همجنسگرایانه زندگی‌کردن


همجنسگرایانه زندگی‌کردن

همجنسگرا بودن یعنی چی؟ سکس‌داشتن با مردهای دیگر؟ شاید. شاید هم نه. درباره‌ی زندگی همجنسگرایانه چه باید گفت؟ شاید زندگی همجنسگرایانه یک‌نوع رویکرد به زندگی باشد؛ رویکردی که ربطی به گرایش جنسی ندارد؛ این برای شما دگرجنسگراها خبری خوبی است: شما هم می‌توانید زندگی همجنسگرایانه داشته باشید.

آن‌چه در زیر می‌آید توضیحی درباره‌ی تعریف همجنسگرایی و تعریف زندگی همجنسگرایانه است. این توضیح را از اندیشه‌های فوکو گرفته‌ام.
 
خیلی‌خب. بیایید شروع کنیم. ما از قبل می‌دانیم که فوکو به شیوه‌های تازه‌ی اندیشیدن علاقه‌ی زیادی داشت، و شیوه‌های تازه‌ی اندیشیدن را پی‌آمد شیوه‌های تازه‌ی زندگی‌کردن می‌دانست.
 
اجازه بدهید با این پیش‌فرض بنیادین شروع کنیم؛ هنجارهای اجتماعی هویت را شکل می‌دهند (با برقراری هنجارهای اجتماعی، زندگی ما تولید می‌شود و از طریق هنجارهاست که ما سوژه [ذهن شناسنده] می‌شویم، یعنی چیزی می‌شویم که جامعه از ما انتظار دارد). هنجارهای اجتماعی، هویت را مشخص می‌سازند؛ و البته فرقی نمی‌کند که ما با هنجارها موافق باشیم یا نباشیم؛ در هر دوی این حالت‌ها، هنجار اجتماعی مهم است. فوکو می‌گوید یکی از حوزه‌هایی که ما در آن تبدیل به سوژه می‌شویم امور جنسی است. یعنی امورجنسی نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری هویت ما دارد؛ نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری خویشتن‌های اجتماعی ما دارد.
 
میل جنسی ما از ما همان‌چیزی را می‌سازد که هستیم: یک دگرجنسگرای بهنجار و نرمال یا یک همجنسگرای بهنجار و نرمال.میل همجنسگرایانه، فرد را همجنسگرا می‌سازد (یعنی هویت اجتماعی او را «همجنسگرا» می‌سازد). این همجنسگرایی از نظر جامعه چیز خرابکار و ویرانگری نیست؛ یعنی در جامعه معنی شده است و آشناست. حالا چه‌طور می‌توانیم از این هویت خارج شویم، از این هویتی که بر اساس تمایل جنسی ما شکل گرفته است؟ یکی از راه‌ها تغییردادن سیاست‌های هویتی است؛ یعنی معنی اجتماعی همجنسگرابودن را تغییر دهیم.
 
اما فوکو به سیاست‌های هویتی علاقه‌ای نداشت؛ او بیشتر به این علاقه‌مند بود که راه دیگری پیدا کند. یعنی میل جنسی را رها کند. وقتی میل جنسی محلی برای نیروها و فشارهای هویت‌های اجتماعی است، پس باید میل جنسی را رها کرد. فوکو اولین قدم برای این کار را جایگزین‌کردن لذت (pleasure) با میل جنسی (desire) و [جایگزین‌کردن] بدن (body) با سوژه (یا هویت) می‌داند.
 
لذت، چیزی نیست که جامعه آن را تعریف‌ کرده باشد، ولی می‌توان تصور کرد که با سکس (و رابطه‌ی جنسی) ارتباط داشته باشد (یا نداشته باشد).بدن، تضاد سفت و سختی با سوژه (یا ذهن) دارد؛ بدن، دستخوش تعریف‌های اجتماعی نشده است، اما می‌تواند لذت را بگیرد و بدهد. فوکو رابطه‌ی بین بدن‌ها (صرف نظر از این‌که درگیر سکس باشند یا نه) را «همجنسگرایانه زندگی‌کردن» می‌داند.

