مسجد با رنگ ایرانی
با سرعت بالا ببینید
با سرعت پائین ببینید
جدید آنلاین : اسلام آری، عربیّت نه! این موضع ایرانیان در برابر آیینی بود که سوار بر اسبان و شتران اعراب مسلمان، سراسر ایرانشهر از خوزستان تا خراسان را درنوردید. ایرانیان خیلی زود حساب "اسلام" و "حاملان اسلام" را از هم جدا کردند و بر خلاف مصریان و شامیان، حاضر نشدند گذشته درخشان خویش را فراموش کنند.
حساب تکالیف دینی خود مثل روزه و حج را به سال و ماه قمری نگه میداشتند، اما تقویمشان به روال گاهشماری دوران ساسانی، تقویم خورشیدی بود.
مانند دیگر مسلمانان، عید فطر و قربان و میلاد و بعثت رسول را گرامی میداشتند، اما نوروز را بر هر عید دیگری مقدم میشمردند.
در همان حال که داستانهای قرآنی چون قصه یوسف و سلیمان و هود و نوح و یونس را میخواندند، از گردآوری حماسه ملی خویش فرو نمیگذاردند.
ایرانیان نخستین قومی بودند که قرآن را به زبان خویش برگرداندند و حتی یک قرن پس از ورود اسلام به ایران، در خراسان و بخارا، ارکان نماز چون رکوع و سجود و قیام و قعود و تشهد را به زبان فارسی اعلام می کردند.(۱) حتی امروزه بیشتر فقیهان ایرانی راز و نیاز در قنوت نماز به زبان فارسی را جایز میشمارند و معروف است که پارهای متألهین بزرگ ایرانی، در قنوت خویش به جای ادعیه عربی، غزلیات حافظ را میخواندند.(۲)
پس شگفت نیست که چنین مردمانی مساجد خویش را به سبک خاص خود بنا کنند؛ به گونهای که تلفیقی از مسجد پیامبر در مدینه و آتشکدههای زرتشتی باشد. مسجد آنان اسلامی بود، اما مانند مساجد حجاز و مصر و شام و قرطبه، عربی نبود.
احتمالا نخستین مساجد ایران، همان آتشکدههای دوران ساسانی بودند. این گونه آتشکدهها به شیوه چهارتاقی ساخته میشدند. چهارتاقی شامل چهار ستون در چهار گوشه یک قاعده مربع است که به وسیله چهار قوس به یکدیگر متصل میشوند و بر فرازشان یک گنبد جای می گیرد. از آن جا که چنین بنایی از چهار طرف باز است، چهارتاقی خوانده میشود.
تبدیل آتشکدههای زرتشتی به مسجد به زمان طولانی و هزینه زیاد نیاز نداشت و نمادی از غلبه و نفوذ اسلام در سرزمینهای فتح شده به شمار میرفت. اما این الگو نمی توانست برای همیشه مورد استفاده قرار گیرد و معلوم بود که اسلام نیز همچون سایر ادیان، معابد خاص خود را پدید میآورد.
در سدههای نخستین اسلامی، کمابیش همه مساجد را به شکل مسجد پیامبر در مدینه میساختند. این مسجد عبارت بود از یک شبستان مسقفِ مستطیل شکل با ستونهایی از تنه درختان خرما که از سه طرف محصور بود و از یک طرف به صحن وسیع مسجد چهره می گشود.
تا مدتها مساجد ایرانی یا طبق همین الگوی شبستانی ساخته میشدند یا همان چهارتاقیهای زرتشتی بودند که با تغییرات جزیی تبدیل به مسجد میشدند.
اما تلفیق این دو سبک با یکدیگر، سبک جدیدی را در معماری ایرانی پدید آورد که نه مسجد پیامبر در مدینه بود و نه چهارتاقی ساسانی. در عین حال عناصری از هر دو را در خود گرد آورده بود. بدین ترتیب، شبستان مستطیل شکل بر جای خود باقی ماند اما بر فراز شبستان و در مهم ترین بخش آن که جایگاه محراب و منبر بود، گنبد قرار گرفت. مسجد جامع عتیق اصفهان که ساختار کنونیاش متعلق به دوران سلجوقی (سده پنجم و ششم هجری قمری) است، چنین الگویی را به روشنی بازمیتاباند.
