دیپلمات مستعفی ایران، از نروژ تقاضای پناهندگی سیاسی کرد


دیپلمات مستعفی ایران، از نروژ تقاضای پناهندگی سیاسی کرد

این سومین دیپلمات ایرانی است که در اعتراض به نتایج انتخابات سال گذشته، از مقام دولتی خود کناره می گیرد

فرزاد فرهنگیان، رایزن دوم و وابسته مطبوعاتی سفارت ایران در بروکسل که روز گذشته از سمت خود کناره گیری کرده بود، امروز اعلام کرد که خواهان پناهندگی سیاسی از کشور نروژ است.

آقای فرهنگیان امروز (سه شنبه ۱۴ سپتامبر - ۲۳ شهریور) در شهر اسلو و میان خبرنگاران حاضر شد و گفت که با توجه به تحولات سیاسی پس از انتخابات خرداد ۸۸، او به این نتیجه رسیده که می بایست از مقام خود کناره گیری کند.

او در پاسخ به پرسش "آیا شما خواهان سرنگونی دولت هستید؟" گفت: "آری. این یکی از دلایل اصلی استعفای من بود. در حقیقت، محمود احمدی نژاد (رئیس جمهوری ایران) نماینده مردم ایران نیست."

آقای فرهنگیان همچنین با اشاره به کشته شدگان و زندانیان سیاسی وقایع اخیر گفت: "از مردم ایران به خاطر آنکه نتوانستم فرد مفیدی باشم، عذرخواهی می کنم اما امروز با تصمیمی که گرفتم، بر آنم که به آنها کمک کنم که صدایشان به عنوان مخالف دولت به گوش جهانیان برسد."

این سومین دیپلماتی است که در اعتراض به وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران کناره گیری می کند.

محمد رضا حیدری، کنسول سابق ایران در اسلو که پیش تر به نروژ پناهنده شد روز دوشنبه در گفتگوی تلفنی با بی بی سی فارسی گفت که سفیر ایران آقای فرهنگیان را "تهدید" کرده و گفته است این تصمیم او عواقب شدیدی خواهد داشت و به همین دلیل او بروکسل را ترک کرده و به نروژ رفته است.

محمد رضا حیدری گفت آقای فرهنگیان ساعت یازده صبح سه شنبه جزئیات این استعفا را طی یک کنفرانس خبری در اسلو اعلام خواهد کرد.

"کمپین سفارت سبز" یکی از اهداف خود را "اعلام همبستگی دیپلمات های ایران، با جنبش سبز آزادیخواهانه مردم ایران و ترک سفارتخانه های جمهوری اسلامی" بیان می کند.

وزارت خارجه ایران هنوز به انتشار خبر استغفای آقای فرهنگیان واکنش نشان نداده است.

اما آقای حیدری گفت که دیپلمات‌های معترض بیشتری در درون "سیستم" هستند که آنها نیز به تدریج استعفا خواهند داد.

هفته پیش نیز حسین علیزاده، دیپلمات سفارت ایران در فنلاند از سمت خود استعفا کرد و به صف مخالفان دولت ایران پیوست.

آقای علیزاده به بی بی سی فارسی گفت که به "تقلب تاریخی" در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران، نحوه برخورد حکومت با اعتراضات انتخاباتی و سیاست خارجی ایران که شرایط نگران کننده ای را برای این کشور ایجاد کرده، معترض بوده است.

او گفت: "برای من امکان اینکه بتوانم با این تعارض زندگی کنم و فرزندانم را با این تعارض پرورش دهم، مقدور نبود".

رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به انتشار خبر استعفای آقای علیزاده گفت که او "کارشناس اقتصادی سفارت ایران در هلسینکی" بوده، اما دوره مأموریت او در مردادماه تمام شده است.

آقای علیزاده گفت که تصمیم او برای کناره گیری و پیوستن به مخالفان دولت ایران محصول روندی طولانی بوده است: "باید صبر می کردم تا زمان مناسب فرا برسد".