پس از دید فوکو، تعریف همجنسگرایی و دگرجنسگرایی ربطی به تمایل جنسی ندارد، بلکه صرفاً با شیوه‌های سازمان‌دادن روابط انسانی درگیر است.هدف دگرجنسگرایی، سکس است، و جامعه ساختار روابط را تعیین کرده است (مثلن معاشقه و هم‌بستری).
 
هدف همجنسگرایی، دوستی است، و ساختار روابط‌ آن هنوز تعیین نشده بلکه باید ابداع شود. پس همجنسگرایانه زندگی‌کردن همان دوستی است. می‌توانیم رابطه‌ی بین دو مرد که فاصله‌ی سنی زیادی از هم دارند و از جایگاه‌های اجتماعی مختلفی برخوردار هستند را به‌عنوان مثالی برای همجنسگرایانه زندگی‌کردن بیاوریم. در رابطه‌ی دگرجنسگرایانه، برعکس، شما از سکس شروع می‌کنید و بعد واقعاً نمی‌دانید که با یکدیگر چه‌ کنید؛ یعنی جامعه برای این نوع موقعیت هیچ الگو و دستوری ندارد. بنابراین فرد مجبور می‌شود که خودش الگو را ابداع کند؛ و از آن‌جایی که سکس هدف نیست (چون قبلاً انجام شده) دوستی هدف می‌شود.
 
پس همجنسگرایی، حقیقتی نیست که درباره‌ی یک فرد گفته می‌شود، همجنسگرایی هویت ذاتی نیست، همجنسگرایی یک موقعیت استراتژیک است:
همجنسگرایی، حقیقت یا رازی نیست که درباره‌ی میل جنسی کسی باشد، همجنسگرایی همانا امکان ایجاد رابطه‌ی جدید و غریب فراتر از سکس یا پس از داشتن سکس است؛ همجنسگرایی ابزاری است برای ابداع روابط متفاوت با دیگران؛ همجنسگرایی همانا متحقق‌کردن روابط فرضی و مجازی است: «همجنسگرایی، موقعیتی تاریخی است برای بازگشایی بالقوه‌ها و مجازهای موثر و رابطه‌ای. این بازگشایی از طریق کیفیت غریزی همجنسگرایی رخ نمی‌دهد، بلکه از طریق مخالفت‌کردن با موقعیتی که فرد اشغال‌اش کرده است رخ می‌دهد؛ تا آن‌جا که جامعه به فرد اجازه می‌دهد فرد می‌توند مجازها و بالقوه‌ها را متحقق سازد» (فوکو، ۱۹۹۷، ص ۱۳۸)
 
پس سکس داشتن با هم‌جنس شما را خراب‌کار یا متفاوت از دیگر اعضای جامعه نمی‌سازد. بلکه سکس‌داشتن با هم‌جنس شما را در جایگاه ویژه‌ای قرار می‌دهد (انگ می‌زند و برچسب می‌زند). شما می‌توانید با تعاریف همجنسگرایی (کونی، مخنث، ...) مبارزه کنید و معنی آنها را تغییر دهید، و بعد این هویت‌ها را برای ماجراجویانه‌کردن زندگی روزانه‌ی خودتان (نه به‌عنوان هویت که به‌عنوان یک موقعیت استراتژیک) اختیار کنید و بکوشید که روابط خودتان را خارج از قوانین و قواعد مشخص شکل دهید.

فوکو این را خیلی مهم می‌داند که در تله و دام زندگی روزمره گرفتار نشویم – همیشه شیوه‌های تازه‌ای از رابطه‌برقرار‌کردن با دیگران داشته باشیم؛ نه این‌که بکوشیم در این رابطه‌ها خودمان را پیدا کنیم، برعکس، بکوشیم تا خودمان را گم کنیم و از نو خودمان را تعریف کنیم و این‌جاست که می‌توانیم بگوییم؛ همجنسگرایی نقطه‌ی شروع خوبی برای این کار است.