این الگو به تدریج کامل و به پیدایی مساجد چهار ایوانی منجر شد. در مساجد چهار ایوانی، مسجد به دور یک صحن چهارگوش شکل می گیرد. هر کدام از شبستانها یا رواقهایی که در چهارسوی این صحن قرار گرفتهاند، دارای یک ایوان هستند. ایوان شبستان جنوبی که رو به قبله است، اهمیت بیشتری دارد و معمولأ بر فراز آن دو مناره به چشم میخورد.
کاملترین نمونه از مساجد چهار ایوانی ایران، مسجد جامع عباسی یا مسجد شاه اصفهان است که در دوران سلطنت شاه عباس صفوی در میدان نقش جهان ساخته شد و در زمانهای بعد در مساجد دیگر مورد اقتباس قرار گرفت.
مساجد ایرانی اجزا و عناصر دیگری هم دارند و البته به رغم شباهتهای فراوان، بسته به این که کجا، کی و در چه شرایطی ساخته شده باشند، تنوع زیادی را به نمایش می گذارند. با وجود این، چنین می نماید که گنبد، مناره، محراب، ایوان، صحن و شبستان ستون دار، عناصر مشترک در بیشتر مساجد ایرانی هستند.(۳)
این را هم نباید از یاد برد که مساجد ایران تا دوران مغول، ظاهری ساده داشتند و به رنگ مصالح خود چون خشت، گچ و آجر بودند، اما از دوره تیموری به شکل فزایندهای رو به تجمل رفتند و به شدت رنگین شدند. مساجد دوران صفویه، خصوصا دو مسجد شاه و شیخ لطف الله نقطه اوج این روند هستند.
وجود عناصری چون گنبد، ایوان، مناره و غیره اگرچه دلایل کارکردی، ساختاری و زیبایی شناختی دارد، اما خالی از وجوه نمادین و برخی تعابیر وتآویل نیست. مثلا همواره این پرسش وجود دارد که چرا وقتی یک مناره برای گفتن اذان کفایت می کند، مساجد ایرانی از یک زمان به بعد دارای دو مناره متقارن در اطراف ایوان هستند؟
در گزارش مصور این صفحه، سید محمد بهشتی، عضو هیأت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی و رییس دانشنامه الکترونیک معماری و شهرسازی ایران درباره مسجد ایرانی و وجوه نمادین آن توضیح میدهد.
مساجدی که تصویر آنها در گزارش استفاده شده، عبارت است از
اردکان: مسجد نخستین، مسجد حاج محمد حسین - اصفهان: مسجد جامع عتیق، مسجد جامع عباسی (شاه)، مسجد شیخ لطف الله، مسجد و مدرسه مادر شاه (چهارباغ)، مسجد علی - تبریز: مسجد قزللی (خزینه) - زواره: مسجد پامنار - سبزوار: مسجد جامع - شیراز: مسجد وکیل، مسجد نصیرالملک - شوشتر: مسجد جامع - کاشان: مسجد و مدرسه آقابزرگ - کرمان: مسجد جامع، مسجد گنجعلیخان - کلات نادری: مسجد کبود گنبد - میبد: مسجد فیروزآباد - نطنز: مسجد جامع - ورامین: مسجد جامع - یزد: مسجد جامع کبیر
فرشید سامانی
پی نوشت:
۱- اشپولر، برتولد: تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی، ترجمه جواد فلاطوری، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، ۱۳۷۳، ج۱، ص۴۴۲
۲- به تواتر نقل است که فقیه معاصر، آقامیرزا جواد ملکی تبریزی در قنوت نماز این بیت از حافظ را زمزمه میکرده است: زان پیشتر که عالم فانی شود خراب/ ما را ز جام باده گلگون خراب کن
۳- برای آگاهی بیشتر درباره الگوی مسجد ایرانی نگاه کنید به هیلنبرند، روبرت: معماری اسلامی، ترجمه باقر آیت الله زاده شیرازی، انتشارات روزنه، تهران، ۱۳۸۳و نیز معماریان، غلامحسین: معماری ایرانی، تقریر استاد محمد کریم پیرنیا، انتشارات سروش دانش، تهران، ۱۳۷۸
سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا | مسلمان بودن را معادل عرب شدن دانست مغالطه ای است که مخالفان اسلام می کنند. هم اکنون بیش از نود درصد مسلمانان غیر عرب هستند. همه فرهنگ و جشن ها و لباس خود را دارند و فقط در امور دینی مطابق دستور اسلام رفتار می کنند. این کاملا روشن است که مسجدی که در هند ساخته می شود از هنر معماری هند پیروی می کند و مسجدی که در ایران ساخته می شود از هنر معماری ایران. | شنبه 20 شهریور 1389 |
|
omid norway - نروژ - اسلو | سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا .کاملا درست ایرانیان 4قرن بعد از حمله اعراب مسلمان شدند و ال بویه حکومت 100درصد ایرانی مذهب تشیع داشتند,و حتی زمانی که اعراب را از ایران بیرون کردند پادشاهان ایرانی پیرو دین اسلام بودند و تمام فیلسوفان و شاعران ایرانی به مسلمان بودن خود افتخار میکردند, | شنبه 20 شهریور 1389 |
|
odin - بلژیک - انتورپن | بیشترین هزینه ها و مخارج در همه جای دنیا برای ساختن این جور مکانها بکار برده میشه.کلآ از ابتدا انسانها دوست داشتن که مکانهایی به اسم معبد و زیارتگاه درست کنن که در اونجاها جمع بشن و با هم ارتباط مستقیم داشته باشن. اما تو این مکانها همیشه یک عده انسان سوءاستفاده گر خواستن که حالت ریاست و رهبری بدست بیارن. دین رو اختراع کردن، خودشون شروع کردن بزندگی انگلی در اموالی که مردم با میل و رغبت در راه این معابد و محلهای جمع شدن هزینه کردن و باصطلاح خادم و پرده دار شدن. انسانهای انگل و تبه کاری که بهیچ قانون زندگی انسانی وفادار نیستن. اینکار امروز از اونها ایت الله و پاپ و شیخ و کاردینال و حجت الاسلام و اسقف درست کرده. بهترین و قیمتیترین ساختمانهای دنیا در اختیارشونه. اما پرده دارها هیچکدوم با انگل فرق ندارن.کلیسا،مسجد، معبد و زیارتگاه های اینها زندگی رو بر بشر حرام کرده. نباید نابودشون کرد، که باید فکری برای بیرون کردن انگلها کرد. | شنبه 20 شهریور 1389 |
|
svenskpojke - سوئد - یمتلند | بیشتر تروریستهایی که در جهان وجود دارند از نوع عربی اش هستند البته به جز ان دسته های پایین که شستشوی مغزی میشوند . و بیشتر مسلمانان غیر عربی تروریست نیستند | شنبه 20 شهریور 1389 |
|
surena1611 - المان - اشتوتگارت | تمدن ایرانی نه تنها مساجد رو به سبک خودش ساخت بلکه اسلام رو هم به سبک ایرانی تعبیر کرد و رنگ و بوی ایرانی داد . مذهب شیعه نیز برای مخالفت با اعراب بوجود امد . ولی عقب افتاده های ذهنی که از فرهنگ و تمدن ایرانی بهره ای نبرده اند با تقلید محض از اعراب حتی لباس و لهجه عربی رو هم جزو مقدسات شون میدونند. نگاهی گذرا به حکومت ولی وقیح این حماقت رو نشون میده. پاینده ایران المان اشتوتگارت | شنبه 20 شهریور 1389 |
|
FAROKHZAD - آلمان - هامبورگ
|