محمد رضا حیدری، کنسول سابق ایران در نروژ که اوایل امسال از سمتش کناره گیری کرد و به این کشور پناهنده شد، روز جمعه (۱۰ سپتامبر) به بی بی سی فارسی گفته بود که آقای علیزاده از چند ماه پیش با "کمپین سفارت سبز" همکاری داشته است.

"کمپین سفارت سبز" که توسط محمدرضا حیدری به راه افتاده است، یکی از اهداف خود را "اعلام همبستگی دیپلمات های ایران، با جنبش سبز آزادیخواهانه مردم ایران و ترک سفارتخانه های جمهوری اسلامی" بیان می کند.

bavaffa - اذربیجان - باکو
برو بابا تا اونجا که تونسنن ادم فروشی ناموس فروشی کردن حالا هم سبز و بهانه میکنن تا عاقبت بخیر بشن کلی دارایی داخل ایران و خارج ایران دارن که حتی پشیزی ازش کم نمی شه اینا مردم خ..... می پندارن ..ذکی.
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

z.e.molla - ایران - ایران
دمتون گرم اولین کاری که اینا میکنن ریش طالبانیشونو رپتو....
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

اقتدار - دانمارک - هالته
من نمیدونم دیپلمات های ایران تو آفریقا یا هند یا بنگلادش و ,,,,,,,چرا اینکار را نمی کنند!!! تازه این بابا بلژیک هم قبول نداشت رفیقش حیدری گفته پاشو بیا نروژ اینجا بخور بخوابه و کشمیش بازیه,,, یه چیز دیگم نمی دونم این دیپلمات ها چقدر کند ذهن هستند تازه فهمیدن یه اتفاقاتی افتاده!!! کسی اگر میدونه به من بگه, منم یکم کند ذهنم,,,ممنونم,,لووووووووول.
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

YAS ABI - بلژ - برسل
دیپلمات در بلژیک. پیوستن به سبز. تقاضای پناهندگی از نروژ! انجایی که گفتند سطح رفاه بالا است فنلاند بود نه نروژ. از دورنگی نفرت دارم.
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

sam78 - سوئد - لینشوپینگ
درود بر شما فرزندان راستین ایران زمین . احساس بسیار زیبایی دارم. سپاس
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

ghatreashk - تایلند - پاتایا
اگه راست می گی چرا پارسال که اینهمه ادم کشی شد استعفا ندادی حالا که جونت در خطر اینو بهونه کردی.
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

zaboon_deraz - نروژ - اسلو
ناکس مثل اینکه بوی کرون نروژ به دماغش خورده،اما اشکالی‌ نداره ماهی‌ رو هروقت از آب بگیرید تازست،جیگرتو عشق.
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

zagros_finland - فنلاند - هلسینکی
حتما اینم ماموریتش تمام شده بود.اما بخاطر امتحانات بچه هاش (لازم به ذکر است تنها دو هفته از بازشدن مدارس میگذرد.)باید در اروپا بماند.اما نمیدانم چرا رفته نروژ تقاضای پناهنده گی کرده است.!!!! ؟؟؟؟؟؟. رژیم اسهالی بغیر این چرندیات کلیشه ای چیز دیگری ندارد.آخه این چه رژیمی است که هر روز از روز پیش بی آبرو تر میشه. نه خارج آبرو داره نه داخل .دوستان تجمعات اعتراضی ما روبه روی سفارتخانه ها رژیم با این ریزشها بی تناسب نبوده ونیست.
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

bavar88 - هلند - امستردام
الان خیلی مد شده که اگر کسی ماموریتش تموم شده یا بازنشسته هم بشه از سادگی ملت غربی سو استفاده می کنند و زرتی پناهنده می شن...حق غربیها همین است که پپه های مثل شما که بی خاصیت هستید را جا بدند.
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