رادیو زمانه
ayatollah ozma haghighat - امریکا - لاس وکاس
همجنسبازی یعنی زیاده خواهی,فقر فرهنگی ,کثافتکاری,,,,,
سه‌شنبه 7 دی 1389

babak1362 - ایران - تبریز
پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: (زمین گریه کرد تا حدی که اشکش به آسمان رسید و آسمان گریه کرد تا حدّی که اشکش به عرش رسید، آن گاه خداوند به آسمان فرمان داد که آنها را سنگباران کند)
سه‌شنبه 7 دی 1389

babak1362 - ایران - تبریز
از اینکه مسلمانم و قرآن رو دارم افتخار میکنم.تفسیر آیه 80 تا 84 سوره اعراف:. و (به خاطر آورید) لوط را، هنگامى که به قوم خود گفت: «آیا عمل بسیار زشتى را انجام مى دهید که هیچ یک از جهانیان، پیش از شما انجام نداده است»؟!. آیا شما از روى شهوت به سراغ مردان مى روید نه زنان؟! شما گروه اسرافکار (و منحرفى) هستید»!. ولى پاسخ قومش چیزى جز این نبود که گفتند: «اینها را از شهر و دیار خود بیرون کنید، که اینها مردمى هستند که پاکدامنى را مى طلبند (و با ما هم صدا نیستند)»!. (چون کار به اینجا رسید،) ما او و خاندانش را رهائى بخشیدیم; جز همسرش، که از بازماندگان (در شهر) بود». و (سپس چنان) بارانى (از سنگ) بر آنها فرستادیم; (که آنها را در هم کوبید و نابود ساخت.) پس بنگر سرانجام کار مجرمان چه شد!
سه‌شنبه 7 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
طبق تحقیقات جدید بیش از 90% انسانها Bisexuality هستند ! و در یک مطلبی خواندم که کروموزم Y که نشانه جنس مذکر میباشد, در طی دوران میلیونها سال از طریق تغییر و دگرگونی کروموزم X بوجود امده ! و طبق تحقیقات جدید کروموزم Y یک روزی از صحنه تکامل انسانی نابود خواهد شد ! یک شوخی برای خانمهای مسمان: در این زمان, که اثری از جنس زمخت نیست, شماها میتوانید کشف حجاب کنید, با مایو در دریا شنا کنید, مینی ژوپ بپوشید و و و, ولی یک کمی باید صبر داشته باشید, زیرا حرف از نابودی مردان در میلیونها سال دیگر است ! ولی خدایش, شماها که چنین امکاناتی در زمان شاه خدابیامرز داشتید ! یعنی, جامعه ما بخاطر اسلام میلیونها سال به عقب برگشت !?
سه‌شنبه 7 دی 1389

ام البنین - ایران - تهران
این هم عاقبت برهنگی و عریان بودن . وقتی زنها همیشه در دسترس هستند ارزش و جذابیت خود را در برابر مردها از دست میدهند و وقتی مرد و زن روابط نامشروع و حرام دارند درنتیجه جذابیت و گرایشی برای هم ندارند و به تدریج به دنبال هم جنس های خود خواهند رفت . ای کاش کلمه حرام و حلال را به درستی به ما آموزش می دادند تا مفهوم درست و کامل آن را بدانیم . این هرزه گی ها همه ناشی از روابط نامشروع و حرام هست
سه‌شنبه 7 دی 1389

talae sabz - ایران - رفسنجان
یا بسیجی وار زندگی کردن
سه‌شنبه 7 دی 1389

keykalhor - ایران - تهران
بدون شک همجنسگرا ها بیمار روانی هستند و باید درمان بشوند. ( بدون توهین و کاملا محترمانه گفتم )
سه‌شنبه 7 دی 1389

vahid.sharifi - کانادا - ونکوور
چرت و پرت نگو! ... بودن شاخ و دم نداره که!
سه‌شنبه 7 دی 1389

dentist_amir - انکلستان - لندن
خاک تو سرشون
سه‌شنبه 7 دی 1389

اتیلا - ژاپن - توکیو
babak1362 - ایران - تبریز .، دوست عزیز ! باران سنگ توسط پرنده گانی که شکار خود با رها کردن سنگ از آسمان انجام میدهند به وقوع پیوست ،! پس نابود شدن قوم لوط را به خدا و قرآن نسبت نده !! چند هزار سال قبل از اینکه دین اسلام ظهور کند این داستانها در (تورات) و انجیل آمده است !پس قرآن را کتاب کامل قلمداد نفرمائید ،چونکه پیغمبر اسلام به مدّت پانزده سال در کشورهای یونان ایران و اسرائیل در رفت و آمد و در کار تجارت بودند و در این مدت تجربه خوبی برای پولدار شدن کسب کردند ،.بقیه أش با خودت و بدرود  
سه‌شنبه 7 دی 1389