odin - بلژیک - انتورپن عزیز, دقیقا به نکته درستی اشاره کردید . اعتقاد به خدا ،درون هر انسانی از بدو تولد ریشه میدواند و همواره با روح آدمی عجین میشود و تا لحضه مرگ وی را همراهی مینماید . اما این که خدا را در مسجد ، کلیسا ، کنیسه ، معبد و ..... بخوای پیدا کنی ، نتنها به خدا نمیرسی ، بلکه به مرور زمان، از همان اعتقاد اولی هم که داشتی دوری میجویی. مبلغان مذهبی صرفا برای کسب جاه و مقام و این که چگونه عوام فریبی کنند تا چند کروشی به جیب بزنند ، در صدد بهتر جلوه نمودن دین خود و مذموم کردن ادیان غیر در تلاشند . اما به نظر بنده وقتی صحبت از اسلام میشود ، ناخواسته ذهن آدم به جهنم و آتشهای سوزانی که انتظار روزه خواری که نمازش به قضا رفته را میکشد، معطوف میشود. یا بر عکس ، کسی که همواره روزه دار بوده و نمازش به قضا نرفته و حتی پیشانیش از فرط تماس با مهر قهوه ایی شده باشد، بطوری که وعده داده شده ، در جنت حضور خواهد داشت و حتی حوریان رضوان انتظار اینان را خواهند کشید و کما این که با ایشان یقول دوقل و گرگم به هوا بازی خواهند کرد.!! |
یکشنبه 21 شهریور 1389 |
|
FAROKHZAD - آلمان - هامبورگ
|
در یک کلام : اگر ما ایرانی هستیم پس باید به دین خود ( زرتشت) باز گردیم ، در این صورت اگر مسلمانیم پس ایرانی نیستیم . چون خدا در قرآن خود بارها این موضوع را به تکرار بیان کرده است که ما اسلام را به زبان عربی نازل کردیم . اگر هم دانشمندان ، پادشاهان ، شاعران ، منجمان و دیگر مشاهیر ایران در سابق به مسلمان بودنشان مفتخر بودند دلیلی نیست که بگوییم که این دین ، دین برتر است و ما نیز ملزم به اطاعت بی قید و شرط آن هستیم. مشکل بسیار فاحش و اصلاح ناپذیری که ما ملت داریم این است که بر خلاف غربیان ، ابتدا احساس و عواطفمان را سر لوحه امورات خود قرار میدهیم و بعد به عقلمان رجوع میکنیم . امروز اگر در ایران به حسین مظلوم هتک حرمت شود ، با چشمانی بسته که دست آورد عدم مطالعه ما است ، در صدد مقابله کذایی با مخاطب خود میشویم بدون این که کوچکترین آگاهی در این زمینه داشته باشیم |
یکشنبه 21 شهریور 1389 |
|
FAROKHZAD - آلمان - هامبورگ
|
.در حال حاضر نیز متاسفانه سران مملکت و رهبر و تمام دست اندر کاران که شبانه روز تلاش بی وقفه شان را برای نابودی ما ملت و همچنین نام ایران میکنند ، زمینه سازشناخت یک ملت پا برهنه و گرسنه در میان کویر برهوت با اشتران که تنها آرزوی شان یک قطره آب است برای نیل به رسیدن به خدا مسبب کشتار انسانهای بی گناه میشوند ، را به جهانیان فراهم مینمایند .به امید آزادی ایران از دست اهریمن و نابودی هر چه منبر و مسجد و گنبد و زیارت گاه . !!!. |
یکشنبه 21 شهریور 1389 |
|
mani_dubai - امارات - دبی
|
باحال بود . جان خودتون اگه نظر میدین فقط فلسفه بافی راه نیاندازین ز هر کی اعتقادات خودشو داره و براش مقدسه حتی اگه تو خالی باشه چه مسلمون مسیحی زرتشتی یهودی بودایی و...... هر کی به عقایدش احترام میذاره لا اقل پیش خودش مقدسه پس دوستان اگه شما مطمئن هم هستید که طرف اعتقداتش خرافیه شما حق مسخره به اعتقاداتش رو ندارین پس فلسفه بافی بیهوده ممنوع پلیز. |
یکشنبه 21 شهریور 1389 |
|
bluestar - ایران - تهران
|
سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا - کاملا درست گفتید. مثل این میمونه که همه مسیحیان دنیا رو اهل اورشلیم معرفی کنیم. |
دوشنبه 22 شهریور 1389 |
|