هلالی: جوان طعم روضه را نچشد سراز مجلس رقص در میآورد
بخشهایی از گفتگوی همشهری ماه با عبدالرضا هلالی را می خوانید:
• با شکلگیری اینترنت و به وجود آمدن سایتهای خبری و همچنین تحولی که در بخش صدا برداریها حاصل شد، بیتردید مقوله مداحی و هیات ها هم یک سری پیشرفتهایی نیاز داشت. کما اینکه آن طرفیها هم ساکت نشستند و دارند فعالیت خودشان را انجام میدهند. اعتقاد دارم در این سوی میدان هم جلسات سید الشهدا باید با بهترین حالت ممکن برپا شود. ما در حال حاضر در جنگ نا برابری هستیم که ان شاءالله با لطف و محبت امام حسین طوری شود که ما از دشمنهایمان عقب نیفتیم. یا اینکه به گونهای نشود که عرصه را جوری برای دشمنان باز بگذاریم که آنان از این عرصه و فضا استفاده کنند. موجود امروزی را در عصر حاضر اگر از «غذا» محروم کنند میرود و «علف» میخورد. جوان پر انرژی امروزی ما هم اگر سینه نزند و در مجلس امام حسین(ع ) شرکت نکند در مجلس دیگری حضور پیدا میکند. یا اینکه به طور مثال به سر خیابان میرود. جوان پرانرژی امروزی اگر سینه نزند و خوراک خوب در این زمینه به او دادهءنشود سراز مجالس دیگر در میآورد و میرود و میرقصد. جوان امروزی ما اگر طعم روضه را نچشد سر از مجلس رقص در خواهد آورد. اگر ما نتوانیم جوانان پر انرژی امروزی را برای سینه زنی جذب کنیم در واقع عرصه را برای معارضان نظام و دشمنان فراهم کردهایم. ما باید آنچه از دستمان بر میآید، مقدماتاش را در راه دین آماده کنیم تا بتوانیم بهترین پیشرفت را داشتهباشیم. باید با بهترین فیلمبرداری از این مجالس عزاداری بتوانیم در سایتهایی که دشمن درآنها به جنگ با ما آمادهاست با آنها رقابت کنیم. ما هم در این قضیه سهمی داریم و خدمتمان را با تمامی خطاها و کم و کاستی ها که در هر انسانی وجود دارد انجام میدهیم.
• ما طوری نتوانستهایم برای جوانان برنامه ریزی و هدف گذاری کنیم که آنان را جذب جلساتمان کنیم. به قول معروف «کم کاری» خود ما بوده و اگر این «کم کاری» را هر چه زود تر جبران نکنیم، تبدیل به فاجعه خواهدشد. ما خودمان اعتقاد به منبر داریم و خودمان را جلوتر از علما هم نمیدانیم. منبر و مداحی هم با یک دیگر کامل میشود. یعنی برای برگزاری جلسات اهل بیت منبر و مداحی مکمل یکدیگر هستند. اگر «کم کاری» وجود داشتهاست به شحصه احساس میکنم به این دلیل است که آن مطالبی که باید به جوان خوراک دهی شود، دادهنشدهاست. این موضوع باید هر چه سریع تر حل شود.
• در حال حاضر زمان قدیم نیست که شما بگویی من به طور مثال 50 غزل حفظ هستم و این غزلها را هر ساله تکرار خواهم کرد. همان موضوع ابتدای بحثمان را باید بار دیگر اینجا مطرح کنم که اکنون دیگر ظبط و انتشار CD ها وجود دارد. جوانهای ما دنبال این مسائل هستند و باید کار جدید و خوراک جدید به آنها داد. روضه را باید برداشت کنیم و در اشعار برای شنوندگان مطرح کرد. این را از ما میخواهند و چون میخواهند ما هم مجبور هستیم که به دنبال آن برویم. مداحها حکم یه معلم را دارند. «طرف» اگر ببیند که از این مجالس بهرهای نمیبرد هیچ وقت در این جلسات حضور پیدا نمیکند. قطعا بهرهای میبرد که در آن جلسات حضور پیدا میکند. من خواستهام این است که منبرها و روحانیهای ما این فضا را آمادهکنند. آن تبحر را به کار ببرند و آنقدر برای شنونده ایجاد جذابیت کنند که شنوندهها بشینند و میخکوب صحبتهای فرد «سخنران» شوند.
