلمه سپوختن یعنی چه. سختته بگردی دنبال معنیش اقایون داوطلب میتونن براتون با کمال میل توضیحش بدن.
یکشنبه 12 دی 1389

shayan2uk - انگلیس - هال
ام البنین - ایران - تهران . .. بگو ببینم روابط نزدیک و صمیمی زن و مرد رو با چه عنوانی باید مطرح کرد؟ از اونا از اونا ؟ آمپول بازی؟ فضا نوردی؟ حال و حول؟ ... بازی؟ ... چی باید گفت؟؟
یکشنبه 12 دی 1389

agaali - ایران - تهران
نمیدونم که چرا جواب میدید.مثل اینکه بعضی خوششان میاد در هر مطلبی نظر بزارند و بقیه هم حمله کنند.
یکشنبه 12 دی 1389

iranesabz - هلند - امستردام
ام البنین. الهی موش بخوردت با این نظرات بامزه ات.
یکشنبه 12 دی 1389

shahpur - برزیل - رسیف
ام البنین - ایران - تهران . به به .. بازم اظهار فضل فرمودید !!! شما میتونی سکسو ، جماع یا همون دخول از دبر و اون یکیش فرض کنی . اخه کسی که اینقدر برای زبان و فرهنگ پارسی سینه شو چاک میکنه !!! یه همچین اسم کاربری تابلویی که ریشه در فرهنگ عرب صحرا نشین داره برای خودش انتخاب می کنه ، دم خروس یا قسم حضرت عباس ؟؟؟ کدوم ؟؟؟
یکشنبه 12 دی 1389

sharmant - ایران - تهران
بابا این ام البنین - ایران - تهران همون بسیجیه هستش که فیلمش را نشون دادن و میخواست رئیس جمهور بشه.دیدید چطور نفس نفس میزد انگار از سر شکنجه اورده بودنش.ام البنین - ایران تهران بعد از فیلم هم اصلا حرفی نزد.
یکشنبه 12 دی 1389

ام البنین - ایران - تهران
shayan2uk - انگلیس - هال به روابط مشروع و حلال بین زن و مرد ((ازدواج)) (( عقد نکاح )) گفته می شه و به روابط نامشروع و حرام همون سکس بگید بهتره
یکشنبه 12 دی 1389

dreamcatcher - ایران - تهران
ام البنبن شما روی درخت رشد کردی احیانا یا اینکه فرزند مریم مقدسی؟
یکشنبه 12 دی 1389

cofee - فیلیپین - مانیل
ام البنین - ایران - تهران . مثلا گفته شود من با همسرم دوست دخترم نکاح داشتم.خوب عاقل اگر سکس انگلیسیه نکاح پیشنهادی شما هم عربیه. فارسیش میشه سپوختن. اگه فارسیشو بگیم قبوله.لووووول
یکشنبه 12 دی 1389

rojina9000 - ایران - تبریز
بچه من خیلی دوست دارم نظرات بچه ها رو در مورد هر متنی بخونم . ولی از وقتی امالنبینبین در این جا متولد شده همش بحث سوتی ها و شرو ورهای اونه . به نظر امالنبیبنین خانم تمام جوامع با رعایت حجاب به رشد اقتصادی اجتماعی سیاسی و.. خواهند رسید . مگه نه خانومه؟؟ :)
یکشنبه 12 دی 1389

Alborzi - ایران - کرج
ام البنین - ایران - تهران باز هم اول شدی عزیز .کشته مرده اظهار نظراتتم خوب حالگیری میکنی.ایول
یکشنبه 12 دی 1389

a persian - سوئد - استکهلم
ام البنین - ایران - تهران ..بدبخت پس خودت اعتراف کردی که توسط دو حیوون در جنگل بدنیا اومدی؟؟؟؟ یا شاید مادرت مریم مقدس و بدون سکس و بسیار پاک و منزه پا به این جهان گذاشتی؟؟؟؟؟؟؟
یکشنبه 12 دی 1389

benyamingol - ایران - بوشهر
ام البنین اگه تو به ادبیات ایرانی کار داشتی و مزدور نبودی به پارسی نمیگفتی فارسی چون عرب ها پ ندارن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دوشنبه 13 دی 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
rojina9000 - ایران - تبریز . متاسفانه منهم دیگه نظرات رو نمیخونم, ظاهرا هر چه سبکتره رو اب میاد! هر کی بی ادب تره بیشتر مورد توجه هست, دود اگر بر اسمان رود باز دود است! و جواهر در قعر اقیانوس باز جواهر است!.
دوشنبه 13 دی 1389