Punisher - ایران - شیراز
"این سومین دیپلمات ایرانی است که در اعتراض به نتایج انتخابات سال گذشته، از مقام دولتی خود کناره می گیرد" //// زرشکککککککککککککککک انتخابات پارسال بود بعد از 14-15 ماه حالا یادت اومده / مردک فکر میکنی که مردم هالو هستن / حالا که دیگه مثل قبل نمیتونی بخوری صدات در اومده ....؟. مطمئن باش که مردم از سر قصیرات شماها نخواهند گذشت.پ چون شماها بودید که به این خونخواران پر و بال دادید.....
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

h.k - دانمارک - اودا
باز هم جاسوسان رژیم وبچه های comon سمپاشی راشروع کردند.مثل ysa abi bavaffa واقتدار.هرگناهئ رامیشود بخشید.حتی احمدی.....اماگناه جاسوس جون شما رانه ملت ایران بلکه هیچ ملتئ نمئ بخشد.ملت ایران مقدم دیپلماتهای عزیز را که غیرمشروعییت نظامرا به جهانیان اثبات میکند.بسیار گرامی میدارد.وماموریت شما هم رو به اتمام. وبدانید اسامی شما هم برائ اگاهی ملت ایران جهت شناسایی اعللام.خواهدشد. یعنی اسامی واقعی باکلیه......درود بروجدان بیدار دیپلماتهائ که مردم وکشورشان راکمک بزرگی کردند. وماهییت رژیم ضد مردمی رابرای دنیا افشائ کردند.
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

علی بی غم - ایران - تهران
با بررسیهایی که علی بی غم کرده هر سه نفر این آقایون از تحصیلکرده های دانشکده وزارت امورخارجه هستند. به زبان ساده تر دست پرورده های خود حکومت هستند که با زد و بند و کار گزینشی تعدادی را بدون کنکور سراسری وارد دانشکده وزارت خارجه کردند و بعد از آموزش های لازم چپاندن به بدنه وزارت خارجه ولی آقایون خبر نداشتند که مار در آستین پرورش می دهند و روزی همین مار گردنشان را نیش خواهد زد. طفلک جوانان وطن پرستی که با دارا بودن هوش و امتیاز تحصیلی موفق به استخدام در این وزارت خانه نشدند . زنده باد ایران و ایرانی. علی بی غم . هند .
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

اقتدار - دانمارک - هالته
دانمارک_ اودا ) فکر میکنم شما علاقه خاصی در به کار بردن کلمه های جاسوس و وطن فروش دارید.اول اینکه شما به نظرم منظور من را منوجه نشدید.شما داری ازکسانی طرفداری میکنین و به مزدورانی خوش آمد گویی میکنی که یک عمر به یک حکومت آدم کش و دیکتاتور خدمت کرده اندجنایات حکومت ملایان فقط به اتفاقات انتخاباتی نیست در گذشته از این هم بسیار مسائل بوده و این آقایان دیپلمات در گذشته خود بسیار خوشخدمتیها کرده اند.حالا این افراد در آستانه ریزش حکومت هر 3 در اواخر دوران ماموریت ننگین خود دست به این اقدامات با شعار حمایت از حق مردم و در واقع کسب منا فع شخصی, که موفق شدن تا افکار امسال شما را دگرگون کنند, چرا دیپلمات ها تو کشورهایی مثل هند و بنگلادش و آفریقا به حمایت از مردم استعفا نمیدن! چون اونجاها اگر پناهنده بشن از گشنگی میمیرن.
پنج‌شنبه 25 شهریور 1389

اقتدار - دانمارک - هالته
دانمارک_ اودا ) در ضمن دوست عزیز من 10 سالم بوده از ایران خارج شدم و پیش برادرم که اینجا درس میخوند آمدم الان هم 30 سالمه و پناهنده ام نبودیم که مثل شما کلمه Kommune تو دهنمون بچرخه اویزونش باشیم, کلمه شهرداری هم درست براتون نوشتم لااقل اسم جایی که خرجتون رو میده بدونین.سعی کنید اول فکر کنید بعد نظر بدین,!.
پنج‌شنبه 25 شهریور 1389

shirzan48 - بلژیک - بروکسل
دمش گرم ولی چرا الان ???
پنج‌شنبه 25 شهریور 1389

TAXI_IRAN - المان - فرانکفورت
. عجب......!!!دیگه فکر کنم همین روزا خامنه ای هم فرار کنه به خارج و ادعا کنه جنبش سبزی هست............عجب....!!
شنبه 27 شهریور 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.