شیعه آنلاین: براساس جدیدترین فتوای یک چهره وهابی، خوابیدن زنان در کنار دیوار به دلیل مذکر بودن کلمه "دیوار" در ادبیات عرب، حرام است.
با اینکه این فتوا در روزنامه "الوطن" یک روزنامه غیر رسمی و محلی در سوریه منتشر شده است، اما جار و جنجال نسبتا وسیعی را در سطح محافل دینی و اجتماعی سوریه در ردّ و محکومیت این فتوای احمقانه و غیر درست برانگیخته است. این فتوا توسط یک زن مفتی «منیره القبیسی» صادر شده است.
دکتر «توفیق رمضان» رئیس گروه فقه اسلامی دانشکده دینی دانشگاه دمشق در رد این فتوا اعلام کرد: این سخنی بی ارزش است. من پناه می برم به خدا از آنچه خانم «منیره القبیسی» بر زبان آورده است.
این فتوا معضل بزرگی را در محافل دینی سوریه پدید آورده است. عده ای او را کافر خطاب می کنند و عده ای دیگر با اهتمام زیاد به جستجو در زندگی او پرداخته اند که بدست چه کسانی وی تربیت و رشد یافته است که چنین فتوایی را صادر نموده!
«توفیق رمضان» در مقاله خود به خانم «القبیسی» و پیروانش حمله کرده و می گوید: «او یک جمعیت دینی افراطی زنان» را اداره می کند که برخی اعضایش افکار بشدّت افراط گرایانه دارند.
شایان ذکر است «منیره القبیسی» از چهل سال پیش مکتب فکری تربیتی دینی بزرگی را به وجود آورده که هم اکنون تبدیل به سازمانی شده که ارتباطات هندسی مستقیم خود را دارد، بنابراین این استاد تأثیر زیادی بر طبقه فرهنگی وسیعی از دختران و زنان جامعه اسلامی سوریه دارد و تعداد زیادی از زنان و دختران و مادران مسئول در سوریه شاگرد مکتب فکری او هستند و بخش وسیعی از آنها متآثر از این مکتب فکری هستند.
مخالفان وی معتقدند این مسأله بر پایه وحدت وجود و تقدیس خانم «قبیسی» است به طوری که آنها در بوسیدن دست و پای وی بر یکدیگر سبقت می گیرند و معتقدند هر چه که او فکر می کند، در ذات خدا موجود است.
در همین حال «مجمع احمد کفتارو» از شیوخ سرشناس دینی سوریه نیز ضمن محکوم کردن فتوای مذکور، می گوید: این تفکر عجیبی است که تاکنون در تاریخ شریعت اسلامی اصلاً وجود نداشته است و نشأت گرفته از بت های فکری و ضلالت عقل است و هدف آن ایجاد فتنه در جهان عربی اسلامی از طریق تشویش حقائق دینی است.
گفتنی است خانم «القبیسی» که جنبش "القبیسیات" را تأسیس کرده است، در سال 1933 در دمشق متولد شد و لقب "آنسه" (دوشیزه) را بر خود نهاد. وی در مدارس پایتخت سوریه تحصیل کرد و در علوم طبیعی فارغ التحصیل شد و در اوایل دهه شصت فعالیت های تبلیغی و آموزشی خود را با هم همراه کرد.
در طول دو دهه اخیر وی فعالیت خود را به صورت علنی و سری ادامه داد و توانست با همراه کردن دو بخش تبلیغی و آموزشی، فعالیت های خود را در مرحله اول در استان های مختلف سوریه گسترش دهد و سپس در مرحله بعد از مرزهای سوریه هم گذشت و به جهان عرب رسید، تا آنکه هم اکنون - و براساس ارزیابی های پیروان و شیوخ - پیروان او شامل 75 هزار دختر جوان می شوند.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|