alireza.ch - سوییس - نوشاتل
خوب یک خوراک خوب برای بچه های ایرانیان یو کی. بنشینید کشف کنید که این سپاه قدس که این چند روزه حمله ور شده است، یک نفر با چند آی پی است. :-)
سه‌شنبه 7 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
ام البنین - ایران - تهران : شما مرد هستید یا زن ?! زیرا من هنوز نمیدانم چه " جنسی " دارید ?! زیرا من فکر میکنم شما مرد باید باشید, اینطوره ?!
سه‌شنبه 7 دی 1389

Shomali - ایران - لاهیجان
khosh bavar - ایران - یزد . . بسیجیهاودیگرلاشخورها زن ومرد ندارند،همه شان دارای ریش وسیبیل هستند!. ضمنا لازم نیست کسی برای خدا تعیین کند!. همچنین سگ همجنسگرایان اگر آزارشان به دیگران نرسد،شرف داردبه هرچه آخوند دزد وفریبکار وپیروان متعصب وابله شان
سه‌شنبه 7 دی 1389

کاسیت - ایران - خرم اباد
بنظر بنده اگر خدا ببندد دری ز رحمت بگشاید در دیگری. خوب اوناهم در به روشون بسته اس که این کاراو میکنن
سه‌شنبه 7 دی 1389

1k adame sadegh - کانادا - تورنتو
من تمام اختلات ژنتیکی را مقصرهمین محققانی میدانم که واقعیت را به مردم نمیگویند یا نمیگذارند که بگویند یعنی خفقان علمی.چون وقتی موادشیمیائی را برای تولید بیشتر مواد غذائی شروع کردن در دنیا این اختلالات ژنتیکی بوجود امد بطوری که در کانادا داشتن دانشمندان روئ تاثیر . مواد شیمیائی بر انسانها بطور ناگهانی دولت این تحقیقات را جمع کرد. که حتی روزنامه نگاران هم نمیتوانستند در باره اش اظهار نظری کنند.
چهار‌شنبه 8 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
Shomali - ایران - لاهیجان : سلام همشهری عزیزم, مرسی از گوشزدتان ! ولی من تازه از جواب بعضی کاربرها که اسم مونث داشتند, متوجه شدم که از ایشان = ام ال. انتقاد کردند که چرا اینطور فکر میکند و حرف میزند بعنوان زن ایرانی !? نمیدانم, اینها چرا از واقعیت فرار میکنند و صدای اکثریت زن ایرانی را ندیده و نشنیده میگیرنند ?! شاد و سبز باشید دوست گرامی °!
چهار‌شنبه 8 دی 1389

Babalengderaz - المان - برمن
ام البنین - ایران - تهران. شما هییییییییییییییس رهبر شما و خود شما از همه بد ترین.هیسسسسسسسسسسسسسسسسسسس
چهار‌شنبه 8 دی 1389

ولایت جنایت - ایران - تهران
بردران ساندیسی در جنگ مقدس!! سایبری حمله به این سایت کردن برای اینکه خودی نشان دهند در تمامی خبرها یک کامنت میگذارند .نون اغشته به خون خوردن لیاقت بسیجی ساندیسی است .
چهار‌شنبه 8 دی 1389

ukguy4u - بریتانیا - لندن
بیخود وقتی در مورد چیزی اطلاعی ندارید نظر ندید.همجنسگرا اینطوری دنیا میاد و غریزه رو نمیشه عوض کرد.اگه قراره کسی محاکمه بشه اون خداست که اینطوری خلق کرده.من یک همجنسگرا هستم و اصلا هم دیدن زن برهنه به این راه کشیده نشدم من از بچکی حسم اینطوری بود حتی قبل از اینکه بفهمم سکس یعنی چی.سالها عذاب کشیدم که چرا باید اینطور باشم.در نهایت پذیرفتم من اینطوریم و نباید بخاطر خلقتم خودمو شکنجه کنم و معیارم رو قوانین واپسگرایانه 1400 سال پیش بدونم.در عوض خوشحالم که به بشریت و همه انسانها با افکار و عقاید و رنگ پوست مختلف احترام قائلم و اصلا هم فاسد نیستم فقط با یک نفر هستم که مثل خودم فکر میکنه.
چهار‌شنبه 8 دی 1389