• همانطور که اشاره کردم برخی هم این کار را کردهاند. من خبر دارم نمونههایی وجود دارد که در حال سخنرانی شنونده از جای خود تکان هم نمیخورد و پلک هم نمیزند. در مقابل روحانی هم داریم که فقط قصه میگوید و آنها را تکرار میکند. سخنرانی که میآید و بر میگردد میگوید بیایید برای امام زمان بمیریم این یعنی چی؟ امام زمان مگر آدم میخواهد بمیرد؟ این را میخواهم عرض کنم که باید جذابیتی ایجاد کرد که شنونده از منبر استفاده کند. اگر استفاده کند به طور یقین شنوندگان خواهند نشست. البته این گفتهها دلیل بر این نیست که همه در منبر کار نمیکنند. «کار» میکنند اما کم و زیادی دارد. من خواهشام از افرادی که جوانها آنها را دوست دارند و به نوعی زلف جوانان به آنها گره خورده و از آنها استفاده میکنند، از منبرهایشان خوراک خوبی به این مستعمان دهند.
• دشمن بر نسل جوان ما دست گذاشتهبود که آنان را بیراهه بکشانند. به برکت و لطف امام حسین (ع ) دقیقا وضعیت بر عکس شد. جوانان با جاذبهای که در جلسات مذهبی ایجاد شد به پای منبر های امام حسین (ع ) آمدند. مهم این است که جوانان ما رغبت بیش از پیش به جلسات امام حسین ( ع )پیدا کردند.
• مسئولیت ما این است که وظیفه خودمان را انجام دهیم. ما مسئول بهشت و جهنم رفتن کسی نیستیم. ما تذکراتی که باید در جلسات دادهشود میدهیم. چه در رابطه با نماز اول وقت، چه احترام به پدر و مادر و نمونههایی از این دست را تذکر میدهیم. اما باز هم عرض میکنم که ما مسئول بهشت و جنهم مردم نیستیم.
• فرمایشات مقام معظم رهبری فصل الخطاب است. چه در مقوله مداحی و چه در مقولههای دیگر. ما نظرمان همیشه همین بوده وهست. رهنمود های ایشان همانند یک چراغ راه چه در مداحی و چه در فازهای دیگر است. اوامر ایشان هر چه باشد ما هم اجرا میکنیم. صد در صد ما هم وسواس بیشتری به خرج دادیم. مخصوصا در بحث شعرها که ایشان خیلی حساس هستند. ایشان خیلی زیبا فرمودند که مداحان ما آنقدر پتانسیل دارند که خودشان میتوانند سبکها و ملودیها درست کنند. ما هم این سعی را کردیم. ما تعارف نداریم و میگذریم. حرف رهبر را نخست به عنوان مرجع و دوم به عنوان رهبر انقلاب هیچ وقت ول نمیکنم و بخواهم به سلایق مردم عام بپردازم.
• باید توجه داشته باشیم که بخشی از قضیه امام حسین (ع ) سیاسی است. اینکه پای ظلم و مظلوم وسط است. در حال حاضر یزید سال 61 هجری قمری مردهاست اما در حال حاضر یزیدهایی وجود دارند. یعنی افرادی وجود دارند که میخواهند حرف آن را به طریقی دیگر بزنند؛ یا اینکه در راه او به گونهای دیگر گام بردارند. مردم باید این موضوع را بدانند و باید به آنها هشدار داد و آنان را آگاه کرد. این آگاهسازی با مداحان است. باید جریانها را به مردم گفت وگرنه خیانت است. ما در قضیه سیاسی البته گوشمان به دهان رهبری است و در این رابطه هم تعارف با کسی نداریم. کسی که نظر ایشان روی آن نباشد و بخواهند او را رد کنند ما با آن شخصیت تعارف نداریم.