Atheist-0 - کانادا - ونکوور
... البنین - ایران - تهران . //اگر سکس نمیدونی از کجا امده برو کتاب حلیتین متقین نوشته علامه مجلسی که دیگ از خودتونه واگر بتو دست نداده به اجدات ازش رسیده. را بخون بهت قول میدم بعد از هر مبحث غسل بهت واجب میشه. در این کتاب به تفصیل از خوابیدن بین دو کنیز توسط امام جعفر صادق بگیر تا نحوه نوره کشیدن فاطمه زهرا را برات توضیح میده. البته این کتاب مذهبی توسط بالا دستی های خودت جمع شد ولی مطمئنم کسی که اهل کتاب باشه میتونه گیرش بیاره. Good Luck
دوشنبه 13 دی 1389

afshin7174 - ایران - تهران
مدیران محترم سایت a persian - سوئد - استکهلم مطالب توهین آمیز نوشت و شما اونو منعکس کردید. واقعا که خجالت آور هست.
دوشنبه 13 دی 1389

raymand_a - بریتانیا - لندن
ام البنین با اینکه فرمودین سکس متعلق به حیوانات است همزمان فرمودین سکس کلمه فارسی نیست پس در ایران نداریم؟ این یعنی چی؟ بابا خوب میخواهی نظر بدی یا میخواهی بهم بریزی بکن چرا مثل کسانی که هیچ سوادی ندارند حرف میزنی، آخه این هم شد حرف. ببینم اگر اسم کتاب بود تاریخچه روابط جنسی در ایران اونوقت مشکل شما حل میشد؟ (در دیباچه کتاب مترجم توضیح داده چرا روابط جنسی ترجمه نکرده و سکسی ترجمه کرده، پروفسور جان اصل کتاب به انگلیسی بوده اینطور ترجمه شده، من معتقدم مترجم اشتباه میکنه، اما بهرحال قضیه اینه) . در ضمن آنچه که فرمودید در مورد ازدواج کاملا غلط است، ازدواج و سکس یک چیز نیستند، شما هر شب بطور حلال با همسرتان برای مثال ازدواج نمیکنید، ازدواج همان یک بار است، سکس اونیه که موجب لذت جسمی و انبساط روحی و تولید مثل میشه، شما که به فارسی بودم ریشه کلمات اهمیت میدی خوب فارسی یاد بگیر از این اشتباهات فحش نکنی دیگه.
دوشنبه 13 دی 1389

fsirani - ترکیه - آنکارا
جالب بود این همه نظرات مفید میشد در مورد این مطلب داد همه زدن حاشیه ام البنین به نظر من روابط مرد سالاری همیشه در ایران بوده و ربطی به اسلام ندارد
دوشنبه 13 دی 1389

poriyaye_vali - قطر - دوحه
دیگه داره حالم از این سایت به هم میخوره...یعنی چی هر تیتری رو که میخونم میبینم فقط دارند جواب ام البنین رو میدن...از مسولین سایت خواهش میکنم ام البنین رو بایکوت کنند تا یه نفس راحت بکشیم
دوشنبه 13 دی 1389

سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا
ما ایرانی ها کلا وضعممون کمی از این نظر خرابه. اون از قبل از اسلام مون که که حتی برای رابطه جنسی با محارم هم حرمت قائل نبودیم. این هم از بعد از اسلاممون که برای اینکه حداکثر چهار تا زن را تبدیل کنیم به چند صد زن صیغه را اختراع کردیم. اینهم از وضعیت قشر مرفه امروزی مون که صبح تا شب جوون ها توی خیابون باماشین و پیاده دنبال جفت می گرند. ام البنین: اگر ما بخواهیم برای سکس از کلمه های شناخته شده برای شما استفاده کنیم ایرانیان انگلستان به دلیل بی تربیتی نظرمان را سانسور میب کند وگرنه خدمتتان می گفتم برایش اس داریم یا نه.
دوشنبه 13 دی 1389

arezoo.nl - هلند - امستردام
ام البنین تو چقدر بیکاری که همه جا اول از همه نظر میدی. در مورد هیچ موضوعی اطلاعات کافی نداری ...
دوشنبه 13 دی 1389

shirin** - کانادا - اتاوا
bache shapoor - سوئد - یوسدال . با شما صد در صد موافقم دوست خوبم.شاد و سلامت باشید
دوشنبه 13 دی 1389

a persian - سوئد - استکهلم
afshin7174 - ایران - تهران ...کجاش توهین امیز بود؟؟؟؟؟؟؟ حرف من یا موکل شما امول نبی که سکس رو فقط مختص حیوانات می دونن و یعنی همه افراد حاضر در این سایت که سکس دارن از نظر ایشون حیوونن یا حرف من که فقط در پاسخ به طرزفکر خودشون بود؟؟؟ ادم زنده نیاز به وکیل نداره لازم نیست از طرف یه نفر دیگه حرف بزنی
پنج‌شنبه 16 دی 1389

+4
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.