alireza_pa - ایران - تهران
واقعا متاسفم و نظر اون دوستی که گفت زن ها همیشه در دسترس هستند و .. رو تایید میکنم.
چهار‌شنبه 8 دی 1389

raha1984 - المان - هامبورگ
khoshbavar دوست عزیز این ام البنین یکی از اون فاطی کاماندوهای سیبیل کلفت چادر چاقچولی هسش که ............
چهار‌شنبه 8 دی 1389

aziz iran - دانمارک - کپنهاک
آخوندی از دوران عمله گیش در حوزه جهل و فساد آخوندی نقل میکرد در یکی از شبهای سرد زمستانی وقتی در حجره ی یکی از امم اسلام خوابیده بودیم سکه ی به آخوند ک جلویم دادم و حال خود را کرد م دمدم های صبح بود که بختکی بر من افتاده بود و خواب را از من ربود تا فغان بر آوردم سکه ی بر کف دستم نهاد و دهانم ببست و ما ده پانزده نفری در ان حجره بودیم و ان سکه نیز همان سکه ی علامت دار خودم بود . . تمامی کثافات و نجاست یک جامعه از محیطهای آخوندی و ملایی بر میاید همانطوری که اخیرا در اروپا مسأله بچه آزاری و سکس با کودکان در ملایان مسیحی سرو صدای فراوانی بپا نمود و لکن آنها شجاعت انرا داشتند نه تنها به ان اعتراف کنند بلکه ملایان قاطی را محاکمه کنند . مسأله همزیستی دو همجنس نیز مساله شخصی و خصوصی افراد است و مزدوران آخوند حق دخالت در این امر را ندارند .
چهار‌شنبه 8 دی 1389

tiger.man - نروژ - برگن
دوست گرامی khosh bavar - ایران - یزد این ام البنین مطمئنا مرد هست واین از نوع نثر نوشته هاش کاملا قابل تشخیصه، یک انسان سبک مغز وخودفروخته که سر سوزنی به دین اعتقاد نداره مثل رهبرش، معلومه که فقط چاپلوسی وخود فروختگی را بلده
چهار‌شنبه 8 دی 1389

babak1362 - ایران - تبریز
اتیلا - ژاپن - توکیو عزیز دل برادر اشتباه نکن در سوره فیل به جریان اصحاب فیل اشاره می‏شه، که از دیار خود به قصد تخریب کعبه معظمه حرکت کردند، و خدای تعالی با فرستادن مرغ ابابیل و آن مرغان با باریدن کلوخهای سنگی بر سر آنان هلاکشان کردند، و به صورت گوشت جویده‏شان کردند.در ضمن بر فرض مثال پیامبر اسلام برای بدست آوردن پول تجارت میکردند خوب چه ایرادی داره؟؟مگه قرآن گفته مال و ثروت بده؟مگه پیامبر اسلام مثل آخوندای امروزی مردم رو سرکیسه میکرده؟مگه قرآن، انجیل و تورات رو نفی میکنه؟؟ و درآخر عرض کنم که به اعتقاد من قرآن کامله نگفتم که باید شما و همه قبولش داشته باشین این اعتقاد شخصی منه..اعتقادات هرکسی مهم و قابل احترامه...(مخلصیم)
چهار‌شنبه 8 دی 1389