sakar - انگلیس - لندن
|
میشه یکی فیلم این اقا رو با بساط تریاک.مشروب.خانم .بزاره تا هدیه بشه به فصل الخطاب جنایتکار. برای خودشون همه چی حلال برای جوانان حرام است باید ارشاد بشن تف به ذات پلیدتون. |
جمعه 26 آذر 1389 |
|
فضول میرزا - سوئد - استکهلم
|
لطفا از دستمال دیگری استفاده کنید این دستمال دیگر کهنه شده! اگر رقص و تفریح بد است پس چرا همیشه دنبال تکنولوژی همان رقاصان غربی هستید؟ |
جمعه 26 آذر 1389 |
|
اتیلا - ژاپن - توکیو
|
شما زیاد خودشو ناراحت نکن با اون ریش شپشی!!!؟ ، هزاروچهارصد پیش یک عده عرب سوسمار خور اختلاف قبیله داشتند و زدند همدیگر رو لتو پار کردند و حالا شما با زنجیر و شمشیر خودتان را بکشید و بروید بهشت !،! ولی ما را به حال خودمان بگذارید .،! اصلاً ما میخواهیم ویسکی نوش جان کنیم و دیسکو برویم و برقصیم به تو چه ارتباطی داره |
جمعه 26 آذر 1389 |
|
DADA_ST - هلند - آمستردام
|
هیچ وقت یادم نمیره که مداح هیأت محلمون مست بود ، آخر شب هم جمع شدن همشون به حشیش بازی |
جمعه 26 آذر 1389 |
|
feminism - انگلستان - لندن
|
اگرخواهی که کارت کار باشد / همیشه دیگ بختت بار باشد)( دو زرعی مولوی را گنده ترکن /خودت را روضه خوانی معتبرکن )( چو ذوقت خوب و اوازت ستودست/ سوادت هم اگر کم بود, بودست)( احادیث مزخرف جعل می کن/ خران گریه خر را نعل می کن )( سر منبر وزیران را دعا کن/ به صدق ار نیست ممکن, با ریا کن)( بگو از همت این هیئت ماست/که در این فصل پیدا میشود ماست )( بزرگان چون ببینن این عجب را / که عارف بسته از تعییب لب را)( نه دیگر حبس میبینی نه تبعید/ نه دیگر بایدت هر سو فرارید)( بخور با بچه خوشگلها عرق را / بشور از حرف بیمعنی ورق را)( اگر داری بتی شیرین و شنگول/ که وافورت دهد با دست مقبول)( بکش تریاک و بر زلفش بده دود/ تماشا کن به صنع حی مودود. بله این همان طعم است . |
جمعه 26 آذر 1389 |
|
آپامه - استرالیا - سیدنی
|
از قیافه اش جنایت و ددمنشی و قاتلی می بارد.این آقا هم از سردسته های همانهایی بود که پارسال با چاقو و چماق و .. مردم بیگناه را می زدند و می کشتند. همان بهتر کسیب به مجالس اینها نرود که کمترین اثرش اینست که دنبال هزار تا کثافت کاری میرود. |
جمعه 26 آذر 1389 |
|
فراز_نروژ - نروژ - تونسبرگ
|
من به پارتی های محرم میرفتم، سینه و زنجیر میزدم اما معمولا غذا نمیخوردم. علف را ببر و به دارو دسته فصل الخطابت تعارف کن. اینجا هم گاه و بیگاه به تکیه این یزیدی ها میرویم و به یاد بهشت لهو و لعب میکنیم. بالاخره آنقدر برای امام حسین زنجیر زده ایم که تمام گناهانمان پیشاپیش بخشیده شود. |
جمعه 26 آذر 1389 |
|
خانه به دوش - سوئد - استکلم
|
تو که این همه تو مجالس روضه مفتخوری کرده ای از این بیشتره که فقط گردن صاحب مرده همطراز گردن بوفالو فیروز آبادی شده ,واقعا مفتخوری حال میده مردم بیچاره را به زار زار گریه میندازه خودش هم یک قطره اشک تمساح از چشمان حیزش پایین نمییاد. واقعا که دکان خوبی برای خودت وا کرده ای. |
جمعه 26 آذر 1389 |
|
iranjp - ژاپن - توکیو
|
هی گوشتو دادی به دهن رهبری تا اخرش تو رو هم معتاد کرد " بدبخت شدی رفت پی کارش . اینجا که کربلا نیست اب نباشه پس وقت کردی یه حموم برو . |
جمعه 26 آذر 1389 |
|
yashainiran - ایران - ایران
|
جوانی هم مثل تو اگر طعم روضه رابچشد سر از دور منقل و وافور در جوار دو تا روسپی در می آورد!! مفت خور |
شنبه 27 آذر 1389 |
|