1983 - ایران - تهران
آتیلا -ژاپن -توکیو. چیزی خوردی یا مصرف کردی با این چرت و پرتی که گفتی معلومه که زیادی ....
چهار‌شنبه 8 دی 1389

alireza.ch - سوییس - نوشاتل
alireza_pa - ایران - تهران . آخه تو چند دقیقه رد عمرت در اروپا یا آمریکا زندگی کردی که تظر یک نفر مثل خودت را تایید می کنی؟ کی برای تو تعریف کرده است که اینجا زنها همیشه در دسترس هستند؟ اینها را از صدا و سیمای جمهوری اسلامی یاد میگیرید؟ این چه عادتی هست که چیزی را که نمی دانید تایید می کنید یا در مورد ان نظر می دهید؟ زن ها که در ایران صد برابر بیشتر در دسترس هستند تا اینجا. عجبببببب
چهار‌شنبه 8 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
raha1984 - المان - هامبورگ, tiger.man - نروژ - برگن : سلام دوستان گرامی, مرسی از کمکتون. اینطوری که خودش گفته, ایشان دوشیزه ام ال. تشریف دارند. شاد و پیروز باشید °!°
چهار‌شنبه 8 دی 1389

اتیلا - ژاپن - توکیو
. 1983 - ایران - تهران ., نه دوست گرامی هیچی مصرف نکردم .، این دین کذای اسلام وکتاب سراسر دروغ اش و طرفداران پر از عقده اش دنیا را به هم ریخته ،. لعنت به اسلام و مبلغین اش .
چهار‌شنبه 8 دی 1389

aziz iran - دانمارک - کپنهاگ
ukguy4u - بریتانیا هموطن گرامی -اظهار نظر شما را در مورد همجنسگرا ىی و همزیستی همجنسگرایانه را خواندم از اینک شحاعت داشتید که واقعیت را عنوان کنید این امر در خور توجه برای همه میباشد.=D> در ضمن خصوصیات انسانی که در نهاد شما است قابل تقدیر میباشد و بجرات میتوانم بگویم که این خصوصیات عالیه در بسیاری از افرادی که خود را مخالف و منکر این تعارض جنسیتی در افراد میدانند یا وجود ندارد و یا انقدر ضعیف است که به نظر نمیآید . در هر صورت همانطوریکه در نظر خود در زیر مقاله نوشتم این نحوه و فرم زندگی فردی -امری کاملا شخصی و خصوصی است و تا وقتیکه مانع و مشکلی برای جامعه ایجاد ننموده است هیح احدی حق دخالت در آنرا ندارد. امیدوارم در زندگی و فعالیت های خود برای احقاق حقوق دیگر هموطنانمان در تمامی شىونات زندگی اجتماعی - سیاسی موفق و پیروز باشید.
چهار‌شنبه 8 دی 1389

prhm - ایران - رشت
چنتایی سرباز گمنام راهشونو گم کردن افتخار دادن بازار بحثو داغ کردن خیلی هم بد نیست
چهار‌شنبه 8 دی 1389

ukguy4u - بریتانیا - لندن
aziz iran - دانمارک - کپنهاگ عزیز. ممنون از اینکه منو مورد لطف خودتون قرار دادید. متاسفانه بسیاری از هموطنان ما بدون هیچ دانشی و برپایه یک سری عقاید سنتی و دینی سعی در نفی همجنسگرایان دارند.من میخوام به اونها بگم همجنسگران هم انسان هستند ولی از نظر جنسی در اقلیت هستند.یک همجنسگرا همیشه یک فشار از درون خودش رو باید تحمل کنه که چرا آفرینش من اینگونه بود و این انصاف نیست که جامعه هم نشناخته این فشار رو مصاعف کنه.همجنسگرایان هیولا نیستند توی اونها از هنرمند گرفته تا دکتر و جراح و استاد دانشگاه و حتی آدم خیلی مذهبی هم هست.من خودم با خیلی همجنسگراها دوست هستم که استاد دانشگاه هستند و خیلی قهمیده و با شعور هستند. باز هم از شما سپاسگزارم که منو مورد لطف خودتون قرار دادید.
پنج‌شنبه 9 دی 1389

darsook - فیلیپین - مانیل
من باهمجنسگرایی کاملا مخالفم ولی در عین حال به افراد همجنسگرا احترام میزارم چون به فریدام اعتقاد دارم ومعتقدم هرکس میتونه برا زندگی و هویت خودش تصمیم بگیره در البته سایه احترام به حقوق دیگران.
پنج‌شنبه 9 دی 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.